Review: SMITE

Am evitat jocurile MOBA dinainte ca Nun, Geb şi Nut să formeze lumea muritorilor. Altfel spus, m-am ferit de League of Legends şi DOTA2 cum se fereşte Luna-Khonsu de Soarele-Ra — şi nu fiindcă acest gen îmi displace, ci tocmai din motive ce ţin de susceptibilitatea mea la dependenţa de jocurile competitive. După ce mi-am sacrificat o groază de timp în PvP-ul World of Warcraft, online-ul Diablo 3 (unde mă infruntam cu alţi indivizi lacomi prin compararea obiectelor lucioase) şi pe frontul CS 1.6, ultimul lucru de care aveam nevoie era un nou “stupefiant”. Zecile de milioane de playeri captivi în mrejele LoL sunt dovada clară că nu exagerez în privinţa puterii de atracţie MOBA. Nici măcar vechii zei nu îşi controlau cu atâta uşurinţă supuşii! Din această cauză, titanii de la Hi-Rez Studios au digitalizat panteonurile unor civilizaţii grandioase, apoi au aruncat zeităţile principale în arenele sângeroase ale unui joc F2P cât se poate de impresionant: SMITE, The Battleground of The Gods.

Din fericire, participarea noastră la gamescom 2013 a inclus şi o vizită specială la standul Hi-Rez, unde am fost martorii unui eveniment de importanţă majoră pentru viitorul dezvoltatorului Global Agenda şi Tribes Ascend, în timp ce serveam creveţi gustoşi. Mai exact, SMITE a intrat cu capul înainte pe piaţa chineză, printr-un parteneriat cu publisherul Tencent, după ce şi-a demonstrat valoarea ludică în America şi Europa. Pentru producători, mişcarea a însemnat o plajă infinit mai mare de potenţiali jucători — în timp ce jocul primea un update consistent, alcătuit din zeităţi chineze. Mars Hou, Marketing Department Deputy General Manager of Interactive Entertainment Tencent, declara:

“Tencent Games are în prezent numeroase produse aflate în fruntea unor segmente diferite de piaţă. De asemenea, avem 6 jocuri, fiecare cu peste un milion de jucători. Genul MOBA este gata pentru inovaţie. De la stilul Arena la DOTA, apoi de la 3C la LOL, putem observa un succes cert al jocurilor MOBA în China şi în restul lumii (…) Acum aş vrea să anunţ formal faptul că Tencent a achiziţionat drepturile globale de distribuire pentru SMITE, prima oprire din turul nostru global fiind China!”

SMITE_feature_02
Zeii i-au adus împreună!

Adevărul este că SMITE face foarte bine tot ce ştie să facă. În esenţă, jocul nu se distinge cu mult de League of Legends sau DOTA 2, mecanica fundamentală prezentând puţine diferenţe. Deosebirea radicală constă în utilizarea unei perspective 3rd person clasice şi în optimizarea unor moduri de joc potrivite controlului activ al eroului. Combinaţia WASD + mouse deschide noi posibilităţi în arenele din SMITE, ceea ce duce la dinamizarea acţiunii. În locul unor personaje fantasy, aici controlezi zei sau nemuritori cu nume sonore din mitologiile civilizaţiilor antice romană, chineză, egipteană, hindu, maya, greacă şi nordică. Zeus, Sun Wukong, Odin, Neith, Hercules, Chaac şi Kumbhakarna pe un singur câmp de luptă înseamnă o confruntare realmente epică, credeţi-mă pe cuvânt! Momentan, SMITE include 52 de zeităţi feminine şi masculine — fiecare cu abilităţi şi trăsături unice –, însă numărul lor este în continuă creştere. La capitolul direcţie artistică, producţia celor de la Hi-Rez se prezintă excelent. Atenţia acordată modelării personajelor te lasă cu gura căscată, chiar dacă voice acting-ul nu transmite o senzaţie similară de profesionalism. Evident, zeiţele au primit un tratament special din partea artiştilor, dar hipersexualizarea nu poate fi imputată unor fiinţe feminine celeste superioare muritorilor, perfecte prin definiţie. Neith, de exemplu, mai are puţin şi primeşte propriul club de fani, căci aspectul alternativ Ms. Diagnosis o îmbracă în costumaţia sumară a unei infirmiere slutty…

SMITE_Screenshot_02
Quod erat sexy demonstrandum!

29 Comentarii

  • Radu
    Publicat aprilie 17, 2014 4:46 pm 0Likes

    jocul este intradevar exceptional, l-am jucat si imi place foarte mult, cu toate ca sunt bata la jocurile de acest tip; tocmai de aceea ma duc mai mult in arena; apropo de sta, exista o mica greseala in articol, nu se distruge portalul inamic, se trimit minioni prin el pentru ca inamicul sa piarda puncte; ambele echipe au 500 de puncte, un minion prim portal insemnand un punct in minus; tot asa daca ucizi un minion inamic, iar pentru un zeu ucis, adversarii pird 5 puncte; primii la 0 pierd meciul.

    • Aidan
      Publicat aprilie 17, 2014 4:56 pm 0Likes

      Yup, good point. Am fost atat de prins in focul luptei ca nu am sesizat ce fac minionii. Rezolvam cu niste ghilimele :))
      Multumesc pentru observatie.

    • Radu
      Publicat aprilie 17, 2014 6:42 pm 0Likes

      sincer, nici eu nu cred ca observam, daca nu vedeam tutorialul pt arena.

  • Mihai Ioan
    Publicat aprilie 17, 2014 5:14 pm 0Likes

    De dimineata, adica pe la 14:30 cand m-am trezit. am deschis LOL. N-am apucat sa intru in joc, insa am lasat launcherul pornit pana acum 5 minute, cand m-am apucat de citit articolul asta. :))

    • Aidan
      Publicat aprilie 17, 2014 5:26 pm 0Likes

      Dupa ce il citesti, ne vedem in Arena >:)

    • Mihai Ioan
      Publicat aprilie 17, 2014 5:32 pm 0Likes

      Placerea ar fi de partea mea, insa pana nu-mi fac un „gaming rig”, nu prea ne vedem deloc. :))

    • Emil Capusan
      Publicat octombrie 14, 2014 10:02 pm 0Likes

      Omule,aniuan,ai nid help!Cum (ala lu’ Blizard) tre’ sa fie o parola de League of Legends?Orice as incerca nimic,nimicuta nu functioneaza.Password must match,adica???

  • MrSaucey
    Publicat aprilie 17, 2014 5:37 pm 0Likes

    Jocul este un MOBA destul de reusit, am inceput sa-l joc chiar inca din inceputurile sale in Closed Beta. Din pacate are un match making de tot cacatul, plin de leaveri si AFKeri si de ajungi la lvl 30 te poti gasi in echipa chiar si cu niste nooblets care abia au inceput.

    • Aidan
      Publicat aprilie 17, 2014 5:49 pm 0Likes

      Exact. Eu nu am ajuns inca la un nivel foarte mare, asa ca aprecierea mea la adresa sistemului de matchmaking nu a fost chiar atat de acida, insa inclin sa iti dau dreptate.

    • Radu
      Publicat aprilie 17, 2014 6:40 pm 0Likes

      am avut si eu o problema asemeanatoare, toti jucatorii erau noobs (inclusiv eu), cu exceptia unuia din echipa adversa, care avea lvl 25; ne-au facut praf.

  • Absstract Grreen
    Publicat aprilie 17, 2014 7:50 pm 0Likes

    Am jucat in jur de un an smite (cu dese intreruperi din cauza monotoniei), am level 30 si tot ce pot sa spun de matchmaking si playeri… jalnic.

    Trebuie sa aveti nervi de otel cand dati de noobi/leaveri/afk-eri pentru ca levelul nu conteaza atat de mult.

    Itemele sunt plictisitoare, mai exact pe levele (ex: hand of thebes LV1, 2, 3, cu mici atribute pe care le alegi tu in functie de preferinte la nivelul 3 )

    Skillurile sunt intr-adevar spectaculoase dar repetitive (daca vreti sa verificati: Ao Kuang si Ra, eroi diferiti, skilluri 90% asemanatoare, no kidding).

    Aproape fiecare erou are manevre evazive, aproape FIECARE ! La un first look poate parea interesant si te poate tine in priza pentru cateva luni daca decizi sa-l joci in continuare.

    Grafica este foarte buna pentru un F2P insa lipsesti naturalismul (parere subiectiva, desigur) aparenta zeilor fiind mult prea cizelata , dupa cum a fost scris in articol, mai ales zeitele (zic eu ca pot juca lejer in filme XXX)

    Banii se fac foarte usor iar in late game oricine poate sa-si faca un full build fara mari batai de cap daca meciul tine mai mult de 40 de min (aprox.) si nicio echipa nu face progrese, in comparatie cu lol sau, mai ales dota, unde nici in meciurile de cate o ora nu ajungi la un full build calumea. E mult prea player friendly la capitolul asta.

    In the end, nu cred ca merita o nota atat de mare. Ar putea, cu ingaduinta, sa ramana la 8.5 dar nota pe care chiar o merita ar fi undeva pe la 8.

    • Aidan
      Publicat aprilie 17, 2014 8:44 pm 0Likes

      Pana la urma spunem cam aceleasi lucruri 🙂 Singura diferenta consta in nota de subiectivism acordata fiecarui element in parte. Totusi, eu raman la nota mea. SMITE chiar se numara printre putinele jocuri F2P memorabile (jucate de mine, desigur). Kudos pentru punctul de vedere!

    • Absstract Grreen
      Publicat aprilie 17, 2014 11:30 pm 0Likes

      indeed, poate fi memorabil mai ales pentru faptul ca e singurul moba in stil clasic facut 3D, insa la capitolul complexitate… well, sa spunem ca ar putea intra in categoria „simplify” si in comparatie cu dota va ramane numai un epigon avand in vedere similaritatea skillurilor din joc, buildurile plictisitoare si usor de realizat, strategiile limitate, lipsa de maleabilitate a eroilor (fiecare are un rol de care trebuie sa se lege cu sfintenie, altfel nu e eficient, defect de care sufera si lol-ul, de altfel) si altele (unele probabil au fost remediate, eu am jucat in beta). Desigur, pentru masa de gameri doritori de ceva nou si usor de digerat prinde foarte bine, grafica si efectele speciale jucand un rol important in asta, dar daca ar fi sa facem raport la calitate si gameplay… meh, meh. Poate vrea sa fie ceva avangardist, dar are nevoie de mult mai mult decat atat. I’ll just stick to my precious and complicated DotA for now 😀

    • Geo Bals
      Publicat aprilie 18, 2014 6:34 am 0Likes

      La faza cu „sa se tina de sfintenie de rol” in cazul Smite nu pot sa vorbesc desi am jucat in CB, dar de atunci cred ca s-au mai schimbat cate ceva, insa in privinta LoL e gresit. Vezi cum Lulu a inceput sa fie jucata constant mid, morgana supp, si tot asa, fiindca la fiecare patch unii profita si unii nu. La matchmaking e la fel de jalnic ca in LoL (vorvesc de ranked in lol) adica pana prin diamond nu poti avea pretentii la oameni de caracter (desi cateodata mai dai de ei), stiu din proprie experienta, adica 30 lose streak prinzand numa’ noobi spune ceva.

    • Absstract Grreen
      Publicat aprilie 18, 2014 9:22 am 0Likes

      pai atunci, rolul caracterelor e determinat de schimbarile survenite in patch. Nu pot sa dau detalii pentru ca as vorbi in necunostinta de cauza, dar am un prieten care vine si mai joaca meciuri de lol la mine si cat timp imi vad de treaba mai casc gura. Din cate am vazut, caracterele au un rol bine determinat, adica, topu e top, jungleru e jungler si tot asa. Poate cativa sunt mai flexibili, still, nu dispun de aceeasi maleabilitate ca in dota, unde rolul este determinat de buildul pe care il adopti in functie de nevoile echipei (desigur, unele caractere au rolurile bine stabilite, dar chiar si acolo se pot face mici abateri). De ex: poti sa-l faci pe Sniper sa fie caster si sa abuzezi de ultimata sau lui Tiny sa-i cumperi mask of madness si sa-l faci dps, si scuze in caz ca nu stii caracterele din dota, you can check em if you want.

  • Bogdan
    Publicat aprilie 17, 2014 8:11 pm 0Likes

    Ar fi mers 2-3 vorbe despre schema de monetizare. E la fel ca LOL?

    • Aidan
      Publicat aprilie 17, 2014 8:32 pm 0Likes

      Similara in proportie de 90%. Nu are nimic special si urmeaza modelul aplicat in mai toate titlurile F2P unde nu exista o formula pay to win. Te vei adapta usor daca decizi sa il joci.

  • Valenworn
    Publicat aprilie 18, 2014 6:34 pm 0Likes

    Sper ca urmatorul review va avea in prim plan Dark Souls 2. Bine inteles dupa ce se dezlantuie pe PC!

    • Aidan
      Publicat aprilie 18, 2014 7:50 pm 0Likes

      Nu cred ca va ajunge la mine. Ce-i drept, eu am fost responsabil cu recenzia Prepare To Die Edition, dar nu stiu daca nervii mei mai rezista unui nou Dark Souls 😛

  • ZMe Ul
    Publicat aprilie 19, 2014 6:45 am 0Likes

    nota aia … ptiu drace!

    e 8? nu! e 8.5? nu! e 9? nu chiar, e 8.9!
    ma gandesc cum poti cuantifica diferenta aia de 0.1

    e ca si cu „promotiile” alea din superaprozar: „azi la un pret special de 299.99”

    sincer, va sfatuiesc sa reganditi sistemul de notare

    • Aidan
      Publicat aprilie 19, 2014 7:27 am 0Likes

      Foarte usor: sub forma unui prag psihologic de 0.1 puncte. 8.9 este exact genul de nota care sugereaza un 9 curat si rotund, dar nu ajunge chiar acolo. Ii mai trebuia ceva, o chestie cat de mica.
      PS: Pe mine nu ma deranjeaza genul asta de nota, chiar daca am porniri OCD 😀

  • Ziskele
    Publicat aprilie 23, 2014 2:04 pm 0Likes

    Sound track-ul este genial, in special tema nordica.

  • ASFoggy
    Publicat aprilie 23, 2014 2:48 pm 0Likes

    MOBA-ul pentru bărbați, mult mai greu și mai intensiv decât LoL sau Dota2 (pe care le-am încercat) destinat femeilor.

  • Kandaon
    Publicat aprilie 24, 2014 7:42 am 0Likes

    Smite este un MOBA bun singurul sau dezavantaj ar fi sistemul de matchmaking.Dar poate fi evitat usor daca joci Leagues(este doar pentru lvl 30),putand sa joci conquest,arena si 1vs1.
    Banii se fac intradevar foarte usor iar hi-rez aduce updaturi si zei foarte des…in acest aspect nu poate nimeni sa ii critice.
    Imi place foarte mult ideea de zei indeosebi pentru partea de istorie jocul avand pentru fiecare zeu povestea sa asa cum o spun miturile.
    Cat despre aspectul zeilor….indeosebi a zeitelor…sunt niste fiinte superioare perfecte asa ca nu poti critica prea mult.D.p.m.d.v sunt asa cum trebuie imbracte pentru ca daca ar fi respectat imaginile cu ele din vechime (picturi/sculpturi) ar fi trebuit sa treaca jocul sub categoria 18+.
    Nu ma credeti?Cautati si voi imagini cu Afrodita,Isis,Kali,Neith sau orice zeita aparuta prin Smite…si unii zei ce-i drept.
    http://www.youtube.com/watch?v=UiPZFPYhmzs

  • Ovidiu Mate
    Publicat aprilie 25, 2014 5:37 am 0Likes

    Sper sa scoata Global Agenda 2, cat mai curand. A fost deosebit.

    • Aidan
      Publicat aprilie 28, 2014 8:40 pm 0Likes

      Agree. Baietii astia stiu ce fac. Pentru mine, Tribes ramane un punct de referinta in materie de jocuri F2P.

  • Bodo
    Publicat aprilie 28, 2014 12:13 pm 0Likes

    Nu stiu daca mai este oferta, acum cca 3/4 luni am apucat sa cumpar un pachet „promo” pe smite, am dat 125 lei, si acum am toti eroii precum si instant unlock pentru cei care apar.

    • Aidan
      Publicat aprilie 28, 2014 8:39 pm 0Likes

      E kewl joculetul si fara sa bagi bani in el, dar eu zic ca ai facut o investitie buna. Culmea, in loc sa reduca din motivatia de a juca, accesul la mai multi zei te impinge de la spate pentru a deveni mai bun, mai eficient.

  • Stefan
    Publicat iunie 16, 2015 2:01 pm 0Likes

    Diferenta majora dintre LoL/Dota2 si Smite e perspectiva si este o diferenta care schimba toata dinamica jocului. In Dota/LoL cand un inamic vine din jungla sa te atace il vezi mai repede deoarece privesti de sus. In Smite pana nu incepi sa pierzi din HP nici nu ti dai seama ca esti atacat tocmai de acea si au atatea skilluri de evaziune ca sa ti dea o sansa sa scapi. Fara aceste skilluri mori non stop, de exemplu Neith si Artemis, amndoua sunt hunteri, Neith are skill de evasion, Artemis nu e atat de norocoasa si ca sa ii folosesti root-ul sa scapi iti trebuie skill. Cu Artemis mori foarte repede cu Neith daca nu au un stuner si un damage dealer scapi mai mereu. Neith mi se pare mult mai usor de jucat decat Artemis. Dupa urmeaza skill shot-ul: cand ataci si cand lansezi vreun skill trebuie sa tintesti o problema pe care Dota/Lol nu prea o au decat cu cativa eroi. In jocurile clasice poti sa tintesti peste mobi si sa ti hartuiesti adversari, in Smite trebuie mereu sa te pozitionezi in asemenea fel incat sa poti sa ti lovesti adversarul si nu minioni, astfel in functie de pozitionare pot sa faci din minioni un scut sau un obstacol. Si desigur adversarul no o sa stea pe loc ca sa-l nimeresti tu.cea ce iti face viata mai grea daca nu ai skilluri AoE.
    Tocmai de aceea multe abilitati sunt atat de asemanatoare intre ele deoarece Smite nu are o libertate la fel de mare ca LoL/Dota. Eu tocmai ce m-am apucat de Smite da imi place iar la faptul ca sunt atat de multi noobi//leaveri//AFK ar trebui sa se faca niste penalitati stricte si atunci nu o sa mai iasa nimeni. Eu zic ca e un joc unic si foarte placut (daca nu iti ies 3 camarazi) cu multa actiune iar dansul victoriei lui Neith e un must see.

    P.S. Sexul vinde so power to the goddeses.

Adaugă un comentariu