REVIEW: Super Mario Odyssey, Nintendo Switch

Elementele noi: Pălăria Cappy și călătoria în jurul lumii!

Întreaga mecanică de joc se schimbă radical odată cu introducerea lui Cappy, o pălărie vie și conștientă care decide la începutul jocului să-l însoțească pe Mario în aventură. Motivațiile simpaticului accesoriu vestimentar sunt date de răpirea coroniței față de care nutrește sentimente speciale, ceea ce crează automat un grad înalt de înțelegere între Cappy și Mario.

Însă dincolo de elementele narative, noua pălărie schimbă radical mecanicile de joc prin introducerea unor noi elemente de control. Cappy poate fi aruncat ca proiectil, poate deveni o platformă pentru sărituri mai lungi și poate poseda diverse creaturi din universul jocului. Ți-ai dorit vreodată să controlezi un T-Rex sau un Goomba într-un joc Super Mario? Acum ai în sfârșit ocazia de a experimenta lumea prin intermediul corpurilor și abilităților oferite de fiecare creatură. Regula este destul de simplă: dacă este un inamic mobil, atunci poate fi posedat și te poți distra cu puterile sale speciale.

Al doilea element fascinant este dat de lumile pe care trebuie să le explorezi pe parcursul jocului. Unele dintre ele sunt inspirate din locuri reale de pe pământ: Sand Kingdom conține elemente și motive din America de Sud, Metro Kingdom este o adaptare a orașului New York, Snow Kingdom seamănă cu Siberia atât de tare încât locul este numit și Shiveria, Luncheon Kingdom este un mare omagiu adus bucătăriei italiene, iar Bowser’s Kingdom are aspectul unui castel japonez. Fiecare nivel are propriile particularități și elemente unice, prezintă propriile provocări și oferă recompense inedite.

Partea cea mai interesantă din tot jocul ține de explorare.

Mario are parte de o odisee mai amplă decât cea a lui Homer.

Dacă explorezi lumea jocului fără să fi văzut trailerele de lansare și prezentările de la expoziții, atunci vei fi surprins și copleșit de New Donk City – o adaptare ingenioasă a orașului New York, unde Pauline (prima prințesă pe care Mario a trebuit să o salveze în jocul Donkey Kong) este primar și organizator de festivități. Dar dacă ai urmărit materialele prezentate înainte de lansare, vei avea oricum parte de o serie de surprize: povestea conține întorsături neașteptate de situație și există un moment când te vei lupta cu un dragon din Dark Souls sau Skyrim!

Spre deosebire de alte jocuri din serie, Odyssey conține multe elemente contrastante, care aparent nu ar avea ce să caute într-un titlu Mario. Un oraș populat de oameni de 2 ori mai înalți decât instalatorul italian pare o idee proastă în teorie, însă implementarea este remarcabilă. O luptă cu un balaur mult mai realist și detaliat decât oricare alt personaj ar părea inadecvată, dar calitatea implementării te va face să uiți complet de critici. La fel se poate spune și despre implicarea unui T-Rex în universul jocului.

De fapt, toate sunt elemente surpriză care oferă identitate și personalitate aventurii. Super Mario 64 a fost primul titlu 3D, Sunshine a introdus jetpack-ul propulsat de apă, iar Galaxy s-a bazat pe câmpuri gravitaționale și aventuri inter-planetare. Odyssey este un omagiu a tot ceea ce înseamnă și a însemnat vreodată italianul mustăcios, dar vine cu elemente deosebite și memorabile.

Nu vei uita niciodată aventura 2D din ziua festivalului New Donk City (unde te confrunți încă o dată cu Donkey Kong) și vei avea doar amintiri plăcute legate de escaladarea Empire State Building. Cursa din Snow Kingdom este printre cele mai drăguțe experiențe din tot jocul, iar muzica din Wooded Kingdom îți va rămâne întipărită în minte și vei începe să o fredonezi în momentele când te aștepți cel mai puțin. Acesta este efectul pe care Odyssey îl are asupra jucătorilor, iar elementele suplimentare îmbogățesc întreaga experiență în moduri neașteptate. Trebuie să admirăm atenția pentru detalii pe care o au programatorii Nintendo.