REVIEW: Dragon Age Inquisition

Update: Am preferat să păstrez multiplayer-ul pentru un articol separat. Campania single a înghiţit atât de mult timp, încât mi-a fost imposibil să acord suficientă atenţiei componentei online. Articolul este disponibil aici.

Mă întreb şi acum de ce am ales să joc peste 100 de ore un action-RPG open-world în pielea unei războinice Qunari, străbătând în lung şi-n lat hărţi gigantice fără să mă pot identifica cu viziunea religioasă a propriului personaj. Să fie lipsa unei alternative reale motivul aflat în spatele nesiguranţei mele? Or poate deficitul meu de pietate? Încep să cred că producţiile Bioware moderne se bazează pe amestecul dintre designul inteligent şi spiritul comercial, până când rezultatul capătă forma unui action hero power trip total — dar atât de epic în proporţii, încât uiţi de caracterul bidimensional, fără profunzime reală.

Dragon Age: Inquisition este modelat pe acest calapod şi se străduieşte cu fiecare părticică din suma componentelor sale să impresioneze jucătorul, până când îi provoacă o sângerare nazală. Mărturisesc fără ruşine că mi-a plăcut, aşa cum oricui îi place să-şi umfle fălcile cu dulciuri delicioase. Altfel spus, Inquisition este o plăcere vinovată, un tort plin de cremă cu care te murdăreşti la guriţă, pe lăbuţe şi blăniţă, exact ca în bancul cu iepuraşul la cofetărie.

Cel mai nou capitol din saga Dragon Age — devenită acum trilogie –, împrumută elemente importante din primele două jocuri, deşi intenţionează prin schimbările introduse să construiască o moştenire nouă — să rescrie codul ADN ţesut de-a lungul timpului de producători. Din punctul meu de vedere, inerţia formulei din Inquisition este masivă şi va defini pe viitor o mare parte din titlurile distribuite de EA, chiar dacă Bioware jură pe zâmbetul lui Shepard că următorul Mass Effect îşi propune să fie 100% original. Trecerea la hărţile deschise, ce combină libertatea open-world cu uşurinţa explorării zonelor traversate de culoare bine definite şi atent scriptate, reprezintă un upgrade radical, ce apropie Inquisition mai mult de Kingdoms of Amalur: Reckoning — o chestie foarte tare şi surprinzător de potrivită în acest context.

dragon_age_inquisition_screenshot_PC (2)
Astfel de momente sunt acum posibile.

Motorul grafic puternic desenează în faţa ochilor o lume incredibilă, cu o frumuseţe rivalizată doar de Skyrim după câteva zeci de modduri instalate. Natura pare vie, perfectă, scăldată într-o lumină purificatoare — însă absenţa unui ciclu zi-noapte îi conferă o condiţie paralelă de tablou încremenit. Ciudat, dar realizezi abia după câteva ore că cerul din Hinterlands nu şi-a arătat vreodată stelele. Animaţiile fluide, culorile vibrante şi sunetele feerice din atmosferă se traduc printr-o senzaţie de imersiune completă, atât de necesară într-un RPG fantasy.

dragon_age_inquisition_screenshot_PC (4)
Zonele întunecate transmit vibraţii negative, din registrul Bram Stoker’s Dracula.

Peste coloana sonoră a vegheat Trevor Morris, compozitor cunoscut pentru The Tudors, The Pillars of the Earth, The Borgias, Vikings şi filmul Olympus Has Fallen. În ciuda nuanţelor inspirate din alte producţii epice, muzica din Inquisition poartă mesajul poveştii şi amestecă înflăcărarea războinică cu magia şi divinitatea. Totuşi, cele mai sensibile momente muzicale rămân cântecele de tavernă, interpretate parcă de barzi ce aparţin unei alte lumi — aşa se face că birtuţul a devenit repejor locul unde mi-am petrecut ore bune din campania jocului.

13 Comentarii

  • mahri726
    Publicat februarie 11, 2015 9:21 pm 0Likes

    Exista diferențe de gameplay semnificative intre varianta PC si cea de console, ca in cazul DA: Origins ? Review-ul m-a convins il joc. Totusi nu sunt convins daca sa joc si titlurile anterioare din trilogie sau doar Inquisition… Țin minte ca in Level seria Dragon Age nu a fost extrem de bine primita… Se pare ca Inquisition a fost o surpriza placuta.
    Ca referire la Skyrim, de abia aștept Endereal sa apara…

    • Aidan
      Publicat februarie 11, 2015 9:42 pm 0Likes

      Probabil ca parerile sunt impartite cand vine vorba de Origins. Eu l-am jucat cu placere la momentul aparitiei. Sincer sa fiu, nici nu stiu cum a fost primit in LEVEL 🙂 Dragon Age II…well, not the best. In locul tau le-as juca — macar pentru lore. Nu sunt jocuri proaste, chiar deloc, dar au bubele lor.

      Cat despre diferentele dintre PC si consola, nu pot sa iti raspund. Pentru review am avut la dispozitie doar varianta PC.

    • George Andrei
      Publicat februarie 11, 2015 9:48 pm 0Likes

      Am jucat Origins de vreo 3 ori, dintre care 2 ori recent inainte de Inquisition, dintre cele 3 (desi in Inquisition nu am ajuns foarte departe) Origins mi se pare cel mai „Inteligent si Amuzant”. Desigur jocul este vechi nu te poti astepta la extrem de multe de la el, dar ceea ce face, face bine.

      Dragon Age 2, pe de alta parte este…decent, pot spune, nu exceleaza la nimic, dar totusi e dragut sa il joci pentru poveste.

      In orice caz, din punctul meu de vedere, prefer Inquisition peste Skyrim.

      Cat despre PC/Consola, depinde la ce te referi, mi se pare foarte „consolizat” jocul, cand joci cu mouse si tastatura simiti efectiv cum jocul urla „Controller” asa ca eu am facut orice ar face alt fan al seriei… am dat comanda de un controller si merge ca uns acum pe PC.

    • Radu
      Publicat februarie 12, 2015 6:41 am 0Likes

      origins merge cu controller?

    • Drow
      Publicat februarie 12, 2015 10:05 pm 0Likes

      Da, merita sa le joci, te vei integra altfel in univers, vei vedea cu alti ochi unele personaje samd. Jocurile in sine sunt destul de diferite, Origins e mai „batranesc”, mai cerebral, mai inspre NWN, de exemplu. Trebuie sa gandesti mai mult tactic. 2 e mai action, mai sclipicios, luminite, alea alea. Ce face mai bine IMO e interactiunea cu personajele din party – cel putin asa mi-a parut mie.
      PS. Era sa uit, Origins il are pe Dog. Dog rullz.

  • Irai
    Publicat februarie 12, 2015 6:46 am 0Likes

    L-am jucat, l-am terminat dupa vreo 200 de ore. Jocul este facut pentru controller, poti juca pe PC din tastatura si mouse, dar in momentul in care conectezi un controller vei observa schimbari majore de cotrol al caracterului.

    Jocul este incredibil, cel putin pentru mine, nu m-am grabit sa il termin. Acum am alte 50 de ore deja cu alt caracter, vreau sa fac alegerile alternative din joc.
    Nu uita sa folosesti dragon age keep, iar cand incepi DA:I sa importi scenariile din celelalte jocuri DA.

  • Cris
    Publicat februarie 12, 2015 8:52 am 0Likes

    Cu mouse si tastatura e aprope imposibil de jucat ca melee. Am fost atat de dezamagita ca vroiam sa imi cer banii inapoi. Cu ranged / mag e ok.

  • Caleb
    Publicat februarie 12, 2015 10:41 am 0Likes

    Lookin’ good, lookin’ good. Added to RPG queque, sick leaves planned 🙂

  • Răzvan Comsa
    Publicat februarie 12, 2015 2:00 pm 0Likes

    O întrebare dacă se poate … Am DA3 atât pe PC cat si pe PS4, pot sincroniza save-urile între cele 2? De exemplu, am ajuns pana intr-un punct pe PC si vreau sa continui jocul din acel loc pe ps4, dorind o grafica mai buna sa zicem. E posibil? Sau tre sa joc de la început ?

    • cioLAN
      Publicat februarie 12, 2015 6:54 pm 0Likes

      Nope, nu poți.

  • DeusEx
    Publicat februarie 12, 2015 5:12 pm 0Likes

    E un joc bun, insa nu a fost portat prea bine, controalele sunt groaznice.

    • Aidan
      Publicat februarie 12, 2015 8:15 pm 0Likes

      Sort of. Eu m-am descurcat cu ele, desi aveam oricand optiunea sa apelez la controlerul X360. Ce-i drept, fac asta acum, jucand cu un rogue melee si simt o imbunatatire.

    • DeusEx
      Publicat februarie 18, 2015 3:56 pm 0Likes

      Poate sunt eu obisnuit inca cu controlul si camera de la DA I si II. Sper ca vei face si un review la Pillars of Eternity cand va aparea 😀

Adaugă un comentariu