Review: FIFA 15

Anexe:

PREVIEW

DEMO

NEXT GEN GOALKEEPERS

Lazăr Baroga descompune în cartea Haltere de la A la Z (Editura Sport-Turism, 1985) noţiunea de calitate fizică în şase elemente de bază: forţă, viteză, rezistenţă, îndemânare, mobilitate şi capacitate de relaxare. Combinate, acestea conduc spre o serie de calităţi mult mai complexe: forţă în regim de viteză, forţă în regim de rezistenţă, viteză în regim de forţă (detentă), viteză în regim de rezistenţă, rezistenţă în regim de viteză, rezistenţă în regim de forţă ş.a.m.d. — presupun că aţi observat permutarea utilizată în stabilirea lor. Aş mai adăuga aici şi capacitatea de încordare – relaxare, pentru a contura o imagine completă a mecanismelor din spatele analizei performanţei sportive.

Acum, imaginaţi-vă că trebuie să implementaţi un sistem capabil să reproducă în detaliu comportamentul lui Lionel Messi ori Zlatan Ibrahimović într-un joc video. Sună dificil? Dar ce spuneţi de 22 de fotbalişti, fiecare cu roluri şi calităţi fizice/mentale diferite, simulaţi concomitent, alături de toate celelalte elemente constitutive de grafică şi gameplay prezente în formula unui football-sim? Deposedările, driblingurile, intrările prin alunecare, pasele, centrările, efectele faultărilor, rezultatele fiecărui şut — toate sunt conectate ombilical şi nu pot funcţiona independent.

FIFA 15 a reuşit simularea fotbalistică la un nivel nemaivăzut până acum în segmentul jocurilor sportive, implementând prin motorul fizic Ignite şi realismul parametrilor utilizaţi în definirea fiecărui jucător un spectacol extraordinar al balonului rotund. David Rutter, Studio General Manager la EA Sports FIFA, a deschis prezentarea noilor funcţionalităţi la gamescom şi a introdus publicului prezent filosofia din spatele recentului lor titlu: o experienţă profundă, emoţionantă, dramatică, plină de inovaţie, precisă şi imersivă. Adică tot ce vroiam de la un football sim autentic, care doreşte să aducă un tribut veritabil sportului rege — altfel decât se obişnuia până acum. În ediţia octombrie 2013 a revistei LEVEL, încheiam recenzia FIFA 14 cu subtitlul “Pericol de retrogradare”, de unde voi auto-cita următorul paragraf:

“În ciuda evoluţiei mecanicii de joc, FIFA 14(PC) a refuzat trecerea la Ignite Engine, preferând calea cea mai uşoară, urmată de o fractură ireparabilă între versiunile PC, current-gen şi next-gen. Aici apare un paradox: deşi nu am butonat un FIFA mai prost decât cel de anul trecut – ba dimpotrivă, jocul e clar îmbunătăţit – îmi este imposibil să îi ofer o notă mai mare. Dihotomia provocată de alegerile îndoielnice ale producătorului lucrează în defavoarea francizei, lucru reflectat în mare parte şi de opiniile consumatorilor la adresa versiunii PC. FIFA 14 se pricepe la fotbal şi construieşte un univers sportiv atmosferic, însă îşi rezervă dreptul de a oferi fanilor înfometaţi porţii expirate, în timp ce tortul delicios stă ascuns în frigider.”

FIFA15_screenshot_01_PC

Şi totul începe cu acest obiect năstruşnic.