Kickstarter: Tablou Contabil, Concluzii Crude

Rezultatele sunt deosebit de interesante. 35% din titluri (29 din 82), nereușind să atragă atenția a nici măcar 5 site-uri sau reviste de specialitate. O realizare cu impact negativ pentru viitorul echipelor care le-au produs, în această industrie vizibilitatea fiind sinonimă cu supraviețuirea. Acest 35 la sută, mai subliniază, însă, și altceva. Kickstarter, Indiegogo, Steam Grenlight, Early Access și toate celelalte platforme și servicii asemănătoare, au inundat piața cu zeci de jocuri. Media nu mai face față. E din ce în ce mai greu să atragi atenția, în timp ce cumpărătorii devin din ce în ce mai pretențioși. Dacă ai de unde alege, dar și din ce în ce mai puțin timp, ce rost are să pornești/cumperi jocuri despre care ai auzit că sunt interesante, când le poți încerca doar pe cele extraordinare. Pe de altă parte, poate e mai bine să nu se vorbească despre produsul tău, decât să te trezești cu cele două note mediate de Metacritic sub 7. Până una alta, majoritatea jocurilor create cu ajutorul crowdfunding-ului se adresează unor nișe de 10 mii, 50 de mii, hai, 100 de mii de oameni. Aceste cifre fiind minuscule pentru companiile mari (motiv pentru care nici nu prea se implică în astfel de proiecte), dar suficiente pentru a propulsa o echipă indie. Dacă ai reușit să-i mulțumești pe cei interesați, proiectul este un succes, vizibilitatea având mai puțină importanță. Leisure Suit Larry: Reloaded, de exemplu, nu a fost bine primit de presă, dar acest lucru are mai puțină importanță, pentru că majoritatea celor care au așteptat și sprijinit acest proiect s-au declarat mulțumiți. Băieții de la Replay Games, asigurându-și, parțial, viitorul. Programele de tip Kickstarter sunt foarte importante tocmai din acest motiv, pentru că dau șansa unor proiecte care se adresează unor grupuri și „nevoi” restrânse să facă ochi.

Leisure Suit Larry: Reloaded (14081 sponsori), a primit un 56 (notă mediată), din partea presei de specialitate și un 83, de la fani. Guns of Icarus Online (1211) 64 cu 88.

 
Analiza devine și mai sumbră odată ce ne uităm peste note. Din 53 de titluri cu cel puțin 5 review-uri la activ, 35 au o notă mediată sub 7,5. 66% din jocuri fiind, deci, considerate submediocre. Doar 16% (9) având o notă mediată mai mare sau egală cu 8. Prin comparație, din cele 53 de titluri AAA apărute în ultima perioadă, 21 au note sub 7,5, 24 dintre ele având note peste 8. Prima concluzie, obtuză, pe care am putea-o trage fiind că, din 82 de titluri lansate cu ajutorul Kickstarter, doar 9 sunt povești de succes. Adevărul nu este însă atât de negru. Multe din aceste jocuri devenind, în timp, mai bune, pentru că echipele din spatele lor le-au tot îmbunătățit. Metacritic se încăpățânează să păstreze nota inițială, chiar dacă unele site-uri revin, de exemplu, după un patch major, asupra unui titlu și corectează nota. O idee atât de bună, dar atât de greu de pus în practică fără o echipă mare. Bravo Polygon! Încăpățânarea celor de la Metacritic nu poate fi însă hulită prea mult, pentru că forțează astfel producătorii să lanseze jocuri cât mai complete.

 
Dacă ne uităm la notele primite de la comunitate, concluziile devin chiar mai calde, pentru că aici găsim nu mai puțin de 17 titluri cu note mediate mai mari sau egale cu 8. => că 20% din titlurile StartȘutate până acum au fost primite bine. Deci, cel puțin 20% din aceste echipe mici ar trebui să aibă viitorul asigurat. Mai mult, cu fiecare 100 de jocuri pare că vom primi 20 bune, spre foarte bune. Sună bine. E însă suficient? Kickstarter a dezvoltat un climat propriu, pe care va trebui să-l mențină, dacă vrea să continue cu succes. Aceste 82 de jocuri lansate până acum au primit aproximativ 330.000 de donații. Sunt convins, însă, că nu vorbim aici de 330 de mii de persoane diferite. Ar fi bine ca numărul să fie undeva la 150 de mii, dar, cel mai probabil, adevărul este în zona 75. Oare e suficient un titlu bun din cinci, pentru a-i convinge pe acești patroni ai noii arte să continue să sponsorizeze titluri după titluri? Sau mulți dintre ei vor ajunge să spună stop? Avem aici un exemplu extrem. SEUMASF a finanțat mai bine de 600 de jocuri și a ținut să fie la curent cu toate. Oare va ajunge vreodată să spună mi-a ajuns? Și poate mai important, va exista altcineva care să-l înlocuiască?

6 Comentarii

  • Radu
    Publicat iulie 8, 2014 12:30 pm 0Likes

    un articol foarte interesant, multumim mult;
    @ncv, ultimul trailer nu se potriveste cu titlul jocului.

  • ncv
    Publicat iulie 8, 2014 12:36 pm 0Likes

    multumesc pentru aprecieri.
    pfff… copy/paste fail… fixing in 3,2,1…

  • negaterium
    Publicat iulie 9, 2014 11:51 am 0Likes

    Un articol interesant. Thanks.

  • The Beast
    Publicat iulie 9, 2014 8:11 pm 0Likes

    Star Citizen se anunta foarte interesant, mai ales dupa dezamagirea cu X…

  • ncv
    Publicat iulie 9, 2014 8:53 pm 0Likes

    Star Citizen nu mai este de mult un joc mic. Este de fapt cel mai important din lista, relativ la viitorul crowdfunding-ului. D-asta l-am si pus ultimul si mare asa. Dupa ce campania Kickstarter s-a terminat cu succes, stransul de fonduri s-a mutat pe site-ul producatorului si a depasit astronomica suma de 47 de milioane.
    „Star Citizen is aiming to be the first AAA game developed with money from fans instead of a major publisher. Money pledged to Star Citizen goes directly to the game’s development needs.”
    https://robertsspaceindustries.com/funding-goals
    Multi glumesc cum ca Chris Roberts ar putea sa-si construeasca o nava spatiala cu banii pe care-i are acum. Ce atata digital.

  • Mircea
    Publicat iulie 18, 2014 9:45 am 0Likes

    Sincer kickstarter nu poate fi privit din punctul de vedere al numarului de titluri ce s-au lansat cu succes. Realitatea cruda este ca dupa ce Double Fine a deschis portile o gramada de idioti au facut si ei proiect pe kickstarter ca e la moda.

    Pana la urma fiecare dintre noi e responsabil pentru propriile actiuni. Si daca tu dai bani pentru un proiect de la un dezvoltator necunoscut, fara sa vezi un demo, fara sa vezi un plan, pe nimic cum ar venii, iti meriti soarta. De credul. Kickstarter nu poate fi raspunzator de prostia umana.

    Eu am contribuit cu sume mici la 15 proiecte pana acum si nu ma pot plange. Chiar am fost placut surprins de consecinte. Am platit 25 dolari pentru Divinity: Original Sin spre exemplu. Si este cel mai bun RPG facut vreodata. Wasteland 2, la care am contribuit, e fenomenal si se va lansa in august. Am sustinut si The Banner Saga. Alt joc incredibil de bun.

    Am pana acum doar 2 pe care am dat bani si pe care eu le consider mediocre. Shadowrun Returns si Leisure Suit Larry.

    Asa ca, pentru mine, Kickstarter este o experienta placuta care merita.

Adaugă un comentariu