REVIEW: Pillars of Eternity

AI-ul inamicilor este slăbuţ, dar producătorii au mascat acest minus prin varietate. Strigoii nu pot fi daţi gata la fel de uşor cu aceleaşi vrăji şi arme pe care le foloseşti împotriva cavalerilor cu armuri grele, spațiile deschise şi oponenţii numeroşi necesită o abordare cu totul altfel, păianjenii îţi pot imobiliza întreaga echipă, vrăjitorii sunt foarte rezistenţi la atacurile mentale şi aşa mai departe. Chiar dacă formula de atac nu prea se modifică, dacă alegi hard rar te vei plictisi. Cu atât mai mult cu cât jocul împinge către… cumpătare. Aşa cum am spus, faptul că din când în când trebuie să dormi pentru a-ţi reface forţele, atât din punct de vedere mental cât şi fizic, mi-a părut o limitare prostească, cu timpul însă am realizat că are un efect benefic asupra ritmului şi atmosferei. Cum pe hard nu poţi căra cu tine mai mult de două pachete de camping (nu mă întrebaţi de ce eroii nu pot dormi într-o căbănuţă părăsită din pădure, dacă nu au aceste truse cu ei… poate au PTSD) şi nici nu ştii în ce moment o să dai peste un monstru care va da cu tine de pământ, tinzi să menajezi echipa şi să faci compromisuri. Eşti mereu într-o stare de nelinişte, „lasă că reuşesc să-i omor pe ăștia doar cu arcurile şi săbiile, păstrez vrăjile mai puternice pentru mai încolo.” „Aoleu, tot mai apar, aoleu mor!” „Bine, hai, poate doar o rază tămăduitoare… concentraţi-vă!” „Uf… anduranţa primului front de luptători e deja la limită, inamicii o să înceapă să le sape sănătatea, iar rănile nu se refac fără somn… fir-ar(!)… nu mai avem decât un rând de pijamale şi nu am reuşit să trecem nici măcar de jumătatea catacombelor.” Unul din viteji moare… „L-aţi omorât pe Aloth?! V-a luat dracu(!), dau quick load şi arunc cele mai puternice vrăji pe voi!!!” „… dar, dacă nu am ajuns nici măcar la jumătatea drumului şi sunt deja atât puternici, peste ce o să dau mai încolo?! Şi cum o să fac faţă?” Şi aşa mai departe. Nu vă faceţi griji, inamicii nu se respawn-ează după ce aţi părăsit zona. Puteţi reveni oricând. Cu toate astea, aceste mici artificii de gameplay – numărul limitat de kit-urile de somn şi imposibilitatea de a reface rănile fără a dormi – îşi fac treaba şi adaugă un foarte interesant strat de automoderaţie şi chibzuială în cadrul luptelor. Bătăliile în care decizi să te descătuşezi, devenind astfel mult mai impresionante şi satisfăcătoare.

Aloth?! Este unul dintre companionii care pot fi recrutaţi pe parcursul aventurii. Pillars nu vine cu multitudinea de opţiuni, în dialog şi curtare, cu care veneau BG2 şi Arcanum, dar sunt cât se poate de mulţumit cu portretizarea eroilor, cu personalităţile pe care au reuşit să le creioneze şi avansul timid către… prietenie, în defavoarea romanţelor oarecum forţate ce apar în titlurile de mai sus şi chiar şi în cele moderne, ca Mass Effect sau Dragon Age. Ţin să dau un singur exemplu mărunt. Unul dintre companioni are dedublare de personalitate (oare? Sau oare două suflete se adăpostesc în acelaşi corp?) şi te roagă să-l ajuţi să-şi ţină sub control jumătatea mai puţin educată şi mult mai impulsivă. Ca orice om normal, începi să selectezi răspunsurile care crezi că o să-l întărească, dar… ce faci când afli că un alt companion a început să îndrăgească partea mai neşlefuită a primului erou. O femeie prinsă în corpul unui bărbat care, acum îmi dau seama, are o figură cam androgină, ca mai toţi elfii. Problema ridicată mi-a explodat creierul. Oare în realitate, într-o situaţie similară, o să fii considerat homosexual şi până una alta, ce importanţă are cum o să fi catalogat. Na! Mai intervino acum dacă poţi.

Poate că jocului îi lipseşte gameplay-ul complex, quest-urile complicate şi atingerile pline de tupeu, ale celorlalte titluri înşirate până acum, când vine însă vorba de storyline… Dacă ce se întâmplă în Divinity poate fi comparat cu Supernatural atunci Pillars este Penny Dreadful. Dar, parcă şi când îl compar cu Penny îmi pare că-l jignesc (mare lucru). Pillars nu este doar o poveste, este un studiu de caz asupra unei societăţi în care oamenii ştiu că spiritele (în sensul de suflet) există. Pot fi manipulate, transferate, încarcerate şi aşa mai departe. Pillars clădeşte un univers în care toată lumea crede în reîncarnare, în care faptul că duhul continuă să existe după ce murim este o certitudine şi nu doar o speranţă. Aşa cum vă puteţi imagina, într-un astfel de plan credinţele şi zeii sunt mult mai puternic înfipte în realităţile zilnice, dar toate aceste aspecte sunt puse sub semnul întrebării de faptul că din ce în ce mai mulţi (alarmant de mulţi) copii se nasc fără… conştiinţă. Nu pot să vă spun mai mult de atât, deja v-am spus prea multe, ţin însă să subliniez că Pillars este printre singurele jocuri care la sfârşit m-a pus să aleg între cinci, şase, tipuri de gri şi m-a dat pe spate cu puterea şi logica lor. M-a făcut să realizez cât de importantă este… fir-ar… spoiler.


Un Baldur’s Gate 3 Light. Mainstream-uit (ăsta e cuvântul, nu?) pentru a putea fi încercat şi acceptat de cât mai mulţi. Fără tupeul şi complexitatea clasicilor, dar, cu toate astea, mai deştept şi mai interesant decât majoritatea RPG-urilor apărute în ultima perioadă.

+ Dramă, nu poveste
+ Baldur’s Gate Light
+ Portretizarea companionilor
+ Grafica şi atmosfera
+ Oboseala şi cumpătarea impusă în lupte

- Mici scăpări pe partea de programare
- Gameplay limitat prostesc
- Loading screen-uri la schimbarea fiecărei planşe
- Baldur’s Gate Light
- Fără tupeu, fără item-uri memorabile
- Crafting simplificat excesiv
- AI-ul lasă de dorit
- Clasele sună foarte bine, dar devin în timp plictisitoare

Gen: RPG (CRPG) Data lansării: 26 Martie 2015 Platforme: PC Producător: Obsidian Entertainment Distribuitor: Paradox Interactive

29 Comentarii

  • George Ene
    Publicat iulie 7, 2015 1:15 pm 0Likes

    Recunosc ca am dat scoll sa vad doar nota :)) timpul sa citesc acum.

  • Bethrezen
    Publicat iulie 7, 2015 1:55 pm 0Likes

    Jocul se aseamana cel mai mult si mai mult fix cu jocul pe care nu l-ai jucat: Icewind Dale. De altfel, daca lasi optiunea pentru a asculta comentariile game designer-ilor activata, se precizeaza asta in mod expres, cred ca de doua ori.

    Nu e un Baldur’s Gate 3 ci un foarte imbunatatit Icewind Dale 3. De unde si optiunea de a-ti crea chiar tu party-ul, lucru obligatoriu in ID3.

    • Ziskele
      Publicat iulie 7, 2015 2:22 pm 0Likes

      Mie mi s-a parut mult sub nivelul de tactica necesar pentru Icewind Dale, care iti macina nervii marunt cu axe-ul unui Frost Giant si pe nivelul de dificultate normal. Cred ca daca il juca mai punea in spinarea cu neajunsuri inca un minus.

    • ncv
      Publicat iulie 7, 2015 2:23 pm 0Likes

      @Bethrezen: vezi ce se intampla cand nu-ti faci temele bine? 🙂
      dar uite, direct de pe site-ul lor:
      „Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur’s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.”

    • Bethrezen
      Publicat iulie 8, 2015 7:32 am 0Likes

      Poate pe site au pus accent pe asemanarea cu Baldur’s Gate, fiind un titlu mult mai cunoscut (marketing), insa si-au facut clara intentia in-game. Iti recomand sa joci Icewind Dale 1 si 2 si sa observi asemanarile.

  • Bethrezen
    Publicat iulie 7, 2015 1:59 pm 0Likes

    Poveste cu inelul de +3 perception care nu e compatibil cu nu stiu ce alt item cu nu stiu ce aura, ori e un bug, ori o neatentie a ta. Stats-urile de acelasi fel nu se stackeaza, lucru precizat expres in joc. Lucru care iarasi respecta, daca nu ma-nsel, sistemul din BG si ID.

    • ncv
      Publicat iulie 7, 2015 2:41 pm 0Likes

      ori am complicat fraza prea mult si spunem amandoi acelasi lucru ori habar nu am ce inseamna stacking (sau cred ca inseamna tocmai inversul a ce am spus).
      problema mea este ca nu pot sa folosesc doua obiecte care bonifica acelasi status. inteleg ca asta se intampla si in BG2 si poate toata gasca veche (nu imi mai aduc aminte), dar imi pare un sistem invechit care nu ar mai trebui folosit. face sute de item-uri redundante, si nici nu prea face sens sa se intamplea asa.

      daca in schimb imi spui ca nu, ca merge sa folosesti doua obiecte care maresc, de exemplu, perception, si sa ai parte de buff-urile amandurora, atunci te contrazic, chiar si cu screen-uri daca vrei. am jucat jocul pe parcursul ultimelor 3 patch-uri, inclusiv ultimul si in toate 3 versiunile s-a intamplat la fel.
      casca cu +3 la peception => poti arunca toate inelele, pelerinele etc. care nu au perception mai mare.

      o discutie mai interesanta ar fi: e corect ca un review-er sa se planga de faptul ca jocul nu e ce vrea el?… cand devine o regula a unui joc un minus?

    • Cavalary
      Publicat iulie 7, 2015 3:39 pm 0Likes

      Reviewer-ul se poate plange de ce vrea, iar cititorul va vedea daca i se par acceptabile acele motive de nemultumire sau nu. Oricum review-urile care conteaza sunt cele care scot in evidenta minusurile, ca de plusuri se ocupa marketingul.

      Cat despre non-stacking, da, ala e sistemul din jocurile D&D in general. In cele mai vechi e si mai rau de fapt, ca-n primul Baldur’s Gate poti purta doar un singur obiect magic, punct, si statsurile nu cresc deloc, ce ai de la inceput asa ramane natural, AD&D rules and all.

  • Bethrezen
    Publicat iulie 7, 2015 2:00 pm 0Likes

    Revin maine cu noi comentarii daca nu uit =)

  • Raul Alin Guse
    Publicat iulie 7, 2015 3:56 pm 0Likes

    Sincer chiar mi-a placut jocul, mai ales partea cu propriul tau castel. Apropo, stie careva vreun joc survival-sandbox ? (nu Minecraft, ca l-am jucat, ceva cu grafica mai less square-ish)

    • ncv
      Publicat iulie 7, 2015 4:08 pm 0Likes

      si mie mi-a placut jocul 🙂

      incearca ARK: Survival Evolved
      http://store.steampowered.com/app/346110/
      chiar daca e un Early Access multa lume spune numai de bine

    • Raul Alin Guse
      Publicat iulie 8, 2015 6:12 am 0Likes

      Multumesc. Am auzit de el dar nu stiam daca merita incercat

  • Pakistan
    Publicat iulie 7, 2015 4:22 pm 0Likes

    pe langa discutie:
    avand in vedere ca inca nu am jucat nici Pillars si nici Original Sin, dupa ce am citit reviewul am tras concluzia ca ar trebui sa joc intai Pillars si apoi Divinity-ul ca sa pot sa le savurez pe amandoua cum trebuie 😀

    • ncv
      Publicat iulie 7, 2015 7:09 pm 0Likes

      hai ca asta e tare, de vreo 3 ori mi-a trecut prin cap sa scriu exact ce ai spus aici in review si tot am uitat. 🙂
      este cea mai buna afacere daca-ti place genul.

  • Mr. W
    Publicat iulie 7, 2015 4:33 pm 0Likes

    M-a cam încurcat acronimul „PoE” – mă tot gândeam la Path of Exile şi mă minunam ce ‘mniezo caută aici 🙂

  • untip
    Publicat iulie 7, 2015 4:42 pm 0Likes

    Cu cat citesc review cu atat mi se pare ca nu s-a citit ce a promis jocul. Jocu a promis sa fie un succesor spiritual jocurilor Ininity Engine, lucru care a reușit. Pentru mine, comparând cu celelalte jocuri IE e pe locul 3 impreuna cu IWD2 si dupa Torment si BG2.

    Insa sincer cel mai deranjant lucru e comparatia constanta cu D:OS. Sunt jocuri complet diferite, care nu au nicio asemănare in afara de faptul ca sunt RPG-uri. E cum ai compara CS cu CoD-ul. Ambele sunt FPS dar au principii fundamentale diferite, și asta le diferentiaza.

    Comparația cu BG2 e de înțeles însa in BG2 e o aventura de nivel epic Acolo te duci în iad, apoi în tibet, apoi la dragoni, apoi în vulcan și apoi devii zeu. In BG1 te duci în pădurea 1, apoi in pădurea 2 apoi in mina 1 și mina 2 si apoi în pădurea 3. Si nici in BG 1 nu existau cine știe ce itemuri. Ai un topor care da +1d6 fire damage, o sabie cu un nume unic dar e doar un Long Sword +3, o sabie ce iti da free movement si cam atât. Si PoE e un BG 1 șlefuit incredibil de mult.

    In rest review-ul are completa dreptate, mai ales cu optimizarea si anumite bug-uri. Expansion-ul va rezolva multe din aceste probleme si aduce multe schimbări dorite, dar pana atunci acele probleme inca vor exista

    • ncv
      Publicat iulie 7, 2015 7:18 pm 0Likes

      stiu, si eu m-am gandit de multe ori in timp ce am compus cum ca nu prea e buna comparatia. 🙁
      nu vroiam ca Pillars sa fie Divinity, vroiam insa sa fie un la fel de frumos CRPG modernizat. vroiam prea multe 😐
      presupun ca putem cade de acord cum ca amandoua sunt CRPG-uri nu. fantasy, izometrice, kickstart-ate, story driven – au destul de multe in comun. 🙂

    • ncv
      Publicat iulie 7, 2015 7:25 pm 0Likes

      chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat. 😐

  • FlorinM
    Publicat iulie 8, 2015 2:14 pm 0Likes

    Am terminat in sfasit de citit tot. Ce pot sa zic? Desi imi place la nebunie PoE si, personal, i-as da o nota mai mare, asta e fix genul de review care vreau sa il citesc cat mai des. Ca exemplu, cand cumpar carti pt Kindle de pe Amazon merg direct la review-urile de 1-2 stele.

    Plus-urile le gasesti peste tot si in general le stii ca doar alea te-au atras la pagina de „add to cart”. Partile negative mi se par mult mai importante cand decizi daca dai banul sau nu. In final e vorba daca eu consider ca pot trece peste ele (poate chiar nu le consider negative unele) sau e ceva showstopper. Important e sa le stiu dinainte si nu multi review-eri le prezinta. Sau cel mult le prezinta doar pe cele grafice (merge doar cu 21 de fps, texturile cutare nu sunt ok, bla bla). Excelent review-ul!

    In rest, intradevar Divinity Original Sin e ceva extraordinar. Pentru mine e jocul preferat din ultimii ani si abia astept sa joc Enhanced Edition in curand. Dar comparatia nu e corecta pentru PoE. PoE e fix ce s-au angajat sa faca in kickstater, un RPG old school in stilul celor Infinity Engine. Si au reusit. D:OS e total altceva. Da, tot un RPG, dar e RPG-ul care vroiau sa il faca Larian, e viziunea lor, e un RPG modern (chiar daca isometric). Nu e vorba sa fie „spiritual successor” pentru vreun BG, PS:T sau altele.

    Kickstarter-ele astea care sunt succesoare e unor jocuri mai vechi sunt oarecum captive ale acelor jocuri/idei pentru ca oameni asta au platit. Nu poti sa ceri bani sa faci un succesor ale jocurilor stil Infinity Engine si apoi sa livrezi D:OS. E D:OS mai bun decat PoE? Eu zic ca da. Dar nu asta ai promis ca livrezi cand i-ai cerut omului banii. Si atunci… e dificil. Din acest punct de vedere Obsidian nu cred ca au avut aceeasi libertate care au avut-o Larian. Si e normal, Larian au facut-o in mare pe banii lor.

    • ncv
      Publicat iulie 8, 2015 9:18 pm 0Likes

      multumesc!
      treaba e ca au promis pe langa Infinity Engine-like si BG2 si Planescape, si m-am bucurat, apoi m-am simtit trisat. sunt convins ca daca joc acum BG2 o sa-l inghit cu greu, asa cum bine spune si Mircea, dar eu raman la parerea mea ca nu au atins complexitatea acestor din urma titluri. se putea mai mult cu doar putin mai multa atentie la detaliu. nu vroiam jocul perfect, vroiam insa sa simt pasiunea din spatele detaliilor, asa cum am simtit-o cand am jucat D.OS.
      ehh… ma bucur ca lumea a reactionat pozitiv si ca au vandut mult. acum au bani sa faca mai bine, mai mult, probabil au castigat si incredere (sper) sa inventeze cu tupeu.

  • Mircea
    Publicat iulie 8, 2015 4:20 pm 0Likes

    Pacat ca ai mentionat doar partile pozitive din Divinity: Original Sin. Sunt multe negative si acolo. E adevarat ca jocul este limitat dar este mai putin limitat decat BG 2 si BG 1. Crede-ma le-am jucat ca „pregatire” si am vazut cat de slabe sunt comparativ cu un Witcher 3.

    Cu toate astea mi-a placut. Din ce motiv? Din cauza ca esenta jocului nu este libertatea de actiune sau asa zisul „emergent game-play” ci exploatarea regulilor care seamana foarte mult cu D&D sau mai degraba cu Pathfinder. PoE este o insiruire de lupte cu diverse creaturi care pot fi abordate intr-un fel infinit. Da, nu poti manipula mediul dar ai atat de multe vraji, atat de multe optiuni incat e fascinant cum poti sa teoretizezi totul, sa pozitionezi party-ul perfect, ca sa faci o combinatie meseriasa.

    Frumusetea PoE vine din alt loc. Nu din libertate ci paradoxal din limitarile pe care le are si pe care daca inveti sa le exploatezi devii de neoprit. E o satisfactie similara cu placerea pe care o ai cand ai construit orasul perfect in Emperor: Rise of the Middle Kingdom.

  • ncv
    Publicat iulie 8, 2015 9:24 pm 0Likes

    citesc acest articol deosebit de interesant:
    http://kotaku.com/how-kickstarter-saved-obsidian-1716537369
    si-mi tot suna in cap: „E uşor să distrugi, ai încercat vreodată să construieşti?”

  • shepard76
    Publicat iulie 9, 2015 8:29 am 0Likes

    de acord cu review-ul , insa dupa parerea mea avenit un pic cam tarziu pt ca mai este putin timp si apare urm expantion plus un patch ce va rezolva multe din punctele negative

    http://www.neoseeker.com/news/27037-pillars-of-eternity-patch-20-available-for-all-lands-with-the-white-marchs-part-1/

    • ncv
      Publicat iulie 9, 2015 10:54 am 0Likes

      din punctele pe care le-au trecut ei acolo patch-ul 2.0 nu o sa repare nimic din ce m-a deranjat pe mine.

      also, am scris un pic mai sus:
      „chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat”

      sper sa ma contrazica.

  • ncv
    Publicat iulie 9, 2015 10:50 am 0Likes

    review-urile mele mereu o sa vina un pic mai traziu 🙁

    • Gheorghe
      Publicat ianuarie 11, 2017 8:57 pm 0Likes

      Si eu am un comentariu intarziat… Cautam un RPG nou pe care sa il joc si de ceva vreme ma uit la Pillars. M-am uitat pe youtube la cateva inregistrari din timpul jocului si nu m-a convins. Luptele pareau a fi dintr-un joc foarte vechi. Ultimul RPG a fost exact Divinity Original Sin (enhanced) cu care se face comparatie destul de des, iar DOS mi-a placut enorm.

      Review-ul e bun pentru ca ma lamureste sa nu dau banii pe Pillars, poate doar la mega sale. Inteleg ca e un joc pentru fani, dar mai bine faceau un remake cu un expansion nou la Icewind Dale sau alt joc consacrat.

      Cand ai ca si competitie jocuri ca Divinity sau Witcher 3 (care arata cat de mult se poate face prin pasiune), sa faci acum un joc ca Pillars, e ca si cum Sony ar reveni cu o discheta floppy de 144 de mega, pentru nostalgici. Acelasi lucru se poate spune de jocurile cu grafica pixelata, care in loc sa inoveze ceva, incearca sa exploateze (facil) prin nostalgie niste limitari obiective de alta data.

      Imi plac remake-urile, iar uneori caut pe net astfel de jocuri sau editoare pentru jocuri vechi. Dar jocurile noi trebuie sa inoveze, sa foloseasca curba evolutiei din ultimii ani, nu sa revina la concepte depasite. Pana si in primul Neverwinter, animatiile si luptele erau mai interesante decat ce am vazut in acest joc. In NWN, cu multi ani in urma, puteai face pauza, zoom si roti camera in jurul unui mag care casta un chain lightning. In Pillars poti face asta?

  • Doc
    Publicat iulie 9, 2015 10:58 pm 0Likes

    *O corectie rapida: Buzdugan = mace, in engleza. Flail = bici de lupta. Buzdugan nu e tot una cu biciul de lupta.*
    Inapoi la citit, foarte bun articolul.

    • ncv
      Publicat iulie 10, 2015 5:34 am 0Likes

      am modificat, multumesc!
      initial am pus bice, dar mi-am spus ca nu arata exact ca un bici, am tradus flail si Google mi-a adus buzdugan, cu care nu am fost de acord, dar, daca nu m-am priceput.

  • Intelect Activ
    Publicat februarie 27, 2017 4:50 pm 0Likes

    Autorul acestui articol, cu siguranţă, nu a ajuns prea departe, în joc, fiind greu de cap, iute la mînie, fără răbdare şi mai ales cunoaştere a variantelor îmbunătăţite…

Adaugă un comentariu