REVIEW: Super Mario Run, iOS

Grafica și sunetul sunt superbe, desprinse parcă dintr-un joc de pe Nintendo Wii sau 3DS.

Este admirabil faptul că Nintendo a exploatat la maximum arhitectura hardware a telefoanelor mobile din ultima generație și a oferit o experiență Mario accesibilă tuturor călătorilor plictisiți din metrou. Controlul este fin și sensibil la fiecare atingere, iar efortul necesar controlării personajului este minim, pentru a concentra provocările în partea de alegere a traseului și de reacționare rapidă prin reflexe. Nu este deloc simplu să aduni toate monedele speciale din niveluri în modul single player și unele întreceri în modul multiplayer pot genera adevărate rivalități. Din același motiv, compania niponă a produs ceva unic, dar simultan familiar tuturor fanilor seriei Super Mario.

Sigur, efectele de fundal și animațiile ar putea fi îmbunătățite pentru a se apropia mai mult de oferta disponibilă pe consolele Nintendo… însă ce companie rațională și-ar dori să realizeze o canibalizare a conținutului prin scăderea intenționată a interesului pentru consolele pe care le vinde? Super Mario Run este un bonus acordat fanilor seriei și o mână întinsă tuturor celor care au pierdut contactul cu aventurile mai recente ale italianului mustăcios. Dacă îți place ceea ce vezi, cu siguranță vei deveni interesat de oferta de pe Nintendo Switch.

Impresia mea generală este că Super Mario Run este un joc mult mai cizelat și interesant decât titluri oarecum asemănătoare precum Temple Run, Subway Surfer, sau Spiderman Unlimited. Alergarea continuă este completată de schimbări de ritm importante, diversitatea de niveluri aduce un omagiu seriei Super Mario, perspectiva bidimensională aduce un omagiu genului de sidescroller 2D, iar modurile de joc oferă lejer câteva zeci de ore de distracție competitivă.

În momentul scrierii acestui review, castelul meu este nivelul 8, cu 883 de oameni ciupercă, 6 personaje deblocate și 76 de monede adunate din totalul de 120.

Probabil că voi mai petrece ceva timp alături de Super Mario Run și, spre deosebire de portarea Sonic The Hedgehog pe care am recenzat-o în urmă cu două luni, nu voi ajunge să dezinstalez aplicația imediat ce termin campania principală. Poate că și factorul financiar contribuie la această devizie și simt că, dată ce am cheltuit aproximativ 25 de lei pe joc, am obligația de a obține cât mai mult din el. Și cumva aici se află o parte din farmecul pierdut odată cu modelele de afaceri de tip freemium: este în interesul tău ca achizițiile pe care le faci să fie recompensate de un număr cât mai mare de facilități și funcții, iar probabilitatea de a abandona ceva deja cumpărat este oricum mult mai mică.

Din punctul meu de vedere, cei 5 euro pe care i-am plătit pentru joc sunt o sumă corectă pentru a susține proiectul. În plus, Mario se bucură permanent de actualizări și adăugiri! Sursă Imagine: 9to5mac

Înainte de a oferi verdictul final, voi mai face referire la două adăugiri interesante la Super Mario Run: în primul rând, din septembrie 2017 a fost adăugat modul ”Remix 10” – o nebunie de frenetică unde trebuie să parcurgi 10 niveluri scurte pentru a colecta monede și stele bonus. Performanțele reușite în acest mod vor debloca noi construcții și decorațiuni pentru regat, însă adevărata satisfacție este dată de ritmul intens al experiențelor. Am petrecut alături de acest mod mai mult timp decât în campania principală și asta ar trebui să spună multe.

Și dacă ești meloman de fel și nu poți termina toate aceste niveluri fără muzica preferată, Super Mario Run oferă posibilitatea de a înlocui coloana sonoră cu melodiile preferate, iar această schimbare îi va oferi personajului tău o pereche de căști să-l însoțească în aventuri. Este un detaliu estetic simpatic și o implementare mai mult decât convenabilă pentru că nu mi-aș putea imagina un mod mai bun de a-l învinge pe Bowser decât ascuntându-l pe Iggy Pop cum rage în ”Your Pretty Face Is Going To Hell”.

Însă întrebarea fundamentală pe care ar trebui să o adresăm este: merită Super Mario Run cei 10 euro? Ei bine, totul depinde de măsura în care apreciezi jocurile Nintendo și de satisfacțiile pe care ți le oferă un nou joc Super Mario. Pentru mine este o revenire la bucuriile copilăriei și un mod de a evada din cotidianul fixat pe venituri și plata taxelor… o amintire a unor timpuri când totul era frumos în lume dacă reușeam să salvez prințesa din ghearele balaurului fioros. Și poate că pe mine însumi nu voi ajunge să mă salvez de ghearele mult mai lacome și perverse ale guvernului, dar măcar îl am pe instalatorul mustăcios la o citire de amprentă distanță. Și din păcate, prințesa mea este mereu în alt castel.

9.5

+ Un joc original care include toate elementele care l-au consacrat pe Mario.
+ Mod multiplayer competitiv care te va ține lipit de ecranul telefonului mai mult decât povestea principală.