Lost and Found: Legend of Grimrock II – Review şi How To

Pe altele nu cred că le-aş fi rezolvat niciodată şi sunt mândru să raportez că nu m-am uitat decât de 7 ori peste walkthrough-urile online. Unul dintre culoarele care duceau spre o altă zonă, de exemplu, și-a închis porţile imediat ce am călcat pe el. M-am întors nedumerit la tăbliţa de la intrare: „Pentru a descinde în Mina Cristalelor trebuie să alegi cărarea melcului.” Am căutat cărarea cu pricina de mi-a venit rău doar pentru a realiza (după ce am citit pe interneţi) că de fapt jocul vroia ca după fiecare pas să aştept două secunde până îl fac pe următorul. E dezamăgitor să descoperi că nu eşti în stare să termini un joc de unul singur, dar nu m-a afectat atât de tare pe cât credeam, poate pentru că nu-mi mai permit să pierd zile în faţă unui puzzle. Şi aşa sunt prea puţine review-uri pe site. V-am auzit vocile şi avem de gând să dăm din coate. Mă gândesc cu drag dar şi cu frică la Pillars, fanii raportează între 80 şi 100 de ore de joacă, iar pentru mine asta înseamnă mai bine de două săptămâni.

Dar să revin. Foarte rar am mai văzut un joc cu atât de mult tupeu – deşi nu m-am blocat niciodată în acest fel, sunt convins că unele puzzle-uri nu se pot rezolva dacă nici unul din componenţii echipei nu are anumite capabilități. Ca de exemplu un level mare în dreptul atributului „Aruncare” sau a-l „Armelor cu Proiectile”. Iar skill-urile nu se pot reseta sau învăţa uşor. La fel ca şi în primul LoG pietrele sunt foarte importante şi vă recomand să ţineţi de ele până găsiţi ceva mai uşor care să le înlocuiască. În cazul meu steluţele ninja (care incredibil sunt suficient de grele cât să apese majoritatea trapelor şi comutatoarelor) au reuşit să scoată la pensie cataroaiele cărate cu sfinţenie timp de juma’ de joc. Nu puteţi vinde obiectele pe care le găsiţi, aşa că nu are nici un rost să le căraţi pe toate cu voi, recomandarea mea este să găsiţi un loc în care puteţi reveni rapid şi să faceţi acolo un morman cu tot ce aţi găsit, dar care pentru moment nu folosiţi. În LoG II nu o să ştiţi niciodată de ce o să aveţi nevoie sau ce idee vă mai vine.

La începutul jocului sunteţi întrebaţi dacă vreţi să vă faceţi viaţa mai grea. Old School Mode dezactivează harta şi vă lasă pe voi să o desenaţi pe un caiet de matematică. Nu vă îndemn la o astfel de abordare, jocul ar putea deveni plictisitor aşa şi cu siguranţă vă veţi pierde în labirinturile nebuneşti ale catacombelor. Harta pe care jocul o desenează cu fiecare pas pe care-l faceţi este superbă şi vă lasă să scrieţi pe ea orice. Ceea ce vă şi recomand. Aţi găsit o poartă care nu se deschide, aveţi încredere în mine, însemnaţi-o pe hartă. O statuie vorbitoare? Scrieţi pe hartă până şi ce spune, nu numai unde este. Cărările şi culoarele jocului sunt atât de bramburite încât eu ajunsesem să-mi notez până şi bifurcaţiile drumurilor, ca să-mi aduc aminte să mă întorc să o iau şi pe dincolo. Ironman este o opțiune care nu vă lasă să salvaţi decât la marile cristale de care vă povesteam. Dacă sunteţi cu adevărat nebuni, bifaţi şi alegeţi hard… bifaţi şi plângeţi. Single-use Crystals face exact ce spune. După ce aţi folosit cristalul unei zone acesta îşi pierde puterile şi nu-l mai puteţi folosi. Cristalele salvează jocul, reumplu viaţa eroilor, ba îi şi readuc la viaţă. Dacă bifaţi această opţiune, dar aveţi un Alchimist în echipă, dracu nu o să fie atât de negru. De nu…să te ții!

Şi dacă tot veni vorba. Puneţi bifa în dreptul Create Characters şi structuraţi-vă grupul în aşa fel încât atributele de bază să complementeze un tank, un vrăjitor şi un aruncător/arcaş. Aveţi nevoie de aceste tipuri de luptători ca de aer. Plus un alchimist. Tank-ul, aruncătorul, arcaşul şi alchimistul, pot îndeplini uşor două funcţii. În sensul că un arcaş poate fi la fel de bine şi alchimist. Tank-ul poate fi şi rogue, cu şansă mare de crit şi aşa mai departe. De fapt, dacă vă răzgândiţi, pe parcurs puteţi să transformaţi orice erou în orice altceva, nu sunteţi limitaţi în nici un fel, dar cum punctele de skill vin rar cel mai bine ar fi să vă specializaţi pe anumite ramuri complementare încă de la început. Singurul care nu poate fi multilateral dezvoltat (dacă vi-l doriţi cu adevărat puternic) este vrăjitorul. Dar, vă promit că odată ce a atins nivelurile mai înalte ale diferitelor şcoli de magie existente aici, o să devină de neînlocuit. Apăsaţi start, spuneţi o rugăciune, încărcaţi un plus 10 la răbdare şi LoG-ul o să vă răsplătească.

Un Dungeon Crawler extraordinar, dar nu un joc pentru toată lumea. Cu un gameplay dificil de înţeles, dar care oferă satisfacţii pe măsură ce ajungi să-l stăpâneşti. Cu sute de puzzle-uri, capcane şi monştri surprinzători. Aventură şi explorare ca la carte.

+ aventura, explorarea, atmosfera
+ odată înţeles, gameplay-ul.
+ victorii grele, dar enorm de satisfăcătoare
+ surprizele, capcanele, altceva
+ puzzle-urile diferite, deosebite, sute

- gameplay-ul cred că va fi prea arhaic pentru mulţi dintre noi
- câteva puzzle-uri sunt exagerat de… ezoterice pentru a putea fi înţelese
- câteodată dureros de dificil, dacă nu salvezi cu cap
- probabil, imposibil, dacă nu creezi un grup multilateral dezvoltat

Gen: Dungeon Crawler - RPG, Adventure, Puzzle, First-Person Data lansării: 15 octombrie 2014 Platforme: Windows, Mac Versiune testată: Windows Producător: Almost Human Games Distribuitor: Almost Human Games