Review: Alien: Isolation
M-am mirat că după catastrofa numită Aliens: Colonial Marines cineva a mai avut curaj să se apropie de această franciză. M-am mirat și mai tare când am aflat că cei care doreau să-și încerce norocul erau cei de la Creative Assembly (seria Total War). Apoi, încet, încet, am înțeles că și-au luat treaba în serios. Filmulețele arătau respect și pasiune pentru material, au angajat până și câțiva ex-Crytek pentru a-i ajuta. Promisiunile au început să curgă: stealth, horror, survival, un singur alien, nu poate fi omorât, iluminare genială, AI cu personalitate, arme încropite inginerește și câte și mai câte. Dar, de câte ori nu am mai auzit aceste promisiuni? Și de câte ori nu am fost dezamăgit? Cu teamă… am pornit Alien Isolation.
Ca și reprezentant al PC Master Race, primul lucru care m-a impresionat și pe care l-am observat când am deschis jocul a fost panoplia de opțiuni grafice. Multe și complexe. A trebuit să deschid un dicționar ca să văd care e diferența între SMAA și FXAA (două moduri diferite de a scăpa de contururile zimțate din jocuri – am ales SMAA, pentru că blur-ează mai puțin marginile obiectelor și combină câteva artificii cu cap) sau între SSAO și HDAO (două moduri de iluminare – am ales HDAO, pentru că algoritmul ține cont de planuri și încearcă să folosească suprafețe și gradienți când aproximează cum ar reacționa lumina în zona x, prin comparație cu mai simplistul SSAO), am mutat toate slider-ele la extreme, am selectat peste tot ultra, 16 ori etc., după care am apăsat Start Game și mă așteptam ca jocul să ruleze în stil PowerPoint. Optimizarea este, cu precădere, pentru aceia dintre noi care deținem plăci AMD/ATI, cel puțin impresionantă. AMD este unul din sponsorii jocului. Nu am avut o placă Nvidia pentru a testa, dar nu văd cum ar putea exista diferențe mari. Cu o „amărâtă” de 5770 (astăzi echivalentul unei R7 250 sau GT 740 – GDDR5), un Q8300 (aproximativ egal cu mai noile Pentium G3xxx sau A6-7400k) și „doar” 4 GB de RAM, am avut parte de mai mult de 24 de frame-uri pe tot parcursul jocului. Care-i trucul? Rezoluția. Dacă nu aveți bani pentru a construi un PC capabil, asta nu înseamnă că nu puteți juca cu unul mediocru majoritatea jocurilor actuale cu toate detaliile la/spre maxim. Tot ce trebuie să faceți este să nu cumpărați un monitor cu rezoluția mai mare de 1600×900. Da, sunt mai mici, dar acest detaliu are mai puțină importanță când stați la birou. In loc să vă așezați la juma’ de metru de ecran, o să vă poziționați la 30 de centimetri și imersiunea va fi aceeași. Dar deviez… Presupun că asta se întâmplă când oamenii care s-au luptat de când se știu, în jocurile lor gigant, cu optimizarea, se apucă să facă „shooter-e”.
Iar lucrurile bune nu se opresc aici. Inițial am crezut că jocul o să ruleze prost pentru că mausul era un pic leneș în meniu. Aproape niciodată un simptom bun. Imediat ce am pornit aventura… jos pălăria. Timpii de răspuns sunt extraordinari. O umbră în colț? Ai tresărit și s-a executat. Deși producătorii nu au mințit când au prezentat jocul și îl poți termina fără a folosi arme de foc, nu poți să nu gândești din loc în loc că Isolation ar fi un shooter foarte bun. Mai mult decât atât, rar am mai prins un joc la persoana întâi care să simuleze atât de bine mersul și mișcările eroului. O reușită foarte importă, pentru că te ajută să te identifici cu și amplifică, astfel, groaza. Amanda reacționează imediat ce miști mausul, sau dacă îi ceri să se deplaseze, dar o face în limitele normalului, și nu în stilul majorității FPS-urilor cu elemente multiplayer supradezvoltate. Capul și corpul au inerție, masă, chiar simți că pășești, nu ești doar o cameră plutitoare. Când se pune pe vine, îi vine un pic greu, când aleargă, vezi cum dă din mâini (îi auzi chiar și respirația). Imersiunea fiind amplificată și de faptul că armele nu rămân constant și penibil în mijlocul ecranului. Dacă vrei să le folosești, trebuie întâi să țintești și abia apoi să tragi. Poți merge cu ele scoase din teacă și gata de atac, dar faptul că trebuie să ții apăsat un buton pentru a o face, te implică. La rândul ei, interfața este una foarte puțin intruzivă, singurii indicatori (mici, aruncați într-un colț) fiind bara de viață, bateria lanternei și numărul cartușelor rămase. Și ești acolo! Presupun că asta se întâmplă când angajezi oameni de la Crytek pentru a te ajuta să faci un first person. Asta și faptul că te poți uita după colțuri fără a te mișca din loc.
11 Comentarii
Cristi
Eu il joc pe PS3. Cred ca este cel mai bun joc din serie pana acum, jucat noaptea cu casti, alergand spre telefonul pentru salvare, apasand „save” cand iti spune „hostile nearby” si asteptand sa se stinga si al 3-lea bec fara sa mori. UAU
Aidan
Am privit cu lacrimi in ochi cum Kimo s-a ascuns in dulapuri metalice si cum a batut sintetici cu lapti in vene, in timp ce Organismul Perfect ne adulmeca din canalizarile Sevastopolului.
Alien: Isolation este un joc superb, printre putinele titluri survival-horror in care mi-am tinut respiratia odata cu protagonista, dorindu-mi in acelasi timp sa vad ce se intampla mai departe. De obicei tip ca o fetita sau injur. Nu si acum. Si este printre putinele jocuri care mi-au placut inclusiv din postura de „copilot.” 🙂
E pe bune, the real deal – fara exagerare, un tribut demn de seria Alien.
ncv
(shhh… iar zice lumea ca ai primit bani :p )
Dap, e foarte aproape de un film. Unul din jocurile cu care te poti distra doar uitandu-te.
alitenar
stai sa vezi finalul!
fear2018
Colonial Marines a fost un joc bun…incetati sa criticati acest joc…cica „catastrofa”,pleaca bai de aici!!
Aidan
Două cuvinte: şoşoni portocalii
cioLAN
Chiar mi-au plăcut bașcheții lui Bishop 1.12b…
Cristi
colonial marines nu a fost un joc bun. l-am jucat fix inainte de isolation, nu au comparatie. singurul nivel ok din Marines a fost ala in care nu trebuia sa faci zgomot
liviuttn
L-am jucat cu o foarte mare placere, un joc si o grafica de exceptie cu detalii la maxim si v-sync activ!
Geo
Salut. Scuze, sunt putin pe langa, dar am observat ca raspunzi la commenturi si na, ma gandeam ca asa e mai vizibil. M-am uitat peste forum, nu am gasit o astfel de sectie, asa ca daca exista, mea culpa.
Idea e ca ma gandeam ca ar fi ok sa existe o sectie unde s-ar putea face… cereri de review la jocuri.
S-ar putea sa fie o idee stupida, nu stiu. Idea de review nu ar fi neaparat pentru a afla calitatea unui joc, caz in care s-ar putea uita peste o gramada de alte surse, ci de a afla strict parerea ta/voastra legata de respectivul joc.
Spre exemplu, sunt curios ce parere ai/aveti despre Warframe, un joc F2P pe steam, peste care m-as bucura sa aruncati un ochi si eventual un articol :).
ncv
Salut, ideea nu este rea, dar in acest moment toti redactorii scriu doar in timpul liber (site-ul nu aduce venituri care sa ne permita sa ne ocupam numai cu asta). Din pacate nu suntem multi si nu avem suficient timp liber pentru a incerca toate jocurile care apar.
Asta nu inseamna ca nu trebuie sa aduci in discutie orice are legatura cu jocurile. Daca vrei un loc in care sa nu para ca vorbesti pe langa subiect te invit in articolele Actiune! Filmuletele sunt suficient de variate incat sa ne permita sa vorbim despre orice – gaming related.
Este intotdeauna o idee buna sa atragi atentia asupra jocurilor care-ti plac. Chiar daca nu ne apucam sa facem review-uri pareri o sa avem mereu.
Am privit filmuletele cu gameplay si am citit cateva review-uri. Imi pare foarte impresionant pentru un joc free 2 play si nu neaparat play 2 win.