Dați-mi jocuri!
Am urmărit cu un oarecare interes scandalul ce a înconjurat îmbogățirea rapidă a unui anume Notch (mimez dezinteresul și neștiința, chiar știu cine e Notch ) care, fără să vrea, a inventat (alții ar spune „a plagiat”) Lego virtual. Drepturile asupra IP-ului Minecraft, jucăria (căci întotdeauna am privit Minecraft ca pe o jucărie, nu un joc) care-a luat mințile Internetului, s-au vândut cu două miliarde și jumătate. Dolari, nu scoici. Moment în care Internetul a explodat (pentru a suta oară) și nu s-a mai vorbit atât despre joc, cât despre viața suedezului miliardar, despre clasica întrebare „cui îi aparține Creația” și, cel mai important despre conflictul etern indie-AAA, Fiul vs Antihristul. Bine măcar că PC vs Console a fost pus puțin la păstrare cât am îmbrățișat cea mai nouă cauză virtuală. Le voi trata punctual. Și scurt, că sunt la muncă.
Cui îi aparține Creația? Fiind o vită ignorantă, am rezolvat rapid problema. Habar n-am cui (mai ales când avocații intră pe felie), însă, dacă n-am plămădit-o eu, e clar ca bună ziua că sunt doar plătitor de bilet. Dacă proprietarul, oricare-ar fi el, decide să o mute în altă parte și să-i deseneze mustață și ochelari, plătesc bilet altcuiva. Sau mă bucur de reproducerea 1:1 agățată în sufragerie lângă Răpirea din Serai.
Indie vs. AAA. Și mai simplu. Citând un domn de bine de pe Henternet, „fuck indie, fuck AAA, support good devs”. În caz că jocul e bun, puțin îmi pasă dacă l-a făcut Satana sau Fiul. Se prea poate să fiu eu un târlan care pierde din vedere subtilitățile domeniului despre care am scris atât amar de vreme, dar, serios, indie, AAA, oricine-ați fi, faceți jocuri și nu vă mai căcați atât pe voi. Vă dau bani, închiriez Creația și mă bălăcesc puțin în ea, că am plătit bilet, ce pana mea. Dacă rămân mut de admirație, voi scrie despre Ea pe Internet. Sau voi gesticula ca un posedat la o bere cu prietenii încercând să le explic cât de revoluționară e o anumită mecanică sau cât de meseriaș e designul, sau ce fain texturat e pomul ăla de care nu am voie să mă ating. Ce faci în timpul liber? Treaba ta. Scandaluri? Nu, mersi. Dramă? Nici cât negru sub unghie. Vrei să te vinzi? Dacă ai cui, bravo ție. Dacă n-ai cui, păstrează-te. Între timp, mai fă două jocuri. Voi, ceilalți, jucați jocuri și nu vă mai căcați atât pe voi. E ca’n viață, aia de care mai fugi din când în când prin nu știu ce WoW killer. Ca să ne bucurăm cât mai mult de ea, trebuie să ignorăm pe cât posibil Creatorul. Sau, ca să fiu mai corect, să ignorăm acel Creator despre care citim în presa de scandal sau în comunicatele departamentului Său de PR. Altfel o să ne pierdem vremea în polemici sterile fără să ne putem bucura cum se cuvine de Creație.
Notch? Bravo, mă, ai făcut un joc, câteva milioane ți l-au jucat. Vinde-l și fă altul mai bun. Sau nu mai face nimic, cumpără-ți o insulă în Pacific și arată-le oamenilor că 49.99 nu înseamnă un contract sfânt între producător și hoardele de jucători. Nu-i curcubeul pe care l-a văzut Noe când a ieșit la aer dintre cămilele din Arcă, e pur și simplul prețul unui joc, eventual cu TVA pe speranță. Speranța că o să faci ceva la fel de bun pentru care eu voi plăti din nou bilet. Nu iese? N-ar fi primii 24% pierduți sperând, dar a treia oară pa bilet și nu mai fac nici măcar blatul. Și nu zic asta la mișto.
22 Comentarii
fear2018
Cine vrea jocuri sa mearga pe filelist
Alin R.
Ca în câțiva ani să nu mai fie nici acolo jocuri. Până la urmă nu-s făcute nici ele pe biscuiți.
D3F3
Sincer are si dreptate cam pe jumatate. Daca vrei sa joci un joc de la developeri muisti gen Ubisoft filelist. Vrei sa ajuti un developer gen Indie sau Riot sau ceva care pune suflet in joc, si care chiar incearca sa adauge cat mai mult la el? Ok baga bani cumpara-l. Sincer acum prea multe jocuri merg pe premiza upgrade la grafica si copy paste la tot restul. Poate daca nu mai vand asa in draci le vine mintea la cap si incearca si ei ceva nou.
Hangoverlike
„Poate daca nu mai vand asa in draci le vine mintea la cap si incearca si ei ceva nou.”
Si de aia trebuie sa votezi cu cascavalul si sa nu mergi sa ciordesti de pe filelist.
Nu iti place politica unui developer/publisher/etc nu cumpara. Dar atunci ar fi frumos sa avem si vertebre si sa nu ne jucam pe ascus. Nu ?
Alin Răuțoiu
Bașca, distribuitorii se folosesc mai întâi tocmai de statisticile jocurilor piratate pentru a răscumpăra performanțele financiare slabe ale produsului și abia mai apoi caută alte cauze în jocul în sine. Piratarea unui astfel de joc încurajează doar păstrarea liniei și sporirea DRMurilor (cum e cazul lui Ubi).
D3F3
Dar si cumpar jocuri. Am luat AC Revelations pe bani. Si Ubisoft si-a batut joc de mine, mai era si Collecter’s Edition. Am cumparat Borderlands 2 nu m-a dezamagit. Am bagat bani in LoL pentru ca mi-a placut. Ador Assassin’s Creed Black Flag l-am adorat, mi-a placut insa pana cand Ubisoft nu incepe sa trateze jucatorii de pe PC mai bine nu o sa primeasca nimic. Riot games stie cum sa isi trateze clientii. Spre deosebire de Steam, unde ca sa pot sa cumpar ceva a trebuit sa astept o saptamana. Doar ca sa apese ei pe un buton, da-o in mama naibii ca e ridicol. Dar cand bagi bani pe steam imediat ii aspira. Oh da mai bag bani si in Humble Bundle-uri pentru ca e o initiativa foarte bune. Nu ma luat tu cu te joci pe ascuns. Ce ai vrea sa fac sa arunc bani in draci pe fiecare joc? Hai sa te intreb cu alt subiect de piratat, tu iei seriale si filme de pe filelist? Ai cumva HBO, te duci la film pe fiecare saptamana la cinema? Eu ma duc, si am si HBO.
Alin Răuțoiu
Aș fi ipocrit să mă opun totalmente pirateriei, dar mi s-a părut complet off-topic comentariul și mergea deranjat în stereotipul piratului care nu conștientizează impactul acțiunilor sale.
D3F3
Scuze dar daca am devenit un pirat stereotipic e vina industriei. La fel si ca industria filmului, aleg calea usoara. In loc sa faca un produs mai bun, ei cauta trucuri sa faca mai multi bani. Aleg sa faca jocuri pentru aia de pe consola pentru ca nu prea poti pirata la fel de usor ca pe PC. Si in privinta filmelor, faptul ca pun 3D la tot. Doar ca sa iti fie pretul mai mare la un singur bilet, si pentru ce? O calitate mai proasta a imaginii, mult mai intunecata, dar in schimb ai 2-3 faze in 2 ore la care vine o sulita mai asa in relief sau ceva. Tacticile astea de a face bani, doar arata ca majoritatea companiilor nu se gandesc la client, se gandesc cum sa stoarca bani de la el si atat.
Vlad Dracul
Mmmm, aci-i o problemă.
Ca să nu mă lungesc prea mult, eu aştept Medieval III Total War ca pe pâinea caldă.
Da’ să mă bată Dumnezeu dac-o să vadă CA vreun cent de la mine dacă jocu’ nu-i bun (cum o fo’ Rome II la lansare)!
Aşa că, în caz că nu scot un demo relevant, prima dată filelist la greu.
Apoi, dacă jocu-i bun, dăm şi cu biştarii-n producători, no problem.
Dar NUMAI dacă merită. Dacă nu, atunci să-şi găsească alţi proşti şi să dea vina pe piraţi pentru incompetenţa lor crasă şi lăcomia fără de margini.
Hangoverlike
Ca sa iti raspund la intrebare, da, am hbo din anul in care a aparut in romania, am avut doar 1 an sau 2 intrerupere. Da, merg la cinema cam la toate filmele care ma intereseaza.
Toti am piratat la un moment dat sau inca o mai facem dar, e chiar penal sa dam vina pe altcineva pentru cacaturile care le facem. Faptu ca ubi e din punctul tau de vedere o companie de tot rahatul, asta nu iti da dreptul sa le furi munca. Poti sa nu o cumperi.
fear2018
Despre ce vorbesti?sti cand o sa expire filelist?…cand vine sfarsitul lumii
cititor
Eu din toata treaba asta sunt socat ca Microsoft a dat atatia bani pe brand-ul Minecraft. Da, stiu ca e o closca care face oua de aur, ca jucariile Minecraft vand in prostie si ca jocul inca mai scoate bani, dar 2,5 miliarde de dolari mi se pare absurd. Mie mi-e teama ca traim intr-un alt boom, precum a fost boom-ul .com de acum 15 ani, un boom in care se arunca sume si mai absurde de bani.
D3F3
Sincer Minecraft nu prea e closca cu oua de aur. Nu e ca LoL sau ceva in care aceeasi oameni pot baga bani luna de luna, Minecraft-ul l-ai cumparat si gata. Creste creste da pana cand? Plus ca Mojang a facut un joc si atat. Celelalte jocuri ale lor Scrolls si Cobalt, deahhhh arata ca jocuri de pe Armor Games. Deci deah nu prea cred ca o sa le aduca cine stie ce profit daca Mojang continua exact la fel.
Un boom nu ar fi chiar asa de rau…da suna nebun, insa piata e suprasaturata. Asa daca competitia ar deveni mai acerba poate ca s-ar schimba ceva in bine.
cititor
Pai Minecraft e un super brand, in Vest gasesti jde sectiuni de jucarii burdusite cu topoare, creeper-i si alte elemente inspirate din joc. Pentru un joc care si-a inceput viata ca un alpha-access indie, asta e ceva extraordinar. Si e un brand teribil de bun daca e exploatat cum trebuie. Dar dupa cum am zis, 2,5 miliarde de dolari mi se pare teribil de exagerat chiar si pentru ce am descris mai inainte.
Adrian
„Ea”:)
Ziskele
Chiar nu imi pasa daca mai scot jocuri sau ceva mai bun decat minecraft (nu l-am jucat dar consider ca e bun vazand cifrele). Notch a spus oricum ca el a mai incercat, dar e intr-un blocaj creativ, recte e incapabil de altceva. Planeta a mai vazut one hit wonders, de exemplu mai stie cineva o alta melodie a lui milli vanilli ala cu al sau Ice Ice Baby, de pe urma caruia manaca si bea pana in zilele noastre?
D3F3
Dea din cate se pare Minecraft cam asta a fost. Dar sa stii ca Vanilla Ice face bani din altceva acum, cumpara case naspa, le reconditioneaza si le vinde la pret mult mai mare. The More you Know.
Ziskele
Treaba lui dar nu mai face muzica. Cum probabil nici Notch nu o sa mai faca jocuri.
Cavalary
Meh. Trec articolul asta la de ce treaba-i de cacat in „industrie”. Poate asezonat cu niste comentarii legate de asocierile dintre presa si developeri/publisheri in detrimentul jucatorilor, ca tot e popular subiectul in ultima vreme.
Vlad Dracul
Păi chiar.
Să ne mai amintim cum în Level mai toate jocurile aveau note mari, deşi redactorii le criticau pe rupte (şi pe bună dreptate) în articole?
Şi de ce făceau asta? Pentru că producătorii citeau notele, dar nu şi articolele respective.
Iar aceea reprezenta o cale de compromis, să împace şi capra şi varza.
Că altfel nu prea aveau încotro.
Marius Ghinea
Vlad, eu zic sa te mai gindesti.
Notele in Level nu erau la mai toate jocurile mari, iar eventualele discrepante intre nota si tonul articolului proveneau din inconfortul resimtit de cei mai multi dintre redactori atunci cind trebuia notat jocul – oamenilor nu le prea placea ideea de nota. Si asa se facea ca o tratau uneori cu mai putina atentie, ba chiar cu enervare. I know I did.
Si tine bine minte: in Level nu s-a facut niciodata un compromis cu producatorii in articole sau la note. Am avut suficiente scandaluri din cauza asta, de-a lungul anilor, mai ales eu. Dar, surprinzator, onorata conducere a editurii mi-a tinut intotdeauna spatele si le-a dat cu tifla producatorilor/distribuitorilor, de fiecare data cind s-au luat de mine. Sau de colegii mei.
Stefan Iliescu
In afara de caruta de bani pe care o scot din merchandising, Microsoft poate pune osul la treaba ptr Minecraft 2, care le poate aduce un nou val de cumparatori + un mare boost in hype si vanzari de jucarii/haine/whatever pe brandul minecraft. Chiar cred ca daca isi joaca destept cartea, pot sa scoata profit.