REVIEW: Dungeon of the Endless
În Dungeon of the Endless aterizăm forțat pe Auriga și străpungem douăsprezece etaje ale unei construcții subterane necunoscute. Ținta este suprafața, dar, DAR(!), ușor de zis, greu de făcut. Producătorii recomandă câteva parcurgeri în modul Very Too Easy, pentru a experimenta și a prinde gustul și nu glumesc. Easy (fără Very Too) este mai greu decât alte jocuri pe imposibil. Dungeon este o combinație între o strategie, un tower defence și un roguelike. Cu elemente RPG, dar și puțin mister, o caracteristică atât de importantă în jocurile vechi. După două-trei sfaturi mărunte ți se spune că restul o să-l înveți murind și ești lăsat să descoperi singur ce ai de făcut mai departe. Fanii universului Endless vor aprecia multe dintre detaliile fine, rasele eroilor și capabilitățile lor, până și materiile prime folosite. Dust-ul nu lipsește – o resursă la fel de importantă aici, ca mirodenia cărților Dune.
Tot ce știm este că nu trebuie să lăsăm creaturile subterane să distrugă generatorul din camera în care ne aflăm, dar și că singura acțiune pe care o putem întreprinde este de a deschide o ușă. Dacă avem noroc, următoarea cameră e goală, de nu, eroii se luptă automat cu orătăniile, până cineva crapă. Pentru a-i întrema, dar și pentru a-i ridica în nivel, avem nevoie de hrană, iar fiecare ușă deschisă (fiecare tur), va crește rezerva cu câte două unități. Odată ce am eliberat prima încăpere, cea mai bună idee ar fi să o conectăm la generator, pentru a opri inamicii din a reapărea în această cameră, dar și pentru a activa sloturile industriale, în care putem construi dispozitive augmentative sau defensive. O să putem aduce la viață încăperi, atâta timp cât generatorul va avea cel puțin 10 dust nefolosit.
Cum module care pot crea dust nu există, inițial, cele mai importante o să ni se pară cele care măresc producția de hrană. După care o să realizăm că stocul de componente industriale folosit pentru a crea alte și alte module nu ne mai permite să construim nimic, așa că o să vrem să îmbunătățim și capacitățile de producție ale industriei. În următoarele camere (dacă avem noroc) o să descoperim și un computer, care ne va permite să cercetăm alte tipuri de module. Module care nu o să ne facă doar cu ochiul – debusolatorul de serviciu, ghici ce, păcălește un monstru să-și atace prietenii, lansatorul de rachete avariază toate arătările, atâta timp cât stau grupate și așa mai departe – în timp, o să devină necesare. Pentru că, cu cât o să lăsăm mai multe camere neconectate (o să se întâmple mereu, dust-ul nu e niciodată suficient), cu atât cresc șansele să fim atacați concomitent de mai mulți monștri. Eroii nu vor mai face față de unii singuri, avem nevoie de aparatus care să-i ajute, să-i ocrotească, să… să… să. Trebuie să fim atenți la ordinea în care deschidem ușile, să păzim modulele care generează resurse, să nu lăsam niciun monstru să treacă spre generator, să testăm și construim.
Am pornit prin a sublinia ceva și am ajuns să spun altceva (v-am spus, paranoia, schizofrenie, acum, și demență… sau mai rău, alz… cum se numea boala aia…). Pentru a descoperi cum să construim module noi, sau de nivel din ce în ce mai ridicat, avem nevoie de știință, al cărei debit, ce credeți, poate fi și el mărit cu ajutorul unui modul specializat. Dungeon vine cu multe surprize și multe lucruri de învățat iar în primele ore de joc cel mai mare minus a fost pentru mine lipsa… informației centralizate. La început poți alege doi eroi din 4-5 (o să descoperiți mai bine de 15 în timp) dar nu o să le puteți vedea decât status-urile de bază, chiar dacă anterior i-ați urcat în nivel și ați activat bonusuri și specializări. Ați face bine să le țineți minte. La fel și cu modulele, explicațiile despre ce fac sunt concise și ți se indică chiar și puterea de foc per secundă (pentru cele ofensive), dar nicăieri nu găsești un grafic despre cum cresc în nivel. Chiar dacă anterior le-ai dus la capacități maxime.
Comparativ cu roguelike-urile inițiale, aceste minusuri sună penibil – acolo, poțiunile, de exemplu, nu veneau cu descrieri normale, arătau toate la fel și aveau, după fiecare restart, alt efect. Acum îți refăceau viața, acum te otrăveau. Totuși, aici suntem înconjurați de generatore, calculatoare, mecanisme, unii dintre eroi suntem chiar robotizați (da, da, te-am ginit acolo în spate), să nu avem scris undeva clar ce am descoperit îmi pare nelalocul lui. Mă rog… am deschis agenda de serviciu și am început să-mi notez singur datele de care aveam nevoie. Hm… exact cum străbunii noștri făceau când se jucau jocuri de acest tip.
23 Comentarii
Radu
fara legatura cu jocul de aici, sveti in plan un articol legat de jocul Hatred?
ncv
e interesant ce s-a intamplat cu Steam, la fel ca multe din discutiile generate, dar eu nu as vrea sa atrag atentia asupra acestui titlu. poate colegii…
bine, pana se lanseaza poate ne mai surprind cu alte grosolanii si poate ma razgandesc 🙂
daca articolul va veni din partea mea nu va fi insa un articol care sa ajute jocul (unul pozitiv), cel putin nu dupa ce am vazut pana acum.
Aidan
Nici eu nu tin mortis sa ating subiectul. Da, Hotline Miami a fost (si inca mai este) jocul care mi-a definit viziunea asupra gaming-ului modern, dar Hatred pare un rahat facut cu gandul la valurile publicitatii negative. Prefer sa il ignor pana dispare din peisaj.
Alin R.
Mie mi se par ciudat cât de ”designy” interfețele ăstora de la Amplitude.
ncv
nu prea inteleg daca e de bine sau de rau ce spui tu 🙂
interfata lui Endless Legend e mult mai maleabila decat cea a lui Beyond Earth.
grafica… e in cu totul alta liga 🙂
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–Y26E9TiN–/cfmqwggcprngnzmrvhpd.gif
Alin Răuțoiu
Sincer să fiu, nici eu nu știu. De rău tare n-are cum să fie. Adică să te uiți la ele sau să vezi pe cineva manevrând jocurile alea e foarte plăcut estetic. Dar când joc, mă simt de parcă aș fi pe un site web foarte responsive, dar foarte încărcat. Se simte în regulă, dar e și ciudat.
Licaon_Kter
Ptiu satana, sa nu spui tu de ADOM nimic? 😀
ncv
ahem… (alzheimeru’… CE?)… ma iertati!
mahri726
Au inceput sa apara mai multe parodii legate de Hatred. Cred ca renumele de cel mai violent joc ii va aduce profituri, nu neaparat calitatea. La fel ca in cazul Goat Simulator/Goat MMO Simulator expansion, unii oameni sunt interesati de ,, hyped crazy stuffs” . In cazul jocurilor, uneori renumele aduce castiguri, indiferent daca este pozitiv sau negativ.
ncv
cred ca ai postat in articolul gresit. da-i un copy-paste in actiune 🙂
Ziskele
Trial and error 80’s style taica…
lixicus
Până să aruncați cu noroi în ceva ca Hatred așteptați să apară și să vă uitați la streamuri. Este ușor să vorbești câcat de ceva despre care nu știi nimic.
Aidan
In ciuda faptului ca off-topic-ul asta devine iritant, tin sa mentionez ca natura activitatii noastre confirma faptul ca stim mai multe decat ai crede despre un joc 😉
ncv
A… (ce dlagutz). Cred ca ai inteles gresit. Pana acum am vorbit foarte frumos despre Hatred, vrei sa vezi ce inseamna sa arunci cu adevarat cu cacat?
Uite ce au de spus producatorii:
” The player-character is a mass-killing villain who hates humanity and begins a „genocide crusade”[1] to kill innocent civilians and police officers. The developer described Hatred as a reaction to video game aesthetic trends such as political correctness, politeness, vivid color, and games as art. ”
Jocul, ca si gameplay sau realizare, poate fi foarte bun, si ce spun ei aici suna oarecum interesant, dar in momentul in care privesti mai adanc…
Titlul va fi toxic pentru pentru industrie, care oricum e vazuta de multi ca si puerila. Stii ce fac toate jocurile alea artistice pe care acesti destepti nu le pot suferii? Exact inversul, dau putere si valoare jocurilor, care noi tot speram sa nu mai fie vazute ca un mediu pentru copii, sau unul pentru adulti copii, si sa fie in sfarsit luat in serios.
Asa cum este prezentat acum (poate la lansare o sa descoperim ca adevarurile sunt altele sau mai complexe), titlul va impinge niste limite, dar nu niste limite bune . Daca intradevar va bonusa jucatorii pentru a omori oameni care nu se pot apara in nici un fel atunci iti spun de pe acum, jocul chiar e un Cacat. Poate va avea un gameplay si grafica deosebita, storyline care sa ridice intrebari, poate sa le aibe pe toate, daca te pune, sau si mai rau, te forteaza, sa omori oameni care te implora sa nu le faci rau si sa nu-i omori, eu vad acest joc ca un Jeg. Producatorii nefiind decat niste hipsteri mai deosebiti (poate cu niste probleme mai speciale) sau doar oameni fara scrupule, care stiau ca o astfel de executie le va aduce parale si vizibilitate.
Poate vrei sa ma contrezi cu GTA5 (sau gasca), unde la fel, poti omori pe oricine. Nu e acelasi lucru, poti omori pe oricine dar nu ti se cere sa o faci. In plus, absolut toate NPC-urile din GTA reprezinta o mica fateta urata a umanitatii. Nu sunt niste civili care te implora pentru a-i lasa in viata.
Poate vrei sa ma contrezi cu un Manhunt (sau gasca). Intr-adevar, crimele stil executie din Manhunt iti lasa un gol in stomac, sunt foarte grafice, dar cei pe care-i omori nu sunt chiar neajutorati, majoritatea vor sa mi te omoare la randul lor. Sunt inamici, e o mica mare diferenta.
Poate vrei sa ma contrezi cu un Postal (sau gasca). Dar pana si aici pot gasi lucruri bune de spus. Jocurile sunt mult mai cartoony (din lipsa unui cuvant romanesc), iar multe din lucrurile pe care le faci sunt grotesc-haioase, te impinge sa experimentezi si sa vezi unde iti sunt limitele. Dar vezi tu, o face intr-o atmosfera mai calda, mai glumeata. Doiul este chiar satiric si ironic. Hatred in schimb (din nou, din ce am vazut pana acum) simuleaza executii si omoruri fara mila si ti le mai si expune intr-un mod (cica) cool. Crede-ma, nu e nimic cool in a omori, sau in a-ti bate joc de cineva fara aparare care te roaga sa-l lasi in pace.
Acum poate o sa-mi spui ca domne e doar un joc… ce o iau atat de serios. Da, e doar un joc, si pentru ca jocurile sunt considerate arta (exact ce urasc ei este de fapt salvarea lor, pentru ca daca nu ar fi considerate asa ar fi avut mult mai mult de suferit) oricine are dreptul sa-si exprime cele mai negre ganduri in ele. Dar cu astfel de jocuri vrei tu sa te identifici? Chiar vrei sa sustii produse care promoveaza lucruri de gen?
Deci Da. Din ce am vazut pana acum Hatred este un experiment social interesant dar in acelasi timp un Jeg, care nu merita articolul lui.
Daca in schimb ai spus ce ai spus doar pentru a provoca o reactie si de fapt parerea ta este mult mai aproape de a noastra, atunci iti doresc ca pe timpul sarbatorilor sa te simti ca si cum ai avea un mare bat infipt in cur. (vezi? cum te simti? naspa nu? asta vrea sa imprastie jocul asta, flegma, rahat, ganduri negre)
Ziskele
Suntem off topic rau de tot aici…nu iau apararea nici lui ilxthilicus si nici jocului, nu sunt nici un iubitor de panselute, omorul e omor ca aia sunt catalogati inamici, ca pe aia nu esti obligat sa ii omori, ca aia sunt mai cartoonish bullcrap nu vad asta ca o diferentiere intre Hatred si sa zic CoD, Skyrim etc. unde poate pot sa imi imaginez ca si dusmanul poate are o casa, familie, caine si pisica dar na daca indreapta arma spre mine mai bine sa planga masa.
Sa inteleg de exemplu Carmageddon care a fost hit, daca ar fi aparut cu grafica de azi ar fi ingrozit jumate din planeta, asa cu grafica aia din 95 e vazut cartoonish acum. Prea mult acuza americanii in procese industria de jocuri, si nu problemele mentale.
ncv
a, sunt perfect de acord cu ce spui la sfarsit, cu americanii, am si subliniat acest lucru in specialele din revista. de cand au aparut jocurile din ce in ce mai multa lume se joaca iar in aceleasi tari toate rapoartele arata o scadere a criminalitatii. mai clar de atat nici ca am vazut.
daca, Carmageddon ar fi lansat ca un simulator de omorat oameni si ar avea o grafica care sa reflecte realitatea, daca nu ar fi fost facut pentru fun, ci doar pentru a omori oameni, iar producatorii ar fi iesit la rampa si ar fi spus ca da, doar pentru asta l-au creat, atunci da, iti spun ca sigur ar fi fost la fel de hulit de comunitate si presa.
si in CoD omori civili, dar numai din greseala (sau doar in anumite misiuni in care producatorii incearca sa puna intr-o anumita lumina eroul negativ), nu te obliga sau nu te bonuseaza nimeni sa/daca o faci.
in Skyrim presupun ca e la fel, majoritatea „oamenilor” care nu te ataca direct pot fi lasati in pace. apropo, a reusit cineva sa-l termine fara a omori pe nimeni?
daca tu preferi sa nu vezi nici o diferenta intre un inamic si un NPC fara aparare (care in Hatred te mai si roaga sa nu-l omori sau lovesti) e traba ta, sau problema ta. eu insa nu cred ca este acelasi lucru.
Ziskele
Aia zic si eu, quot capita, tot sententiae. Fiecare il va juca cum o sa vrea, nu cred ca toti care o sa il butoneze o sa fie psihopati. Skyrim, parca era un tip cu un Khajit thief cu un toiag de vindecare, avand doi trei in stats dar la perfect 0 nu stiu, nu am auzit. Lauda de sine nu miroase bine, dar pot sa zic ca in primul Deus Ex am avut zero umanoizi pe constiinta, in afara de cei doi parteneri de birou.
ncv
bineinteles ca nu toti care il vor juca vor fi psihopati 🙂
majoritatea vor fi oameni normali si sunt chiar interesat de ce o sa spuna, de reactii…
de fapt linia e mai fina decat am trasat-o eu in raspunsul ala lung. crezi ca eu nu sunt curios de cum o sa ma faca sa ma simt cand il joc?
numai ca mi-a sarit tandara (ca fraieru). eu chiar nu cred ca (noi, site-ul) am aruncat cu rahat si am vrut sa arat ce inseamna cu adevarat sa demolezi un joc.
eh…
Pakistan
@ncv, cred ca tocmai i-ai facut (P)review la joc 😀
Danny
Citat: ‘Putem încheia jocul și reveni oricând, dar dacă murim, salvarea se șterge automat și trebuie să o luăm de la început”
Jocul e micut, necesita resurse putine asa ca poate fi jucat intr-o masina virtuala fara probleme, iar snapshot la VM de aia s-a inventat :P.
ncv
solutia e de fapt mult mai simpla (cred), cauti si vezi unde salveaza, muti fisierul creat dupa fiecare etaj terminat si gata. cand ai nevoie pui inapoi salvarea cu etajul care-ti convine.
dar… nu ar insemna ca trisezi?
(am pus acel ‘cred’, pentru ca am vazut jocuri, ca State of Decay, care au luat masuri si in aceasta privinta, nu insurmontabile, dar suficiente pentru a-si impune puncrul de vedere in fara unui user mai putin avizat – nu am testat sa vad ce face DotE)
Danny
eh, pana termini un etaj snapshotu’ iti permite sa faci camera cu camera mutari. nu-ti convine camera care ai deschis-o? pac, precedentul snapshot il activezi si mergi la alta.
ncv
super 🙂
bine de stiut.