REVIEW: Dungeon of the Endless
Dacă suntem norocoși, sau am învățat suficient cât să nu mai avem probleme cu valurile de inamici, până la urmă o să descoperim și liftul, care ne va duce la următorul nivel, un pic mai aproape de suprafață. Dar numai după ce cărăm generatorul până la el, moment în care monștrii o să se spawn-eze constant în toate camerele neactivate. Nu poți decât să pui eroul care se mișcă cel mai rapid să-l care și să începi să te rogi să ajungă întreg – îi poți reface viața chiar și în timp ce cară și poți pune jocul pe pauză pentru a da ordine multiple și concomitente în orice moment. Nu ajungea că de fiecare dată când deschizi o ușă bagi un acatist, finalul urcă tensiunea la cote alarmante, ca un film bun cu numărători inverse.
Odată ce toți eroii (nu neapărat, dar necesar), plus generatorul (neapărat și necesar), au ajuns în lift, monștrii sunt distruși (pfiu… am scăpat maică) și un alt etaj, mai rău (piei drace), ne așteaptă. Putem încheia jocul și reveni oricând, dar dacă murim, salvarea se șterge automat și trebuie să o luăm de la început. Mizele cresc, dar acum știm mai bine ce avem de făcut și suntem, poate, chiar mai mulți, dacă am întâlnit și recturatat alte personaje de pe drum. Suntem bărbați și dotați(!) – dacă am avut noroc să găsim un cufăr-două sau să încheiem vreun troc cu un negustor pierdut prin subterane. Liftul se transformă în cameră de start și începem să cercetăm următorul etaj.
Vă spun sincer că de multe ori am vrut să renunț. Am uitat, cred, cum să murim cu glorie (sau cel puțin eu am uitat… mda…). În Rogue Legacy, sesiunile nu durau, de obicei, mai mult de 15 minute. Puteam să mă opresc oricând dacă devenea frustrant, în plus, baraca aia din fața castelului rămânea acolo. Știam că o să mă întorc mai puternic, iar jocul îmi punea la dispoziție constant din ce în ce mai multe mecanisme cu ajutorul cărora puteam să încerc să înclin balanța în favoarea mea. The Binding of Isaac variază foarte interesant stilurile de joc și devii mai bun cu cât te antrenezi mai mult, dar mai ales după un somn dulce, plin de vise în care continui să joci – modul în care creierul sortează informațiile și învață cum să intuiască ce are de făcut în situațiile date; pe care le mai și întoarce pe toate părțile, în cazul strategiilor. În Don’t Starve, accentul cădea mai mult pe survival și cele mai mari probleme erau produse de propriile greșeli, după fiecare trecere știai exact ce poți îmbunătăți și de ce să te ferești. Aici însă… după o sesiune de 3-4 ore… să pierzi aproape de final, să trebuiască să o iei de la început, cu eroii și modulele resetate la cel mai mic nivel… e greu. Cu atât mai mult cu cât începi să și ții la eroii tăi. Au personalitate și vorbesc numai tâmpenii în lift.
Pentru că am dorit să vă ofer un raport de calitate i-am dat însă înainte și încet, încet, am reușit să trec peste acest prag și am ajuns să apreciez din ce în ce mai mult DotE. Îmi pare incredibil că mi-a luat mai bine de 20 de încercări pentru a reuși să ajung la suprafață – pe easy – dar și cât de mult m-a putut afecta acest cuvânt. De multe ori m-am simțit chiar prost… Odată ce mi-am desăvârșit strategiile și am terminat de testat toate modulele, am realizat însă că jocul este chiar foarte flexibil. Poți termina atât în ofensivă (cu eroi ridicați muuult în nivel), cât și cu ajutorul defensivei (cu muulte module plasate și upgradate cu cap). Trebuie să te adaptezi situației, labirintului, să te calicești cu resursele, dar nu prea mult, să riști, dar nu prea mult, să fugi, când trebuie și să fii atent, mereu atent.
Odată ajuns la suprafață jocul mi-a deblocat un alt tip de navă (în derivă) care schimbă suficient de multe variabile pentru a-l face din nou interesant. Mai, mai, că m-a convins să repornesc aventura… dar din păcate nu e timp de așa ceva, avem alt indie pe țeavă.
Dacă vă plac jocurile extrem de dificile și roguelike-urile mai adăugați un punct notei. Dacă sunteți fani ai Amplitude sau al universului Endless, nu ratați acest joc mic. Cel mai probabil ar fi primit o notă mai mare, dacă nu aș fi jucat înainte The Binding of Isaac și FTL: Faster Than Light, pentru moment, după părerea mea, cele mai bune roguelike-uri moderne. + dificil, roguelike - câteodată... prea dificil |
|
Gen: Roguelike cu elemente Tower Defence Data lansării: 27 octombrie 2014 Platforme: PC Producător: Amplitude Studios Distribuitor: Amplitude Studios |
23 Comments
Radu
fara legatura cu jocul de aici, sveti in plan un articol legat de jocul Hatred?
ncv
e interesant ce s-a intamplat cu Steam, la fel ca multe din discutiile generate, dar eu nu as vrea sa atrag atentia asupra acestui titlu. poate colegii…
bine, pana se lanseaza poate ne mai surprind cu alte grosolanii si poate ma razgandesc 🙂
daca articolul va veni din partea mea nu va fi insa un articol care sa ajute jocul (unul pozitiv), cel putin nu dupa ce am vazut pana acum.
Aidan
Nici eu nu tin mortis sa ating subiectul. Da, Hotline Miami a fost (si inca mai este) jocul care mi-a definit viziunea asupra gaming-ului modern, dar Hatred pare un rahat facut cu gandul la valurile publicitatii negative. Prefer sa il ignor pana dispare din peisaj.
Alin R.
Mie mi se par ciudat cât de ”designy” interfețele ăstora de la Amplitude.
ncv
nu prea inteleg daca e de bine sau de rau ce spui tu 🙂
interfata lui Endless Legend e mult mai maleabila decat cea a lui Beyond Earth.
grafica… e in cu totul alta liga 🙂
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–Y26E9TiN–/cfmqwggcprngnzmrvhpd.gif
Alin Răuțoiu
Sincer să fiu, nici eu nu știu. De rău tare n-are cum să fie. Adică să te uiți la ele sau să vezi pe cineva manevrând jocurile alea e foarte plăcut estetic. Dar când joc, mă simt de parcă aș fi pe un site web foarte responsive, dar foarte încărcat. Se simte în regulă, dar e și ciudat.
Licaon_Kter
Ptiu satana, sa nu spui tu de ADOM nimic? 😀
ncv
ahem… (alzheimeru’… CE?)… ma iertati!
mahri726
Au inceput sa apara mai multe parodii legate de Hatred. Cred ca renumele de cel mai violent joc ii va aduce profituri, nu neaparat calitatea. La fel ca in cazul Goat Simulator/Goat MMO Simulator expansion, unii oameni sunt interesati de ,, hyped crazy stuffs” . In cazul jocurilor, uneori renumele aduce castiguri, indiferent daca este pozitiv sau negativ.
ncv
cred ca ai postat in articolul gresit. da-i un copy-paste in actiune 🙂
Ziskele
Trial and error 80’s style taica…
lixicus
Până să aruncați cu noroi în ceva ca Hatred așteptați să apară și să vă uitați la streamuri. Este ușor să vorbești câcat de ceva despre care nu știi nimic.
Aidan
In ciuda faptului ca off-topic-ul asta devine iritant, tin sa mentionez ca natura activitatii noastre confirma faptul ca stim mai multe decat ai crede despre un joc 😉
ncv
A… (ce dlagutz). Cred ca ai inteles gresit. Pana acum am vorbit foarte frumos despre Hatred, vrei sa vezi ce inseamna sa arunci cu adevarat cu cacat?
Uite ce au de spus producatorii:
” The player-character is a mass-killing villain who hates humanity and begins a „genocide crusade”[1] to kill innocent civilians and police officers. The developer described Hatred as a reaction to video game aesthetic trends such as political correctness, politeness, vivid color, and games as art. ”
Jocul, ca si gameplay sau realizare, poate fi foarte bun, si ce spun ei aici suna oarecum interesant, dar in momentul in care privesti mai adanc…
Titlul va fi toxic pentru pentru industrie, care oricum e vazuta de multi ca si puerila. Stii ce fac toate jocurile alea artistice pe care acesti destepti nu le pot suferii? Exact inversul, dau putere si valoare jocurilor, care noi tot speram sa nu mai fie vazute ca un mediu pentru copii, sau unul pentru adulti copii, si sa fie in sfarsit luat in serios.
Asa cum este prezentat acum (poate la lansare o sa descoperim ca adevarurile sunt altele sau mai complexe), titlul va impinge niste limite, dar nu niste limite bune . Daca intradevar va bonusa jucatorii pentru a omori oameni care nu se pot apara in nici un fel atunci iti spun de pe acum, jocul chiar e un Cacat. Poate va avea un gameplay si grafica deosebita, storyline care sa ridice intrebari, poate sa le aibe pe toate, daca te pune, sau si mai rau, te forteaza, sa omori oameni care te implora sa nu le faci rau si sa nu-i omori, eu vad acest joc ca un Jeg. Producatorii nefiind decat niste hipsteri mai deosebiti (poate cu niste probleme mai speciale) sau doar oameni fara scrupule, care stiau ca o astfel de executie le va aduce parale si vizibilitate.
Poate vrei sa ma contrezi cu GTA5 (sau gasca), unde la fel, poti omori pe oricine. Nu e acelasi lucru, poti omori pe oricine dar nu ti se cere sa o faci. In plus, absolut toate NPC-urile din GTA reprezinta o mica fateta urata a umanitatii. Nu sunt niste civili care te implora pentru a-i lasa in viata.
Poate vrei sa ma contrezi cu un Manhunt (sau gasca). Intr-adevar, crimele stil executie din Manhunt iti lasa un gol in stomac, sunt foarte grafice, dar cei pe care-i omori nu sunt chiar neajutorati, majoritatea vor sa mi te omoare la randul lor. Sunt inamici, e o mica mare diferenta.
Poate vrei sa ma contrezi cu un Postal (sau gasca). Dar pana si aici pot gasi lucruri bune de spus. Jocurile sunt mult mai cartoony (din lipsa unui cuvant romanesc), iar multe din lucrurile pe care le faci sunt grotesc-haioase, te impinge sa experimentezi si sa vezi unde iti sunt limitele. Dar vezi tu, o face intr-o atmosfera mai calda, mai glumeata. Doiul este chiar satiric si ironic. Hatred in schimb (din nou, din ce am vazut pana acum) simuleaza executii si omoruri fara mila si ti le mai si expune intr-un mod (cica) cool. Crede-ma, nu e nimic cool in a omori, sau in a-ti bate joc de cineva fara aparare care te roaga sa-l lasi in pace.
Acum poate o sa-mi spui ca domne e doar un joc… ce o iau atat de serios. Da, e doar un joc, si pentru ca jocurile sunt considerate arta (exact ce urasc ei este de fapt salvarea lor, pentru ca daca nu ar fi considerate asa ar fi avut mult mai mult de suferit) oricine are dreptul sa-si exprime cele mai negre ganduri in ele. Dar cu astfel de jocuri vrei tu sa te identifici? Chiar vrei sa sustii produse care promoveaza lucruri de gen?
Deci Da. Din ce am vazut pana acum Hatred este un experiment social interesant dar in acelasi timp un Jeg, care nu merita articolul lui.
Daca in schimb ai spus ce ai spus doar pentru a provoca o reactie si de fapt parerea ta este mult mai aproape de a noastra, atunci iti doresc ca pe timpul sarbatorilor sa te simti ca si cum ai avea un mare bat infipt in cur. (vezi? cum te simti? naspa nu? asta vrea sa imprastie jocul asta, flegma, rahat, ganduri negre)
Ziskele
Suntem off topic rau de tot aici…nu iau apararea nici lui ilxthilicus si nici jocului, nu sunt nici un iubitor de panselute, omorul e omor ca aia sunt catalogati inamici, ca pe aia nu esti obligat sa ii omori, ca aia sunt mai cartoonish bullcrap nu vad asta ca o diferentiere intre Hatred si sa zic CoD, Skyrim etc. unde poate pot sa imi imaginez ca si dusmanul poate are o casa, familie, caine si pisica dar na daca indreapta arma spre mine mai bine sa planga masa.
Sa inteleg de exemplu Carmageddon care a fost hit, daca ar fi aparut cu grafica de azi ar fi ingrozit jumate din planeta, asa cu grafica aia din 95 e vazut cartoonish acum. Prea mult acuza americanii in procese industria de jocuri, si nu problemele mentale.
ncv
a, sunt perfect de acord cu ce spui la sfarsit, cu americanii, am si subliniat acest lucru in specialele din revista. de cand au aparut jocurile din ce in ce mai multa lume se joaca iar in aceleasi tari toate rapoartele arata o scadere a criminalitatii. mai clar de atat nici ca am vazut.
daca, Carmageddon ar fi lansat ca un simulator de omorat oameni si ar avea o grafica care sa reflecte realitatea, daca nu ar fi fost facut pentru fun, ci doar pentru a omori oameni, iar producatorii ar fi iesit la rampa si ar fi spus ca da, doar pentru asta l-au creat, atunci da, iti spun ca sigur ar fi fost la fel de hulit de comunitate si presa.
si in CoD omori civili, dar numai din greseala (sau doar in anumite misiuni in care producatorii incearca sa puna intr-o anumita lumina eroul negativ), nu te obliga sau nu te bonuseaza nimeni sa/daca o faci.
in Skyrim presupun ca e la fel, majoritatea „oamenilor” care nu te ataca direct pot fi lasati in pace. apropo, a reusit cineva sa-l termine fara a omori pe nimeni?
daca tu preferi sa nu vezi nici o diferenta intre un inamic si un NPC fara aparare (care in Hatred te mai si roaga sa nu-l omori sau lovesti) e traba ta, sau problema ta. eu insa nu cred ca este acelasi lucru.
Ziskele
Aia zic si eu, quot capita, tot sententiae. Fiecare il va juca cum o sa vrea, nu cred ca toti care o sa il butoneze o sa fie psihopati. Skyrim, parca era un tip cu un Khajit thief cu un toiag de vindecare, avand doi trei in stats dar la perfect 0 nu stiu, nu am auzit. Lauda de sine nu miroase bine, dar pot sa zic ca in primul Deus Ex am avut zero umanoizi pe constiinta, in afara de cei doi parteneri de birou.
ncv
bineinteles ca nu toti care il vor juca vor fi psihopati 🙂
majoritatea vor fi oameni normali si sunt chiar interesat de ce o sa spuna, de reactii…
de fapt linia e mai fina decat am trasat-o eu in raspunsul ala lung. crezi ca eu nu sunt curios de cum o sa ma faca sa ma simt cand il joc?
numai ca mi-a sarit tandara (ca fraieru). eu chiar nu cred ca (noi, site-ul) am aruncat cu rahat si am vrut sa arat ce inseamna cu adevarat sa demolezi un joc.
eh…
Pakistan
@ncv, cred ca tocmai i-ai facut (P)review la joc 😀
Danny
Citat: ‘Putem încheia jocul și reveni oricând, dar dacă murim, salvarea se șterge automat și trebuie să o luăm de la început”
Jocul e micut, necesita resurse putine asa ca poate fi jucat intr-o masina virtuala fara probleme, iar snapshot la VM de aia s-a inventat :P.
ncv
solutia e de fapt mult mai simpla (cred), cauti si vezi unde salveaza, muti fisierul creat dupa fiecare etaj terminat si gata. cand ai nevoie pui inapoi salvarea cu etajul care-ti convine.
dar… nu ar insemna ca trisezi?
(am pus acel ‘cred’, pentru ca am vazut jocuri, ca State of Decay, care au luat masuri si in aceasta privinta, nu insurmontabile, dar suficiente pentru a-si impune puncrul de vedere in fara unui user mai putin avizat – nu am testat sa vad ce face DotE)
Danny
eh, pana termini un etaj snapshotu’ iti permite sa faci camera cu camera mutari. nu-ti convine camera care ai deschis-o? pac, precedentul snapshot il activezi si mergi la alta.
ncv
super 🙂
bine de stiut.