Despre: Nuvele Vizuale – Reloaded
În 1980 companiile Sharp, Fujitsu, MSX şi NEC au încercat să contracareze piaţa americană lansând propriile PC-uri. Concurenţa era acerbă iar NEC, cu al lor PC-8801, pierdea teren datorită capacităţilor limitate ale maşinii. Doar 16 culori posibile, fără sunet. Pentru a-şi păstra şansele compania a decis să licenţieze şi jocuri cu conţinut sexual. În 1982 Koei a lansat Night Life, primul joc comercial, erotic, pentru calculator. Un adventure sexual-educativ. Urmat în 1983 de Danchi Tsuma no Yuwaku (Seduction of the Condominium Wife), un role-playing adventure. Primul titlu erotic/pornografic, comercial, de succes. Jocurile de acest tip au devenit foarte căutate, la fel ca şi PC-8801. Producătorii au început să experimenteze atât ca teme, cât şi ca genuri de jocuri. Story-ul a devenit încet, încet, din ce în ce mai complex în timp ce gameplay-ul a început să împrumute sau să inventeze mecanici noi – trecerea de la o scenă la alta, ca într-un joc open world, dialoguri şi puzzle-uri cu posibilităţi multiple de răspuns sau rezolvare şi aşa mai departe. În 1985 Tenshitachi no Gogo a fost primul joc care a preluat stilul grafic prezent în anime-uri, idee adoptată în timp de mai toate titlurile pentru PC din Japonia.
Câtă eleganţă, cât stil. Xbox One e mic copil.
PC-8801 cca. 1981.
|
Snatcher, creat de maestrul Hideo Kojima,
unul din cele mai bune jocuri non-erotice
lansate pe PC-8801. Un adventure steam-punk.
|
La sfârşitul anilor ’80 majoritatea covârşitoare a jocurilor de PC din Ţara Soarelui Răsare erau (cel puţin) erotice. Cum japonezii preferau (şi încă o fac) să se joace pe console, persoanele care cumpărau PC-uri au început să fie privite cu… suspiciune. Stigmat vizibil, în cazul persoanelor mai în vârstă, chiar şi în zilele noastre la ei. La începutul anilor 90, în urma unor arestări de mare calibru, s-a descoperit că unii dintre infractori erau fani ai jocurilor care abordau teme extreme. Presiunea negativă a devenit palpabilă şi multe prefecturi au început să catalogheze jocurile ca obscene şi le-au retras de la rafturi. Pusă în faţa unei cenzuri la nivel naţional industria a pus bazele a „Ethics Organization for Computer Software”, o comisie care să ofere un standard de urmat în privinţa conţinutului, prezentării şi vânzării jocurilor. Scenele vizual extreme au început să dispară, iar titlurile recomandate adulţilor au început să fie vândute separat de celelalte. Tot în această perioadă, arhitectura x86 şi DOS-ul (ha!) au început să câştige teren datorită capacităţilor mult superioare, dar şi pentru că platforma era deschisă tuturor producătorilor de software – oricine putea crea şi vinde, fără acordul Microsoft.
Otogirisō. O nuvelă horror,
lansată în 1992 pe Super Nintendo.
Tata nuvelelor vizuale.
|
Deşi screenshot-ul de mai sus pare că spune altceva,
nu toate dating-sim-urile sunt erotice.
În Harvest Moon scopul este căsătoria.
|
În 1992 ELF a lansat Dokyusei, titlul care a pus bazele dating-sim-ul. Un gen de joc care a devenit rapid foarte popular, în care gameplay-ul se învârte în jurul relaţiilor protagonistului cu mai multe fete. Jocurile erotice au început să mişte din nou volume, iar odată cu răspândirea unităţilor optice au avut parte de un nou boom. Mediul oferea producătorilor suficient spaţiu pentru a-şi pune în valoare talentul. Imagine, text, muzică, voci, toate au făcut un salt în calitate şi cantitate. În 1996 Leaf a preluat, a rafinat şi a extins, gameplay-ul prezent în Otogirisō, un adventure cu finaluri multiple şi a lansat Shizuku – „O Nuvelă Vizuală”. Termenul a prins şi un nou gen de jocuri a luat naştere. În 1999 Key a lansat Kanon. Titlul conţinea doar cinci scurte scene erotice, dar povestea avea dimensiunile şi calitatea unei nuvele. Răspunsul fanilor a fost neaşteptat şi jocul a vândut mai bine de 300 de mii de exemplare. Alte titluri au urmat formula şi au fost primite cu acelaşi entuziasm. „Astăzi” majoritatea nuvelelor vizuale încă mai păstrează una, două, scene, aşa numite, de risc, în genul secvenţei obligatorii de sex, prezentă în filmele hollywoodiene, dar au renunţat a se mai învârti în jurul pornografiei, accentul căzând din ce în ce mai mult pe poveste şi relaţiile dintre personaje. Datorită costurilor relativ scăzute şi a numărului mic de oameni necesari pentru a produce o nuvelă vizuală scena indie a devenit şi ea din ce în ce mai activă. În 2005 jocurile erotice (ADV – dating-sim, eroge, adventure, rpg etc) şi nuvelele vizuale (NVL) reprezentau cam un sfert din tot software-ul produs în Japonia. În 2006 se estimează că peste 70% din jocurile de PC lansate erau ADV+NVL. Visual Novel Database listează mai bine de 1000 de titluri (jocuri erotice + nuvele vizuale) lansate doar în 2010.
13 Comentarii
Alin
Vreau să deschid cu o chestie care n-are altă relevanță decât scuturarea mădularului internatutic. Țin minte că și pe siteul Level ai mai tradus(îmi cer scuze dacă n-ai fost tu, dar cineva sigur a făcut-o) ”novel” ca nuvelă în loc de roman când vorbeai despre o adaptare…parcă după Dragon Age.
Altfel, interesant traseul romanului vizual și relația sa cu pornografia. Îmi place că v-ați lansat tocmai cu o discuție despre un gen ce s-a făcut simțit doar periferic. Anunță lucruri bune.
ncv
Salut,
Ai dreptate, novel, tradus în română din engleză, înseamnă roman. Am decis totuși să le numesc nuvele, o dată pentru că am vrut ca numele să se asemuiască cu cel consacrat, și astfel să facă click în mintea tuturor celor care au fost măcar curioși în privința subiectului, dar și pentru că am descoperit că majoritatea vin „cu o intrigă riguros construită, accentul fiind pus mai mult pe definirea personajului decât pe acțiune.” Că „înfățișează un episod semnificativ din viața unuia sau mai multor personaje (prezentate în mediul lor social)”. În timp ce dimensiunile majorității lor sunt mai mici decât „un roman și mai lungi decât o povestire.” Toate aceste ghilimele fiind părți serioase ale definițiilor acceptate pentru ce numim noi nuvelă.
Sincer, eu nu sunt la fel de pornit ca și tine în privința acestei nominări, sau a oricărei alteia – nici nu am știut că există alta, să-mi fie rușine. Dacă o să văd că lumea e deranjată de, sau că termenul Roman Vizual căștigă teren, nu o să am nici o problemă în a le numi așa pe viitor.
PS. La prima vedere îmi place site-ul ce se deschide în momentul în care dau click pe numele tău. Acum, că știu cine ești, sunt chiar mândru că ăsta e singurul lucru care te-a deranjat 🙂
cg1700
Excelent articol. In general articolele tale sunt foarte bune dar asta cred ca e preferatul meu(partial si fiindca imi plac destul de mult VN-urile).
Daca vrei as putea sa iti recomand niste titluri fiidca le-am citit pe majoritatea celor cat de cat de calitate dintre cele traduse in engleza.
ncv
Mulțumesc.
Sigur. Orice recomandare este binevenită. Sunt curios câte din preferatele tale sunt deja pe lista ce am încropit-o.
Victor
Superb articolul!Bine ca a fost postat pe Nivelul2 ca ar fi fost un mare pacat sa nu fi aparut vreodata!
Steins;Gate a fost superb ca si visual novel,dar la fel o fost si animeul!Ha!Dupa ce am citit articoulul,chiar mi se facu o pofta de un visual novel bun!Cred ca o sa-mi cumpar acuma Zero Escape:Virtue Last Reward pe PSV,ca de mult vroiam sa il iau dar na…
cg1700
Fiindca spuneai in articol ca esti pasionat de SF, ii-as recomanda in primul rand ceea ce e probabil VN-ul meu preferat, si anume Ever17.Dintre toate VN-urile pe care le-am citit nu am gasit nici unul care sa aiba o poveste mai buna, nu doar prin calitatea ei cat si prin cat de bine e prezentata. Modul in care te loveste cu cate un plot twist care te ia complet prin surprindere in ciuda faptului ca a avut parte de o gramada de foreshadowing este extraordinar, acelasi lucru putand fi spus si despre faptul ca toate misterele si intrebarile care apar de-a lungul povestii sunt explicate intr-un mod foarte satisfacator. Singura problema pe care o are e ca majoritatea revelatiilor sunt facute in ultima ruta, ceea ce poate face ca rutele de pana in acel punct sa fie putin cam plictisitoare.
Ever17 face parte din ceea ce se numeste seria Infinity din care mai fac parte si Remember11 si Never7. Aceste trei titluri nu sunt legate intre ele decat prin cateva referinte marunte care nu au vre Remember11 e si el foarte bun insa sufera de un final foarte prost care nu doar ca nu reuseste sa explice o parte semnificativa a misterelor ci se mai si termina intr-un cliffhanger. Never7 a foast primul titlu din serie dar din pacate a imbatranit destul de rau si nu e nici pe aproape la fel de bun ca sequel-urile sale. Merita citit pentru a vedea de unde a pornit seria.
Seria Infinity a fost inspiratie pentru destule alte VN-uri, printre care 999/Virtue’s Last Reward (pe care l-a mentionat si Victor) si I/O care a fost tradus de curand, dar care din pacate nu am ajuns inca sa il citesc (desi am auzit doar lucruri bune despre el)
Un alt VN extraordinar de bun e Muv-Luv Alternative. MLA e in top 3 a celor mai highly ranked VN-uri atat in comunitatea japoneza cat si in cea occidentala si pe buna dreptate, avand atat un setting foarte detaliat si bine pus la punct cat si o poveste foarte buna. Desi premiza e una generica (omenirea trebuie sa lupte impotriva unei invazii extraterestre folosind roboti uriasi) modul in care este prezentata este este superb. In ciuda setting-ului fantastic povestea este foarte serioasa de unde de altfel vine si impactul ei. Aici nu avem parte de protagonistul overpowered care salveaza pe toata lumea si invinge toti inamicii ci de un protagonist care e fortat sa se maturizeze fiind aruncat intr-o situatie disperata. In plus cum ziceam setting-ul e foarte detaliat fiind descrise in foarte mare detaliu atat tehnologia folosita de oameni cat si extraterestrii.
Problema cu MLA este ca e al treilea VN dintr-o trilogie din care mai fac parte Muv Luv Extra si Muv Luv Unlimited. Pentru ca MLA sa aiba impactul maxim trebuie neaparat citite si cele doua prequel-uri care insa sunt destul de mediocre. Extra e generic love comedy, iar Unlimited e un de la un capat la altul un training arc care are foarte putine lucruri remarcabile. Insa merita efortul de a trece prin aceste doua VN-uri pentru a te putea bucura din plin de MLA. O chestie interesanta e cat de mult foreshadowing e introdus in Extra si Unlimited pentru chestii care devin relevante de abia in MLA. In mod special Extra e atat de plin de foreshadowing incat daca e citit din nou dupa MLA ajunge sa fie apreciat mult mai mult.
Despre Sekien no Inganock si Shikkoku no Sharnoth voi vorbi impreuna fiindca ambele fac parte din seria „What a Beautiful…”. Punctul forte al acestei serii este setting-ul fantastic. Setting-ul este in mod special enhanced de artstyle si de soundtrack care le ofera titlurilor o atmosfera de basm. Aceastaa atmosfera de basm se reflecta si in plot care este in mare parte episodica, fiecare capitol semanand cu o poveste pe care poti sa o citesti seara inainte de culcare. Stilul in care au fost scrise aceste titluri este unul poetic, acest stil perzandu-se insa partial atunci cand a fost tradus in engleza. Se poate observa insa folosirea in cantitate destul de mare a repetitiilor, de-a lungul VN-urilor fiind o serie de fraze simbolice care sunt repetate in mod constant.
De la aceeasi companie (Liar Soft) un alt titlu care merita citit e Forest. Eu sincer pot spune ca de abia am inteles mai putin de jumatate din ce s-a intamplat in Forest. Tot plot-ul VN-ului e invelit in simbolistica si in metafore ceea ce il face sa fie foarte opac, insa in acelasi timp il face sa fie si foarte interesant. Ca fun fact, Forest foloseste in soundtrack cateva piese care se gasesc si in soundtrack-ul lui Heroes IV (ca de exemplu acest track:https://www.youtube.com/watch?v=KBs5P7FrgPU)
Ca tot vorbeai de Rewrite in articol, Problema cu Rewrite e ca este inconsistent. Partile scrise de Romeo sunt geniale, dar partile scrise de alti scriitori variaza de la destul de bun la prost si introduc si o serie de plot holes care sunt destul de greu de explicat. Dupa cum tocmai am zis contributia lui Romeo la Rewrite este highlight-ul VN-ului, in mod special cele doua true routes (Moon si Terra). Desigur nici character route-urile scrise de el nu sunt mai prejos, iesind in evidenta in special ruta lui Akane care pe langa ca e cel mai bun character route, reuseste si sa te lase cu niste sentimente extraordinar de ambivalente fata de eroina. Putine VN-uri inceaarca in mod special sa te faca sa urasti una din eroine in timpul rutei. Ah da, si daca iti place Romeo iti recomand sa te uiti la Jinrui wa Suitai Shimashita daca nu l-ai vazut inca, care e o adaptare anime dupa o serie de light novels scrise de el.
Tot de la Key as mai recomanda si Clannad si Little Busters. Despre Clannad nu cred ca e nevoie sa zic ceva fiindca majoritatea probabil ca au vazut anime-ul. Little Busters imi imaginez ca nu a fost vazut inca de prea multi si in plus anime-ul e o adaptare slaba. LB parctic ofera aceleasi particularitati pentru care sunt cunoscuti cei de la Key: un cast de personaje likable, o gramada de umor de calitate si drama bine scrisa care loveste exact atunci cand ti-s personajele mai dragi pentru impact maxim.
Mie personal mi-a placut ruta finala din LB mai mult decat ruta finala din Clannad (After Story), atat datorita faptului ca personajele din LB mi-au placut mai mult cat si datorita faptului ca tema abordata in LB (prietenia) mi se pare mai interesanta decat tema familiei din Clannad.
Si fiindca tot am mentionat VN-urile de la Key, simt nevoia sa recomand si ceea ce e probabil Romance VN-ul meu preferat: Symphonic Rain. Punctele forte ale acestui VN sunt atmosfera si setting-ul. Povestea VN-ului are loc intr-o scoala de muzica dintr-un mic orasel din sud-vestul Europei, iar acest lucru impreuna cu artstyle-ul si background-urile care arata pictate in acuarela si soundtrack-ul exceptional(de exemplu: https://www.youtube.com/watch?v=w7fSToi_djk) reusesc sa creeze o atmosfera magica care ti se vara direct in suflet. Desigur, doar atmosfera nu are nici o valoare daca povestea nu e de calitate. In cazul lui Symphonic Rain avem o poveste foarte buna care pe langa ca ofera drama de calitate, arunca si cateva mindfuck-uri demne de Ever17.
Voi mai reveni in curand cu inca un comment cu alte recomandari fiindca deja m-am intins destul de mult in acesta.
ncv
Exceptand Symphonic Rain si Forest, toate erau pe lista. Mi-ai intarit alegerile, multumesc, timp sa am acum…
Adaug si SR la lista, mi-a placut mult Nodame Cantabile (anime-ul) si chiar am chef de o noua aventura „muzicala”.
Kolya
Ma mir ca nu a pomenit nimeni de Katawa Shoujo care a fost pentru multa lume o incursiune mai mult sau mai putin „fortata” in domeniul nuvelelor vizuale,Clannad stiu ca a mai fost pomenita,de asemenea si Higurashi no Naku Koro ni care,ca si Clannad,are legatura cu seria anime cu acelasi nume,Saya no Uta,un VN in stil horror destul de bine realizat,Symphonic Rain,desi a mai fost mentionat,Kira kira…si pot continua cu multe alte titluri. Ma bucur din suflet ca articolul despre VN a fost publicat pe site…asteptam cu mult interes aparitia in Level dar cum Level nu a mai fost…
Ashen
Pe langa cele mai bune VN-uri precum Muv-Luv sta si G-Senjou no Maou, care are o poveste destul de buna incat sa te tina in suspans, si plot twist-urile sunt destul de surprinzatoare.
Pentru ceva mai usor avem MajiKoi, fara o poveste extrem de serioasa, care se concentreaza mai mult pe viata de zi cu zi a unor studenti, prieteni din copilarie. Mie sincer mi-a placut, si m-am atasat de personaje.
Desigur, nu sunt un expert in foreshadowing, si nu prefer sa iau totul la un nivel critic, dar stiu cand ceva este mult prea greu de digerat.
Seria Infinity are o aura specifica Lord of the Flies, precum si manga Cage of Eden. Desigur, concluzie trasa numai din citirea synopsis-urilor, dar intentionez sa le citesc, in viitor.
Muv-Luv totusi, nu o sa-l uit niciodata. E pur si simplu superb. In Alternative se mentine o atmosfera moderata dupa care brusc, personajul principal este adus intr-o realitate cu care nu a facut fata nici in evenimentele din Unlimited, mult mai putin in Extra.
In general, calitatea VN-urilor e cu multi pasi inaintea industriei anime, fiindca, in opinia mea, cei care produc anime tind sa dea la oparte conturarea personajelor in favoarea satisfacerii fanilor. Se observa firul povestirii mult mai usor, si de obicei animeurile derivate din manga/light novel-uri ies niste dezastre. Nu pot numi multe exceptii, dar Steins;Gate intra in categorie cu usurinta.
cg1700
N-as zice chiar dezastre, mai degraba in majoritatea se pune foarte putin efort fiindca scopul lor e sa faca reclama materialului sursa, deci atat timp cat vanzarile manga-ului/LN-ului cresc, adaptarea e un succes din perspectiva sponsorilor.
Parerea mea e ca motivele pentru care VN-urile sunt cu multi pasi inainte anime-urilor/manga-urilor e fiindca pe de o parte nu sunt restrictionate de formatul episodic/impartirea in sezoane ca in cazul anime-urilor unde producatorii sunt obligati sa isi intinda sau comprime povestea astfel incat sa intre intr-un numar fix de episoade(12-13/24-26) si pe de alta parte toata povestea e spusa odata, nu lansata cate putin de-a lungul anilor ca in cazul manga-urilor (unde de multe ori autorul probabil nici macar nu are idee de cum va arata sfarsitul povestii atunci cand cand incepe)
cg1700
https://www.kickstarter.com/projects/sekaiproject/clannad-official-english-release
E interesant cum deja a fost funded in mai putin de 24 de ore.
ncv
🙂
poate se trezesc mai multi.
cg1700
Sigur o sa se stranga mult mai mult. Sper doar ca si Kickstarter-ul de Grisaia va fi funded.