Review: Broken Sword 5 – The Serpent’s Curse

Întorcându-ne la joc, informaţiile despre tragedia cathară nu sunt foarte numeroase, dar străfulgerările istorice se combină destul de armonios cu actiunea din zilele noastre. Problema este că avem doar germenii, doar cheagul unei poveşti de calitate, dezvoltată minim la nivel istoric şi şchioapă, niciodată luându-şi avântul ultim în cazul evenimentelor contemporane. Dacă expunerea durează mult şi e previzibilă, porţiunea din Spania în care începi să rezonezi la pulsiunea mistică a jocului reprezintă deja punctul culminant, când ar fi trebuit să fie doar actul al doilea din patru sau cinci. Deşi anevoie, entuziasmul creşte la un moment dat, doar ca să se stingă vertiginos într-un final grabit – de data de lansare, de fondurile insuficiente, cine ştie de ce. Un jucător extrem de scrupulos îi poate prelungi viaţa până în 9-10 ore, ceea ce nu-i de aruncat, dar tensiunea e alocată inegal în timpul acestei durate.

Dar ce am observat eu imediat, ca obsedat, este că The Serpent’s Curse reia, deşi într-o ordine diferită, traseul pe care îl parcurgi în Circle of Blood. Da, începem cu Parisul, după care tragem o fugă prin Marea Britanie (Londra de data asta, nu Irlanda), ca mai apoi să vizităm Spania şi Orientul Mijlociu pentru ca cercul să fie complet. Nu ştiu, sentimentul de deja-vu a fost destul de neplăcut pentru mine, mi s-a părut o reţetă destul de ieftină de a atrage fanii originalului. Doar că respectivii fani şi-ar fi dorit mai degrabă o nouă aventură, nu o re-creere a celei atât de îndrăgite. În fine, depinde şi de gusturi aici, dar aş fi vrut parcă mai multă varietate, mai multă imaginaţie în alegerea locurilor pe care le vizităm şi a misterului pe care suntem chemaţi să-l dezlegăm.

Tragedia cathară, prezentată pe scurt.

Locaţii (cuvânt care nu există în română)

Acum, Parisul. Avem de-a face cu un oraş mult mai frivol şi mai kitsch decât melancolica şi meditativa metropolă (nici nu ştiu dacă-i pot spune aşa) din Circle of Blood. Totul e mai ţipător şi mai viu colorat, mai artificial şi eterogen. Într-un fel, mă bucur că e altceva. Schimbarea de optică poate însemna, pe de o parte, o reflecţie vie asupra celebrului oraş din partea lui Cecil sau altui producător sau, pe de altă parte, poate fi doar încercarea de a ne arăta şi alte avataruri ale Parisului, mai puţin mediatizate. Mi-a plăcut la nebunie mica galerie cu motive Art Deco şi a(i)luzii orientale, în care îşi mai găsesc acum locul doar un imigrant cu visuri şi societatea-faţadă a unei afaceri dubioase. Am acceptat atmosfera ironică, dar şi tristă, a apartamentului plin de excentricităţi ieftine al unei dame trecute bine de vârsta cochetăriei; aproape că am mirosit şi Chanel 5, greu, înţepător, dintr-o altă epocă. Un cadru parizian, deci, radical altfel decât în BS1, dar cu suficientă personalitate proprie; păcat că povestea şi gameplay-ul din această porţiune nu susţin impresia.

Broken_Sword_5_11_new
Nu numai Parisul s-a schimbat, ci şi parizienii au devenit mai „excentrici”.

Spania este o a doua surpriză plăcuta, reprezentând locul în care BS5 îşi arată cel mai tare muşchii în materie de atmosferă şi parfum local. Conacul catalan pe care îl explorăm în primă faza e un maiestuos exemplu de degradare, cu ţigla veche şi iarba arsă, cu portocali şi scaune de piele împăienjenite, cu arcade ce stau să se năruie şi vegetaţie care izbucneşte din crăpăturile cărămizii, de-un verde proaspăt în locurile mai ferite şi un altul mai spălăcit, fanat sub soarele iberic arzător. Mănăstirea benedictină de la Montserrat continuă fericit, într-un registru mai auster, contrapondere pentru dezordinea frumoasă de până atunci; ca să găsim una dintre capelele mai retrase, ce adăposteşte o sculptură a Fecioarei în marmură neagră, încununarea periplului spiritual mănăstiresc, în mijlocul procesului de restaurare. De fapt, e genul acesta de detalii care fac decorurile din Broken Sword atât de reuşite, pentru că îmbină farmecul trecutului cu amănuntele realiste ale prezentului, pe un ton care oscilează între glumă şi reverenţă.

7 Comments

  • Razvan
    Posted iunie 6, 2014 3:04 pm 0Likes

    Mi-am petrecut zeci de ore in BS 1 si 2.

    Recunosc, „cu rusine” ca in multe situatii am cautat pe Internet rezolvarea. Puzzle-urile aveau logica dar eu aveam 12 ani.

    Imi amintesc nivelul de Irlanda (sau era Scotia), masina rosie, accidentul, subsolul si evident, capra. Care capra? Cine a jucat isi aminteste de capra cea enervanta.

    Nu le-am terminat niciodata totusi. De ce?

    Pai eram aproape de final si am avut un crash major si din cate imi amintesc, s-au dus si salvarile din joc. Nu am avut rabdare sa incep de la capat.

    Acum cativa ani, prins intre munca, viata persoana si lipsa timpului personal, am incercat prima varianta 3D. Nu stiu exact cum se chema dar incepea intr-un avion gata sa se prabuseasca. A parut interesant dar nu mi-a placut atat de mult. Nu cred ca am jucat niciodata BS pentru partea de puzzle-uri si ultimul era prea orientat spre asta.

    De atunci, am mai jucat un singur joc adventure, the Walking Dead. Da, mi-a placut. Intodeauna m-am intrebat cum ar fi fost BS pe engine-ul acela.

    Si acum ma intreb, cand exista Battlefield, COD, NFS, mai exista o comunitate pentru jocurile gen BS? Nu de alta dar noi, cei care am crescut cu ele, acum cam suntem adulti sau pe cale sa devenim adulti, trebuie sa ne intretinem sau intretinem alte persoane si nu prea mai avem timp de jocuri, chiar daca aceste jocuri erau o forma de arta interactiva, nu doar o cale de a face sa treaca timpul.

    Razvan

  • Acad Jean Valjean
    Posted iunie 6, 2014 3:19 pm 0Likes

    da, exista. eu sunt unul. exista si altii. eu am crescut cu ele si inca cresc tot alaturi de ele. sper sa cresc si sa ma intretin alaturi de ele pana ma opresc de tot. a dar da, timpul s-a cam dus din pacate. a si am terminat toate broken swordurile 🙂 urmeaza asta

  • marvas
    Posted iunie 8, 2014 1:24 pm 0Likes

    in dimineata asta am terminat si eu 5-ul, ca n-am mai rezistat azi-noapte. A fost o experienta frumoasa, puternic alimentata de nostalgie, dar la final simteam ca am jucat doar jumate de joc, cu toate ca am incheiat ambele capitole. Totusi am simtit si am respirat iar Broken Sword, iar asta e mare lucru dupa atatia ani.

    Partea buna e ca domnisoarei marvas i-a fost starnit interesul si astfel o sa am ocazia sa rejoc primele doua. Cel mai greu e s-o conving sa nu incerce Director’s Cut.

  • ionescu
    Posted iunie 9, 2014 4:35 pm 0Likes

    cum il pot cumpara?

    • ncv
      Posted iunie 9, 2014 6:12 pm 0Likes

      click pe numele Ofertant-ului (ultima pagina, sub concluzii)

  • Radu
    Posted iunie 9, 2014 8:00 pm 0Likes

    Salutam pe dsoara Marvas. 🙂

  • Yulian
    Posted iulie 8, 2014 2:06 pm 0Likes

    salut. Poate cineva sa ma lamureasca si pe mine cum intru in inventar ? nu imi intra da click in stanga jos si nu imi apare absolut nimik. ms.

Leave a comment