5 Motive pentru care cred că Google Stadia va eșua
Așa cum a precizat colegul Aidan într-un articol anterior, în data de 19 martie 2019 Google și-a anunțat intenția de a intra pe piața de gaming, prezentând un concept bazat pe ideea de jocuri interactive stocate în cloud.
Deși ideea în sine sună promițător și titlurile de lansare sunt impresionante, am decis să scriu cinci idei care mă fac sceptic în privința proiectului Stadia.
- Conexiunile la internet nu sunt încă pregătite pentru experiențe gameristice în cloud. Dacă o conferință prin Google Hangouts are probleme de semnal și încărcarea unui clip 4K de pe YouTube necesită timp suplimentar, atunci avem semne clare că infrastructura de internet disponibilă în 2019 nu este pregătită pentru a susține jocuri în condiții decente.
- Google nu cunoaște suficient de bine industria jocurilor, nu are experiență în a negocia cu studiourile dezvoltatoare și probabil că va oferi doar titluri disponibile pe toate platformele (în special PC).
- Astfel de ofensive vor determina concurența să încheie mai multe contracte care garantează titluri exclusive. Prin urmare, jocurile cele mai bune vor fi păstrate pentru a le oferi entuziaștilor motive să cumpere console.
- În primii ani de după lansarea consolelor, Sony și Microsoft pierd bani pentru a putea oferi sistemele la prețuri competitive. Dacă alternativa cloudului ar fi fost viabilă, atunci cu siguranță ar fi devenit mult mai populară în intervalul care s-a scurs între OnLive (cel mai recent experiment eșuat în această direcție) și lansarea Playstation 4 și Xbox One.
- Industria de jocuri ar putea fi cea care îi respinge și marginalizează pe inovatorii de la Google. Chiar dacă se rezolvă problema conexiunilor la internet și totul funcționează conform așteptărilor, tranziția către gaming în cloud ar marca pierderi uriașe pentru companiile din industrie. Schimbarea modelului de distribuție, închiderea de fabrici care produc diverse accesorii și concedierea a zeci de mii de angajați prin închiderea unor departamente ar putea reprezenta o manevră sinucigașă pentru anumite companii. Prin urmare, se vor gândi de două ori înainte de a lucra cu Google și vor limita substanțial accesul la titluri de calitate.
Pentru a afla mai multe opinii ale membrilor redacției NIVELUL2, atunci ascultați cel de-al șaptelea episod al podcastului NEXT LEVEL, care va fi lansat săptămâna viitoare.
7 Comentarii
EdiG
Ne place sau nu asta va fi viitorul!!!!
Tsunami
Exact cum zice EdiG, acesta e viitorul. Urmatoarea generatie de console va fi probabil ultima generatie de console fizice. Urmand ca dupa undeva in jurul lui 2025 gaming-ul sa treaca in cloud.
Stiu ca esti fan NINTENDO si gaming-ul oferit de ei este putin diferit de ce se intampla in industrie, insa cei de pe PC, XBOX si PS sunt deja impacati cu ideea. Exista deja PS NOW care ofera ceva asemanator, GeFORCE vin au si ei un sistem de cloud gaming, MICROSOFT urmeaza sa lanseze si ei Project xCloud .
Sunt de acord cu tine ca vor disparea multi jucatori de pe piata cum ar fi producatorii de placi video dedicate jocurilor ( cel putin cele adresate consumatorilor ) , dar asa au disparut multi distribuitori de jocuri cand a inceput nebunia comercializarii jocurilor in format digital.
Si o zic eu care am zis ca niciodata nu voi cumpara jocuri digitale pentru ca e mult mai frumos sa ai o librarie de jocuri fizice. 4 ani mai tarziu, am ajuns la peste 200 de jocuri pe Xbox One din care doar 6 in format fizic.
Mircea
Problema conexiunii la internet nu va mai fi o problemă atât de mare începând de anul acesta, dar mai mult spre 2020. Asta pentru că se va implementa 5G, iar diferența este uriașă față de infrastructura locală. Mie mi se pare o manevră inteligentă și cred că numai Google are posibilitatea de a ieși în față pe această piață și să vină cu „the new thing”. Eu mă gândesc la altceva, totuși. Dacă avem cross-platform gaming acum și care va deveni o banalitate în câțiva ani, oare vom putea avea TOATE jocurile video pentru TOATE dispozitivele de gaming? (To some extend și pe telefoanele mobile). Pentru că mi-ar plăcea să joc MMO-uri și strategii și de pe o consolă (Nintendo Switch permite, totuși, Civilization VI și Diablo III close enough cu un MMO). Oricum, se anunță ani frumoși pentru industrie și e clar că pe măsură ce va deveni mai disponbiilă, mai mulți oameni se vor înhăita. În UK cel puțin este industria care produce cei mai mulți bani; peste muzică și cinematografie.
Dor
În afară de #1 și preț, nu văd un impediment major. La o adică, goagăl își poate crea propriile jocuri, poate achiziționa studiouri…
Ce mi se pare interesant e produsul în sine, cum e făcut, cum funcționează. Din câte am înțeles, are procesor și GPU speciale, și… rulează Linux.
Eu l-aș folosi pentru VR.
ZeKe
Totul depinde de consumatori. Pana la urma noi suntem cei care votam cu portofelul. In afara de casual gamers, nu cred ca cineva ar prefera streaming based gaming. Asa cum OnLIve nu a avut succes, PS Now ca serviciu nu cred ca se poate compara ca nr de abonati cu PS Plus de exemplu, de celelalte nu are rost sa vb pt ca sunt cel mult in stadiu de proiect / beta.
Alex
Cloud gaming-ul este o gluma in acest moment si in viitorul apropiat. Gaming-ul este o experiență mult diferită fata de streaming-ul video, muzica si distribuția digitala si asta din cauza modului de interacțiune cu conținutul.
Cloud gaming-ul este aceeași iluzie ca Nvidia 3d sau VR, aceeași oameni care pariaza pe cloud, pariau la fel si pe tehnologiile amintite.
Motivele mele pentru care nu va avea succes sunt:
1. Latenta semnalului ce creste întotdeauna odata cu distanța. Degeaba ai latime de banda daca semnalul cu pozitia mouse-ului face de 10 ori mai mult sa ajunga la cloud endpoint.
2. Experiența oferita de joc poate varia din cauza punctului 1 si ar afecta percepția asupra produsului, ceea ce ar face foarte riscant business-ul producătorului. Sa nu uitam ca nu exista studio ce nu a avut probleme cu always on-line drm,(error37).
3. În lipsa de putere de calcul cloud-ul poate ca intr-o parte la lumii sa genereze imaginea cu detalii mai mici. Cei care au lucrat cu AWS stiu ce este SLA-ul serviciilor pe regiuni.
4. Prețul pentru a compensa punctele 1-3 sunt foarte mari, ar presupune retele de alt tip decat cele pe tehnologie Ethernet iar in fiecare oras ar trebui sa fie un cloud endpoint, lucru puțin probabil chiar și pentru Google.
Nota: Chair daca nu sunt sanse pentru a înlocui prea curând gaming-ul traditional fast paced, exista sanse sa reapară genuri apuse, adventure, tbs cu accent pe grafica si cu runtime in cloud.
Kaz
Sunt de acord cu tine… acum nu stiu cat de mult ai vrut sa spui despre VR. Dar eu cred ca VR e de viitor… probabil nu la punctul in care vom juca toti doar pe VR sau ceva de genul. Dar este un accesoriu puternic care folosit cum trebuie ar putea imbunatati experienta unui joc, asa cun un volan bun cu Force Feedback inbunatateste experienta unui Race Sim. Comparativ cu Google Ştadia, VR e o optiune. Nu e bagata pe gat… oricum nu cred ca o sa ajunga asa departe. In cel mai bun caz, va fi acolo, dar nimic mai mult.