Review și How To: Divinity: Original Sin

Datorită părții multiplayer-cooperativ, jocul te roagă la început să creezi doi eroi în loc de unul, una din caracteristicile interesante pe care le poți alege fiind personalitatea lor. Am exclamat impresionat și am ales cu curaj random pentru amândoi. Mare greșeală. În timp, vitejii mei au început să se contrazică din ce în ce mai des. Ceea ce sună foarte bine, dar din păcate execuția lasă și aici mult de dorit. Comentariile nu sunt nici pe departe la fel de haioase sau interesante/personale ca cele din… Wizardry (de exemplu), unde, nu o să uit niciodată, personajele mai duse cu capul, odată reînviate, aveau mereu ceva de comentat, „maică-ta ți-a transmis salutări din iad”, în timp ce celelalte mai răbufneau din când în când, „credeam că am scăpat de el.” Pe parcursul aventurii relațiile dintre componenții grupului tău se strângeau sau destrămau, unii dintre ei putând chiar și să se îndrăgostească, aluziile și comentariile fiind mult mai subtile decât mai tot ce văd astăzi pe la televizor. În Divinity: Original Sin, din păcate, nu o să descoperiți astfel de finețuri. Ba din contră, celălalt tu pare că de cele mai multe ori te contrazice doar de dragul de a te contrazice, moment în care, pentru a face totul și mai negru, RPS-ul face ochi din nou și ești obligat să dai cu banul pentru a decide cine are dreptate, tu sau tu? E ca și cum ai avea dedublare de personalitate, dar Tu Doi e un idiot. Au împins, cred, această găselniță, pentru că au dorit ca în cooperativ să existe interacțiune și la acest nivel, al discuțiilor, între cei care joacă. Problema e că în single nu prea are sens. Pe când în doi, de cele mai multe ori prietenii o să cadă de acord asupra a ceea ce e de făcut mai departe, cu mult înainte ca jocul să-ți dea posibilitatea să-ți contrezi confratele. Iar când jocul reușește într-adevăr să te nimerească, când într-adevăr ai îndoieli asupra a ceea ce e de făcut, celelalte răspunsuri nu sunt variații ale alegerii inițiale, sunt exact inversul a ceea ce crezi că e bine (sau rău) de făcut.

Ar fi putut să ocolească atât de ușor această problemă, ba chiar ar fi îmbunătățit considerabil experiența de joc, dacă eroul cu numărul doi și-ar fi spus părerile sau/și ar fi încercat să te convingă și astfel ar fi deschis noi linii de dialog și, implicit, abordări. Alegerea finală asupra a ceea ce e de făcut/răspuns rămânând a ta. Doi eroi în loc de unul le-ar fi permis scenariștilor și să-ți atragă atenția asupra unor fațete mai puțin evidente ale problemelor morale, asupra unor detalii mai puțin vizibile datorită camerei izometrice, să-ți mai aducă aminte de una alta, să mai facă o glumă etc. Prea puțin și prea rar din toate astea se întâmplă și e mare păcat. Larienii nu pot fi faultați prea tare pentru aceste minusuri, au făcut cât au putut, dar… RPS-urile cred că au impus mai multe quickload-uri decât toate decesele și greșelile grosolane în manipulare pe care le-am făcut. Ecranul de load devenind foarte plictisitor după ce am învățat pe dinafară sfaturile din bara derulantă… Ca negrul să fie și mai negru, jocul știe și ce alegi, între foarfecă, piatră și hârtie, pentru că niciodată nu alege același lucru ca și tine. Ceea ce te face să crezi că poate oricând trișa și pentru a doua oară imersiunea se duce pe apa sâmbetei. Noroc că undeva după trei sferturi din joc am descoperit un bug care m-a lăsat să termin instant și cu succes toate minijocurile tip.

În mai toate titlurile amintite la începutul articolului descoperi „NPC-uri” pe care le poți convinge să te urmeze și să facă parte din echipa ta. Același lucru se întâmplă și în Original Sin, cu posibilitatea formării unei brigăzi cu maxim 4 componenți, care-ți va permite soluții și abordări mult mai complexe pe câmpul de luptă. Dar (fir-ar!), din păcate, acei 100 de mii de dolari care s-au dus către transformarea mercenarilor în companioni, nu au fost cheltuiți cu spor. Până mai ieri (ultimul update mai adaugă doi) numai doi astfel de tovarăși de arme existau în joc. Niciunul dintre ei deosebit de interesant, atât ca personalitate, side-questuri sau trecut. Prin comparație cu Baldur’s Gate 2 și Torment… nu există nicio comparație. Puțini sunt cei care cred că-i vor uita vreodată pe Minsc și Boo sau pe Morte și Annah. La fel cum la fel de puțini își vor mai aduce aminte peste 10 ani de Madora sau Jahan.

19 Comentarii

  • TG
    Publicat septembrie 20, 2014 7:26 am 0Likes

    Faină recenzia, citind îmi dau seama că un alt plus al jocului e cât de mult diferă experiența de la o persoană la alta, în funcție de alegerile (de gameplay) făcute. Puțin cam târziu pentru partea de ”How To” totuși. 🙂

    • ncv
      Publicat septembrie 20, 2014 7:39 am 0Likes

      🙁 invarte cutitu… ahh!!!

  • KiMO
    Publicat septembrie 20, 2014 10:09 am 0Likes

    Niciodata nu e prea tarziu.

    • Aidan
      Publicat septembrie 20, 2014 10:49 am 0Likes

      Word! Decat recenzii Destiny scrise in 30 de minute si comentate blond in fata camerei…:))

  • marvas
    Publicat septembrie 20, 2014 7:04 pm 0Likes

    felicitari pentru review, a fost o lectura placuta.

  • Bethrezen
    Publicat septembrie 20, 2014 10:17 pm 0Likes

    Excelent joc si review! 🙂

  • Vlad Dracul
    Publicat septembrie 21, 2014 12:32 pm 0Likes

    Heh, mi-aduc aminte că prin 2007, după ceva ani de la lansare, am încercat Divine Divinity.
    Care a fost primul meu RPG pe care l-am jucat vreodată, believe it or not.
    Şi mi-a plăcut mult, aşa că sper spre binele Larianilor ca şi jocu’ ăsta să fie cel puţin la fel de reuşit şi să aibă succesul pe care-l merită.

    • ncv
      Publicat septembrie 21, 2014 4:58 pm 0Likes

      ei spun ca deja pot finanta urmatoarele proiecte cu banii castigati.
      http://www.ign.com/articles/2014/09/12/divinity-original-sin-sells-over-500k-units

      eu spun ca sunt de fapt doar modesti.
      din cate am inteles jocul a costat undeva la 4 milioane.
      1 milion l-au primit de la comunitate.
      40$ x 500 de mii de exemplare vandute = 20 milioane
      minus 30%, cat isi opresc cei de la Steam si GOG (asta daca ne incredem in ce ne spune Phil Fish – http://www.edge-online.com/news/humble-store-revenue-split-preferable-to-steam-and-gog-says-phil-fish/) => un castig de 14 milioane. minus, hai sa spunem nu doar 3 milioane, hai sa spunem 7, cu tot cu ce s-a dus pe publicitate si banii care s-au intrors la investitori si tot le raman 7 milioane.
      dar asta nu e tot. vanzarile sunt in continuare suficient de ridicate pentru ca pretul nu a fost micsorat pana acum.
      cand o sa-i lase pe cei de la Steam sa-l puna intr-o promotie o sa primeasca instantaneu o infuzie de cache. peste un an, sau cand vanzarile au scazut catre 0, pot incerca si un Humble Bundle, care da inapoi producatorilor 95% si care o sa le mai aduca usor un 500 de mii sau un milion.

      bravo lor! si ole! asteptam cu interes RPG-uri si mai complexe. sau orice mai vor ei sa faca. vad ca au o obsesie cu experimentatul 🙂

  • Stefan Iliescu
    Publicat septembrie 22, 2014 10:30 am 0Likes

    Super joc! Nu am mai vazut atat de mult content de ani de zile. L-am jucat cap coada cu un prieten in coop si amandoi am fost de acord: rock paper scissor strica rau de tot. Si AI-ul…e cel putin retardat. Inamicii se plimba aiurea, in loc sa lupte. Initial am crezut ca e dumbed down din cauza dificultatii, dar am incercat si pe hard si e la fel.

    • ncv
      Publicat septembrie 22, 2014 12:02 pm 0Likes

      din ce am vazut exista cateva motive pentru care inamicii incep sa se comporte asa.
      daca pui intre tine si ei foc sau otrava, nu vor sa calce in ele si tot cauta un culoar sau un unghi pentru a te ajunge. ce e interesant este ca daca le micsorezi inteligenta suficient, cu o vraja, un scroll sau o sageata, nu o sa le mai pese si o sa vina dupa tine ca talambii.
      se mai poate intampla sa bananaie si pentru ca cei din prima linie, atat ai tai cat si inamicii, se regasesc intr-o zona mai stramta si blocheaza trecerea asa ca ceilalti se gandesc, „ok, ocolesc si cad in spatele lor. treaba e ca de multe ori cineva din prima linie va muri sau se va repozitiona, moment in care trupele care aveau de gand sa ocoleasca vad oportunitatea si revin. m-am folosit de multe ori de teren pentru a creea astfel de momente.
      nici unul din aceste cazuri nu mi-au parut insa suficient de deranjante incat sa consider AI-ul ca unul slab. nu e un geniu, dar daca ar fi… intr-un joc pe ture(?), impotriva PC-ului? mai bine nu.

      in doi poti sa flanchezi putin mai lejer, ma gandesc ca daca de obicei v-ati facut planul sa atacati din directii diferite s-ar putea intampla ca inamicii sa se razgandeasca de cateva ori si sa zica, acum il atac pe ala, acum pe celalalt.

      sau poate, si asta ar fi genial, prietenul tau avea sageti sau vraji care baga frica in inamici si nu ti-a spus. cand le folosesti, daca zaru cade cum trebuie, o sa vezi cum inamicii incep sa alerge de nebuni.

    • Stefan Iliescu
      Publicat septembrie 24, 2014 7:09 am 0Likes

      Se vede perfect cand da cineva cu charm/fear in coop si, oricum, amicul meu e invatat de la D&D sa urle tot ce face 😀
      Cand am zis ca AI-ul e tampitel, aveam in minte 2 lupte, una cu „emasculated”, la ei in puscarie, unde inamicii parca erau din filmele cu ninja, unul se batea, restul dansau pe langa mine.(fara otrava/foc/whatever pe jos). Cealala lupta, niste gardieni incredibil de puternici, care veneau tot unul cate unul, facand lupta absolut banala. Ambele lupte in teren deschis, bacause kamikaze!!!

    • ncv
      Publicat septembrie 24, 2014 8:18 am 0Likes

      se pare ca jocul a dat rateu, iarta-l si tu 🙂

  • Geo
    Publicat septembrie 22, 2014 8:44 pm 0Likes

    „Totul ține de cât de implicat vrei să fii în joc și, din păcate, am impresia că din ce în ce mai mulți tineri nu mai știu cum să-și înfigă dinții în acest fel în titlurile de gen.”

    Nu o lua in nume de rau, dar ma cam enerveaza comentariile de genul. Mai mentionez ca nu am jucat jocul asta inca.

    In primul rand, asta tine mai mult de personalitate decat de generatie. Unii joaca pentru problemele de logica, altii pentru actiune, altii pentru poveste samd, samd. Personal, gasesc multe RPGuri ca fiind incredibil de siropoase. Spre exemplu, in romana, dialogurile din Skyrim par… ciudate.

    In al doilea rand, cate RPGuri se bucura de popularitatea lui CoD? Cate astfel de jocuri apar?Normal ca tineretului i se pare ciudat si inaccesibil acest gen cand jocuri bune apar din 2 in 2 ani. In afara de Dragon Age (primul, bineinteles), nu imi amintesc vre-un titlu bun din ultimii ani.

    A propos, doar din pura curiozitate, presupun ca faci parte din generatia Y?

    • ncv
      Publicat septembrie 22, 2014 9:27 pm 0Likes

      de 3 ori am citit acea propozitie si mi-am spus ca e… „pretentioasa”. nu-mi place sa scriu asa si totusi am lasat-o. m-am gandit ca poate cineva se incapataneaza si mai adauga putina rabdare, suficient cat sa fie prins.
      ai dreptate, nu e vina tinerilor ca nu se mai fac astfel de jocuri si a fost incorect din partea mea sa formulez asa.

    • Geo
      Publicat septembrie 23, 2014 2:37 pm 0Likes

      Presupun ca ti-ai atins scopul atunci :). In afara de asta, e chiar ok articolul. Cred ca erai redactorul meu favorit.
      Hm, pari destul de pesimist in articolul asta.

    • ncv
      Publicat septembrie 23, 2014 5:56 pm 0Likes

      ha! si gata? un pic de pesimism te-a facut sa-ti schimbi parerea? 🙂
      am ajuns la o varsta care nu-mi mai permite sa fiu (mereu) copil si „frumos”. sunt macinat, contrariat, frustrat cateodata. dar poate pe viitor o sa pot sa introduc in recenzii din experienta de viata si bagajul de cunostinte acumulat.
      pe de alta parte story-ul jocului impune o astfel de abordare, un stil mai sumbru mai apasat.
      acum „lucrez” cu un combo de jocuri mult mai vesele, o sa se reflecte si in articol 🙂 (sper) :)))

    • Geo
      Publicat septembrie 28, 2014 11:00 am 0Likes

      Chill, prietene, nu am zis ca e un lucru rau. Majoritatea poetilor au scris cele mai mari opere in astfel de stari :). Te deruteaza imperfectul? Era doar asa, in memoriam LEVEL. Chiar apreciez seriozitate in loc de glume stupide. Sper doar sa creasca din ce in ce mai mare. Panem et circenses, friend! (Sper ca asa e expresia :S). Oricum, keep up the good job!

  • negaterium
    Publicat septembrie 24, 2014 11:20 am 0Likes

    Nice review. Iar jocul e o cireasa… pe tort. Imi amintesc cum jucam Baldur’s Gate pe un K6 ….

  • Bogdan
    Publicat octombrie 4, 2015 8:29 am 0Likes

    Buna comparatia cu Morrowind.Imi aduc aminte cum cautam cu orele o nenorocita de mina sa le duc alora niste sujamma.Apropo: cand apare enhanced edition ?

Adaugă un comentariu