Review: Spintires

Dacă vă apucați de joc, nu uitați că dacă rămâneți împotmoliți puteți folosi oricând troliul (față sau spate) pentru a vă salva. Copaci sau puncte de ancorare să aveți în preajmă, că de restul se ocupă mașina. Și cablurile. Nu uitați și că puteți sări în orice vehicul de pe hartă și că puteți încerca să le remorcați sau să le puneți pe picioare pe celelalte. Nu uitați să schimbați la garaj roțile cu cele pentru teren greu, adăugați lanțuri, dacă există ca și opțiune, nu uitați să blocați diferențialul și să activați toate punțile motoare, când e necesar. Le puteți lăsa așa mereu, dar mașinile vor merge mai încet și vor consuma muult mai mult. Și că tot veni vorba, nu uitați să aruncați un ochi din când în când și la nivelul carburantului.

 
În modul hardcore ești obligat să schimbi și vitezele, ceea ce la început m-a enervat, dar după ce m-am obișnuit, manual, a fost singurul mod în care mai puteam conduce. Ca să fie totul și mai complicat, în acest mod ai și treaptă (low) care acționează reductorul (se întâmplă automat în mod casual, pe automat), un mecanism care mărește cuplul motor la turații mici. Toate mașinile din joc au această opțiune, de fapt, toate au aceleași curse ale schimbătorului de viteze, ceea ce nu e tocmai corect, dar în această situație este mai puțin important. Inițial nu am crezut că mașinile mai vechi erau chiar atât de avansate din punct de vedere tehnic, după ce am studiat însă un pic problema… multe din camioanele Roman construite pe la 1960 erau chiar mai avansate…


Puțină mecanică. Genială prezentare a diferențialului. Circa 1930.

Tot în hardcore am început să apreciez cu adevărat și simularea. Mașinile alunecă spectaculos cu cât ai viteze mai mari, dar și în funcție de starea diferențialului, numărul punților motoare și reductor. Motorul fizic al jocului calculează tracțiunea pe fiecare roată și ține cont și de greutate. Dacă nu transporți nimic, de multe ori spatele va fi prea ușor. Invers însă… când am încărcat (în realitate) prima oară Skoda din dotare și am plecat la drum, am crezut că mi se pare, mașina se comporta mult mai bine. Motoarele diesel (suficient de puternice) se comportă ca un catâr (nu știu sincer dacă aceasta este cea mai bună comparație), cu cât le pui să tragă mai mult, cu atât parcă se încăpățânează și merg mai bine. Așa se întâmplă și în joc. În momentul în care cari bușteni sau instalezi o cisternă, camioanele se așează mult mai bine pe drum, sunt mai stabile, roțile mușcă din pământul tare de sub noroi. Asta până ajungi într-o zonă în care nămolul este mai înalt decât raza roților, unde o să începi să te rogi. Pe de altă parte, nămolul este un pic prea plastilinos, nu este aruncat de mașini și nu se transferă, își modifică însă forma și maleabilitatea – este suficient de aproape de realitate cât să nu deranjeze. Spintires este oricum la ani lumină de tot ce am văzut până acum în alte jocuri off-road.

 
Viteze mari e un fel de a spune, 60 la oră pe noroi este enorm de mult și ai impresia că vehiculul o să scape de sub control, dar și că dacă o să lovești o piatră ascunsă în nămol o să strici grav ceva. Avariile sunt, din păcate, liniare, autovehiculele au bară de viață, cum ar veni, și rar o să se întâmple să deteriorezi brusc un camion. De obicei ai mai mult control decât în realitate. Control pe care am încercat să-l măresc folosind un gamepad, care în mod normal ți-ar permite să accelerezi, să frânezi și să iei curbele cu o finețe mult mai mare decât o tastatură. Implementarea controlerului nu este însă perfectă, iar Spintires este printre puținele jocuri cu mașini care se manipulează mai ușor din tastatură. Cu atât mai mult în hardcore, unde trebuie să schimbi vitezele. E mai puțin dificil să reproduci mișcările necesare cu un maus decât cu manetuța din partea dreaptă a gamepad-ului. Deși jocul ar fi mult mai spectaculos pe un ecran mare, faptul că nu am putut controla camera la fel de bine, dar și faptul că nu toate butoanele sunt asignate, deși gamepad-ul are suficiente, m-a împins la a sta în fața monitorului cu un control hibrid și puțin peste mână. Gamepad, plus tastatură, plus maus.

Trecerile peste podețe sunt pe cât de spectaculoase pe atât de înfricoșătoare. Lemnul scârțâie și pârâie sub roți. Multe sunt chiar un pic mai mici decât ecartamentul camioanelor mari.

 
De subliniat și că în Spintires nu te obligă nimeni să faci totul repede, nu e o cursă nebună către linia de finiș. Ai timp să schimbi viteze și să rotești cât vrei sau cât ai nevoie de volan – cursa este foarte lungă ceea ce permite un control destul de fin chiar și cu tastatura. Ai timp să muți camera în unghiul necesar, ai timp de calcule și așa mai departe. E un cu totul altfel de joc cu mașini.

6 Comments

  • AleX One
    Posted august 27, 2014 7:50 am 0Likes

    Foarte tare jocul ! Demult asteptam un asemenea joc.

  • Adrian
    Posted august 27, 2014 10:07 am 0Likes

    Suna cam gay asta – fara respect pentru natura :)) Ce vroiai, sa nu poti trece cu masina peste niste nuiele? Cat despre fog of war, e valid raspunsul producatorilor, asa esti indemnat la explorare, lucrurile sunt mai interesante. Controlul lasa de dorit, e frumos sa joci cu gamepadul, dar tot trebuie sa mai dai cate un deget prin tastatura sau pe mouse.

    • ncv
      Posted august 27, 2014 11:23 am 0Likes

      Nu, nu, faptul ca o poti face si felul in care au simulat arborii (au tinut cont de tipul lor, de dimensiuni, de flexibilitate) este un superlativ al jocului (am si scris despre asta in articol), faptul ca te obliga sa iesi de pe drumuri si sa calci in picioare pomi si arbusti pentru a gasi niste aberatii de conuri care iti acopera harta in mod penibil este, pentru mine, un mare minus. Asta nu e simulare (si ei o tot dau cu simularea in sus si in jos), asta este o prostie. In realitate, oricat de gabarit depasit ai fi, incerci sa ocolesti pomii si copacii, pana si bolovanii mai mici. Daca bagi cateva filmulete pe youtube (cred ca exista si asa ceva) o sa vezi cum soferii se dau jos din magaoaiele lor si indeparteaza anumite pietre, crengi etc. In plus, niciodata nu te duci in explorare cu masinile de acest gen. De fapt, in paduri nu prea te duci in explorare cu nici un fel de autovehicul.

      Mai subliniez o data, oamenii care practica aceasta meserie au un respect foarte mare pentru natura, vor incerca, daca spatiul le permite, sa salveze orice planta. Jocul iti impune exact inversul doar pentru ca vezi Doamne „e asa cool ce ne-a reusit noua. Ia faceti voi carare prin copacii astia, ca sa vedeti si sa auziti cum se rup, dar mai ales sa vedeti luminisul dintre pomi, la care am muncit nu gluma.” Penibil!

      Dar sa lasam un pic deoparte neverosimilul fog of war. Au simtit ca jocul lor era slab si ca nu oferea suficienta diversitate. OK. Puteau pune conurile alea pe niste alei mai mici, mai greu de gasit, dar nu in mijlocul padurilor. Cateva sunt amplasate asa si m-am bucurat, altele sunt plasate in cele mai idioate locuri si nu spun ca nu m-am distrat incercand sa le ajung, dar rup realismul si lucreaza impotriva a ceea ce au creat.

      Puteau rezolva aceasta problema a hartii si a diversitatii fara prea mari cheltuieli. Puteau sa introduca bani, de exemplu, care implicit ar fi introdus si un scor si te-ar fi facut sa exploerzi, te-ar fi lasat pe tine sa alegi unde e limita a unde vrei sa te duci cu masina iar descoperirile pe care le-ai fi facut ar fi fost cu atat mai frumoase.
      Sa spunem ca te-ar fi platit pentru fiecare transport de lemne (pana la o cota anume), dar ar fi trebuit sa platesti carburantul si reparatiile utilajelor. Sa zicem si ca primesti bani in plus daca termini treaba repede sau esti penalizat daca intarzi prea mult. Acesta simpla… modificare, ar fi introdus atat o competitie intre scorurile/banii castigati de fiecare jucaus, dar ar fi rezolvat si problema explorarii. Utilizatorii ar fi incercat initial sa invete cat mai bine harta, sa-si faca planuri, sa incerce sa o taie prin padure sau sa foloseasca drumurile mai mici decat masinile lor. Ar fi incercat sa gaseasca cele mai bune solutii la problemele date, de exemplu, cum cobori cu bustenii de doua ori mai lungi decat serpentina, apoi, ar fi incercat sa nu ramana impotmoliti, pentru ca i-ar fi durut sufletul cand ar fi stat 20 de minute intr-o mocirla, timp in care rezervorul s-ar tot goli. Si asa mai departe. Jocul ar fi avut alta viata, te-ar fi incrancenat si mai tare. Ar fi fost mai joc decat cred ei ca l-au facut cu acele conuri.
      Iar asta este doar prima idee la care m-am gandit. Peste ea poti adauga, poti modifica etc. in functie de ce realizezi ca merge si ce nu.

      Vrei un mod in care doar sa te dai cu camionul, in care sa testezi pe unde poti sa o iei, sa calaresti muntii. Nicio problema, adaugam un mod free, sau ceva asemanator.

      Existau solutii mult mai elegante. Au avut 5 ani de zile sa se gandeasca.

      A, si inca ceva, daca faptul ca cineva respecta natura ti se pare gay… ori ai ceva probleme cu sexualitatea ta, ori mai ai de crescut. Te-am pupat!

  • Razvan
    Posted august 27, 2014 3:44 pm 0Likes

    Got to get me one of them games! 😀

  • cosmyn
    Posted octombrie 27, 2014 1:06 pm 0Likes

    am si eu o problema cu sunetul la spin tires,e totul ok,adica sunetul la joc e la maxim in alte jocuri mi se aude sunetul numai la spin tires nu.ma puteti ajuta ?

    • ncv
      Posted octombrie 27, 2014 3:56 pm 0Likes

      Nu am avut nici un fel de probleme tehnice cu jocul.
      Din pacate, dupa o scurta cautare cu Google, se pare ca nu esti singurul cu aceasta problema si nu prea a reusit nimeni sa gaseasca o solutie clara 🙁

      (de multe ori jocul se da singur la minim, verifica din meniu unde sunt slider-ele de sunet)
      De nu, restarteaza calculatorul. Incearca din nou.
      Daca ai doua placi de sunet instalate verifica ca cea pe care o folosesti acum sa fie cea default.
      Reinstaleaza driverul de sunet si jocul.

Leave a comment