Kickstarter: Tablou Contabil, Concluzii Crude
Daca lăsăm de o parte jocurile lansate până acum și privim în ansamblu, situația devine și mai complicată. La începutul lui 2014, dacă avem încredere în ce raportează Evil As A Hobby, din 366 proiecte urmărite, doar 45% au fost terminate. „Restul” de 50% fiind încă în dezvoltare, depășind cu mult data de livrare promisă. Când vorbim de alte servicii sau produse, o întârziere de 6-12 luni e inadmisibilă, în cazul jocurilor, însă, amânările de acest tip au devenit normale și nu sunt văzute, de cele mai multe ori, ca pe ceva negativ. Sunt convins că mulți dintre pasionați sunt dezamăgiți de întârzieri și d-abia așteaptă să se joace, dar îmi este imposibil să estimez cât de mult vor cântări aceste amânări în luarea deciziilor de patronaj viitoare. Ce e interesant este că doar 5% din proiecte (18 titluri) au fost anulate sau abandonate. Un procent neașteptat de bun, într-un sistem atât de deschis cu un proces de creație atât de complicat.
E foarte important pentru Kickstarter ca acest procent să rămână unul cât mai mic, iar pentru a se proteja au decis să impună un contract prin care producătorii se obligă să livreze tot ce au promis. Kickstarter lucrează însă doar ca intermediar și nu va încerca niciodată să recupereze banii de la o terță parte. E cât se poate de normal să se întâmple așa, pentru că altfel ar putea să-i îndepărteze pe toți cei care doresc să participe, pentru că le-ar dubla riscurile. Vor exista cu siguranță situații în care fondurile vor fi cheltuite în faza de dezvoltare și producție, dar, dintr-un motiv sau altul, livrarea va deveni imposibilă. Să mai trebuiască să dea și banii înapoi… Dacă ești „țepuit” și vrei neapărat să-ți recuperezi avuția, va trebui să încerci să o faci pe cale legală. În acest moment, statul Washington a dat în judecată un producător de cărți de joc care nu a livrat bunurile promise. Mai multe detalii aici. Rezultatul acestui proces, oricare ar fi el, fiind foarte important pentru viitorul Kickstarter. Nici nu vreau să-mi imaginez ce o să se întâmple în momentul în care serviciile de protecție consumatori ale Europei vor fi trezite din somnul lor.
Dar să revenim în ape mai calde. Ce e interesant este că aproape 180.000 de donații, din totalul de 330.000, deci mai mult de jumătate, au fost plasate în dreptul acelor 17 titluri care au primit cel puțin un 8 (mediat) de la fani. Un număr ce poate fi crescut brusc la 200.000, dacă adăugăm aici The Banner Saga, care s-a oprit, după 421 de note, la un exasperant 7,9. Titlurile „gigant”, ce pot fi întrezărite la orizont, așteptate cu interes de multă lume, vor înclina balanța și vor decide sustenabilitatea pe termen lung a serviciului Kickstarter-jocuri.
Sunless Sea (4271) |
The Stomping Land (4427) |
Jagged Alliance Flashback (7167) |
Nekro (4300) |
Shadowrun Online (6003) |
TUG (7231) |
Carmageddon: Reincarnation (15736) |
Planet Explorers (4550) |
Dead State (10096) |
7 Days to Die (13876) |
Maia (8115) |
Grim Dawn (12457) |
The Dead Linger (4218) |
Castle Story (27060) |
Godus (17184) |
War for the Overworld (8351) |
Planetary Annihilation (44162) |
Wasteland 2 (61290) |
Star Citizen (34397) |
6 Comentarii
Radu
un articol foarte interesant, multumim mult;
@ncv, ultimul trailer nu se potriveste cu titlul jocului.
ncv
multumesc pentru aprecieri.
pfff… copy/paste fail… fixing in 3,2,1…
negaterium
Un articol interesant. Thanks.
The Beast
Star Citizen se anunta foarte interesant, mai ales dupa dezamagirea cu X…
ncv
Star Citizen nu mai este de mult un joc mic. Este de fapt cel mai important din lista, relativ la viitorul crowdfunding-ului. D-asta l-am si pus ultimul si mare asa. Dupa ce campania Kickstarter s-a terminat cu succes, stransul de fonduri s-a mutat pe site-ul producatorului si a depasit astronomica suma de 47 de milioane.
„Star Citizen is aiming to be the first AAA game developed with money from fans instead of a major publisher. Money pledged to Star Citizen goes directly to the game’s development needs.”
https://robertsspaceindustries.com/funding-goals
Multi glumesc cum ca Chris Roberts ar putea sa-si construeasca o nava spatiala cu banii pe care-i are acum. Ce atata digital.
Mircea
Sincer kickstarter nu poate fi privit din punctul de vedere al numarului de titluri ce s-au lansat cu succes. Realitatea cruda este ca dupa ce Double Fine a deschis portile o gramada de idioti au facut si ei proiect pe kickstarter ca e la moda.
Pana la urma fiecare dintre noi e responsabil pentru propriile actiuni. Si daca tu dai bani pentru un proiect de la un dezvoltator necunoscut, fara sa vezi un demo, fara sa vezi un plan, pe nimic cum ar venii, iti meriti soarta. De credul. Kickstarter nu poate fi raspunzator de prostia umana.
Eu am contribuit cu sume mici la 15 proiecte pana acum si nu ma pot plange. Chiar am fost placut surprins de consecinte. Am platit 25 dolari pentru Divinity: Original Sin spre exemplu. Si este cel mai bun RPG facut vreodata. Wasteland 2, la care am contribuit, e fenomenal si se va lansa in august. Am sustinut si The Banner Saga. Alt joc incredibil de bun.
Am pana acum doar 2 pe care am dat bani si pe care eu le consider mediocre. Shadowrun Returns si Leisure Suit Larry.
Asa ca, pentru mine, Kickstarter este o experienta placuta care merita.