Review și How To: Divinity: Original Sin

Faptul că nu prea poți schimba caracterul și ideologiile personajelor întâlnite poate fi considerat un minus al jocului, și inițial chiar așa am crezut că este, dar, în scurt timp am realizat că în Original Sin accentul cade pe alegeri și nu pe consecințe. Băieții de la Extra Credits au prezentat mult mai bine decât o voi putea-o eu face vreodată (aici) care este diferența dintre aceste două abordări. Majoritatea jocurilor, inclusiv monștrii sacri ai CRPG-ului, te lasă să descoperi și să absorbi consecințele a ceea ce ai făcut sau ales pe parcursul aventurilor. Divinity este mult mai brutal și te obligă de cele mai multe ori să alegi. Este printre singurele jocuri în care am decis să mă întorc să mai schimb o palavră cu psihopații pe care i-am întâlnit. Ca de obicei, pentru că jocul mi-a permis să nu-i omor pentru a avansa în poveste, am trecut mai departe, crezând că acțiunile mele viitoare le vor schimba gândurile, îi vor atrage de partea binelui sau mai știu eu ce grozăvie. Doi pași mai încolo le-am descoperit însă crimele și ororile, puse în practică cu mârșăvie și sadism. Trei pași mai încolo am realizat că nu se vor schimba niciodată, că dacă nu iau măsuri vor continua pe aceeași cale. Poate că sunteți împotriva pedepsei cu moartea și e întotdeauna frumos ca în prima trecere printr-un RPG să joci un rol care să-ți oglindească sufletul, dar, credeți-mă, ce o să descoperiți aici are puterea să vă facă să vă răzgândiți. Și iată-mă înapoi, contemplând dacă să-i omor sau nu. Și asupra a ce spune asta despre mine. Titlurile care te pun să alegi în acest fel sunt mai rare, dar sunt de două ori mai bune, pentru că te obligă să reflectezi asupra a ceea ce urmează să faci sau și mai bine, asupra a ceea ce tocmai ai făcut.

Dar Larienii nu s-au oprit aici. Multe din quest-urile jocului combină cu nonșalanță abordările și te surprind cu niște concluzii… Am descoperit lângă o stâncă un nobil cu piciorul rupt, care-mi povestește despre cum a fost împins și că are nevoie de o piatră specială pentru a se vindeca. Dacă pot să-l ajut, bla, bla, iar dacă-i găsesc impul, care a fugit și s-a ascuns ca un laș, să bla, bla, bla. Impii sunt de obicei sclavi în Divinity și imediat m-am gândit că poate Frederick chiar a meritat-o, așa că am căutat, dar nu foarte atent. Cum acest quest era doar unul din zecile fără legătură directă cu povestea mare, până la urmă am abandonat cercetarea, mi-am notat pe hartă incidentul și-am plecat mai departe, urmând a mă întoarce după ce mai rezolvam din problemele mai stringente. Când am revenit știam clar (nu vă spun cum sau de ce) unde să caut și negreșit am descoperit și mica creatură. Două scheme mai târziu am reușit să-l conving să-și înfrunte stăpânul doar pentru a realiza că între timp Frederick murise. Ce credeți că se va întâmpla după câteva zile cu o persoana care nu se poate mișca în mijlocul pustietății? Mi-a părut rău, sincer să fiu, și-am înțeles că indiferența sau neutralitatea vin și ele cu repercusiuni, sunt acțiuni în sine. Durerea mi-a fost luată cu mâna însă de felul în care a reacționat impul. Umorul este mereu surprinzător în Original Sin.

Questa principală are mai mereu câte 3-4 rezolvări posibile pentru fiecare nou pas pe care-l faci. Questele secundare sunt însă mult mai criptice și trebuie să fiți pregătiți să lăsați câteva din ele nerezolvate, dacă vreți să terminați jocul fără să aruncați un ochi pe ghidurile online. Unele din ele sunt chiar încrucișate și nu vor mai putea fi terminate datorită unor alegeri prealabile, sau poate premature, pripite, asta doar așa ca să vă mai zgândăre. Altele sunt obscure și/sau greu de descoperit sau completat. Din acest punct de vedere Original Sin semănând bine cu Morrowind unde rar ți se spunea clar unde să cauți. „Du-te spre nord, o să găsești tu, am încredere în tine…” Divinity: Original Sin depășește însă lejer din acest punct de vedere The Elder Scrolls 3, dar și mai toate CRPG-urile clasice (oau!!!). Pentru că rezolvările questurilor variază și se mixează genial. Acum ești Lara Croft (vechea, cea care călărea mormintele, nu asta tinerică și supraviețuitoare de acum) și te chinui să rezolvi un puzzle ca la carte. Acum ești Gordon Freeman și te folosești cu cap de ceva fizică elementară pentru a ajunge unde vrei sau pentru a îndepărta anumite obstacole. Acum ești Harry Potter și tocmai ce ai folosit o mantie a invizibilității, pentru că… de ce nu, o magie pentru a deschide un lacăt fermecat sau o poțiune pentru a vedea mai bine. Acum ești Sherlock Holmes și încerci să descoperi ce au făcut, ce gândesc, sau cum să-i faci din vorbe pe ceilalți. Să nu uităm nici de eroii majorității strategiilor pe ture și așa mai departe. Original Sin este și puzzle și adventure și TBS și RPG și action și trece din una în alta cu o nonșalanță debordantă. Ba mai mult, mai este și suficient de flexibil pentru a te lăsa să încerci să depășești un prag în felul tău. Mare realizare. Quest-ele, dar și rezolvările lor, reușind să fie mai mereu diferite și surprinzătoare. Cred că producătorii și-au scris pe perete, „no fetch quests” și, incredibil, le-a ieșit. În tot jocul nu am avut de adus decât un cap de mort, dar nici acela nu a fost cerut în mod direct. Resurse, componente, ingrediente? Nimeni nu a avut nevoie de nimic din sacul meu pe tot parcursul jocului.

19 Comentarii

  • TG
    Publicat septembrie 20, 2014 7:26 am 0Likes

    Faină recenzia, citind îmi dau seama că un alt plus al jocului e cât de mult diferă experiența de la o persoană la alta, în funcție de alegerile (de gameplay) făcute. Puțin cam târziu pentru partea de ”How To” totuși. 🙂

    • ncv
      Publicat septembrie 20, 2014 7:39 am 0Likes

      🙁 invarte cutitu… ahh!!!

  • KiMO
    Publicat septembrie 20, 2014 10:09 am 0Likes

    Niciodata nu e prea tarziu.

    • Aidan
      Publicat septembrie 20, 2014 10:49 am 0Likes

      Word! Decat recenzii Destiny scrise in 30 de minute si comentate blond in fata camerei…:))

  • marvas
    Publicat septembrie 20, 2014 7:04 pm 0Likes

    felicitari pentru review, a fost o lectura placuta.

  • Bethrezen
    Publicat septembrie 20, 2014 10:17 pm 0Likes

    Excelent joc si review! 🙂

  • Vlad Dracul
    Publicat septembrie 21, 2014 12:32 pm 0Likes

    Heh, mi-aduc aminte că prin 2007, după ceva ani de la lansare, am încercat Divine Divinity.
    Care a fost primul meu RPG pe care l-am jucat vreodată, believe it or not.
    Şi mi-a plăcut mult, aşa că sper spre binele Larianilor ca şi jocu’ ăsta să fie cel puţin la fel de reuşit şi să aibă succesul pe care-l merită.

    • ncv
      Publicat septembrie 21, 2014 4:58 pm 0Likes

      ei spun ca deja pot finanta urmatoarele proiecte cu banii castigati.
      http://www.ign.com/articles/2014/09/12/divinity-original-sin-sells-over-500k-units

      eu spun ca sunt de fapt doar modesti.
      din cate am inteles jocul a costat undeva la 4 milioane.
      1 milion l-au primit de la comunitate.
      40$ x 500 de mii de exemplare vandute = 20 milioane
      minus 30%, cat isi opresc cei de la Steam si GOG (asta daca ne incredem in ce ne spune Phil Fish – http://www.edge-online.com/news/humble-store-revenue-split-preferable-to-steam-and-gog-says-phil-fish/) => un castig de 14 milioane. minus, hai sa spunem nu doar 3 milioane, hai sa spunem 7, cu tot cu ce s-a dus pe publicitate si banii care s-au intrors la investitori si tot le raman 7 milioane.
      dar asta nu e tot. vanzarile sunt in continuare suficient de ridicate pentru ca pretul nu a fost micsorat pana acum.
      cand o sa-i lase pe cei de la Steam sa-l puna intr-o promotie o sa primeasca instantaneu o infuzie de cache. peste un an, sau cand vanzarile au scazut catre 0, pot incerca si un Humble Bundle, care da inapoi producatorilor 95% si care o sa le mai aduca usor un 500 de mii sau un milion.

      bravo lor! si ole! asteptam cu interes RPG-uri si mai complexe. sau orice mai vor ei sa faca. vad ca au o obsesie cu experimentatul 🙂

  • Stefan Iliescu
    Publicat septembrie 22, 2014 10:30 am 0Likes

    Super joc! Nu am mai vazut atat de mult content de ani de zile. L-am jucat cap coada cu un prieten in coop si amandoi am fost de acord: rock paper scissor strica rau de tot. Si AI-ul…e cel putin retardat. Inamicii se plimba aiurea, in loc sa lupte. Initial am crezut ca e dumbed down din cauza dificultatii, dar am incercat si pe hard si e la fel.

    • ncv
      Publicat septembrie 22, 2014 12:02 pm 0Likes

      din ce am vazut exista cateva motive pentru care inamicii incep sa se comporte asa.
      daca pui intre tine si ei foc sau otrava, nu vor sa calce in ele si tot cauta un culoar sau un unghi pentru a te ajunge. ce e interesant este ca daca le micsorezi inteligenta suficient, cu o vraja, un scroll sau o sageata, nu o sa le mai pese si o sa vina dupa tine ca talambii.
      se mai poate intampla sa bananaie si pentru ca cei din prima linie, atat ai tai cat si inamicii, se regasesc intr-o zona mai stramta si blocheaza trecerea asa ca ceilalti se gandesc, „ok, ocolesc si cad in spatele lor. treaba e ca de multe ori cineva din prima linie va muri sau se va repozitiona, moment in care trupele care aveau de gand sa ocoleasca vad oportunitatea si revin. m-am folosit de multe ori de teren pentru a creea astfel de momente.
      nici unul din aceste cazuri nu mi-au parut insa suficient de deranjante incat sa consider AI-ul ca unul slab. nu e un geniu, dar daca ar fi… intr-un joc pe ture(?), impotriva PC-ului? mai bine nu.

      in doi poti sa flanchezi putin mai lejer, ma gandesc ca daca de obicei v-ati facut planul sa atacati din directii diferite s-ar putea intampla ca inamicii sa se razgandeasca de cateva ori si sa zica, acum il atac pe ala, acum pe celalalt.

      sau poate, si asta ar fi genial, prietenul tau avea sageti sau vraji care baga frica in inamici si nu ti-a spus. cand le folosesti, daca zaru cade cum trebuie, o sa vezi cum inamicii incep sa alerge de nebuni.

    • Stefan Iliescu
      Publicat septembrie 24, 2014 7:09 am 0Likes

      Se vede perfect cand da cineva cu charm/fear in coop si, oricum, amicul meu e invatat de la D&D sa urle tot ce face 😀
      Cand am zis ca AI-ul e tampitel, aveam in minte 2 lupte, una cu „emasculated”, la ei in puscarie, unde inamicii parca erau din filmele cu ninja, unul se batea, restul dansau pe langa mine.(fara otrava/foc/whatever pe jos). Cealala lupta, niste gardieni incredibil de puternici, care veneau tot unul cate unul, facand lupta absolut banala. Ambele lupte in teren deschis, bacause kamikaze!!!

    • ncv
      Publicat septembrie 24, 2014 8:18 am 0Likes

      se pare ca jocul a dat rateu, iarta-l si tu 🙂

  • Geo
    Publicat septembrie 22, 2014 8:44 pm 0Likes

    „Totul ține de cât de implicat vrei să fii în joc și, din păcate, am impresia că din ce în ce mai mulți tineri nu mai știu cum să-și înfigă dinții în acest fel în titlurile de gen.”

    Nu o lua in nume de rau, dar ma cam enerveaza comentariile de genul. Mai mentionez ca nu am jucat jocul asta inca.

    In primul rand, asta tine mai mult de personalitate decat de generatie. Unii joaca pentru problemele de logica, altii pentru actiune, altii pentru poveste samd, samd. Personal, gasesc multe RPGuri ca fiind incredibil de siropoase. Spre exemplu, in romana, dialogurile din Skyrim par… ciudate.

    In al doilea rand, cate RPGuri se bucura de popularitatea lui CoD? Cate astfel de jocuri apar?Normal ca tineretului i se pare ciudat si inaccesibil acest gen cand jocuri bune apar din 2 in 2 ani. In afara de Dragon Age (primul, bineinteles), nu imi amintesc vre-un titlu bun din ultimii ani.

    A propos, doar din pura curiozitate, presupun ca faci parte din generatia Y?

    • ncv
      Publicat septembrie 22, 2014 9:27 pm 0Likes

      de 3 ori am citit acea propozitie si mi-am spus ca e… „pretentioasa”. nu-mi place sa scriu asa si totusi am lasat-o. m-am gandit ca poate cineva se incapataneaza si mai adauga putina rabdare, suficient cat sa fie prins.
      ai dreptate, nu e vina tinerilor ca nu se mai fac astfel de jocuri si a fost incorect din partea mea sa formulez asa.

    • Geo
      Publicat septembrie 23, 2014 2:37 pm 0Likes

      Presupun ca ti-ai atins scopul atunci :). In afara de asta, e chiar ok articolul. Cred ca erai redactorul meu favorit.
      Hm, pari destul de pesimist in articolul asta.

    • ncv
      Publicat septembrie 23, 2014 5:56 pm 0Likes

      ha! si gata? un pic de pesimism te-a facut sa-ti schimbi parerea? 🙂
      am ajuns la o varsta care nu-mi mai permite sa fiu (mereu) copil si „frumos”. sunt macinat, contrariat, frustrat cateodata. dar poate pe viitor o sa pot sa introduc in recenzii din experienta de viata si bagajul de cunostinte acumulat.
      pe de alta parte story-ul jocului impune o astfel de abordare, un stil mai sumbru mai apasat.
      acum „lucrez” cu un combo de jocuri mult mai vesele, o sa se reflecte si in articol 🙂 (sper) :)))

    • Geo
      Publicat septembrie 28, 2014 11:00 am 0Likes

      Chill, prietene, nu am zis ca e un lucru rau. Majoritatea poetilor au scris cele mai mari opere in astfel de stari :). Te deruteaza imperfectul? Era doar asa, in memoriam LEVEL. Chiar apreciez seriozitate in loc de glume stupide. Sper doar sa creasca din ce in ce mai mare. Panem et circenses, friend! (Sper ca asa e expresia :S). Oricum, keep up the good job!

  • negaterium
    Publicat septembrie 24, 2014 11:20 am 0Likes

    Nice review. Iar jocul e o cireasa… pe tort. Imi amintesc cum jucam Baldur’s Gate pe un K6 ….

  • Bogdan
    Publicat octombrie 4, 2015 8:29 am 0Likes

    Buna comparatia cu Morrowind.Imi aduc aminte cum cautam cu orele o nenorocita de mina sa le duc alora niste sujamma.Apropo: cand apare enhanced edition ?

Adaugă un comentariu