Review: Diablo III Reaper of Souls
Cum era de aşteptat, Cruciatul tinde să eclipseze prin simpla lui prezenţă îmbunătăţirile celorlalte clase, căci vorbim despre o maşină de război sfânt. Blindat până-n dinţi, înarmat cu un îmblăciu masiv din fier şi binecuvântat cu puterile Cerului, Crusaderul trece prin hoardele de draci asemenea unui Panzer printr-o tabăra de hipioţi, aruncând ciocane celeste, scuturi şi judecaţi sacre în tot ce are coarne şi nu bate cruci când se trag clopotele. Gândiţi-vă la o combinaţie între Războinicul din primul Diablo şi Paladinul din Diablo II, dar crescut exclusiv cu o dietă kosher Zakarum, bazată pe cărniţă tocată de drăcuşor la micul dejun şi rugăciuni însoţite de antrenamente fizice în restul zilei. Cruciatul nu binecuvântează, ci dă legi. Un Crusader nu întoarce obrazul, ci îl pălmuieşte cu pavăza pe cel al inamicului. Când nu plonjează din ceruri pentru a zdrobi sub greutatea platoşei orice îi stă în cale, Crusaderul disciplinează din şaua calului de război demoni neascultători, dându-le peste degete cu buzduganul magic. E brutal, îmbrăcat în oţel şi nu cunoaşte milă, deoarece mila este specifică balerinelor şi iubitorilor de animale pufoase. Am menţionat că poate mânui o armă 2H cu o singură mână? Păi cum să nu devină imediat clasa mea preferată…
Or, un oponent precum Malthael necesită un războinic adevărat. Dacă aţi urmărit preview-ul meu din revistă sau articolele publicate prin alte locuri, atunci cunoaşteţi originea acestui înger decăzut. Cândva, Malthael era aspectul Înţelepciunii, dar o fascinaţie bolnăvicioasă pentru moarte şi Conflictul Etern l-a condus către surghiun în cetatea Pandemonium. Obsedat de condiţia duală a omenirii, Malthael capturează temuta Black Soulstone şi porneşte propria cruciadă nefastă împotriva vieţii, trimiţându-şi legiunile de Reapers (un fel de îngeri schimonosiţi, blestemaţi) şi nemorţi peste populaţia oraşului Westmarch. Din nefericire pentru el, orice urmă de înţelepciune l-a părăsit în clipa în care a decis că ar fi OK să provoace un erou semi-nemuritor la luptă. Nici nu s-a uscat bine sângele Răului Primordial pe armură când personificarea Morţii apare de nicăieri şi generează un nou shitstorm. Totuşi, conflictul deschide porţile unui complot demonic, cu Diablo în rolul principal şi Mephisto + Lilith în stânga lui – veţi vedea voi de ce spun asta. Cât despre boşi, RoS păstrează conceptul luptei în arenă din D3, chestie deloc deranjantă. O confruntare memorabilă este cea cu Adria, peste a cărei trădare nu am reuşit să trec nici acum (deşi era evidentă, duh!). Bine măcar că mă pot relaxa alături de un party solid în modul Adventure – mai precis o alternativă la campania principală, unde noi misiuni sunt generate aleatoriu şi în care pot fi deschise aşa numitele Nephalem Rifts – adică temniţe incredibil de lungi, groaznic de dificile, dar pline cu bunătăţi colorate în portocaliu.
Totuşi, schimbările din Reaper of Souls nu se rezumă doar la Crusader şi noul antagonist. Sistemul Loot 2.0 este o inovaţie ce s-a lăsat mult aşteptată, venită la pachet cu închiderea infamului şi dezgustătorului mecanism de muls Auction House – mai precis problema care anula toată plăcerea unui hack and slash axat pe loot hunting. Astfel, toate itemele randomizate cu bonusuri nefolositoare clasei jucate au devenit istorie, deoarece în Loot 2.0 obiectele rare şi cele legendare sunt generate pentru a servi cât mai bine necesităţile eroului. De exemplu, 99% din armele găsite de un Crusader îi vor oferi un plus de Strength şi Vitality, în timp ce un Demon Hunter sau un Monk vor descoperi nenumărate piese de echipament ce augmentează dexteritatea. Pe deasupra, toate itemele legendare au fost îmbunătăţite şi beneficiază acum de proprietăţi speciale, folositoare în modificarea unor abilităţi de bază. Dar poate că cea mai importantă schimbare este introducerea unui artizan aparte: Myriam Jahzia, de profesie Mystic, fermecătoare, transmogrificatoare, babă cosmică, iubăreaţă, descântătoare şi tămăduitoare. În schimbul unei plăţi în gold, Myriam poate altera aspectul echipamentului şi poate înlocui anumite bonusuri cu altele, mult mai folositoare. Împreună cu noile pietre preţioase superioare, o armă legendară modificată cu un socket are potenţialul de a deveni GODLIKE în mâinile eroului potrivit.
În concluzie, Diablo III Reaper of Souls este un expansion pack marca Blizzard realmente complex, nu doar un DLC la preţ de joc întreg. Artistic punctează excelent, graţie muzicii sumbre, vocilor şi noilor personaje. RoS schimbă radical gameplay-ul, adaugă ore bune de conţinut, un sistem îmbunătăţit de loot şi vine cu o clasă nouă demenţială. Regret doar lipsa unor ameliorări tehnice consistente, introducerea reflexiilor reprezentând o frecţie aplicată unui picior inert din lemn. Chiar şi aşa, Westmarch şi împrejurimile sunt zone pline de mister, excelente pentru aventuri demonice rupte parcă din vremurile bune, când Diablo era un nume de temut în lumea action RPG-urilor. Mai mult, înfrângerea lui Malthael fixează un alt cadru, propice întoarcerii Celui Mai Rău Dintre Cei Răi…Cine ştie, poate cândva spre iarna viitoare?
Reaper of Souls este expansiunea de care Diablo III avea nevoie pentru a deveni cel mai bun hack and slash disponibil la ora actuală. Mă bucur că nu mi-am pierdut complet încrederea în cei de la Blizz, fiindcă au reuşit să livreze o poveste solidă, un gameplay rafinat şi un antagonist memorabil. + Noua clasă Crusader - Nimic schimbat la capitolul tehnic |
|
9.0
|
|
Gen: Action RPG, hack and slash Data lansării: 25 martie 2014 Platforme: PC, XO, PS4 Versiune testată: PC Producător: Blizzard Entertainment Distribuitor: Blizzard Entertainment Rating: 16+ |
23 Comentarii
Vira
Pacat de povestea de 2 lei
Aidan
Daca privesti toate evenimentele orchestrate de DIablo ca pe un ‘grand masterplan’, nu e chiar atat de proasta. Hell, pana si Malthael e jucat pe degete…
negaterium
Cute review. Jocul chiar a renascut, e mult mai „mestecabil” acum 🙂
Cosmin
Am avut impresia ca pagina a doua a fost scrisa de CioLAN 🙂
Intr-adevar, Diablo III a „iesit din beta”. Now. Back to killing 10391039484019 monsters.
Aidan
Am scris pagina 2 mancand biscuiti. Biscuitii (cu vanilie) au efectul asta asupra mea 😛
mihai
Din pacate end gameul este tot problematic.O data ajuns la un anumit nivel lipsa tradeului se simte.Fara posibilitatea de a colectiona itemuri si a le da in schimbul altora se pierde din farmec.macar un town trading organizat , pt a combate plictiseala dupa ce ajungi la T6
mihai
desi si un trade rmah only nu ar fi rau pt ca pe euro ai vinde doar best items si le-ai cumpara tot pe cele mai bune.ah a fost o greseala , dar rmah prn faptul ca e pe bani reali filtreaza doar cele mai bune si elimina problemele inflatiei de gold
Sun
Deci care-s pronosticurile pentru urmatoarele clase din expansion-uri?
Aidan
Un druid ar aduce zambetul pe buzele mele…
Sun
Da, ar merge un Druid, mai ales ca Witch Doctor-ul a fost un fel de Necro.
Mihai
nu ar strica un druid , si nici o asasina :). au cam terminat cu atributele (sutn 2 clase / atribut), dar eu nu sunt sigur ca or sa mai scoata unul. Aha, gata am gasit: baga un pandaren, pt aia mici cu ochii galbeni 🙂
mihaivisanmiuV
.Sincer fanii diablo 1 si 2 tot nu apreciaza jocul cu aceste modificari.Ploblema sta inca in simplificarea jocului si accesibilitatea lui pentru oricine.Poate doar dificultatea ridicata mai trezeste un interes.Totusi nici un joc de la blizzard nu va fi bun pana cand nu scot drm-ul ala de always online.Totusi de asta acum avem diablo pe console.Parca si gameplay-ul este mai bun pe gamepad.
Aidan
Eu am jucat 9 ani de zile Diablo 2 si vreo 4 ani Diablo, dar asta nu inseamna ca imi displace D3 RoS. Nu generaliza, fiindca risti sa incadrezi nenumarati oameni cu opinii diferite intr-o categorie gresita. Tocmai aceste generalizari eronate, popularizate foarte agresiv in mediul online, duc la conflicte inutile. Foarte multi dintre cei multumiti de un lucru nu isi vor exprima aprecierea, fiindca nu considera necesar acest lucru. Feedbackul pozitiv este mai greu de obtinut decat cel negativ.
Pe de alta parte, sunt perfect de acord cu tine in privinta versiunii pentru consola.
Paul Ghioca
What?
ncv
What…?! …are you questioning?
Aidan
CV-urile se depun la Kimo. Bafta!
Bethrezen
Mie mi se pare in continuare Diablo 3 foarte plictisitor datorita lipsei de diversitate a gameplay-ului si a alegerilor prea putine in dezvoltarea caracterului. Poate si din cauza c-am jucat Path of Exile. Dupa mine, PoE e un hack’n slash cu adevarat revolutionar in materie de optiuni si combinatii de skill-uri posibile si e un joc care mai degraba ramane fidel „atmosferei Diablo” decat Diablo 3.
Aidan
Da, PoE este un joc hyper-complex si are o atmosfera 100% dark fantasy, numai ca seria Diablo nu a fost niciodata faimoasa pentru complexitatea dezvoltarii eroului…Nici Diablo, Hellfire sau D2+LoD nu aveau un sistem tridimensional de evolutie.
alexEAT
Intr-adevar, foarte bun jocul. Cam numai asta joc de cand s-a lansat pana acum.
Cat despre flame war.. nu pot sa zic decat: D3 > PoE
Robert Iorgulescu
Simplu si frumos articol Aidan :). Eu personal nu pot sa mai ma despart de RoS de la lansare, farmez Torment 4 cu Demon Hunter.
Aidan
Multumesc pentru apreciere:) Am preferat un articol relativ scurt, fiindca am scris multisor despre Diablo 3 prin alte locuri si nu mai vroiam ceva enciclopedic.
Esett
Am doar o intrebare. Daca nu am savurat deloc noul patch care a adus modificarile expansiunii in varianta vanilla o sa imi placa ROS. Chiar nu mai vreau sa fiu dezamagit pe banii mei din nou.
Aidan
Mai bine il eviti cu totul. Poate DIII nu este pentru tine? 😕