REVIEW: Contra III – The Alien Wars, SNES Classic Mini
Contra III – The Alien Wars este, fără nicio îndoială, un joc reprezentativ pentru cultura filmelor americane de acțiune din ultimele 3 decenii ale secolului al XX-lea. În consecință, ne delectează cu o poveste pe măsură: este anul 2636 și o rasă extraterestră invadează Pământul cu scopul de a subjuga omenirea și de a-i distruge cultura și civilizația. Ultima fărâmă de speranță eliberatoare se află în mâinile (și brațele musculoase) a doi super soldați universali neînfricați și buni mânuitori de arme, iar datoria ta de jucător pământean este aceea de a fi mai tare decât Will Smith în ”Independence Day” și Sigourney Weaver în filmele ”Alien” la un loc.
Pe scurt, dacă ai văzut vreun film din seriile ”Rambo” și/sau ”Alien”, atunci îți va fi foarte ușor să intri în pielea protagoniștilor, să le înțelegi motivațiile mărețe și să purcezi la anihilarea tehnologiei și forței militare extraterestre (reprezentate, în mod suspect, de o pondere predominantă de soldați umanoizi).
Deși acțiunea din joc se petrece într-un viitor îndepărtat, Contra III se aliniază stilului absurd, plin de testosteron și cvasi-eroic al filmelor de acțiune care îi au ca protagoniști pe Sylvester Stallone și/sau Arnold Schwarzenegger. Omenirea nu a avansat prea mult din punct de vedere tehnologic în ultimii 650 de ani, nu există roboți militari care să țină locul combatanților umani și nu s-au semnat nici acorduri între state pentru a pune la comun armele de distrugere în masă, cu scopul de a anihila eventuale invazii venite din spațiul extraterestru.
În schimb, totul depinde de două ființe umane aflate într-o misiune care include confruntarea cu roboți de maximă precizie, conducerea de autovehicule ultra-rapide, tragerea cu arma din poziția agățat de rachetă și distrugerea tuturor bazelor extraterestre. Uneori mă întreb dacă acești oameni super pregătiți din viitor primesc pensii speciale, asemenea corespondenților lor contemporani care conduc limuzinele parlamentarilor.
Totuși Contra III: The Alien Wars nu îți va acorda ocazia de a sta pe gânduri și de a analiza situația în care te afli. La fel ca pe câmpul de bătălie, totul se bazează pe tactică și reflexe rapide.
Jocul în sine este asemenea descrierilor filosofului englez Thomas Hobbes atunci când vorbea despre viața oamenilor de dinaintea înființării unor forme de guvernământ: mizerabil, brutal și scurt. Argumentul care întărește afirmația este foarte simplu: dacă încerci să termini jocul din prima, fără să te ridici de pe canapea, atunci va dura câteva zile până vei memora fiecare secret și vei depăși obstacolele plasate special pentru a te aduce mai aproape de ecranul de ”Game Over”. Prin urmare, se poate afirma că jocul este brutal de dificil și încăpățânarea de a-l termina fără a lua pauze de reflecție și relaxare poate duce la probleme serioase de igienă personală.
Dar ceea ce vei descoperi la finalul zilelor întregi de încercări este că titlul lansat de Konami în 1992 (și readus în actualitate de către Nintendo prin SNES Classic Mini) are doar 6 niveluri și cineva care-i cunoaște toate secretele și capcanele îl poate finaliza în mai puțin de 40 de minute. Există numerose clipuri pe YouTube care ne demonstrează cât de scurtă este de fapt experiența Contra III, însă atingerea acestui succes necesită zeci de ore de exercițiu.
Totuși nu trebuie să exagerăm în a oferi jocului Contra III eticheta de ”brutal” și de a-i submina meritele: există o serie de mici satisfacții pe care orice jucător le simte atunci când se deplasează cu viteze supraomeneaști, trage cu arma în toate direcțiile și se bucură de imaginea exploziilor absurd de frecvente. Mai mult, fiecare secundă de acțiune este complimentată de o coloană sonoră alertă care surprinde excelent atmosfera și încurajează toate comportamentele viscerale și destructive.
În momentele cele mai bune aproape că începe să ți se desfășoare o poveste eroică în minte: ești lăsat singur în mijlocul unui peisaj urban futuristic și apocaliptic, singurul prieten îți este arma pe care o porți și cumva ai obligația morală de a salva omenirea de supremația extratereștrilor robotizați. Apoi îți imaginezi o situație desprinsă din poveștile romantice siropoase, prin care ai motivația de a răzbuna moartea cuiva sau de a salva vreo persoană iubită. Dar în multiplele momente când pur și simplu simți că jocul complotează împotriva ta și ai parte de morți consecutive nedrepte, îți încleștezi mai tare degetele în jurul controller-ului și începi să apeși pe butonul de tragere de parcă impactul proiectilului ar fi proporțional cu presiunea pusă pe trăgaci. Salvarea lumii nu este o misiune simplă, dar cineva trebuie să se ocupe și de asta.
Prin Contra III: The Alien Wars, programatorii de la Konami au avut grijă să creeze o experiență care nu te dădăcește și nici nu îți acordă vreo doză de milă sau bunăvoință. Ești permanent obligat să te adaptezi, să eviți gloanțele și proiectilele inamice și să găsești o modalitate de a fi primul și ultimul care trage. Dacă nu ești suficient de bun pentru a înfrunta amenințările imprevizibile, atunci vei consuma instant numărul de vieți și continuări, fiind nevoit să reîncepi jocul și să înveți din propriile greșeli.
4 Comentarii
goron
Excelent! Parca mai ieri era ’96, cand l-am jucat prima data. Cu toate ca l-am cunoscut sub denumirea de Probotector…
Un review la Castlevania IV? :))
Vlad Costea
Cadou de Halloween: http://nivelul2.ro/review-super-castlevania-iv-snes-classic-mini/
Sol
Impresionant efort. GG! Eu unul n-as mai putea sa ma supun unei asemenea torturi la varsta pe care o am. Poate doar daca as abuza cu nesimtire de Save State-uri, dar parca iti taie din satisfactie.
dante-sama
Contra mi-a adus niste amintiri incredibile, de pe vremea cand ne strangeam cativa prieteni si ne jucam acest joc incercand sa ne depasim high score 🙂