Gamescom 2015: ELEX Preview
Unul dintre principalele motive pentru care am aşteptat cu entuziasm această ediţie Gamescom este ELEX, un ARPG science-fantasy cu multă ambiţie şi trăsături derivate cu fineţe din creaţiile mai vechi ale celor de la Piranha. Dar voi ştiaţi deja asta, fiindcă nu este prima oară când îl amintim – şi cel mai probabil nici ultima.
Prezentările rezervate presei sunt, de obicei, destul de sterile şi foarte atent coordonate din spatele cortinelor, însă discuţia purtată cu producătorii jocului la standul publisher-ului Nordic Games a fost cât se poate de dinamică şi naturală: noi am întrebat tot ce ne-a trecut prin cap, iar ei ne-au răspuns cu răbdare şi multe detalii, că aşa se face treabă bună pe la evenimentele mari. Rezultatul dialogului se traduce într-un tablou complex al viitorului ELEX, aflat încă în stadiu pre-Alpha.
Povestea are ca punct de plecare un fenomen catastrofal cauzat de impactul cu un meteorit alcătuit dintr-un element necunoscut – aţi ghicit, vorbim despre Elex –, moment terminus pentru societatea prezentului. Aruncată în braţele post-apocalipsei, umanitatea descoperă pas cu pas toate consecinţele calamităţii, exploatând proprietăţile materialului extraterestru răspândit apoi prin toate colţurile lumii. Or, ELEX descrie un univers open-world foarte similar în privinţa mecanicilor de explorare cu cel din The Witcher 3, unde orice zonă este accesibilă din primele minute ale campaniei, dar aproape imposibil de traversat/controlat fără a ajunge la un nivel adecvat.
Iluminaţi de un gameplay demo în care au fost prezentate diverse zone ale hărţii, definite de relieful variat şi clima extremă, ne-am concentrat mai departe pe structura poveştii. Conflictul principal se desfăşoară între facţiuni diferite în organizare şi scop, fiecare încercând să beneficieze de unicitatea efectelor Elexului. Clericii, de exemplu, îl folosesc pentru a construi echipamente superioare tehnologic – armuri futuriste, aruncătoare de plasmă sau (surpriză!) roboţi bipezi cu câteva tone pe-un călcâi. Pe de altă parte, consumul preţiosului element anihilează emoţiile şi reduce conduita umană la un mecanism diferenţial, rece şi pur raţional. Personajul principal porneşte de la o astfel de stare, însa este forţat să îşi redescopere natura după un eveniment neaşteptat (prefer să mă opresc aici cu spoilerele).
Noi credem că tocmai aceste diferenţe radicale între facţiunile din ELEX vor face deliciul jocului. Vrei să porţi o sabie masivă în teacă şi să trăieşti în comuniune cu mediul post-apocaliptic? Atunci pe tricoul tău scrie Proscris. Faptul că sistemele de luptă melee şi ranged bat puternic spre cele tipice jocurilor de acţiune 3rd person te încurajează să îţi încerci mâna, deşi vei putea alege o singură facţiune, fără posibilitatea de a reveni asupra deciziei.
Totuşi nu vorbim despre un joc liniar, căci dimensiunile creaţiei Piranha nu se opresc la harta deschisă, ci continuă să crească în adâncime datorită sistemului de moralitate – care, evident, te forţează să alegi între un bine singular cu efecte zguduitoare sau un rău mai mic cu largi efecte pozitive – şi principiului verticalităţii. Huh, culmea, când spunem verticalitate nu folosim vreo metaforă: ELEX include un jetpack pentru a uşura traversarea lumii aspre. Un JETPACK…cu jet, cu pack şi tot tacâmul!
Nu am văzut nimic din sistemul de crafting, chiar dacă existenţa lui este confirmată, aşa cum nu am primit un răspuns clar nici în privinţa prezenţei altor vehicule controlabile de jucător. Cine ştie ce ne rezervă varianta finală?
Întâlnirea cu producătorii a fost una, credem noi, fructuoasă. Dacă ELEX reuşeşte să se impună drept un action-RPG solid, atunci avem numai de câştigat. Tot ce trebuie Piranha Bytes să facă este să-şi joace bine cărţile, fie ele proaspăt scoase dintr-un pachet science-fantasy original.
6 Comentarii
Cavalary
Din ce spuneti despre factiuni si felul cum influenteaza stilul de joc, sau mai exact de lupta, disponibil, e clar ca Elex e urmatoarea incarnare a Gothic. Acum sa vedem cum sta si cu celelalte aspecte, ca restrictiile astea factiune/”clasa” (si nevoia de a avea o factiune intai) sunt ce nu mi-a placut la Gothic/Risen, asa ca vor trebui sa exceleze la atmosfera si worldbuilding ca sa urmeze partile bune ale seriei…
Cristian
OMG! 😀 Asta o sa fie un alt joc Piranha Bytes pe care o sa il termin de minim 3 ori :))
Marius C
De la Risen 2 încoace am învățat să nu las garda într-un stagiu atât de precoce al developmentului. Trebuie să mă dezobișnuiesc cu setarea lui Gothic ca și etalon.
Marius C
*garda jos
Villy
Un nou Gothic!!!! Super, promit ca la asta fac precomanda, numai sa fie de PS4.
Codec
Asa cum spunea si Marius C, va trebui sa ne dezobisnuim cu Gothic ca si etalon. Au plecat multi oameni de baza de acolo. Risen 2 si Risen 3 nu au avut nimic din acel feeling cu care Piranha Bytes ne-a obisnuit. Apropo, fiindca tot vorbim de echipa, unul din stalpii ei si-a format singur una noua: Piranha Bytes Red care in prezent lucreaza la un cu totul alt proiect – Spacetime deci tot ceva sf.