Apple Arcade își propune să readucă arta în industria de jocuri

În calitatea sa de mega corporație care se axează doar pe dispozitive premium și reușește să devină prima companie listată pe bursă care atinge pragul de 1 trilion de dolari, Apple se descurcă de minune să se poziționeze în continuare la colț și în postura micului comerciant care se bate cu titanii.

Astfel, în cadrul evenimentului de lansare de la data de 25 martie 2019, compania înființată de Steve Jobs și Wozniak în garajul părinților și-a anunțat reintrarea pe piața jocurilor video prin intermediul serviciului Apple Arcade.

Învățând lecții prețioase din dezastrul consolei Apple Bandai Pippin pe care a lansat-o în 1996 (faptul că nu ați auzit de ea spune tot ceea ce ar trebui să știți), corporația din Cupertino a decis să se axeze exclusiv pe partea de finanțare de software pentru dispozitivele deja existente.

Prin urmare, Apple Arcade este o extensie naturală pentru servicii precum Apple Music (vechiul iTunes), Apple TV sau Apple Pay, care diversifică portofoliul companiei prin explorarea unei piețe care… deja există.

Jocurile pe Mac, iPhone, iPad, iPod și MacBook există încă de la primele versiuni de sistem de operare, iar AppStore-ul actual conține mii de titluri mai mult sau mai puțin exclusive. Totuși aceste forme de divertisment au problema de a nu putea fi experimentate pe toate platformele, permițând o tranziție lină între dispozitive.

Aici intră Apple Arcade, un proiect gândit mai degrabă să fidelizeze actualii clienți decât să se lupte cu morile de vânt ale gamingului. Compania condusă de Tim Cook pare dispusă să ofere o gamă cât mai largă de servicii exclusive pentru propriile dispozitive, probabil pentru a justifica prețurile aflate în permanentă creștere.

Așa că Apple Arcade a devenit o platformă gândită pentru artiștii care se află în afara mainstreamului. Deci da, se poate spune că Apple a lansat un serviciu pentru hipstări și oameni nemulțumiți de direcția în care se îndreaptă întreaga industrie de jocuri, sponsorizând dezvoltatori care prezintă idei nebunești și dificil de vândut publicului larg. Într-o lume plină de Call of Duty și Fortnite, Apple vrea să avem parte de mai multe jocuri de tip Journey, Psychonauts, sau Darwinia.

Titlurile de lansare anunțate se numesc “Beyond a Steel Sky”, “Where Cards Fall”, “FANTASIAN”, “Lifelike” și “Overland”. Faptul că nu ați auzit de ele înseamnă doar că aveți șanse mai mari de a fi surprinși, pentru că vorbim despre o mișcare artistică aflată undeva departe de nucleul dur al gamingului.

Niciun joc dintre acestea nu are un precedent sau un termen de comparație exact, dar oamenii din spatele proiectelor sunt prezentați ca artiști experimentați care vor să producă „altceva”.

Practic Apple vrea să transforme indie-ul în mainstream, dar prin studiourile proprii. Ceea ce îl face mai puțin indie pentru că nu este tocmai independent din punct de vedere financiar. Dar dacă toate jocurile vor fi disponibile pe iPhone, iPad, iMac și toate celelalte platforme, permițând în același timp o comutare la fel de simplă ca în cazul Nintendo Switch, atunci există șanse destul de mari ca acest nou concept să aibă succes.

Spre deosebire de Google și al său proiect ambițios intitulat Stadia, Apple vrea doar să creeze conținut suplimentar pentru clienții pe care îi are deja, sperând că produsul final va crește vânzările. Mai mult, există promisiunea că toate jocurile vor fi disponibile fără reclame (ia de aici, Google) și le vor permite jucătorilor fără o conexiune la internet să se bucure de experiențe.

În momentul scrierii acestui articol nu există prea multe informații despre Apple Arcade și nu cunoaștem o dată de lansare. Însă va fi interesant să vedem calitatea titlurilor promise și deschiderea publicului către experiențe mai artistice și avangardiste. În cel mai rău caz, vom vedea hipstări în metrou cum încearcă să rezolve cine știe ce puzzle suprarealist. În cel mai bun caz, vom avea parte de o revigorare a pieței de jocuri, iar giganții vor căpăta mai mult curaj în a explora idei noi (spre deosebire de francizele statice dar profitabile de care avem parte în ultimii ani).

În orice caz, prin poziționarea unui segment de nișă care nu se luptă direct cu alte platforme, cred că Apple are șanse mai mari decât Google în a schimba percepția societății aspura jocurilor video. Nu este vorba doar de vânzări, ci de faptul că orice posesor de iPhone va putea să experimenteze conținut de calitate, conceput special pentru dispozitivul din buzunar (și cu posibilitatea de a extinde joaca pe un ecran mai mare – wink, wink). Ceea ce înseamnă mai mult din punct de vedere cultural decât posibilitatea de a muta jocuri deja existente în cloud.


Adaugă un comentariu