REVIEW: Pillars of Eternity
Or fi cei de la Obsidian mari povestitori, dar au nevoie neapărat de programatori… Sau poate nu asta este problema. Ultimele lor mari titluri au fost (în ordine cronologică) Alpha Protocol, Fallout: New Vegas, South Park: The Stick şi acum Pillars. Vorbim aici de o trecere, în doar 5 ani, prin 4 motoare grafice – de la Unreal Engine 3, la Gamebryo, la Dungeon Siege 3 şi, în sfârşit, Unity. Oricât de meseriaşi ar fi programatorii pe care-i au în echipă, pur şi simplu nu au timp să înveţe şi să modifice măruntaiele acestor programe după propriile nevoi. Dar… nu… retrag, retrag pentru că multe dintre problemele particularităţile jocului ar fi putut fi îndepărtate sau optimizate destul de simplu, dacă le-ar fi păsat. Dacă şi-ar fi jucat propria creaţie, dacă ar fi înţeles ce este important pentru clienţii lor (pasionaţii de RPG-uri). Vorbeam mai devreme de stupiditatea eroilor. În Divinity, în momentul în care unul dintre eroi vede o mină sau o trapă, le atrage atenţia tuturor şi ocolesc zona în grup. În Pillars parcă şi aud vorbele rostite de eroi cu o mirare exagerată: „What’s this?!” Capcana devine vizibilă, după care imediat toţi calcă în ea ca dobitocii. A trebuit să mă duc în meniu şi să spun jocului să pună pauză automat de fiecare dată când deştepţii mei descoperă ceva nou. Şi, v-aţi aştepta ca pauza să le taie şi avântul destinatoricesc, dar nu. În momentul în care deblochezi timpul, îi vezi cum îşi continuă traiectoria către destinaţia originală. Facepalm! Trebuie să dai click în altă parte, după care, dacă niciunul dintre eroi nu este în stare să dezarmeze (nivel suficient de mare în mecanică) capcana, trebuie să-i selectezi pe fiecare în parte şi să-i conduci ca pe orbi pe un traseu ocolitor. AI-ul este şi el, din păcate, lovit de aceleaşi carenţe la nivel de programare. Sau poate problema a fost lipsa timpului, sau, şi mai rău, nepăsarea, culcatul pe o ureche, urcatul la cap, elefantul din încăpere. În 80% din cazuri am folosit aceeaşi strategie şi a funcţionat. Foarte rar s-a întâmplat ca inamicii să atace alt oponent al echipei în afara celor postaţi în front, sau a celor deja răniţi. Niciodată nu am fost flancat, nu i-am văzut să se repoziţioneze, să se retragă, să creeze vreun combo de vrăji deştept şi aşa mai departe (şi când te gândeşti că am ales hard). Într-un fel înţeleg de ce producătorii au ales să te limiteze atât de mult, pentru că, dacă te-ar fi lăsat să experimentezi, prostia AI-ului ar fi fost mult mai evidentă.
Găsesc incredibil cum nişte oameni care cunosc atât de multă psihologie, sociologie, filozofie, istorie a religiilor, literatură şi aşa mai departe, nişte oameni care sunt în stare să construiască universuri credibile şi complexe, o să extind puţin mai încolo, nu realizează ce ne face pe majoritatea dintre noi RPG-iştii să tresărim şi să facem ochii mari. Nu doar povestea ne bucură, la fel de importantă este complexitatea mediului înconjurător, loot-ul, lore-ul, posibilitatea de a colecţiona una alta, avem o minte care cere ca totul să fie sortat, totul să fie cercetat şi aşa mai departe. Cetatea pe care o primim în dar este o idee minunată, care rezolvă atât de frumos problema banilor, sau mai bine spus, non-problema banilor, apărută, după o anumită perioadă, în majoritatea RPG-urilor. Aici, dacă ţii să redai castelului şi împrejurimilor gloria de altă dată şi mai pui ochii şi pe câteva acareturi unice vândute prin cine ştie ce colţuri ale lumii, o să tragi tare pentru fiecare para până aproape de sfârşit. Dar… (se putea să nu fie un dar şi aici) cetatea este în acelaşi timp şi o mare deziluzie, care subliniază la rându-i lipsurile şi limitele jocului. Oare cei de la Obsidian nu încearcă alte jocuri? Sau şi mai rău, au o impresie atât de bună despre ce creează încât ajung la concluzia că tot ce fac e extraordinar? Cu cât le joc mai mult titlurile recente, cu atât ajung să cred în această din urmă idee. Oamenii ăștia sunt cu capul în nori, sunt rupţi de realitate, trăiesc acolo între fani şi se hrănesc cu iubirea primită de la fanatici. Iar m-a apucat…
Mă gândesc că dacă s-ar juca alte RPG-uri, ca şi producători, ar sta mereu cu hârtie şi pix lângă ei şi şi-ar nota ideile de gameplay care funcţionează, care trezesc în ei pasiune, care dau putere universurilor create. Dacă ar fi jucat oricare din JRPG-urile mari din ultima perioadă, ar fi realizat că dezvoltatorii japonezi înţeleg foarte bine puterea şi importanţa design-ului şi a micilor poveşti din spatele armelor şi armurilor, dar mai ales cât ne place să le colecţionăm. Încep să mă repet… Avem la dispoziţie un întreg castel, ar fi fost atât de simplu să creeze un perete sau o încăpere unde să putem expune obiectele mai deosebite găsite. Suntem minţiţi cum că oamenii o să înceapă să fie atraşi de măreţia şi frumuseţea locului, dar chiar şi după ce am terminat cu restaurarea + toată lista de upgrade-uri posibilă, nu am avut parte de mai mult de doi invitaţi concomitent la, acum, palat. 2?! Sunteţi nişte idioţi! Bonusurile primite de la upgrade-uri sunt… penibile, ai ditamai conacul lângă castel, mai luxos decât toate pe care le întâlneşti în joc, cetatea e casa ta, locul unde ar trebui să-ţi încarci cel mai bine energiile şi cu toate astea, după un somn bun, primeşti doar un +1, hai 2, în dreptul a mai ştiu eu cărui atribut. Am uitat să vă spun că somnul e foarte important în Pillars. În schimb, dacă mă duc în mijlocul pădurii, la sute de kilometri depărtare, într-un han amărât, să vezi acolo bonusuri. Reconstruieşti prăvălii, fierării şi chiar şi o biserică şi toţi îţi vând numai tâmpenii care nu-ţi folosesc la nimic, ba mai mult, te mai şi jecmănesc când le vinzi ce ai adunat în deplasare, preţurile oferite fiind Jignitoare (cuvântul a devenit laitmotivul recenziei). Eşti stăpânul locului, cel care i-a angajat, îi plăteşte şi îi protejează, eşti praf.
29 Comentarii
George Ene
Recunosc ca am dat scoll sa vad doar nota :)) timpul sa citesc acum.
Bethrezen
Jocul se aseamana cel mai mult si mai mult fix cu jocul pe care nu l-ai jucat: Icewind Dale. De altfel, daca lasi optiunea pentru a asculta comentariile game designer-ilor activata, se precizeaza asta in mod expres, cred ca de doua ori.
Nu e un Baldur’s Gate 3 ci un foarte imbunatatit Icewind Dale 3. De unde si optiunea de a-ti crea chiar tu party-ul, lucru obligatoriu in ID3.
Ziskele
Mie mi s-a parut mult sub nivelul de tactica necesar pentru Icewind Dale, care iti macina nervii marunt cu axe-ul unui Frost Giant si pe nivelul de dificultate normal. Cred ca daca il juca mai punea in spinarea cu neajunsuri inca un minus.
ncv
@Bethrezen: vezi ce se intampla cand nu-ti faci temele bine? 🙂
dar uite, direct de pe site-ul lor:
„Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur’s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.”
Bethrezen
Poate pe site au pus accent pe asemanarea cu Baldur’s Gate, fiind un titlu mult mai cunoscut (marketing), insa si-au facut clara intentia in-game. Iti recomand sa joci Icewind Dale 1 si 2 si sa observi asemanarile.
Bethrezen
Poveste cu inelul de +3 perception care nu e compatibil cu nu stiu ce alt item cu nu stiu ce aura, ori e un bug, ori o neatentie a ta. Stats-urile de acelasi fel nu se stackeaza, lucru precizat expres in joc. Lucru care iarasi respecta, daca nu ma-nsel, sistemul din BG si ID.
ncv
ori am complicat fraza prea mult si spunem amandoi acelasi lucru ori habar nu am ce inseamna stacking (sau cred ca inseamna tocmai inversul a ce am spus).
problema mea este ca nu pot sa folosesc doua obiecte care bonifica acelasi status. inteleg ca asta se intampla si in BG2 si poate toata gasca veche (nu imi mai aduc aminte), dar imi pare un sistem invechit care nu ar mai trebui folosit. face sute de item-uri redundante, si nici nu prea face sens sa se intamplea asa.
daca in schimb imi spui ca nu, ca merge sa folosesti doua obiecte care maresc, de exemplu, perception, si sa ai parte de buff-urile amandurora, atunci te contrazic, chiar si cu screen-uri daca vrei. am jucat jocul pe parcursul ultimelor 3 patch-uri, inclusiv ultimul si in toate 3 versiunile s-a intamplat la fel.
casca cu +3 la peception => poti arunca toate inelele, pelerinele etc. care nu au perception mai mare.
o discutie mai interesanta ar fi: e corect ca un review-er sa se planga de faptul ca jocul nu e ce vrea el?… cand devine o regula a unui joc un minus?
Cavalary
Reviewer-ul se poate plange de ce vrea, iar cititorul va vedea daca i se par acceptabile acele motive de nemultumire sau nu. Oricum review-urile care conteaza sunt cele care scot in evidenta minusurile, ca de plusuri se ocupa marketingul.
Cat despre non-stacking, da, ala e sistemul din jocurile D&D in general. In cele mai vechi e si mai rau de fapt, ca-n primul Baldur’s Gate poti purta doar un singur obiect magic, punct, si statsurile nu cresc deloc, ce ai de la inceput asa ramane natural, AD&D rules and all.
Bethrezen
Revin maine cu noi comentarii daca nu uit =)
Raul Alin Guse
Sincer chiar mi-a placut jocul, mai ales partea cu propriul tau castel. Apropo, stie careva vreun joc survival-sandbox ? (nu Minecraft, ca l-am jucat, ceva cu grafica mai less square-ish)
ncv
si mie mi-a placut jocul 🙂
incearca ARK: Survival Evolved
http://store.steampowered.com/app/346110/
chiar daca e un Early Access multa lume spune numai de bine
Raul Alin Guse
Multumesc. Am auzit de el dar nu stiam daca merita incercat
Pakistan
pe langa discutie:
avand in vedere ca inca nu am jucat nici Pillars si nici Original Sin, dupa ce am citit reviewul am tras concluzia ca ar trebui sa joc intai Pillars si apoi Divinity-ul ca sa pot sa le savurez pe amandoua cum trebuie 😀
ncv
hai ca asta e tare, de vreo 3 ori mi-a trecut prin cap sa scriu exact ce ai spus aici in review si tot am uitat. 🙂
este cea mai buna afacere daca-ti place genul.
Mr. W
M-a cam încurcat acronimul „PoE” – mă tot gândeam la Path of Exile şi mă minunam ce ‘mniezo caută aici 🙂
untip
Cu cat citesc review cu atat mi se pare ca nu s-a citit ce a promis jocul. Jocu a promis sa fie un succesor spiritual jocurilor Ininity Engine, lucru care a reușit. Pentru mine, comparând cu celelalte jocuri IE e pe locul 3 impreuna cu IWD2 si dupa Torment si BG2.
Insa sincer cel mai deranjant lucru e comparatia constanta cu D:OS. Sunt jocuri complet diferite, care nu au nicio asemănare in afara de faptul ca sunt RPG-uri. E cum ai compara CS cu CoD-ul. Ambele sunt FPS dar au principii fundamentale diferite, și asta le diferentiaza.
Comparația cu BG2 e de înțeles însa in BG2 e o aventura de nivel epic Acolo te duci în iad, apoi în tibet, apoi la dragoni, apoi în vulcan și apoi devii zeu. In BG1 te duci în pădurea 1, apoi in pădurea 2 apoi in mina 1 și mina 2 si apoi în pădurea 3. Si nici in BG 1 nu existau cine știe ce itemuri. Ai un topor care da +1d6 fire damage, o sabie cu un nume unic dar e doar un Long Sword +3, o sabie ce iti da free movement si cam atât. Si PoE e un BG 1 șlefuit incredibil de mult.
In rest review-ul are completa dreptate, mai ales cu optimizarea si anumite bug-uri. Expansion-ul va rezolva multe din aceste probleme si aduce multe schimbări dorite, dar pana atunci acele probleme inca vor exista
ncv
stiu, si eu m-am gandit de multe ori in timp ce am compus cum ca nu prea e buna comparatia. 🙁
nu vroiam ca Pillars sa fie Divinity, vroiam insa sa fie un la fel de frumos CRPG modernizat. vroiam prea multe 😐
presupun ca putem cade de acord cum ca amandoua sunt CRPG-uri nu. fantasy, izometrice, kickstart-ate, story driven – au destul de multe in comun. 🙂
ncv
chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat. 😐
FlorinM
Am terminat in sfasit de citit tot. Ce pot sa zic? Desi imi place la nebunie PoE si, personal, i-as da o nota mai mare, asta e fix genul de review care vreau sa il citesc cat mai des. Ca exemplu, cand cumpar carti pt Kindle de pe Amazon merg direct la review-urile de 1-2 stele.
Plus-urile le gasesti peste tot si in general le stii ca doar alea te-au atras la pagina de „add to cart”. Partile negative mi se par mult mai importante cand decizi daca dai banul sau nu. In final e vorba daca eu consider ca pot trece peste ele (poate chiar nu le consider negative unele) sau e ceva showstopper. Important e sa le stiu dinainte si nu multi review-eri le prezinta. Sau cel mult le prezinta doar pe cele grafice (merge doar cu 21 de fps, texturile cutare nu sunt ok, bla bla). Excelent review-ul!
In rest, intradevar Divinity Original Sin e ceva extraordinar. Pentru mine e jocul preferat din ultimii ani si abia astept sa joc Enhanced Edition in curand. Dar comparatia nu e corecta pentru PoE. PoE e fix ce s-au angajat sa faca in kickstater, un RPG old school in stilul celor Infinity Engine. Si au reusit. D:OS e total altceva. Da, tot un RPG, dar e RPG-ul care vroiau sa il faca Larian, e viziunea lor, e un RPG modern (chiar daca isometric). Nu e vorba sa fie „spiritual successor” pentru vreun BG, PS:T sau altele.
Kickstarter-ele astea care sunt succesoare e unor jocuri mai vechi sunt oarecum captive ale acelor jocuri/idei pentru ca oameni asta au platit. Nu poti sa ceri bani sa faci un succesor ale jocurilor stil Infinity Engine si apoi sa livrezi D:OS. E D:OS mai bun decat PoE? Eu zic ca da. Dar nu asta ai promis ca livrezi cand i-ai cerut omului banii. Si atunci… e dificil. Din acest punct de vedere Obsidian nu cred ca au avut aceeasi libertate care au avut-o Larian. Si e normal, Larian au facut-o in mare pe banii lor.
ncv
multumesc!
treaba e ca au promis pe langa Infinity Engine-like si BG2 si Planescape, si m-am bucurat, apoi m-am simtit trisat. sunt convins ca daca joc acum BG2 o sa-l inghit cu greu, asa cum bine spune si Mircea, dar eu raman la parerea mea ca nu au atins complexitatea acestor din urma titluri. se putea mai mult cu doar putin mai multa atentie la detaliu. nu vroiam jocul perfect, vroiam insa sa simt pasiunea din spatele detaliilor, asa cum am simtit-o cand am jucat D.OS.
ehh… ma bucur ca lumea a reactionat pozitiv si ca au vandut mult. acum au bani sa faca mai bine, mai mult, probabil au castigat si incredere (sper) sa inventeze cu tupeu.
Mircea
Pacat ca ai mentionat doar partile pozitive din Divinity: Original Sin. Sunt multe negative si acolo. E adevarat ca jocul este limitat dar este mai putin limitat decat BG 2 si BG 1. Crede-ma le-am jucat ca „pregatire” si am vazut cat de slabe sunt comparativ cu un Witcher 3.
Cu toate astea mi-a placut. Din ce motiv? Din cauza ca esenta jocului nu este libertatea de actiune sau asa zisul „emergent game-play” ci exploatarea regulilor care seamana foarte mult cu D&D sau mai degraba cu Pathfinder. PoE este o insiruire de lupte cu diverse creaturi care pot fi abordate intr-un fel infinit. Da, nu poti manipula mediul dar ai atat de multe vraji, atat de multe optiuni incat e fascinant cum poti sa teoretizezi totul, sa pozitionezi party-ul perfect, ca sa faci o combinatie meseriasa.
Frumusetea PoE vine din alt loc. Nu din libertate ci paradoxal din limitarile pe care le are si pe care daca inveti sa le exploatezi devii de neoprit. E o satisfactie similara cu placerea pe care o ai cand ai construit orasul perfect in Emperor: Rise of the Middle Kingdom.
ncv
citesc acest articol deosebit de interesant:
http://kotaku.com/how-kickstarter-saved-obsidian-1716537369
si-mi tot suna in cap: „E uşor să distrugi, ai încercat vreodată să construieşti?”
shepard76
de acord cu review-ul , insa dupa parerea mea avenit un pic cam tarziu pt ca mai este putin timp si apare urm expantion plus un patch ce va rezolva multe din punctele negative
http://www.neoseeker.com/news/27037-pillars-of-eternity-patch-20-available-for-all-lands-with-the-white-marchs-part-1/
ncv
din punctele pe care le-au trecut ei acolo patch-ul 2.0 nu o sa repare nimic din ce m-a deranjat pe mine.
also, am scris un pic mai sus:
„chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat”
sper sa ma contrazica.
ncv
review-urile mele mereu o sa vina un pic mai traziu 🙁
Gheorghe
Si eu am un comentariu intarziat… Cautam un RPG nou pe care sa il joc si de ceva vreme ma uit la Pillars. M-am uitat pe youtube la cateva inregistrari din timpul jocului si nu m-a convins. Luptele pareau a fi dintr-un joc foarte vechi. Ultimul RPG a fost exact Divinity Original Sin (enhanced) cu care se face comparatie destul de des, iar DOS mi-a placut enorm.
Review-ul e bun pentru ca ma lamureste sa nu dau banii pe Pillars, poate doar la mega sale. Inteleg ca e un joc pentru fani, dar mai bine faceau un remake cu un expansion nou la Icewind Dale sau alt joc consacrat.
Cand ai ca si competitie jocuri ca Divinity sau Witcher 3 (care arata cat de mult se poate face prin pasiune), sa faci acum un joc ca Pillars, e ca si cum Sony ar reveni cu o discheta floppy de 144 de mega, pentru nostalgici. Acelasi lucru se poate spune de jocurile cu grafica pixelata, care in loc sa inoveze ceva, incearca sa exploateze (facil) prin nostalgie niste limitari obiective de alta data.
Imi plac remake-urile, iar uneori caut pe net astfel de jocuri sau editoare pentru jocuri vechi. Dar jocurile noi trebuie sa inoveze, sa foloseasca curba evolutiei din ultimii ani, nu sa revina la concepte depasite. Pana si in primul Neverwinter, animatiile si luptele erau mai interesante decat ce am vazut in acest joc. In NWN, cu multi ani in urma, puteai face pauza, zoom si roti camera in jurul unui mag care casta un chain lightning. In Pillars poti face asta?
Doc
*O corectie rapida: Buzdugan = mace, in engleza. Flail = bici de lupta. Buzdugan nu e tot una cu biciul de lupta.*
Inapoi la citit, foarte bun articolul.
ncv
am modificat, multumesc!
initial am pus bice, dar mi-am spus ca nu arata exact ca un bici, am tradus flail si Google mi-a adus buzdugan, cu care nu am fost de acord, dar, daca nu m-am priceput.
Intelect Activ
Autorul acestui articol, cu siguranţă, nu a ajuns prea departe, în joc, fiind greu de cap, iute la mînie, fără răbdare şi mai ales cunoaştere a variantelor îmbunătăţite…