REVIEW: Star Wars – The Last Jedi

Cea Mai Mare Problemă: Lipsa Unui Antagonist Puternic

Trilogia originală Star Wars s-a bucurat de unul dintre cei mai emblematici antagoniști din istoria cinematografiei, iar faptul că Disney încă vinde materiale promoționale cu Darth Vader și trasează paralele dintre lordul sith suprem și Kylo Ren spune multe despre impactul cultural al personajului. Vader era crud, intimidant, lipsit de scrupule și eficient în toate acțiunile sale – poseda calitățile unui om inteligent cu puteri supranaturale și abilitățile unui corp robotic realizat după asemănarea samurailor de rang înalt. Prin natura sa, comandantul militar al Imperiului Galactic stabilea foarte clar raportul de forțe și delimita cele două tabere combatante: pentru spectatorii din cinematograf nu exista niciun dubiu în privința răufăcătorului din film pentru că ”ăla negru de respira greu” reprezenta arhetipul și întruchiparea răului și maleficului.

În aceeași măsură, episoadele I, II și III (cea de-a doua trilogie) l-au introdus pe Sheev Palpatine (devenit ulterior Darth Sidious): un politician corupt care s-a folosit atât de Forță cât și de influența din Senat pentru a dizolva Republica și pentru a o transforma într-un imperiu galactic. În calitatea lui de manipulator, a reușit să îl atragă de partea întunecată pe cel mai talentat și promițător dintre cavalerii jedi, a tras sfori pentru a elimina democrația din galaxie (în mod ironic, tocmai printr-un vot democratic) și și-a clădit calea către statutul de împărat. Prin acțiunile sale și prin natura lui malefică, poate fi perceput ca un personaj mult mai malefic decât însuși Darth Vader, tocmai datorită statutului de creier al tuturor operațiunilor (Vader a deservit mai mult ca un executant). Toate evenimentele negative din primele 6 filme din serie se datorează intervențiilor sale și niciodată nu a existat vreun dubiu în privința naturii sale malefice.

Sursă Imagine: The Hashtag Show

Ei bine, ”The Force Awakens” introduce un anume Snoke. Acest personaj este în mod evident construit pentru a semăna cu Darth Sidious și multe voci din rândul comunității de fani au încercat să îi găsească originile și să înțeleagă cum biruința rebelilor din ”Return of the Jedi” a fost stârpită atât de repede. Totuși ”The Last Jedi” distruge orice așteptări și se îndepărtează de la rețeta tradițională de a avea un lider suprem care acționează ca strateg principal al acțiunilor mișcării cvasi-fasciste pe care o conduce. În loc să existe o consecvență în rândul personajelor, Kylo Ren își manifestă sfidarea mai devreme decât Vader și își ucide comandantul la jumătatea noii povești aflate în desfășurare. Cu siguranță este momentul când se realizează delimitarea clară dintre vechi și nou, dintre opera lui George Lucas și cea a corporației Mickey Mouse, însă Kylo Ren nu reușește să devină un antagonist autentic în aceeași măsură în care Rey este un cavaler jedi incomplet și dubios în raportul putere-antrenament.

Cum va avansa seria în prezența a două diamante neșlefuite și confuze care încă își definesc scara de valori și apartenența, care comunică printr-un canal telepatic propriu și ar putea deveni implicați într-o relație amoroasă? Ei bine, povestea sună mai mult ca o variantă galactică de ”Frumoasa și Bestia” (o altă proprietate intelectuală aflată în curtea Disney) decât ca o continuare a poveștii din Star Wars. Va fi Forța alături de producători pentru a spăla gustul amar în următorul film? Ei bine, indiferent de opiniile criticilor și a altor fani, peste 2-3 ani voi fi în sala de cinema și voi umfla conturile LucasArts-Disney cu fidelitatea mea de fan al seriei. Probabil că voi fi din nou dezamăgit, dar așa se întâmplă de fiecare dată când interesele comerciale depășesc ambițiile artistice.

6.5

+ Abordarea narativă este diferită față de celelalte filme, în ciuda unor asemănări tematice
+ Nostalgia este combinată cu elementele noi într-o proporție care favorizează avansarea către o nouă generație de eroi