Review și How To: Divinity: Original Sin
Băieții de la Larian Studios au dorit de mult să creeze un RPG ca pe vremuri. Pe ture, cu multiple posibilități de rezolvare a quest-urilor, personaje complexe și puzzle-uri pe măsură. Au prezentat ideea tuturor distribuitorilor (producătorilor) care au avut urechi să-i asculte, dar nimeni nu s-a încumetat, așa că au strâns din dinți, iar după câteva titluri bunicele: Divine Divinity, Beyond Divinity și Divinity II; au avut suficienți bani cât să le dea curaj să încerce să-și promoveze și vândă (ce face de obicei un producător) singuri următoarele jocuri. Spun următoarele și nu următorul pentru că gândurile lor erau mărețe și este pe de o parte miraculos că le-a ieșit, pe de altă parte cel mai bun exemplu de dat celor care vor să devină independenți. Au început să lucreze la Original Sin încă din 2010, dar, undeva în 2013, au realizat că nu o să aibă suficienți bani pentru a implementa tot ce aveau în plan. Titlul era deja jucabil, dar vroiau să împingă spre perfecțiune așa că au cerut ajutorul comunității (prin Kickstarter) și au primit nu mai puțin de un milion de dolari pentru a termina ceea ce părea a fi un CRPG, old school, foarte promițător. Cu banii primiți Larianii au mai adăugat NPC-uri și inamici, le-au îmbunătățit AI-ul, au mai construit încă un nivel, au introdus aptitudini și abilități, care pot fi deblocate/învățate, muzică creată cu ajutorul unei orchestre adevărate și companioni cu personalitate și bagaj biografic, în locul simplilor mercenari. La nici trei luni după ce campania Kickstarter s-a terminat, au lansat Divinity: Dragon Commander, un titlu la care au lucrat, pentru că sunt nebuni, în paralel. cioLAN-ul nostru l-a recomandat cu căldură, fiind foarte încântat de faptul că putea controla pe câmpul de luptă un dragon dotat cu jetpack-uri.
Acțiunea din Original Sin este plasată după întâmplările din Dragon Commander și cu mult înainte de cele din Divine Divinity. Titlurile pot fi însă jucate în orice ordine pentru că poveștile sunt de sine stătătoare și nu impun o înțelegere prealabilă a universului creat. De fapt, până și genul din care fac parte diferă. Dragon Commander este un mix interesant între un RPG, o strategie pe ture și un RTS, Divine Divinity și Beyond Divinity, sunt action RPG-uri, un fel de Diablo-uri împestrițate cu puzzle-uri, în timp ce Original Sin este (oare?) un clasic CRPG, pe ture. Spun oare, pentru că asta e întrebarea care doare. Oare le-a ieșit?
Și da, și nu. Original Sin are multe componente atrofiate, prin comparație cu cele ale titlurilor de cult, ca Baldur’s Gate, Arcanum, Planescape, Fallout, Wizardry și așa mai departe, în timp ce altele sunt mult mai bine create, cu bonusuri neașteptate. O să găsiți în rândurile ce urmează o grămadă de critici aduse jocului, oarecum în contradicție cu nota enormă de la sfârșit. Critici pe care țin să le fac pentru că Larian Studios a vândut „clasic CRPG” și s-a adresat îndeosebi fanilor acestui gen. În plus, îmi pare important să subliniez celor care nu au apucat să pornească jocurile de mai sus că se poate chiar mai bine. Nu de alta, dar Original Sin, dacă vă prinde, va deveni unul din cele mai complexe, dacă nu chiar cel mai complex, RPG pe care le-ați jucat în ultimii ani, sau dintotdeauna, în funcție de caz. Dacă lăsăm de o parte obsesia reîntoarcerii la rădăcini și privim doar la ce avem în față, descoperim un joc foarte bine închegat, care dă dependență și aduce bucurii, mult mai prietenos ca și gameplay și explicații decât înaintașii genului.
Înainte de a scoate lupa, țin să mai subliniez și că titlul a fost recenzat prin prisma jucătorului pasionat de RPG-uri complexe și acoperă doar partea single-player. Incredibil, dar Original Sin poate fi jucat și în doi, într-un cooperativ deosebit de interesant, care-l transformă într-un fel de hibrid, RPG-Board Game, în care discuți cu prietenul pe îndelete fiecare pas, în timp ce aventurile și explorarea devin de două ori mai frumoase. Asta dacă vă înțelegeți, că de nu… jocul dă posibilitatea ambilor jucători să-și facă de cap, ai putea iniția două lupte, în două zone total diferite, în același timp, dar care mai e farmecul? Agenda supraîncărcată din ultima perioadă, dar și faptul că jocul devine foarte lung dacă alegi să faci și să vezi cât mai mult (peste 70 de ore pe cel mai înalt nivel de dificultate) nu mi-a permis din păcate să încerc cu adevărat cooperativul. Și dacă tot veni vorba de dificultate… am ales la început hard și jocul nu s-a ferit din a da cu mine de pământ. Dificil chiar înseamnă dificil aici. În cazul meu, greul, a făcut totul de două ori mai interesant. În cazul vostru… în funcție de ce și cât vă place să faceți în RPG-uri, s-ar putea ca easy, normal, sau deopotrivă, hard, să devină pe parcurs plicticoase. Să detaliez…
19 Comments
TG
Faină recenzia, citind îmi dau seama că un alt plus al jocului e cât de mult diferă experiența de la o persoană la alta, în funcție de alegerile (de gameplay) făcute. Puțin cam târziu pentru partea de ”How To” totuși. 🙂
ncv
🙁 invarte cutitu… ahh!!!
KiMO
Niciodata nu e prea tarziu.
Aidan
Word! Decat recenzii Destiny scrise in 30 de minute si comentate blond in fata camerei…:))
marvas
felicitari pentru review, a fost o lectura placuta.
Bethrezen
Excelent joc si review! 🙂
Vlad Dracul
Heh, mi-aduc aminte că prin 2007, după ceva ani de la lansare, am încercat Divine Divinity.
Care a fost primul meu RPG pe care l-am jucat vreodată, believe it or not.
Şi mi-a plăcut mult, aşa că sper spre binele Larianilor ca şi jocu’ ăsta să fie cel puţin la fel de reuşit şi să aibă succesul pe care-l merită.
ncv
ei spun ca deja pot finanta urmatoarele proiecte cu banii castigati.
http://www.ign.com/articles/2014/09/12/divinity-original-sin-sells-over-500k-units
eu spun ca sunt de fapt doar modesti.
din cate am inteles jocul a costat undeva la 4 milioane.
1 milion l-au primit de la comunitate.
40$ x 500 de mii de exemplare vandute = 20 milioane
minus 30%, cat isi opresc cei de la Steam si GOG (asta daca ne incredem in ce ne spune Phil Fish – http://www.edge-online.com/news/humble-store-revenue-split-preferable-to-steam-and-gog-says-phil-fish/) => un castig de 14 milioane. minus, hai sa spunem nu doar 3 milioane, hai sa spunem 7, cu tot cu ce s-a dus pe publicitate si banii care s-au intrors la investitori si tot le raman 7 milioane.
dar asta nu e tot. vanzarile sunt in continuare suficient de ridicate pentru ca pretul nu a fost micsorat pana acum.
cand o sa-i lase pe cei de la Steam sa-l puna intr-o promotie o sa primeasca instantaneu o infuzie de cache. peste un an, sau cand vanzarile au scazut catre 0, pot incerca si un Humble Bundle, care da inapoi producatorilor 95% si care o sa le mai aduca usor un 500 de mii sau un milion.
bravo lor! si ole! asteptam cu interes RPG-uri si mai complexe. sau orice mai vor ei sa faca. vad ca au o obsesie cu experimentatul 🙂
Stefan Iliescu
Super joc! Nu am mai vazut atat de mult content de ani de zile. L-am jucat cap coada cu un prieten in coop si amandoi am fost de acord: rock paper scissor strica rau de tot. Si AI-ul…e cel putin retardat. Inamicii se plimba aiurea, in loc sa lupte. Initial am crezut ca e dumbed down din cauza dificultatii, dar am incercat si pe hard si e la fel.
ncv
din ce am vazut exista cateva motive pentru care inamicii incep sa se comporte asa.
daca pui intre tine si ei foc sau otrava, nu vor sa calce in ele si tot cauta un culoar sau un unghi pentru a te ajunge. ce e interesant este ca daca le micsorezi inteligenta suficient, cu o vraja, un scroll sau o sageata, nu o sa le mai pese si o sa vina dupa tine ca talambii.
se mai poate intampla sa bananaie si pentru ca cei din prima linie, atat ai tai cat si inamicii, se regasesc intr-o zona mai stramta si blocheaza trecerea asa ca ceilalti se gandesc, „ok, ocolesc si cad in spatele lor. treaba e ca de multe ori cineva din prima linie va muri sau se va repozitiona, moment in care trupele care aveau de gand sa ocoleasca vad oportunitatea si revin. m-am folosit de multe ori de teren pentru a creea astfel de momente.
nici unul din aceste cazuri nu mi-au parut insa suficient de deranjante incat sa consider AI-ul ca unul slab. nu e un geniu, dar daca ar fi… intr-un joc pe ture(?), impotriva PC-ului? mai bine nu.
in doi poti sa flanchezi putin mai lejer, ma gandesc ca daca de obicei v-ati facut planul sa atacati din directii diferite s-ar putea intampla ca inamicii sa se razgandeasca de cateva ori si sa zica, acum il atac pe ala, acum pe celalalt.
sau poate, si asta ar fi genial, prietenul tau avea sageti sau vraji care baga frica in inamici si nu ti-a spus. cand le folosesti, daca zaru cade cum trebuie, o sa vezi cum inamicii incep sa alerge de nebuni.
Stefan Iliescu
Se vede perfect cand da cineva cu charm/fear in coop si, oricum, amicul meu e invatat de la D&D sa urle tot ce face 😀
Cand am zis ca AI-ul e tampitel, aveam in minte 2 lupte, una cu „emasculated”, la ei in puscarie, unde inamicii parca erau din filmele cu ninja, unul se batea, restul dansau pe langa mine.(fara otrava/foc/whatever pe jos). Cealala lupta, niste gardieni incredibil de puternici, care veneau tot unul cate unul, facand lupta absolut banala. Ambele lupte in teren deschis, bacause kamikaze!!!
ncv
se pare ca jocul a dat rateu, iarta-l si tu 🙂
Geo
„Totul ține de cât de implicat vrei să fii în joc și, din păcate, am impresia că din ce în ce mai mulți tineri nu mai știu cum să-și înfigă dinții în acest fel în titlurile de gen.”
Nu o lua in nume de rau, dar ma cam enerveaza comentariile de genul. Mai mentionez ca nu am jucat jocul asta inca.
In primul rand, asta tine mai mult de personalitate decat de generatie. Unii joaca pentru problemele de logica, altii pentru actiune, altii pentru poveste samd, samd. Personal, gasesc multe RPGuri ca fiind incredibil de siropoase. Spre exemplu, in romana, dialogurile din Skyrim par… ciudate.
In al doilea rand, cate RPGuri se bucura de popularitatea lui CoD? Cate astfel de jocuri apar?Normal ca tineretului i se pare ciudat si inaccesibil acest gen cand jocuri bune apar din 2 in 2 ani. In afara de Dragon Age (primul, bineinteles), nu imi amintesc vre-un titlu bun din ultimii ani.
A propos, doar din pura curiozitate, presupun ca faci parte din generatia Y?
ncv
de 3 ori am citit acea propozitie si mi-am spus ca e… „pretentioasa”. nu-mi place sa scriu asa si totusi am lasat-o. m-am gandit ca poate cineva se incapataneaza si mai adauga putina rabdare, suficient cat sa fie prins.
ai dreptate, nu e vina tinerilor ca nu se mai fac astfel de jocuri si a fost incorect din partea mea sa formulez asa.
Geo
Presupun ca ti-ai atins scopul atunci :). In afara de asta, e chiar ok articolul. Cred ca erai redactorul meu favorit.
Hm, pari destul de pesimist in articolul asta.
ncv
ha! si gata? un pic de pesimism te-a facut sa-ti schimbi parerea? 🙂
am ajuns la o varsta care nu-mi mai permite sa fiu (mereu) copil si „frumos”. sunt macinat, contrariat, frustrat cateodata. dar poate pe viitor o sa pot sa introduc in recenzii din experienta de viata si bagajul de cunostinte acumulat.
pe de alta parte story-ul jocului impune o astfel de abordare, un stil mai sumbru mai apasat.
acum „lucrez” cu un combo de jocuri mult mai vesele, o sa se reflecte si in articol 🙂 (sper) :)))
Geo
Chill, prietene, nu am zis ca e un lucru rau. Majoritatea poetilor au scris cele mai mari opere in astfel de stari :). Te deruteaza imperfectul? Era doar asa, in memoriam LEVEL. Chiar apreciez seriozitate in loc de glume stupide. Sper doar sa creasca din ce in ce mai mare. Panem et circenses, friend! (Sper ca asa e expresia :S). Oricum, keep up the good job!
negaterium
Nice review. Iar jocul e o cireasa… pe tort. Imi amintesc cum jucam Baldur’s Gate pe un K6 ….
Bogdan
Buna comparatia cu Morrowind.Imi aduc aminte cum cautam cu orele o nenorocita de mina sa le duc alora niste sujamma.Apropo: cand apare enhanced edition ?