REVIEW: Star Wars – The Last Jedi
Cea Mai Mare Problemă: Lipsa Unui Antagonist Puternic
Trilogia originală Star Wars s-a bucurat de unul dintre cei mai emblematici antagoniști din istoria cinematografiei, iar faptul că Disney încă vinde materiale promoționale cu Darth Vader și trasează paralele dintre lordul sith suprem și Kylo Ren spune multe despre impactul cultural al personajului. Vader era crud, intimidant, lipsit de scrupule și eficient în toate acțiunile sale – poseda calitățile unui om inteligent cu puteri supranaturale și abilitățile unui corp robotic realizat după asemănarea samurailor de rang înalt. Prin natura sa, comandantul militar al Imperiului Galactic stabilea foarte clar raportul de forțe și delimita cele două tabere combatante: pentru spectatorii din cinematograf nu exista niciun dubiu în privința răufăcătorului din film pentru că ”ăla negru de respira greu” reprezenta arhetipul și întruchiparea răului și maleficului.
În aceeași măsură, episoadele I, II și III (cea de-a doua trilogie) l-au introdus pe Sheev Palpatine (devenit ulterior Darth Sidious): un politician corupt care s-a folosit atât de Forță cât și de influența din Senat pentru a dizolva Republica și pentru a o transforma într-un imperiu galactic. În calitatea lui de manipulator, a reușit să îl atragă de partea întunecată pe cel mai talentat și promițător dintre cavalerii jedi, a tras sfori pentru a elimina democrația din galaxie (în mod ironic, tocmai printr-un vot democratic) și și-a clădit calea către statutul de împărat. Prin acțiunile sale și prin natura lui malefică, poate fi perceput ca un personaj mult mai malefic decât însuși Darth Vader, tocmai datorită statutului de creier al tuturor operațiunilor (Vader a deservit mai mult ca un executant). Toate evenimentele negative din primele 6 filme din serie se datorează intervențiilor sale și niciodată nu a existat vreun dubiu în privința naturii sale malefice.
Ei bine, ”The Force Awakens” introduce un anume Snoke. Acest personaj este în mod evident construit pentru a semăna cu Darth Sidious și multe voci din rândul comunității de fani au încercat să îi găsească originile și să înțeleagă cum biruința rebelilor din ”Return of the Jedi” a fost stârpită atât de repede. Totuși ”The Last Jedi” distruge orice așteptări și se îndepărtează de la rețeta tradițională de a avea un lider suprem care acționează ca strateg principal al acțiunilor mișcării cvasi-fasciste pe care o conduce. În loc să existe o consecvență în rândul personajelor, Kylo Ren își manifestă sfidarea mai devreme decât Vader și își ucide comandantul la jumătatea noii povești aflate în desfășurare. Cu siguranță este momentul când se realizează delimitarea clară dintre vechi și nou, dintre opera lui George Lucas și cea a corporației Mickey Mouse, însă Kylo Ren nu reușește să devină un antagonist autentic în aceeași măsură în care Rey este un cavaler jedi incomplet și dubios în raportul putere-antrenament.
Cum va avansa seria în prezența a două diamante neșlefuite și confuze care încă își definesc scara de valori și apartenența, care comunică printr-un canal telepatic propriu și ar putea deveni implicați într-o relație amoroasă? Ei bine, povestea sună mai mult ca o variantă galactică de ”Frumoasa și Bestia” (o altă proprietate intelectuală aflată în curtea Disney) decât ca o continuare a poveștii din Star Wars. Va fi Forța alături de producători pentru a spăla gustul amar în următorul film? Ei bine, indiferent de opiniile criticilor și a altor fani, peste 2-3 ani voi fi în sala de cinema și voi umfla conturile LucasArts-Disney cu fidelitatea mea de fan al seriei. Probabil că voi fi din nou dezamăgit, dar așa se întâmplă de fiecare dată când interesele comerciale depășesc ambițiile artistice.
6.5
+ Abordarea narativă este diferită față de celelalte filme, în ciuda unor asemănări tematice
+ Nostalgia este combinată cu elementele noi într-o proporție care favorizează avansarea către o nouă generație de eroi
– Doza de post-modernism nu pare să se integreze prea bine în universul Star Wars
– Liderul Suprem Snoke și Luke Skywalker au parte de cele mai stupide morți posibile, care distrug legitimitatea arhetipurilor pe care le reprezintă
– Umor de prost gust (specific filmelor cu super eroi Marvel) care strică atmosfera în câteva dintre momentele care se încearcă a fi tensionate
– Scenariu dispersat, cu multe povești care se desfășoară concomitent fără a avea un impact direct asupra firului narativ principal
9 Comments
Lucian
Da Vlade, nu am văzut acest episod din epopeea Star Wars care din punctul meu de vedere s-a dus spre pajişti veşnice verzi şi cu soare. De fapt vechiul Star Wars a încetat să mai existe de ceva episoade încoace şi povestea diluată, logică sfidătoare şi contradictorie mi-a omorât interesul. Da sunt un nostalgic, deşi nu eram născut când Lucas realiza primele episoade, imediat după revoluţie mergeam la cinema şi vedeam cu plăcere şi interes primele episoade din serie.
Corectează-mă dacă greşesc, dar Lucas nu şi-a cedat cu ceva timp îm urmă drepturile la această franciză? Nu contează, poate că eu şi ca mine mulţii alţii care au apreciat acestă saga suntem expiraţi şi episoadele noi sunt adaptate pentru noile generaţii (eroi anemici fără personalitate şi o aliniere precisă bun/rău cu inteligenţa unui ţânc de 4 ani, etc).
Timpul trece, totul se schimbă, să auzim numai de bine şi la mulţi ani!
Găboaje
„…poate că eu şi ca mine mulţii alţii care au apreciat acestă saga suntem expiraţi…”
Aici ai nimerit-o, patroane. Pe engleză îi zice „not keeping up with the times” sau „living in the past”. Din păcate, vrând, nevrând, lumea se schimbă și noi avem dreptul de a face la fel (să n-ajungem niște moși țâfnoși cărora nu le place nimic și se gândesc doar la cum era înainte).
Lucas nu și-a cedat drepturile, ci Lucasfilm a fost cumpărat de Disney. George Lucas are o minte fascinantă, dar trebuie ținut departe de cameră (vezi episoadele I, II și III). Când e vorba de creat universuri, planete și specii e un geniu, dar lasă-l în spatele camerei de filmat și o să-ți prezinte în mod ostentativ cât de mult urăște Anakin nisipul. A se nota că la Empire Strikes Back și Return of the Jedi (două din cele mai apreciate filme ale francizei) scenariul și regia n-au fost atribuite lui, ci unor cineaști cu e x p e r i en ț ă în transpunerea unei povești din creierul unei persoane pe marele ecran. Ai văzut cât de mișto au fost?
Gata, mă opresc, fiecare om are dreptul la părerea lui. Mă-ntorc la Persona 5.
Adi
Daca nu l-ai vazut de ce omentezi …? tipic romanesc…
Sorin
Se terminase asa de bine si frumos vechea serie, ca au stricat toata magia cu ultimele 2 filme.
A fost mult mai bun Rogue One.
Puteau sa faca o noua serie, cu vechea republica si razboaiele dintre SITH si JEDI.
SUCCES!
Florin
A fost un film bun pentru critici, si un film prost pentru fani (cei vechi). Ca si cinematografie si efecte mi s-a parut foarte bun. In schimb nu i-as fi dat nici macar 6.5 din cauza problemelor de „plot holes” si bataii de joc fata de tot ce a fost inainte.
In schimb nepoatei mele de 12 ani i-a placut enorm, vrea sa il mai vada de cel putin 3-4 ori, vrea sa isi cumpere figurinele cu Rey si Kylo Ren. Adica pentru Disney a fost un $ucce$$. In schimb, nu a fost impresionata de Rogue One. In timp ce mie mi s-a parut foarte bun. M-am reuitat ieri la el si mi-a placut la fel de mult ca acum un an.
Nu voi merge peste 2 ani sa vad a treia parte. Sunt facute pentru o alta generatie filmele astea. Si chiar nu as avea vreo problema cu asta daca nu se foloseau de povestea si personajele din saga originala. Si daca nu le calcau in picioare.
Găboaje
Ce amuzanti sunt „criticii” de genul tau. Asa au zis si acum cateva zeci de ani, cand a aparut Empire Strikes Back.
Seamana prea mult cu trilogia originala? Nu e bine. O abordare diferita a francizei? Iarasi nu e bine. Imi pare rau ca ti-au fost subminate asteptarile, dar daca cinematografia mergea tot pe „reteta traditionala”, inca ne-am fi uitat la trenuri care intra in gara.
Mihai
Poti sa fi original si fara sa fi prost. Asta e un film foarte prost! Singurul aspect care tine sunt efectele speciale. In rest – poveste slaba, plina de hibe, lipsita de continuitate (daca nu poti explica ceva mai bine nu incerci si lasi aspectul spre imaginatia consumatorului. Altfel ai aceste desfasurari de situatii facute pe genunchi). Filmul isi bate joc de un univers care se dezvolta de 40 de ani facand schimbari masive personajelor fara explicatii credibile – iar, daca nu esti in stare sa continui povestea numeste-l altfel – Star Hores, de exemplu. Este lipsit de profunzime – niciun pic de atentie la dimensiunea asta – este mult sa spui ca e la fel de confuz ca un adolescent. Nu are un dirijor si din punctul meu de vedere cei care au incercat sa-i ofere ceva substrat ar fi putut spune acelasi lucru despre o ceapa degerata – filmul nu transmite niciun mesaj.
Silviu
Trenuri care intra in gara si oameni care ajung pe luna. Inca n-am ajuns sa vad filmul si am refuzat sa citesti si articolul „pentru ca spoilere”. Am fost curios de nota si ce crezi ca am vazut la finalul printre concluzii???!!!….Snoke si Skywalker…..!@#$%^&^%$#@#$%^&*&^%$…..Mersi!!!!
Antilles
Filmele Disney sunt o rusine pentru franchiza Star Wars si eu nu le voi include niciodata in poveste.
Cavalerii Jedi erau adusi in Templul Jedi de pe Coruscant inca din pruncie si se antrenau toata viata pentru a putea folosi forta. Antrenamentul fizic si mental sub supravegherea atenta a marilor maestri Jedi era extrem de greu si de lunga durata si chiar si asa o mare parte din padawani nu reuseau sa ajunga cavaleri Jedi ajungand sa lucreze la intretinere.
In parodiile de Star Wars ale lui Disney, incluzand si Rogue One, protagonista Rey se trezeste peste noapte ca stapaneste forta si este capabila sa lupte de la egal la egal cu un lord Sith (antrenat sa poata dobora chiar si Jedi adevarati) si sa invinga.
Cat despre moralitatea eroilor principali, eu cred ca Disney incearca intentionat pervertirea ideii de erou in mintea tinerei generatii si distrugerea valorilor morale prin prezentarea unor personaje „gri” pe care tinerii cu o personalitate inca nedefinita sa inceapa sa ii admire.