Review: Call of Duty: Advanced Warfare

Îmi este aproape imposibil să accept noţiunea de război “cool” — de acţiune militară privită din unghiul unei frumuseţi uşor de adorat, dar foarte greu de înţeles. Războiul îşi găseşte cu greu o justificare, iar de războaie care să încheie orice alt conflict — aka “Endwar, the War to end all Wars” — ne-am săturat în ultimii 100 de ani. Adevărul este că trăim într-o structură socială globală beligerantă, ahtiată după putere, control şi dominanţă.

Seria de FPS-uri militare Call of Duty a speculat cu măiestrie subiectul, transformându-l în cel mai grandios monument al designului leneş din industria jocurilor. Am vorbit despre asta în nenumărate rânduri şi mi-am exprimat fără perdea dezgustul pentru contopirea politicului cu şchiopătarea din lazy design, numai că indiferent cât aş fi evitat noul Advanced Warfare, se pare că universul a conspirat şi l-a adus în lista mea de recenzii. Şi nu regret nimic, căci a trecut ceva vreme de când mi-a fost tras preşul de sub picioare cu atât de mult entuziasm.

Mai exact, ultimul meu contact fericit cu franciza Call of Duty s-a petrecut în clipa lansării primului Modern Warfare, titlu ce a marcat o schimbare de direcţie impresionantă — un salt fără paraşută în canionul războiului contemporan, unde terorismul, insurgenţele şi operaţiunile speciale domină teatrul de conflict. Acum, Advanced Warfare reinventează încă o dată formula, descoperind un bazin de potenţial interesant, prin plasarea acţiunii în viitorul îndepărtat, mai exact anul 2054, şi introducerea tehnologiei futuriste în schemă, fără a părăsi graniţele pseudo-realismului zărit la orizontul progresului militar. Spun acest lucru fiindcă exoscheletul, dronele şi armele sau muniţia inteligentă sunt deja realităţi, chiar dacă există într-un stadiu incipient. CoD AW plasează în centrul mecanicii de joc, atât în campanie, cât şi în multiplayer, avantajele oferite de sistemul Exo: Assault, construit pentru operaţiunile convenţionale, Specialist, dotat cu abilităţi propice comandourilor spec-ops sau masivul EST, în stil mech. În modul MP, configurarea abilităţilor exoscheletului rămâne la latitudinea jucătorului, ceea ce deschide nenumărate aspecte tactice inedite.

call-of-duty-advanced-warfare-screenshot_01

La plăcinte înainte!

Apoi, poţi rămâne uşor perplex în faţa valorilor producţiei, evidente din implicarea producătorilor şi prezenţa unei distribuţii surprinzătoare, în fruntea căreia se află Kevin Spacey — da, acel Kevin Spacey din The Usual Suspects, Se7en, House of Cards ori American Beauty. În primul rând, Activision a împărţit dezvoltarea în trei segmente aşezate sub o singură umbrelă: de versiunile current-gen s-au ocupat direct cei de la Sledgehammer Games, ediţiile PS3/Xbox 360 au fost puse în farfuria High Moon Studios, iar Raven a preluat componenta multiplayer. Nu ştiu ce sinergie a existat la mijloc, dar rezultatul final a văzut lumina zilei fără probleme neaşteptate. Revenind la cast, personajele implicate în campanie beneficiază de creionarea atentă a unor detalii estetice şi morale, subliniate prin voce şi expresivitate de Troy Baker, Gideon Emery, Spacey şi Angela Gots.

call-of-duty-advanced-warfare-screenshot_08

Verbal Kint în CoD?!

8 Comments

  1. Mircea noiembrie 12, 2014
    • Liviu noiembrie 12, 2014
    • Emil Capusan noiembrie 15, 2014
    • Bogdan noiembrie 12, 2014
    • Emil Capusan decembrie 23, 2014
  2. Mircea noiembrie 12, 2014
  3. George Ene noiembrie 12, 2014
  4. DeusEx noiembrie 13, 2014

Leave a Reply