Altfel de măsuri anti-piraterie
După ce am terminat recenzia pentru The Talos Principle am dat o tură pe interneți pentru a vedea la ce alte concluzii au ajuns colegii de breaslă. Un exercițiu mereu interesant, după un astfel de joc, din care fiecare absoarbe și înțelege ce vrea sau ce are nevoie. Multe dintre rezultatele aduse de Google vorbeau însă despre cum producătorii au prins pirații într-un lift… Cum?! Se pare că jocul verifică dacă este sau nu „original” și ia măsuri în consecință. Atât de potrivit pentru un titlu în care descoperim inteligențe artificiale luate razna. Aceia dintre voi care au citit specialele din revistă legate de acest subiect știu că opinia mea este una relaxată. Nu sunt de acord cu furtul, dar realizez foarte bine că majoritatea profesioniștilor IT din România (unul din cele mai bune exporturi ale noastre) au ajuns unde au ajuns datorită pirateriei. Aceiași care acum își permit, cumpără și respectă exact producătorii, sofware-ul și jocurile cu care au crescut. Pe de altă parte, fiecare dezvoltator are dreptul să-și protejeze cum crede de cuviință creația și nu pot să nu apreciez ideile demente ca cele de mai sus. Citind comentariile și articolele aferente am realizat că producătorii care s-au jucat în acest fel cu mintea… răufăcătorilor sunt mult mai mulți decât știam, unele idei fiind deosebit de interesante și haioase (când nu te implică). Era caz de special.
Sid Meier’s Pirates! – Amiga, Comodore 64, Atari (1987)
Acum 30 de ani, când jocurile erau instalate și rulate de pe casete audio și floppy disk-uri, producătorii au început să inventeze primele metode anti-piraterie. Dacă-mi aduc aminte bine, nimic nu te putea opri din a copia mediile de acest tip, dar nu același lucru se putea spune și despre manuale. Mult mai serioase decât ce primim astăzi într-o cutie retail. Imprimantele de calitate erau rare și foarte scumpe, așa că dezvoltatorii au început să introducă coduri în cărțuliile care însoțeau titlurile. Unul dintre cele mai cunoscute jocuri care au implementat acest sistem este Sid Meier’s Pirates! (ce ironie, un joc cu pirați), care, după cum puteți vedea și în filmulețul de mai jos (săriți la 1.03), punea întrebări ale căror răspunsuri corecte puteau fi descoperite în manual. Dacă alegeați greșit, pierdeați (tutorialul) prima luptă, dar jocul putea fi continuat, dificultatea fiind muuult crescută.
The Secret Of Monkey Island – Amiga, Atari, DOS (1990)
Trei ani mai târziu jocurile cu pirați loveau din nou. De data aceasta cu o soluție mult mai frumos implementată (și mai greu de copiat sau recreat). În cutie, lângă manual, primeam și un disc numit Dial-A-Pirate, pe care-l roteam, după cum cerea jocul, pentru a intersecta piratul x cu locația y. Codul rezultat, introdus corect, ne lăsa să continuăm aventura. Asta până pierdeam discul… În câțiva ani internetul și forumurile lui au pus capăt acestor practici, iar producătorii au trebuit să găsească alte metode de verificare. Implementate, de obicei, la nivel software.
EarthBound – Super Nintendo (1994)
Sincer, nici nu știam că există casete pirat pentru SNES. NES-ul a fost clonat și jocurile au fost copiate la nesfârșit – cred că toți ăștia mai bătrâni ne aducem aminte de Terminator 2 și casetele lui galbene. Hardware-ul folosit în SNES și casetele lui s-au dovedit a fi însă prea costisitoare pentru a fi re-produse. Asta inițial. Imediat ce producătorii au prins veste că jocurile le sunt piratate, au început să introducă mici linii de cod care verificau autenticitatea produsului. Ape și HAL Laboratory, dezvoltatorii lui EarthBound (Mother 2 în Japonia), au mers mult mai departe decât ceilalți și au implementat un sistem de protecție pe straturi care intra în acțiune în diferite momente cheie. În primă instanță codul verifica dacă cipul de pe care jocul era rulat avea 8 KB de memorie SRAM și te bloca într-un ecran care spunea că „It’s a serious crime to copy video games”, în caz că rezultatul era diferit. De obicei cipurile pirat aveau mai multă memorie RAM, pentru a acomoda cerințele tuturor jocurilor. Producătorii au intuit că pirații vor forța jocul să sară peste acest pas, așa că au inserat o altă linie de cod care verifica dacă pasul a fost sau nu făcut. Dacă erai prins, numărul inamicilor era multiplicat. În sfârșit, dacă te încăpățânai să termini jocul chiar și în aceste condiții, la final, chiar înainte de a începe lupta cu marele boss, imaginea îngheța. După restart descopereai că toate salvările au fost șterse.
21 Comentarii
Ziskele
E discutabil in prezent cand tu, companie, stantezi un joc la lansare cu sume in gen 60 de E/USD din care valoarea reala a jocului e undeva la 30 si restul de 30 e pentru campania de marketing, sa nu te astepti la copi piratate in draci la inceput de unii care vor sa joace tot ce e nou acum nu maine. Pe mine unul a ajuns sa ma lase rece companiile care tipa taiate de pirati, pentru ca am constiinta curata din punctul asta de vedere, in contextul in care pot sa astept un steam/gog/Origin sale si ca mine sunt multi, oriunde, si cred de exemplu ca cel putin la noi sa mai atenuat pirateria fata de 2005.
bloggerul6
Se numește capitalism. Economie de piață. Dacă există destui oameni care să dea 60E și chiar o fac, prețul rămâne 60E. Abureli d-astea triste în care te oftici că prețul e prea mare, nu mai merg. Dacă publisherii își permit să țină pe piață jocul la prețul ăla, îi doare-n cot că tu nu-l cumperi. Că există destui să o facă. Și 30E jocul / 30E marketing înseamnă 60E jocul. Că și marketingul tot cost se numește.
Dar da. De câțiva ani s-a prins lumea că e mai ok să le cumperi. Plus că a mai și crescut economia, cât să ne permitem. Gen :))
Ziskele
Dar nu ma deranjeaza ca struguri sunt sus si acri cum am spus cu timpul se lasa creanga mai jos si sunt accesibili, din partea mea sa le tina si la 120, dar sa nu mai tipe ca din jocul y s-au vandut n copi si au fost piratate x. A crescut economia cumva cuprinzand toate paturile sociale din toate tarile? Ai sa gasesti oameni amarati oriunde, mai iesi in lume nu sta numai in bula ta utopica.
Radu
eu sunt de parere ca daca jocul e mai vechi de 10 ani , poate fi piratat fara probleme,deoarece dezvoltatorul nu mai poate castiga prea multi bani de pe urma lui (WoW si MMO-urile de gen sunt exceptia de la regula); s-ar putea sa nu fiti de-acord cu mine, dar eu asa gandesc;
Ziskele
Nu sunt de acord mai ales asupra francizelor. De exemplu (nu se incadreaza in limita de zece ani, dar e pe acolo daca il mai amana mult) se lanseaza Witcher 3, sunt persoane ce sigur nu au jucat 1 si 2 care poate ar vrea sa o faca, o sa fie o crestere in vanzari si asupra lor pe langa ultima parte.
Radu
huh, la asta nu m-am gandit.
Drow
Sa piratezi un joc pe carel poti gasi la oferte de 1-2 euro? Daca tot joci un joc de 10 ani, de ce sa nu-l joci „curat”, cu toate patchurile si optiunile, in loc sa-l joci cracuit, ripuit samd?
Caleb
Eu aş zice că pierzi ditamai easter egg-urile dacă nu piratezi, precum se vede. If anything, e interesant să vezi ce-ţi mai trântesc 🙂
Acum sincer cu mici excepţii există promoţii ca lumea la majoritatea titlurilor. Dacă aştepţi puţin şi îţi alegi cu grijă cumpărăturile, cred că nu ai timp oricum să joci tot ce poţi cumpăra. Dacă ai prea mult timp dar nu mai ai bani, poate ar trebui să reduci joaca puţin şi să mai produci 😛 Zic şi eu.
Andrei Bacs
Poate mai tineti minte cand inca era revista level ,a fost o editie cand primeai The Chronicles Of Riddick Escape from Butcher Bay +Assault on Dark Athena.Problema e ca acum nu merge multiplayer-ul si de aceea am luat patch-ul v1.01 de pe atari support ,iar acum jocul imi cere serial number.Daca ma mai puteti ajuta va multumesc.
Multumesc anticipat.
ncv
unele DVD-uri oferite de revista imi aduc aminte ca veneau cu serial-uri, stantate pe ele. Vezi asa, sper sa mearga,..
Andrei Bacs
Stiu ca unele avea serial number pe ele dar acesta nu are.Revista care a venit cu Riddick a fost editia Septembrie 2012 cea cu Darksiders 2.In articolul despre Riddick spune ca ati reusit scapa de tangles care de asemenea imi cere serial number-ul.Daca ma puteti ajuta multumesc.
Andrei Bacs
Aveau serial number -am vrut sa zic.
mahri726
Cand eram mic, jucam, printre altele, si jocurile Erc Press ( considerate educative). Pe langa CD, se dadea si o revista, in mare parte alb-negru. In revista, erau trecute numele unor personaje, ca un fel de cod. Pe la inceputul jocului Reksio, aparea o casuta unde puteai tasta codul. Pe fiecare tasta era desenat cate un personaj. Problema era ca nu stiai numele acelor personaje, chiar daca aveai revista, drept urmare nu mai puteai trece mai departe. Daca faci un joc adresat copiilor, nu il ingradesti cu tot felul de masuri anti piratare care sa ii induca in eroare . Mai multe jocuri de la ei aveau aceeiasi problema. Nici jocurile AAA pe care le jucam la vremea respectiva nu puneau atatea probleme ca minijocurile Erc Press.
ncv
nu au fost singurele prea destepte pentru binele lor.
uite aici alte exemple:
http://www.cracked.com/article_20783_5-anti-piracy-strategies-that-screwed-over-regular-gamers.html
James Bond 007: The Stealth Affair e genial 🙂
Drow
F-117 Stealth Fighter te punea sa recunosti silueta unui avion (avea in print un manual de 184 de pagini), fara manual iti trebuia ceva experienta pana sa recunosti avioanele – cel mai recongniscibil era AWACS-ul, la inceput. Prince of Persia (primul cel de DOS) avea la cateva minute de joc o proba in care trebuia sa bei potiuni – fara manual puteai sa bei potiunea otravitoare. De regula se beau potiuni la intamplare, si cand se nimerea o combinatie corecta, se nota pe o hartie samd. Era un hobby sa se schimbe coduri corecte de POP. Similar, la primul F1 GP era o intrebare cu coduri, la intrarea in joc. Fisierul cu coduri era intr-un txt, si ajunsesem un fel de vedeta locala pentru ca eram printre putinii in cartier cu imprimanta matriceala acasa 🙂
George Andrei
Recunosc ca am fost un mic mic mic pirat, recent am inceput sa imi cumpar jocurile…desi acum am cateva care striga la mine de pe raft sa le incep macar, iar eu nu ma pot dezlipi de Guild Wars 2 (900 de ore si inca se aduna).
Problema cu pirateria(in ochii mei, cel putin cum a fost in cazul meu si al prietenilor mei) fiind mic, scoala generala/liceu nu aveam banii mei, sa imi cumpar jocurile care le vroiam, si sa zic parintilor „Mami, Tati dati-mi si mie bani sa imi cumpar un joc…cand pe vremea aia situatia financiara era si asa delicata….” acum imi este mai usor si este o placere sa am jocurile originale, sa le am asezate frumos pe raftul de deasupra cartilor…
Poate pe viitor pirateria va inceta, eu la randul meu voi fi parinte si voi intelege ce inseamna sa vrei sa joci ceva si sa trebuiasca sa piratezi…sa te chinui cu crack…pierzi salvari, tot felu de bugg-uri. Si in plus…din cauza ca „Variantele DEMO” au disparut, si nu stiu la ce sa ma astept de la un joc de multe ori prefer sa il „Incerc la rece” inainte sa il cumpar.
Parerea mea 😀
Sever
Pfffff :))))))) Sunteti toti cu capul.
Cum puteti sa vorbiti despre piraterie si despre faptul ca vreti sa dispara aceasta, cand pun pariu ca 90% dintre voi rulati pe sisteme de operare piratate, pe softuri piratate, ascultati muzica piratata, urmariti filme piratate, fugiti de virusi cu ajutorul softurilor care sunt piratate si uneori mai scapati cate un 10, 11 euro pe un triplu pack de pe STEAM cu jocuri „de colectie” ?
Aidan
Eu am sistem de operare cu licenta pe doua sisteme, o colectie de 260+ jocuri pe Steam, vreo 30 in Origin, cam 20 de titluri pe Uplay, cateva pe Desura, prea multe in Humble Bundle, Bitdefender cu licenta si urmaresc filmele in cinematograf – totul cu banii de buzunar bine calculati. Daca vrei, se poate. Nu cred ca orice roman este un hot, un pirat – si vreau sa cred ca nivelistii nostri inteleg acelasi lucru.
Sever
Bravo! 🙂 Tu esti dintre acei 10% dintre romanii care folosec Home Edition
Doru
Am pățit faza din gta4, desi jocul era original. Nici Mass Efect nu m-a lasat in pace cu drm-ul desi era original, cumparat. Am pus crack-ul sa pot sa-l joc. Astea au fost primele si ultimele jocuri cu drm pt care sa le joc originale. GOG ftw! Level rip…
Iulian Borcean
cred ca era jocurilor apune uitativa pe torenti assassin’s creed syndicate ,citi iuzeri de download mai gasesti iti spun eu 5 dintre care 2 merg si aceia cer parole la rar arhiv contra cost
Uitativa la diabolo3 nu are comanda lawnci.exe ai mai ausit ceva de el ?eu nu acum jocurile sunt ca modzilla sau chrome ai cu nomanda rapida ca la RDS-RCS platesti navighezi nu o vrene chiar daca ai conectare la net te directioneaza la pagina lor doar atit pina platesti pe luna respectiva ,
asa si cu iltimele jocuri dar asta e sfirsitul lor nu le da in gid ca cei care pirateaza tot de la ei le cumparau acu nu vor mai fi nici astia deci mai putini cumparatori ca inainte si asta le aduce sfirsitul lipsa de cumparatori