REVIEW: Star Wars – The Last Jedi
Esențialul: Dihotomia Cvasi-Ambiguă dintre Rey și Kylo Ren
Probabil că va trebui să mai văd filmul de câteva ori pentru a înțelege foarte bine intențiile Disney, dar mi-a fost foarte greu să înțeleg de ce s-a pus atât de mare accent pe echilibru între jedi și sith (partea luminată și cea întunecată trebuie să existe în proporții egale pentru a crea echilibru în univers) dacă finalul filmului a delimitat foarte clar taberele și s-a revenit la arhetipuri aproape absolute. Într-un fel, faptul că universul Star Wars s-a îndepărtat de rețeta enunțată de Joseph Campbell în ”Eroul cu O Mie de Chipuri” și perfecționată de George Lucas prin personajele lui constante și absolute din punct de vedere moral poate reprezenta un aspect pozitiv.
Și de ce ar trebui să fie altfel? Trăim timpuri când ni se solicită permanent să ne punem în situația celuilalt și să empatizăm până în punctul unde granița dintre bine și rău, autoritate și fărădelege, putere și opoziție și rebeliune și imperiu galactic se transformă în ceva relativ și irelevant. În fond, există oameni virtuoși și vicioși de ambele părți și nu contează în tabăra cui ești cât timp ai intenții bune și vrei să îndeplinești un scop nobil, nu-i așa?
Din păcate, post-modernismul din ”The Last Jedi” lasă de dorit și prezintă doze serioase de inconsecvență: atunci când Rey este învățată de către Luke să mediteze pentru a simți Forța, răspunsul ei este că simte un echilibru și o armonie între cele două extreme. În secvențele următoare aflăm despre legătura specială dintre Kylo Ren și tânăra elevă a maestrului Skywalker, iar impresia pe care regia și scenografia ne-o lasă este aceea că există o posibilă relație de rudenie între cei doi (jocul de lumini și apropierea dintre cei doi sugerează că nu ar fi exclus ca Han Solo sau însuși Luke să fi contribuite la concepția lui Rey). Și tocmai această relație arată relativitatea dintre jedi și sith: amândoi își găsesc puterile supranaturale prin aceleași mijloace, cunosc metode de a se citi reciproc și au o moralitate îndoielnică în ceea ce privește un bine absolut pentru galaxie.
De fapt, tot acest conflict conduce către o încleștare interesantă de ideologii: Rey crede în salvarea prezentului prin schimbarea de sine și depășirea propriei condiții (situație care o caracterizează cel mai bine, dat fiind mediul din care a plecat), în timp ce Kylo Ren consideră că singurul mod de a salva lumea este acela de a distruge tot ceea ce este vechi și depășit. Dacă ar fi să identificăm paralelele politice ale acestor filosofii diametral opuse, atunci tânăra jedi ar prezenta caracteristicile unui libertarian centrist cu înclinații umanitare, iar cavalerul sith ar fi un radical cu înclinații fasciste. Situația nu este prea diferită față de cea din trilogia originală – probabil că exact aceeași afirmație s-ar putea face atunci când îi comparăm pe Luke Skywalker și Darth Vader.
Însă diferența majoră este dată de compromisul pe care ambele părți sunt dispuse să îl facă. Rey și Kylo Ren cred despre celălalt că are potențial și poate fi întors pentru a se alătura cauzei în care crede cu tărie. Atunci când sunt confruntați cu mânia liderului suprem Snoke și a minionilor săi, cei doi discipoli ai Forței nu au nicio probleme să colaboreze. Dar în momentele când au prilejul de a-și manifesta diferențele de opinie, se conturează o delimitare clară a acțiunilor. Din același motiv afirm că post-modernismul din acest nou titlu Star Wars este relativ: binele și răul sunt ambiguizate doar pentru o anumită perioadă de timp, doar cât personajele principale trec printr-o fază de evoluție și redefinire a propriilor valori și credințe. Ultima parte a filmului delimitează clar taberele și dezvăluie noua veche orientare a lui Rey și Kylo, punând simultan bazele unei confruntări interesante de care vom avea parte în ultimul film din această nouă trilogie.
Înainte de a merge mai departe cu analiza, țin să evidențiez faptul că planetele s-au aliniat pentru o potențială idilă între cei doi discipoli ai Forței: întrucât este eliminată ipoteza unei relații de rudenie dintre Kylo Ren și Rey, iar Finn este implicat într-o altă aventură cu un membru al echipajului rebel, este oarecum evident faptul că Disney ne pregătește o surpriză atipică seriei. În situația unei apropieri sentimentale între cele două personaje aflate în tabere opuse, lupta rebelilor pentru restabilirea Republicii și înlăturarea tendințelor monopolistice ale Primului Ordin capătă o nouă dimensiune. Cu siguranță vom avea de a face cu mai multe nuanțe de post-modernism și de chestionare a propriilor credințe, iar rezultatul va fi diferit de clișeele din celelalte două trilogii. În cele din urmă, poate că Disney are un plan pentru a ne răsplăti loialitatea și nervii.
9 Comments
Lucian
Da Vlade, nu am văzut acest episod din epopeea Star Wars care din punctul meu de vedere s-a dus spre pajişti veşnice verzi şi cu soare. De fapt vechiul Star Wars a încetat să mai existe de ceva episoade încoace şi povestea diluată, logică sfidătoare şi contradictorie mi-a omorât interesul. Da sunt un nostalgic, deşi nu eram născut când Lucas realiza primele episoade, imediat după revoluţie mergeam la cinema şi vedeam cu plăcere şi interes primele episoade din serie.
Corectează-mă dacă greşesc, dar Lucas nu şi-a cedat cu ceva timp îm urmă drepturile la această franciză? Nu contează, poate că eu şi ca mine mulţii alţii care au apreciat acestă saga suntem expiraţi şi episoadele noi sunt adaptate pentru noile generaţii (eroi anemici fără personalitate şi o aliniere precisă bun/rău cu inteligenţa unui ţânc de 4 ani, etc).
Timpul trece, totul se schimbă, să auzim numai de bine şi la mulţi ani!
Găboaje
„…poate că eu şi ca mine mulţii alţii care au apreciat acestă saga suntem expiraţi…”
Aici ai nimerit-o, patroane. Pe engleză îi zice „not keeping up with the times” sau „living in the past”. Din păcate, vrând, nevrând, lumea se schimbă și noi avem dreptul de a face la fel (să n-ajungem niște moși țâfnoși cărora nu le place nimic și se gândesc doar la cum era înainte).
Lucas nu și-a cedat drepturile, ci Lucasfilm a fost cumpărat de Disney. George Lucas are o minte fascinantă, dar trebuie ținut departe de cameră (vezi episoadele I, II și III). Când e vorba de creat universuri, planete și specii e un geniu, dar lasă-l în spatele camerei de filmat și o să-ți prezinte în mod ostentativ cât de mult urăște Anakin nisipul. A se nota că la Empire Strikes Back și Return of the Jedi (două din cele mai apreciate filme ale francizei) scenariul și regia n-au fost atribuite lui, ci unor cineaști cu e x p e r i en ț ă în transpunerea unei povești din creierul unei persoane pe marele ecran. Ai văzut cât de mișto au fost?
Gata, mă opresc, fiecare om are dreptul la părerea lui. Mă-ntorc la Persona 5.
Adi
Daca nu l-ai vazut de ce omentezi …? tipic romanesc…
Sorin
Se terminase asa de bine si frumos vechea serie, ca au stricat toata magia cu ultimele 2 filme.
A fost mult mai bun Rogue One.
Puteau sa faca o noua serie, cu vechea republica si razboaiele dintre SITH si JEDI.
SUCCES!
Florin
A fost un film bun pentru critici, si un film prost pentru fani (cei vechi). Ca si cinematografie si efecte mi s-a parut foarte bun. In schimb nu i-as fi dat nici macar 6.5 din cauza problemelor de „plot holes” si bataii de joc fata de tot ce a fost inainte.
In schimb nepoatei mele de 12 ani i-a placut enorm, vrea sa il mai vada de cel putin 3-4 ori, vrea sa isi cumpere figurinele cu Rey si Kylo Ren. Adica pentru Disney a fost un $ucce$$. In schimb, nu a fost impresionata de Rogue One. In timp ce mie mi s-a parut foarte bun. M-am reuitat ieri la el si mi-a placut la fel de mult ca acum un an.
Nu voi merge peste 2 ani sa vad a treia parte. Sunt facute pentru o alta generatie filmele astea. Si chiar nu as avea vreo problema cu asta daca nu se foloseau de povestea si personajele din saga originala. Si daca nu le calcau in picioare.
Găboaje
Ce amuzanti sunt „criticii” de genul tau. Asa au zis si acum cateva zeci de ani, cand a aparut Empire Strikes Back.
Seamana prea mult cu trilogia originala? Nu e bine. O abordare diferita a francizei? Iarasi nu e bine. Imi pare rau ca ti-au fost subminate asteptarile, dar daca cinematografia mergea tot pe „reteta traditionala”, inca ne-am fi uitat la trenuri care intra in gara.
Mihai
Poti sa fi original si fara sa fi prost. Asta e un film foarte prost! Singurul aspect care tine sunt efectele speciale. In rest – poveste slaba, plina de hibe, lipsita de continuitate (daca nu poti explica ceva mai bine nu incerci si lasi aspectul spre imaginatia consumatorului. Altfel ai aceste desfasurari de situatii facute pe genunchi). Filmul isi bate joc de un univers care se dezvolta de 40 de ani facand schimbari masive personajelor fara explicatii credibile – iar, daca nu esti in stare sa continui povestea numeste-l altfel – Star Hores, de exemplu. Este lipsit de profunzime – niciun pic de atentie la dimensiunea asta – este mult sa spui ca e la fel de confuz ca un adolescent. Nu are un dirijor si din punctul meu de vedere cei care au incercat sa-i ofere ceva substrat ar fi putut spune acelasi lucru despre o ceapa degerata – filmul nu transmite niciun mesaj.
Silviu
Trenuri care intra in gara si oameni care ajung pe luna. Inca n-am ajuns sa vad filmul si am refuzat sa citesti si articolul „pentru ca spoilere”. Am fost curios de nota si ce crezi ca am vazut la finalul printre concluzii???!!!….Snoke si Skywalker…..!@#$%^&^%$#@#$%^&*&^%$…..Mersi!!!!
Antilles
Filmele Disney sunt o rusine pentru franchiza Star Wars si eu nu le voi include niciodata in poveste.
Cavalerii Jedi erau adusi in Templul Jedi de pe Coruscant inca din pruncie si se antrenau toata viata pentru a putea folosi forta. Antrenamentul fizic si mental sub supravegherea atenta a marilor maestri Jedi era extrem de greu si de lunga durata si chiar si asa o mare parte din padawani nu reuseau sa ajunga cavaleri Jedi ajungand sa lucreze la intretinere.
In parodiile de Star Wars ale lui Disney, incluzand si Rogue One, protagonista Rey se trezeste peste noapte ca stapaneste forta si este capabila sa lupte de la egal la egal cu un lord Sith (antrenat sa poata dobora chiar si Jedi adevarati) si sa invinga.
Cat despre moralitatea eroilor principali, eu cred ca Disney incearca intentionat pervertirea ideii de erou in mintea tinerei generatii si distrugerea valorilor morale prin prezentarea unor personaje „gri” pe care tinerii cu o personalitate inca nedefinita sa inceapa sa ii admire.