REVIEW: Super Mario Kart 8 Deluxe, Nintendo Switch

Am petrecut aproape 2 luni alături de Super Mario Kart 8 Deluxe și, în tot acest timp, am încercat să-l definesc și să mă conving că merită cei 230 de lei. De la primul titlu din serie, pe care l-am recenzat anul trecut, s-au produs câteva schimbări importante – dar mecanica și conceptul au rămas la fel.

Pe scurt, personajele din universul Mario își dau întâlnire pentru a se întrece în curse de carting. Cu toate acestea, competiția lor este una lipsită de realism, prea puțin bazată pe abilitățile și reflexele șoferilor excelenți și mai mult orientată către tactici murdare și moduri de a-i încurca pe ceilalți participanți. Mario Kart este echivalentul unui examen pentru un post de funcționar public, unde toată lumea are pile la director și fiecare încearcă să-și bată concurența prin metodele cele mai josnice.

Însă în mod surprinzător, Super Mario Kart 8 este distractiv și antrenant. Ai nevoie de mai puțin de 2 minute pentru a te adapta sistemului de control și îți poți petrece restul timpului colectând bonusuri care te ajută să mergi cu viteză mai mare sau să îți lovești concurența cu foc și furie (asemenea unui anumit președinte american care probabil parafraza Biblia). Sunt situații când vrei să ai parte de un sistem bazat doar pe reflexe și experiență, dar aceste elemente sunt păstrate la un nivel minim. În Regatul Ciupercilor (Mushroom Kingdom) nu trebuie să conduci bine, ci trebuie să intri în rolul unui taximetrist din București care agresează șoferii Uber.

Îmi pare rău, Mario, dar Prințesa se află în alt cart(el).

Super Mario Kart 8 Deluxe ca Joc de Petrecere

Spre deosebire de alte jocuri de curse unde există un sistem de upgrade și o poveste care dezvăluie detalii pe parcurs, Super Mario Kart 8 este genul de titlu de petrecere pe care îl pornești atunci când ai 2-3 prieteni invitați și nu trebuie să le dai nicio explicație suplimentară. Tot ce trebuie să știi este că accelerezi cu A, frânezi sau dai în marșarier cu B, folosești joystick-ul pentru a alege direcția în care virezi, folosești obiectele speciale cu triggerul din stânga și faci mici sărituri cu triggerul din dreapta. Și deși descrierea schematicii de control poate suna puțin complicată, ea este foarte intuitivă odată ce pui mâna la treabă.

Mai mult, titlul Nintendo nu este genul care să creeze dependență și se adresează mai degrabă categoriei de jucători relaxați (uneori etichetați cu jargonul „casual”), care deschid consola atunci când au 10 minute de pauză și își testează abilitățile de trișor în competiție cu inteligența articifială a drăguțelor personaje din universul Mario, cu câțiva prieteni aflați în aceeași cameră, sau cu străini de pe internet.

Însă adevăratul farmec apare atunci când ai pe cineva care să se joace cu tine într-un meci multiplayer local. V-a fost dor de modul „ecran înjumătățit” (split screen) și de distracția de care aveți parte atunci când jumătățile se intersectează într-o serie de acțiuni cvasi-violente care în lumea reală v-ar aduce un dosar penal?

Vă place să îl pedepsiți pe cel care se crede bun, moral și virtuos doar pentru a-i aduce aminte că viața este nedreaptă și realitatea obiectivă nu ține cont de opiniile noastre? Vreți să-i arătați unui amic expert în NFS și Gran Turismo că de fapt nu știe să conducă după ce este lovit de 3 carapace de țestoase, șterpelit de o ghiulea de tun și răsturnat de o coajă de banană? Se întâmplă să aveți și un Nintendo Switch? Atunci în mod clar Super Mario Kart 8 Deluxe este un titlu pe care trebuie să-l adăugați la colecție.