REVIEW: Caesar III

Din aceste motive, jocurile care au urmat au devenit mai ușoare, datorită quality of life improvements care au urmat (vezi roadblocks în Pharaoh, dispariția sistemului de walkers și case separate pentru elite în Zeus și Emperor).

Dar cu toate acestea, Caesar III rămâne jocul meu preferat din serie. Per total, este combinația cea mai plăcută de grafică, sunet și mecanici accesibile. Spre exemplu, îmi place la nebunie aspectul militar… însă parcă îl prefer pe cel din Caesar II.

Și poate că în seria Caesar nu poți cuceri alte orașe la fel ca în clone Zeus: Master of Olympus sau Emperor, dar partea de apărare este foarte bine realizată. Mai mult, momentele când îl enervezi pe împărat și îl determini să-și trimită legiunile (mult mai puternice decât ale tale) pentru a te înlocui de la conducere au un farmec aparte… pentru că poți învinge prin tactici defensive care includ ziduri, turnuri și atragerea în capcane a soldaților inamici.

Recomand Caesar III în anul 2020? Da, dar nu oricum. Există de ceva vreme, o inițiativă a fanilor de a reface seria. La fel cum MOO1, UFO Defence și Dune 2 s-au bucurat de contribuții din partea comunității, la fel se întâmplă și cu city builder-ul celor de la Impression Games.

În momentul de față există două versiuni open-source ale jocului și, din fericire, sunt complet modabile. Prima pe care am jucat-o se numește Julius, iar a doua Augustus. Pentru mine, un împătimit al jocului original (în versiunea disponibilă acum GOG), varianta Julius este arhisuficientă. Oferă și opțiuni de configurare, care aduc Caesar III la nivelul lui Zeus. Prin roadblocks, anularea sistemului walkers și introducerea working pool, poți separa complet zona locuită de cea industrială și de comerț.

Mai mult, Julius aduce și îmbunătățiri pentru interfață. Acum poți să vezi direct raza rezervorului sau a fântânilor atunci când le plasezi. Iar partea cea mai bună este că multe bug-uri cunoscute au fost eliminate: printre altele, nu mai ai parte de immigration bug la nivelul de dificultate „very hard” și raza walkerilor a fost crescută în proximitatea școlilor.

În această versiune open source, absolut toate opțiunile sunt ”customizabile”. Poți alege să joci cu bug-urile originale sau poți selecta individual pe care dintre ele vrei să le elimini. Poți să încerci experiența vanilla sau poți crea o versiune de Caesar III la care jucătorii anilor 1990 și 2000 nu puteau decât să viseze. Numărul de îmbunătățiri și adăugiri este limitat doar de entuziasmul și imaginația comunității, deci vor exista cu siguranță multe alte elemente care vor fi adăugate la Julius.

Pentru mai multe informații, puteți găsi pe Youtube clipuri care explică diferența dintre versiuni și avantajele fiecăreia. Și am specificat cumva că ultima misiune militară a jocului poartă numele de Sarmizegetusa? Ghiciți unde se desfășoară (wink, wink).

Dacă sunteți împătimiți ai jocurilor realizate de Impression Games și Sierra, vă recomand canalul de YouTube al lui GamerZakh. Are tutoriale și walkthrough-uri despre toate jocurile din seria Caesar (și multe alte city buildere), deci vă poate oferi indicații pentru a vă ajuta să evitați angoasele gamerilor din anul 1998 care se chinuiau să termine misiunea Lugdunum.