7 Wonders – Un nou board game, minune!

Ne-a luat cam 100 de jocuri de Settlers of Catan pentru a nu mai fi atât de aprinși și bucuroși cu fiecare meci. E normal, dar în același timp și o realizare, toți prietenii și cunoștințele care l-au încercat alături de noi au reacționat foarte frumos, majoritatea cerând alte și alte sesiuni. O sută de meciuri pot părea puține, dar înseamnă aproape o sută de ore de joacă, nemixate, în cazul nostru, cu alte jocuri de gen. Era vremea pentru un nou boardgame și mă bucuram ca un copil. Dar nu vroiam așa orice, doream ceva mai rapid, pentru că am descoperit că nu mai suntem chiar atât de tineri. E greu după o noapte albă să-ți mai pornești motoarele. Mulți dintre noi mai avem și treburi prin jurul casei, copii, extra proiecte etc. Au fost multe situații în care toată lumea dorea să mai joace, dar gândul că următoarea partidă poate dura mai bine de o oră ne-a îndepărtat. Apoi, vroiam ceva care să fie la fel de ușor de înțeles, dar să poată fi jucat atât în doi cât și în mai mult de 6. Catan nu strălucește de loc la dublu și am avut și câteva situații în care unul sau doi dintre noi au trebuit să stea pe bară. Cel mai important însă, doream să fie mai complex. Settlers e mereu interesant pentru că se randomizează după fiecare partidă, dar după douăzeci, treizeci de meciuri ajungi să înțelegi și să pui în aplicare majoritatea strategiilor, „restul” ține doar de noroc și negociere.

 
Săptămâni întregi am căutat și mult timp am crezut că nu există un astfel de joc. Combinația cerințelor mele părea imposibilă: complex, în mai puțin de o oră, cu până la, cel puțin, 6 jucători… Asta până când am descoperit 7 Wonders, care tot urcă în acest top și păre că nu se mai oprește. Inițial nu am mi-am crezut ochilor, dar după două-trei păreri și un filmuleț eram convertit. Jocul nu numai că părea mai complex, era și cu totul altceva în comparație cu Catan.

7W are în pachet muulte cărți de joc, monezi și jetoane (toate din carton de calitate, imprimate, glosy), plus 7 planșe mai mari (orașe) pe care sunt desenate cele 7 minuni ale lumii antice. Inițial fiecare jucător trage o carte care îi va distribui unul din orașe, după care se împart cărțile din prima perioadă de dezvoltare (epocă), câte 7 la fiecare. Cărțile sunt împărțite pe culori, cele maro și cele gri, dacă sunt jucate, dau resurse și respectiv bunuri (materiale), cele galbene sunt structuri comerciale, care înlesnesc comerțul, măresc vistieria sau produc la rândul lor una din cele 7 resurse sau bunuri per tur. Cele albastre sunt clădiri și construcții… civice. Statui, palate, băi, apeducte etc. Dacă sunt jucate dau un număr fix de puncte de victorie. Puncte de victorie care sunt adunate la sfârșit, câștigătorul fiind (logic) jucătorul cu cele mai multe. Cărțile roșii sunt structuri militare care generează armată. La sfârșitul fiecărei epoci orașele urmând a-și măsura forțele cu vecinii (doar stânga și dreapta). Orașele cu trupe mai numeroase câștigă puncte de victorie, în timp ce celelalte primesc puncte minus. Cărțile verzi sunt construcții cu caracter științific și cultural și încep să-și multiplice valoarea cu cât joci/creezi mai multe. Acum realizez că 7W seamănă din anumite puncte de vedere foarte bine și cu Civilization and Co. În sfârșit, cărțile mov, ghildele, sunt cărți speciale, care nu apar decât în epoca cu numărul trei (ultima) și dau bonusuri, în general în funcție de ce s-a întâmplat în jurul tău. De exemplu, câte un punct de victorie pentru fiecare carte verde jucată de orașele vecine. O carte de altfel foarte interesantă în anumite condiții.

Din cele șapte cărți primite, fiecare jucător alege una și dă restul de cărți mai departe către stânga sau dreapta în funcție de epocă. Toată lumea joacă cartea aleasă în același moment, după care ridică cărțile primite de la colegi și aleg alta. În momentul în care rămân doar două cărți, una este jucată în timp ce cealaltă este decartată. Orașele își măsoară armatele, după care se împart alte 7 cărți, cele ale epocii cu numărul doi. Deja cred că vă sclipesc ochii a strategii. Inițial veți privi la orașul care v-a căzut, veți verifica ce resurse cere minunea cu care vine și veți începe să jucați cărțile de care aveți nevoie. Sunt atât de multe lucruri de făcut și gândit, încât nu o să vă mai pese de nimic. Carte după carte ridicați structuri și clădiri. Construiți faze ale minunii. Recrutați armate. Și vă bucurați ca un copil care a terminat un castel din piese de lemn. La sfârșit o să aveți impresia că aveți multe puncte, ori prea puține și mereu veți fi surprinși de rezultate. Nu contează cine a câștigat, scorurile vor fi oricum în 80% din cazuri foarte strânse (între 40 și 50 de puncte). Encore!

6 Comments

  1. Alex B. august 8, 2014
  2. enyse august 11, 2014
    • ncv august 11, 2014
  3. omucu august 11, 2014
    • ncv august 12, 2014
    • omucu august 12, 2014

Leave a Reply