Review: Child of Light

Nu e corect să compar un joc mic cu unele din cele mai bune, dar e clar că fanii se așteptau la cu totul altceva. În plus, comparat chiar și cu jocuri de seama lui, de exemplu cu Recettear: An Item Shop’s Tale și Child of Light tot pierde la toate capitolele, mai puțin grafică. Iar Racettear este o caricatură… nu, nu acesta e cuvântul bun… Racettear este un pamflet adus genului… Tu ești cel care deține magazinul care vinde obiectele găsite de eroi în dungeon-uri…

Citesc mai departe pe IGN (îmi place să mă enervez) și realizez cât rău au făcut jocului avan-prezen-tările. „Child of Light dă la o parte pompa, grăsimile și clișeele JRPG-urilor moderne – cum ar fi timpul de joc crescut artificial și poveștile stereotipice…” WTF IGN! WTF!!! Privind din punctul de vedere al iubitorului de JRPG, chiar și în momentul în care îl compari cu ultimele Final Fantasy (13 și 13-2) și tot pierde la toate capitolele, selectiv, chiar și din punct de vedere al uimirii împinse de grafică. Nici nu mai aduc în discuție celelalte titluri… Eee, nu mai aduc! În Xeno alergi pe corpul a doi giganți, împietriți în timp și luptă, pe o suprafață mai mare decât cea din Skyrim, în timp ce eroul are premoniții sumbre despre viitor și face tot ce-i stă-n putere pentru a-l schimba, doar pentru a ajunge mereu, în urma unor evenimente incredibile, exact în situațiile de care îi era atât de frică și să facă exact ce a văzut că va face. E o luptă dementă cu destinul și neputința. În Last Story am învățat că un război poate începe și fără vina cuiva, și că unele povești de dragoste, oricât de frumoase ar fi, merită, în anumite condiții, sacrificate.

 
Prin comparație, Child of Light e… un basm Disney, copilăresc. Pe Wikipedia, în descriere, mi se spune că una din inspirații au fost filmele animate ale celor de la Studio Ghibli. Nu! Poate vi s-au părut inspiraționale, dar de acolo până a pune în ramă măcar zece la sută din complexitatea și puterea poveștilor descrise… CoL nu e Spirited Away sau Howl’s Moving Castle, nu este „nici măcar” Lion King, sau Mulan, de care se apropie totuși cât de cât, fără a veni însă cu un mesaj la fel de dur, sau important. Am revăzut Mulan de curând și am rămas surprins de cât de antiamerican este. CoL este mai repede un The Black Cauldron, adică o aventură simplă, frumoasă, dar și puerilă, din loc în loc. Nici nu mai vreau să discut despre creionarea personajelor, sau complexitatea lor.

 
Poezia… la fel… Mă regăsesc exact în situația inversă în care am fost în momentul în care am jucat Braid. Aici, îmi plac toți componenții echipei, par niște oameni cumsecade, calzi, pasionați, în timp ce Jonathan Blow îmi pare o persoană încrezută, infatuată, când îi vedeam interviurile îmi vedea să-i dau una să-și revină. Dar știți ceva? În momentul în care i-am jucat creația nu am avut ce să-i reproșez, avea cu ce. Sunt curios dacă o să confirme cu The Witness, că de nu… câte șuturi o să-și ia! În CoL însă… dacă pe mine ca român, m-au zgâriat versurile și construcțiile, de multe ori forțate, îmi imaginez cum s-au simțit vorbitorii de limbă engleză. Nu știu, poate suntem răsfățați de flexibilitatea limbii noastre… dar nu, nu e asta. Când vezi că nu-ți iese, nu împopoțona, domnule Jeffrey Yohalem. Am înțeles, Cum Laude la Yale și diplomă în Literatură, dar toate astea nu te fac poet, artist sau talentat, ar fi trebuit să-ți recunoști limitele. Sunt câteva încercări Shakespeare-iene care dau în penibil, rime care cad aiurea, metru… nici nu cred că știe ce e ăla metru. Sunt răutăcios, dar pe bune dacă nu te apucă dracii când realizezi că se putea mai bine. Pe toate palierele.

14 Comentarii

  • Michi
    Publicat mai 21, 2014 2:43 pm 0Likes

    La final ar fi mers si o categorie Ca basm (interactiv). Din punctul asta de vedere e desavarsit. Cand o sa am copii nu o sa le povestesc Harap-Alb, o sa ii pun sa joace Child of Light 🙂

    Mi-a placut articolul, mai ales pagina trei. Ti-au iesit mai bine rimele decat Rubellei 😀

    • ncv
      Publicat mai 21, 2014 4:00 pm 0Likes

      tu ești un pic ciudat… am crezut ca am înnebunit și am uitat să pun categoria… să treci pe la doctor, poate ai nevoie de ochelari, sau si mai rău, de niște litiu… (îmi pare rău… 🙁

    • Michi
      Publicat mai 21, 2014 4:16 pm 0Likes

      Nu sunt sigur cum sa iau raspunsul asta, dar daca partea aia cu Ca basm interactiv (…) era deja acolo imi cer scuze ca am ratat-o. Vorbesc foarte serios, nu am vazut-o.

    • ncv
      Publicat mai 21, 2014 4:23 pm 0Likes

      OMG! am glumit, am spus ca o sa fie un foarte bun mindfuck… (am adaugat si categoria si comentariul in acelasi timp)
      acum am impresia ca am dus totul prea departe si ma simt prost 🙂 😐

    • Michi
      Publicat mai 21, 2014 4:39 pm 0Likes

      Pfoai, ma bagasei in sperieti la modul serios pentru ca citisem de cateva ori caseta si eram sigur ca nu mai fusese ceva acolo. Imi pare rau ca nu am prins gluma, dar mindfuck-ul ti-a iesit cu varf si indesat 🙂

  • ncv
    Publicat mai 21, 2014 5:19 pm 0Likes

    asa-ti trebuie daca-mi insulti versurile 🙂 (apropo, foarte bun jocul de cuvinte

    (am descoperit limita pentru Reply – Reply – Reply

    • Aidan
      Publicat mai 21, 2014 6:09 pm 0Likes

      Trebuie eliminata, N2 nu cunoaste limite 😛

      Btw, ncv, excelent review. M-ai lasat cu gura cascata de la titlu si pana la pagina 3. Kudos!

    • ncv
      Publicat mai 21, 2014 7:48 pm 0Likes

      lasa vrajala si termina review-ul ala…
      de fapt, ia stai asa, cum adica pana la pagina 3, vrei sa spui ca pagina 3 e naspa?!

      (multumesc amandurora!) 🙂

  • Valentin Ștefan
    Publicat mai 23, 2014 7:59 am 0Likes

    Mersi că ai menționat Xenoblade și The Last Story… m-am ferit până acum de JRPG-uri, dar cred că a venit momentul să suflu puțin praful de pe Wii-ul prietenei…

    • ncv
      Publicat mai 23, 2014 12:08 pm 0Likes

      sper sa nu te dezamageasca,
      amandoua jocurile pornesc mai greu, la fel ca si anime-urile.
      dupa ce ai inteles motivele personajelor, cum se joaca, ce trebuie sa faci etc. sunt… incredibile. (cam 10 ore din pacate, poate si mai mult daca nu joci de obicei JRPG-uri…
      Final Fantasy 13 e mic copil pe langa ele (mai putin grafica bineinteles), e si normal, cei care au lucrat la Xeno si TLS sunt veterani FF.

      Xeno – Tetsuya Takahashi – Final Fantasy V, VI, VII, Chrono Trigger, seria Xenosaga (grafica, story, director)

      TLS – Hironobu Sakaguchi – Final Fantasy, II, III, IV, V, VI, VII, Tactics, VIII, IX, X, XI, XII, XII-2 (design, director sau producator) – extra, Parasite Eve, Xenogears, Chrono Trigger, Chrono Cross, Vagrant Story, Kingdom Hearts, Lost Odyssey… OMG!

  • Alin R.
    Publicat iunie 1, 2014 8:35 am 0Likes

    Nu știu dacă-i doar hypeul problema. Din joc în sine se poate vedea cum ar fi putut deveni ceva special. Nu neapărat ca JRPG hardcore, dar ca joc pur și simplu și experiență. Ceva lupte cu bossi mai inspirate ar fi ajutat mult.

    Dar tratându-l ca un soi de ”baby’s first JRPG” cred că e loc suficient pe lume și pentru astfel de jocuri. Mai ales că lansându-l pentru PC poate nu se adresează oamenilor care au trecut prin Chrono Trigger, seria FF, Grandia, Persona etc.

    Mi s-a părut un pic mai colțos și mai închegat tematic decât zici. Discuțiile despre capitalism din orașul șobolanilor sunt spumoase, atmosfera este încărcată de melancolie, toate comunitățile prin care treci sunt paralizate de tradiție, companionii sunt niște excentrici în comunitățile lor și cresc alături de Aurora, paginile de jurnal sunt destul de interesante.

    • ncv
      Publicat iunie 2, 2014 6:54 am 0Likes

      Ai dreptate, am fost dezamagit de faptul ca putea fi ceva cu adevarat deosebit dar nu au vrut/putut sa faca mai mult. Daca te-ar fi lasat sa lupti cu trei prieteni in loc de doi, lupta ar fi devenit mult mai tactica, ai fi putut crea strategii mai interesante. In compania unor inamici mai puternici, ar fi fost suficient cat sa dea valoare gameplay-ului. De fapt, dupa cum arata campurile de lupta, cred ca asta a fost planul initial, numai ca au dat inapoi. Sistemul de combinare al gem-urilor este si el penibil de simplist etc. etc. Nu le-am mai subliniat pentru ca la fel ca si tine, imediat ce am dat deoparte obsesia JRPG, am descoperit un joc inchegat, care nu merita lovit mai tare decat am facut-o. Opt, este oricum o nota respectabila.
      Cum gameplay-ul a devenit, in cazul meu, fad si simplu, focusul a cazut pe toate celelalte componente ale jocului. Imi lasa timp de gandire, cum ar veni, si nici nu facea adrenalina si dopamina sa curga, pentru a induce acea stare de euforie ce poate face toate lucrurile mai frumoase. O data cu comment-ul tau am reevaluat povestea, poezia si personajele. Dar chiar si acum, la rece, tot nu le pot ridica prea mult in slavi. Sunt jocuri indie, deci, tot mici, „simple” si ieftine, care ii dau peste nas. Baremul e mult mai sus de atat – iar producatorii indie nu au avut banii sau uneltele lui Ubi sau o echipa de 30 de oameni cu care sa lucreze. Vezi, Paper, Please; To the Moon; Braid; The Stanley Parable; chiar si Bastion, daca vrei sa ne legam de cat de interesante sunt personajele sau cat remarcabili naratorii.
      Pentru mine, un veteran in ale JRPG-urilor si indie-urilor cu fite, dar si un mare devorator de film si anime „de calitate”, jocul nu depaseste un 8.

    • Alin R.
      Publicat iunie 2, 2014 1:48 pm 0Likes

      Opt într-adevăr mi se pare o notă mai mult decentă, poate chiar mai mare decât i-aș fi acordat dacă aș fi fost într-o poziție similară. Ce m-a făcut să comentez a fost faptul că ai cam stat două treimi din recenzie să vorbești despre cum ți-ar fi plăcut să fie jocul și nu să discuți ceea ce a fost în sine oferit.

    • ncv
      Publicat iunie 2, 2014 2:13 pm 0Likes

      ma mai apuca, dar e vina lui Ubi, pentru ca a lasat pe toata lumea sa creada ca e altceva… 🙂

Adaugă un comentariu