7 Wonders – Pachete de expansiune: Leaders; Cities; Wonder Pack; Babel

Babel
Odată ce introduci și ultima extensie în horă realizezi că 7W s-a transformat în cu totul altceva, din jocul elegant, compact și simetric, cu care ai început, ai ajuns acum să desfășori un monstru, pentru care ai nevoie de o masă mai mare. Partea de set-up durează aproape 20 de minute, meciurile sar ora, noii veniți nu mai înțeleg nimic, și, ce, dacă!? Ne place așa cum e și cred că toți prietenii care au învățat ce înseamnă Babel s-ar uita un pic ciudat la mine, dacă aș apărea fără el.

Extensia are în componență două module, Turnul Babel și Marile lui Proiecte adiacente, care pot fi încercate independent sau împreună. Turnul dă puterea participanților să schimbe regulile pentru toată lumea, cu fiecare secțiune nou construită. După ce liderii au fost împărțiți, jucătorii mai primesc și câte 3 triunghiuri, aleg unul și le dau mai departe pe restul, după tipic. Fiecare triunghi reprezintă o secțiune de turn, care poate fi construită dacă decartezi o carte. Turnul rebalansează astfel verzile, pentru că în sfârșit distrugerea unei cărți are și o valoare (serioasă) constructivă pentru cel care întreprinde acțiunea – în funcție de câte bucăți de turn ai construit la sfârșit primești două, 5 sau respectiv 10 puncte. Dar distracția nu vine de aici, ci din felul în care poți să te folosești de reguli în favoarea ta. Sunt câteva triunghiuri dureroase, care, dacă sunt jucate în ultima eră, pot distruge serios strategiile prietenilor

Există, de exemplu, o bucată de pizza care spune că toate cărțile/structurile care produc câte două resurse per tur nu mai funcționează. Lovitură sub centură, dacă ai jucat corect și te-ai protejat. Alta spune că toate clădirile albastre costă bani în loc de resurse, iar cum unele dintre ele cer chiar și 8 resurse pentru a fi ridicate… Să vedeți cum toată lumea se grăbește să construiască alte secțiuni de turn pentru a le acoperi pe cele deja jucate. Am avut parte de momente surprinzătoare în care anumite combinații au reușit să blocheze mai bine de jumătate de masă. Dar nu toate segmentele vin cu reguli negative, la fel de bine se poate întâmpla ca într-un tur toți să se bucure de noile reguli și jocul să accelereze într-un heirup. Există un triunghi care lasă pe toată lumea să-și construiască minunile gratuit, altul care multiplică resursele și așa mai departe.

Marile Proiecte sunt structuri ridicate lângă turn în scopuri protective, comerciale, sanitare și așa mai departe. Construcții care nu pot fi terminate, de obicei, fără a implica cel puțin trei sferturi din jucători. 7W a primit mereu bile negre de la cei care nu-l îndrăgesc datorită lipsei unui sistem care să împingă la discuții și negocieri între concurenți. Acest modul are grijă să le închidă gura. Regulile sunt simple, în fiecare eră Proiectele aferente sunt amestecate și unul dintre ele este extras. Deasupra lui se plasează câțiva săculețe (cu unul mai puțin decât numărul jucătorilor) și de fiecare dată când o carte de aceeași culoare cu proiectul este „construită”, jucătorul poate alege să plătească ceva în plus și să culeagă un săculeț (să ajute la terminarea proiectului). Dacă la sfârșitul erei toate săculețele au dispărut proiectul a fost un succes, toți cei care au pus umărul la ridicarea lui primesc bonusul pe care acea structură îl generează – sau un multiplu (în funcție de câte săculețe are fiecare). Dacă proiectul a eșuat, toți cei care nu au săculețe în vistierie sunt penalizați. De exemplu, Macaralele ce pot fi construite în era întâi îți cer ca de fiecare dată când joci o carte verde să dai și un bănuț la bancă. Dacă proiectul este terminat, toți cei care au participat primesc jetoane pe care le pot înapoia la bancă în erele următoare pentru a juca/construi o carte gratuit – are sens, avem macarale acum. În caz de eșec, toți cei care nu au participat trebuie să distrugă o structură maro, o resursă – are oarecum sens, turnul este acum mai greu de terminat și anumite resurse se epuizează.

Deși acest pachet de expansiune umflă jocul și-l face și foarte puțin prietenos cu noii veniți, datorită complexității la care a ajuns, simți că de data asta Mr. Bauza a inventat și creat cu pasiune. Planșele și turnul arată foarte bine, regulile schimbătoare strică strategiile, dar creează efervescență, Marile Proiecte duc la negocieri sau țepe (când e mai convenabil ca unul din ele să nu fie terminat), verzile și-au mai pierdut din putere, decartatul are în sfârșit valoare și nu doar un rol distructiv, după 20 de partide în care am inclus toate extra-urile, încă mai descoperim și gândim strategii. Una peste alta jocul a devenit mai bun cu fiecare adiție. Recomand! Și nu pot să nu mă gândesc la cum o să ajungă după 7 pachete de expansiune.

Adaugă un comentariu