REVIEW: Caesar III

[Acest articol este semnat de Ștefan Godra și este înscris la concursul "Trimite-ne un Articol și Poți Câștiga Revista NEXT LEVEL"]

Anii 1990 au fost cei care au transformat computerele în obiecte de divertisment. În primii ani de după Revoluție, s-au produs și în România ”celebrele” clone Spectrum ZX: COBRA (Brașov), CIP-03 (Întreprinderea Electronica București), FELIX HC, TIMS (Timișoara + Spectrum).

Și oricât de șocant ar suna astăzi, aceste calculatoare operau citind și scriind pe casete cu bandă magnetică. După mai bine de 30 de ani, încă am acasă, în stare de funcționare, o astfel de piesă de muzeu.

Jocurile de pe calculator din această perioadă de început erau destul de simple. Dar în același timp, erau și mult mai atent testate. De ce? Pentru că internetul era aproape inexistent în rândul utilizatorului de rând, deci nici nu se punea problema de patch-uri și update-uri. Un joc trebuia să fie disponibil fizic pentru vânzare și trebuia să funcționeze perfect din prima zi – altfel nu mai primea a doua șansă din partea comunității, iar studio-ul responsabil își pierdea credibilitatea.

Aproape fiecare titlu pixelat lansat la începutul anilor 1990 era inovativ în felul său – și încet, încet, au început să se diferențieze anumite genuri. De la Prince of Persia (primul joc pe care l-am jucat pe un computer) și până la Mortal Kombat și LOTUS, totul părea proaspăt și atent cizelat. Jocurile nu aveau neapărat mari pretenții, dar simplitatea lor le permitea să exploreze anumite tematici și să experimenteze cu mecanici fără precedent.

Genul de strategie în timp real (RTS) a fost deschis de jocul DUNE 2, care introduce anumite mecanici greu de digerat la standardele de astăzi. Dificultatea era dată în principal de modul extrem de ineficient de control al unităților, dar și de o limitare a numărului maxim de unități care pot fi construite. Totuși DUNE 2 a reprezentat o sursă de inspirație pentru mulți programatori talentați care au preluat și rafinat rețeta prin titluri precum Command and Conquer, Warcraft și mai ales Starcraft