REVIEW: Super Mario Odyssey, Nintendo Switch

Mi-am luat mult timp de gândire înainte de a scrie această recenzie pentru că pur și simplu mi-am dorit să am o abordare echilibrată, care să nu laude inutil un joc aparent copilăresc și să identifice obiectiv problemele. Ei bine, două luni de așteptare din momentul când am terminat povestea principală nu au ajutat prea mult și am rămas în continuare cu o opinie excelentă despre ultima lansare din seria Super Mario.

Am intrat în posesia jocului la finalul lunii februarie, odată ce am primit cadou pentru ziua mea consola Switch. Inițial am fost atras de ideea că, pentru prima dată în viața mea, am ocazia de a juca ultima generație de jocuri cu Mario. Mi-am petrecut copilăria de la mijlocul anilor 1990 jucând Super Mario Bros pe o clonă de NES (clasicul Terminator sau Ending Man) și am rămas cu o simpatie pentru povestea idilică a prințesei care trebuie salvată de un simplu instalator mustăcios.

Super Mario Odyssey reușește simultan să reprezinte o revenire la originile personajului, dar și o evoluție naturală a lumii și a mecanicilor de joc. Nintendo, aflat în plină campanie de capitalizare a nostalgiei, reușește să integreze elemente din toate celelalte jocuri din seria Super Mario – iar rezultatul este un răsfăț pentru toți fanii.

Nivelurile sunt superbe și pline de detalii și mici secrete care așteaptă să fie explorate.

Ce este atât de special la Super Mario Odyssey?

Dacă aș fi întrebat ce este atât de special la acest joc, aș răspunde fără ezitare – „partea de explorare!”. Grafica și sunetul sunt încântătoare, designul nivelurilor este complex și fascinant, povestea are întorsături neașteptate, iar lumea jocului este plină de viață, prietenoasă și plină de secrete.

Dar din toate aceste elemente, cel mai plăcut și palpitant este să pornești în căutarea lunilor ascunse peste tot în universul jocului. Ele reprezintă obiectele care trebuie adunate pentru a putea progresa în următoarea fază a poveștii, dar și elementul care te provoacă să explorezi. Odată ce prinzi gustul aventurii, vei ajunge să ignori complet evoluția poveștii principale (care are oricum un final previzibil unde Mario salvează prințesa, nu-i așa?) pentru a verifica fiecare centimetru pătrat din lumea care-ți stă la dispoziție.

Dacă jocurile din seria Super Mario Galaxy au fost liniare și s-au bazat mai mult pe mecanici ingenioase de a rezolva puzzle-uri, Odyssey revine la originile 3D ale seriei și integrează elemente din Super Mario 64 și Sunshine. Orice nivel poate fi rejucat oricând și există bonusuri care încurajează completarea tuturor obiectivelor de explorare. Dacă strângi toate monedele colorate dintr-un regat, poți achiziționa noi ținute pentru Mario și îți poți decora nava cu abțibilduri și bibelouri speciale. Dacă aduni toate lunile, atunci vei debloca niveluri speciale odată ce finalizezi povestea principală.

Nintendo are o atenție deosebită pentru detalii și își răsfață jucătorii cu un univers viu, plin de recompense și fascinant. Nivelurile sunt inspirate din zone geografice ale Pământului, iar întreaga aventură are proporții planetare și inter-planetare (ultimul nivel implică o călătorie pe Lună!).