Foileton şi joc – o analiză critică

Concluzie

Observaţi, vă rog, diferenţele enorme dintre proiectul Syberia, unde încasările şi înflăcărarea publicului chiar au servit drept motor întregirii titlului, faţă de această zgârcenie programată, inexplicabilă şi auto-distructivă, a struţo-cămilei capitolelor. Broken Sword şi The Raven nu presupun nici serializare, nici dezvoltare de durată. Mişcarea nu poate fi înţeleasă decât speculând hâtru pe marginea motivelor. Meritele acestor jocuri sunt sabotate în mod sistematic şi conştient de o abordare tip foileton care nu se potriveşte nici cu aşteptările fanilor, nici cu tradiţia numelor implicate, nici cu natura noilor produse. Formatul episodic angajează o structură aparte, a cărei manevrare nu oricine o stăpâneşte şi la care nu se poate apela în orice situaţie, ca la un compromis acceptabil.

TLJ Chapters nu este pe capitole. Cel puţin deocamdată. Dar se întrevede o deranjantă recurenţă a cuvântului, de parcă ar reprezenta o mantră câştigătoare
TLJ Chapters nu este pe capitole. Cel puţin deocamdată. Dar se întrevede o deranjantă recurenţă a cuvântului, de parcă ar reprezenta o mantră câştigătoare

Din punctul de vedere al recenzorului, voi analiza întotdeauna întregul: în cazul serialelor, sezonul e o unitate mai consistentă, pe parcursul căreia poţi evalua o viziune, şi nu doar o prestaţie ocazională; în cazul modei capitolelor scoase din burtă, consider că fac un serviciu producătorului şi jucătorului dedicat ignorând cezurile artificiale. Serializarea a adus un suflu nou în genul adventure (în industria largă putem spune că e o tendinţă nesemnificativă), însă ea trebuie practicată cu moderaţie şi pricepere, fiindcă nu e o soluţie universal valabilă. În cazul BS5 şi The Raven, ea vine să rezolve o problemă inexistentă. Nu pot decât să sper că pe viitor producătorii vor abandona mirajul unei noutăţi de dragul noutăţii, care le scoate defectele mai în evidenţă, le ciopârţeşte creaţia, le-o asociază unor scoruri nedemne si le minează credibilitatea. Pe scurt, care le face mai mult rău decât bine.

4 Comentarii

  • Michi
    Publicat martie 31, 2014 7:42 pm 0Likes

    Cred totusi ca trebuia adus in discutie si Broken Age, pentru ca ar fi servit ca un contra-exemplu pentru The Raven si Broken Sword. In cazul Double Fine impartirea jocului in doua se justifica, pentru ca i-a ajutat sa faca un produs mai bun, si chiar sa duca proiectul la capat (probabil). Astfel, procedeul s-ar putea extinde in randul companiilor mai mici sau indie, cu beneficiile mentionate anterior. Ma rog, din punctul asta de vedere Early Access, pe langa faptul ca are mai mult succes, pare si un compromis mai bun pentru ambele parti (jucatori si producatori).

    Altfel insa nici eu nu sunt fan al serialelor si nu am jucat TWD pana cand nu a fost lansat ultimul episod (acum astept cu nerabdare sa se termine actualul sezon), chit ca, asa cum spuneai si tu, aici Telltale are circumstante atenuante si poate e mai bine pentru joc si pentru povestea sa ca au ales formatul asta. La fel e cazul si serialelor TV, prefer produsul final decat bucati din poveste aruncate o data pe saptamana. Mi se pare si greu sa urmaresti firul narativ (acolo unde asta conteaza) cand faci pauze mari intre episoade, iar secventele care prezinta actiunea episoadelor anterioare mi se par a fi pe cat de necesare, pe atat de „proaste” (nu-mi vine alt cuvant la ora asta).

    Ce-i drept, sunt si exceptii unde impartirea pe episoade e absolut necesara, iar exemplul perfect e Kino’s Journey. Aici pauzele dintre episoade au rolul lor si nu am urmarit niciodata mai mult de doua episoade unul dupa altul, cu toate ca imi era la indemana sa le vad pe toate o data la cat de putine sunt. Kino e un serial mai special, iar povestea poate fi transpusa si in viata privitorului. Asa cum protagonistul animeului calatoreste pentru un timp inainte de a ajunge la un nou oras, asa si privitorul calatoreste inainte de un nou episod/oras.

    In orice caz, mi-a placut articolul si abia astept sa citesc si altele 🙂

  • Radu
    Publicat aprilie 1, 2014 7:15 am 0Likes

    N-am mai adus in discutie Broken Age fiindca am vorbit pe larg despre el in articolul dedicat fenomenului Kickstarter din revista. Nici acolo, dupa cate iti aduci aminte, lucrurile nu au fost atat de usoare, in sensul in care o parte insemnata a comunitatii a strambat din nas. N-am apucat sa joc Broken Age, astept sa apara integral, asa ca nu stiu daca e mai apropiat de exemplul Syberia sau de cel BS/The Raven. Oricum ar fi, acestea din urma raman ca doua semi-esecuri.

    Multumesc, si eu sper sa fie cat mai multe.

  • marvas
    Publicat aprilie 3, 2014 7:18 am 0Likes

    cata indrazneala pe junele Sorop, sa ia el in deradere a Cincea Intrupare a Broken Sword-ului! Oare el nu intelege ca mintea omeneasca nu poate cuprinde minunatia in forma ei completa? Oare el nu intelege ca nu ai cum sa intregesti infinitul? Sa ne bucuram asadar ca mai marii au decis sa ne livreze bucati digerabile de continut, ca nu cumva o supraincarcare sa ne lobotomizeze pe vecie.

  • Radu
    Publicat aprilie 3, 2014 11:04 am 0Likes

    Mi-as da un an de liniste sufleteasca sa mai pupam un Broken Sword ca-n zilele bune ale primelor doua. Din pacate, nici de data asta nu va fi cazul…

Adaugă un comentariu