7 Wonders – Pachete de expansiune: Leaders; Cities; Wonder Pack; Babel
Articolul se adresează celor care au cumpărat 7 Wonders, l-au jucat până la epuizare iar acum vor mai mult, dar și celor care au citit review-ul inițial și sunt interesați de felul în care producătorii au extins acest univers, câteva exemple de aici s-ar putea să vă convingă să cumpărați jocul de bază. Mai jos voi prezenta cele 4 expansion pack-uri create și lansate până acum de Antoine Bauza. Am înțeles că dorește să creeze 7 în total, câte unul pe an.
Pe scurt, 7 Wonders este un board game foarte elegant, perfect balansat, care seamănă atât cu Civilization, cât și cu Rentz-ul. La început jucătorii primesc o locație (o planșă) și 7 cărți. Și fiecare încearcă să construiască un oraș măreț, care să zdrobească competiția. În fiecare tur toată lumea alege și joacă o carte și le dă mai departe pe restul. Și tot așa, până când pachetul cu numărul unu este epuizat. Moment în care prima eră se termină. O fază de start în care vrei să joci cât mai multe cărți maro și gri, construcții (precum mine sau fabrici) care oferă resurse și care te vor ajuta mai târziu, când decizi să construiești clădiri mai complexe sau o parte din minunea cu care vine orașul. Cărțile galbene, ca piețele și porturile, par mai puțin importante, dar, în timp, o să realizezi că oferă bune alternative/completări celor maro și gri. Cărțile albastre sunt construcții civice, o primărie, un apeduct și oferă direct puncte. Cărțile roșii oferă armată, care e comparată la sfârșitul fiecărei ere cu armatele orașelor vecine, iar cărțile verzi sunt clădiri culturale, care devin din ce în ce mai puternice cu cât construim mai multe. După era trei jocul se termină, sunt numărate punctele și orașul cu cele mai multe câștigă. Totul este important, armata, clădirile, stadiul la care ai reușit să duci minunea și banii rămași.
Strategiile ce pot fi construite în jurul cărților și minunilor sunt multiple și complexe și ești împins să încerci tot ce-ți trece prin cap, pentru că inițial e foarte greu de apreciat ce merge și ce nu. Cum planșele, dar mai ales cărțile, se randomizează cu fiecare nouă partidă și eră, 7 Wonders va rămâne mult timp interesant. Mult mai mult decât un joc de rummy, de exemplu, de care, îmi aduc aminte, nu ne plictiseam oricum… (acum îmi dau seama că se aseamănă oarecum și cu jocul de canastă.) Pe lângă complexitate și rejucabilitate 7W are însă mult mai multe atribute care-l propulsează în rândul celor mai bune alegeri între jocurile de societate. După ce toată lumea a învățat să joace, o partidă de 7W poate dura doar 30 de minute – dacă prietenii sunt atenți și nu visează la alte lucruri. Toată lumea este în joc până la sfârșit – nu o să existe situații ciudate în care cineva trebuie să aștepte o oră ca să reintre la masă. Toată lumea joacă în același timp – nu stai după alții să-ți vină rândul. Nu există negociere sau țepe, ceea ce poate fi un plus sau un minus, în funcție de grup – rar o să se întâmple ca cineva să se supere la un joc de 7W, pentru că e greu să joci distructiv sau să faci viața amară altui jucător. Dacă blochezi cărțile, nu le mai joci pe ale tale și am pierdut de multe ori pentru că am încercat să pun bețe în roate altora în loc să-mi văd de treabă. Poate fi jucat în doi, dar și în 7, cel mai interesant fiind în 4. Și nu în ultimul rând nu face uz de text, deci, odată învățat, nu contează din ce țară provine, toată lumea va ști să-l joace și nu va avea nevoie de ajutorul nimănui – manuale în engleză sau alte limbi pot fi descărcate de pe internet fără probleme.
Ca orice alt joc și 7W va deveni în timp plictisitor… poate plictisitor e un cuvânt prea dur… Dacă vă place, și-l jucați de cel puțin 3-4 ori pe săptămână, după 40-50 de partide o să-i atingeți limitele. O să știți cam ce cărți are toată lumea, o să le înțelegeți strategiile sau non-strategiile dintr-o singură privire aruncată peste orașul lor, o să fiți stăpâni pe mai toate situațiile, poate vă veți și supăra când încercați ceva și nu vă iese. E momentul să cumpărați o extensie (companii producătoare(!) – butonul de donat e în dreapta) și vă promit că jocul va prinde din nou viață. După ce am achiziționat Leaders am avut impresia că 7W a trecut peste o barieră invizibilă. Dintr-un joc adresat tuturor a devenit unul adresat strategilor. Când i-am înțeles noile posibilități, mi-a explodat mintea. Cities și Wonder Pack au adăugat diversitate (mai multe cărți, mai multe orașe), în timp ce Babel a transformat jocul din unul compact în unul nebunesc – a trebuit să folosim mese mai mari sau să jucăm pe podea, atât de multe se întâmplă.
Cu toate astea, nu vă recomand să cumpărați jocul și pachetele de expansiune în același timp. Cumpărați jocul mare, vedeți dacă vă place, dacă aveți cu cine-l încerca și câtă lume vă cere să-l rejucați. Dacă vă prinde, bucurați-vă de el, e suficient de complex cât să vă încingă mintea, dar suficient de ușor de învățat cât să atragă pe toată lumea. După ce vedeți că prietenii nu mai țin neapărat să joace 7W cumpărați Leaders, Cities și Wonder Pack-ul. Explicați cărțile din Cities și ce fac noile orașe din Wonder Pack, jucați o dată, de două ori așa, apoi, introduceți Leaders și priviți cum pasiunea o să revină în ochii tuturor. Recomandarea mea este să lăsați Babelul pentru o a doua învigorare. Subliniez însă că modulele pot fi cumpărate în orice ordine și pot fi jucate în orice combinație, atâta timp cât dețineți jocul de bază, logic!