REVIEW: Contra III – The Alien Wars, SNES Classic Mini

Din toate punctele de vedere, Contra III este un joc de modă veche, conceput în spiritul mâncătoarelor de fise de tip arcade.

În consecință și în ciuda gândurilor care ți se desfășoară în minte pentru a te ajuta să te simți mai implicat în acțiunea jocului, povestea este neglijată în favoarea unui concept orientat spre partea de gameplay: este anul 2636, omenirea nu a făcut prea multe progrese în ceea ce privește armele de foc, iar tu ești pe cale să salvezi toată planeta de o invazie extraterestră. Vrei să afli și să descoperi mai multe? Atunci ai face bine să ai reflexe  rapide, să fii mereu pregătit să eviți noi amenințări pentru care nu ai fost pregătit sau instruit prin tutoriale și să finalizezi cu succes cele 6 niveluri frenetice.

Ai fi crezut că omenirea secolului al XXVII-lea a descoperit ceva mai eficient decât soldatul universal musculos. Contra III dovedește contradiul. Sursă Imagine: Cubed3.

În același timp, trebuie să realizăm o comparație cu primul joc din serie, lansat pe NES, ZX Spectrum, MS-DOS și disponibil în varianta cea mai bună pentru mâncătoarele de fise (sisteme arcade). Contra este un titlu memorabil pentru copilăria mea, iar modul cooperativ reprezintă un motiv principal pentru care mi-am întărit relațiile de prietenie în perioada când chiar aveam prieteni și viață socială (nu voi uita niciodată vara anului 2001 și felul cum am terminat jocul împreună cu amicul Cornel de la scara alăturată).

Cu toate acestea, migrația către un sistem cu 16 biți a adus numeroase îmbunătățiri și adăugiri în ceea ce privește stilul de joc. În cazul Contra III, progresul tehnologic înseamnă ceva mai mult decât grafică mai spectaculoasă și coloană sonoră polifonică. Spre exemplu, controllerul cu butoane suplimentare a permis programatorilor de la Konami să introducă un sistem prin care protagonistul poate deține simultan două arme interschimbabile și o bombă cu acțiune circulară. Mai mult, The Alien Wars îi oferă eroului musculos abilitatea de a se agăța de diferite structuri metalice și de a schimba mâna în care ține arma în nivelurile cu perspectivă de tip ”unghiul păsării” (bird’s eye).

Și dacă tot am adus vorba despre aceste niveluri făcute posibile de celebrul Mode 7, este important de menționat că alternarea perspectivei pentru nivelul secund este o tradiție care datează încă de la primul Contra. Diferența este că originalul devenea un third-person shooter 2.5D, în timp ce The Alien Wars adoptă unghiul care a marcat ceva mai târziu primele două titluri din seria Grand Theft Auto.

Prin prezentare, dificultate și elemente de inovație, Contra III reușește să aducă pe consolele de acasă o experiență identică sistemelor de tip arcade, dar cu anumite modificări sistemice: jocul nu va mânca fisele curajoșilor războinici, dar le va limita numărul de vieți și continuări, obligându-i să reînceapă aventura de zeci de ori pentru a se perfecționa.

În ciuda dificultății draconice, Contra III oferă o experiență neașteptat de satisfăcătoare. Acțiunea pare desprinsă din visele cele mai frumoase ale lui Sylvester Stallone, Ridley Scott și Michael Bay.

În primul rând, jocul nu se mai rezumă doar la ceea ce poți face prin intermediul armelor pe care le aduni și pe care le folosești pentru a doborî inamici. La jumătatea primului nivel, ți se oferă posibilitatea de a conduce pentru scurt timp un tanc. Sentimentul de invincibilitate și de putere absolută este bine-venit într-o situație în care dificultatea se află în continuă creștere, iar gustul dulce lăsat de aceste momente de glorie va alimenta voința de a înfrunta viitoarele eșecuri.

Nivelul doi (no pun intended) este o demonstrație impresionantă a inovațiilor tehnologice pe care SNES le poate aduce prin Mode 7. Sursă Imagine: Retro Gaming Magazine.

În al doilea rând, nivelul doi este inedit prin prezentare și chiar dispune de o accesibilitate ceva mai mare datorită dificultății reduse. Tind să cred că deservește mai mult ca introducere pentru noul sistem de control și pregătește jucătorii pentru neiertătorul nivel cinci (unde apare provocarea supremă de a avea precizie și o bună orientare într-o continuă stare de vertij). În plus, satisfacția oferită de această stare temporară de relaxare în fața pericolului neiertător este exact doza de motivație necesară pentru a rezista la ceea ce urmează.

Nivelul trei este dificil încă din primele momente și oferă numeroase șanse de a irosi vieți prețioase sau de a face cunoștință cu ecranul de ”Game Over”. Cumva, fiecare deplasare care are o lungime mai mare decât un ecran de televizor este întâmpinată de un nou tip de inamic. Înfruntarea necunoscutului rezultă de cele mai multe ori într-o serie de eșecuri (în fond, vorbim despre un joc unde o singură atingere duce la pierderea unei vieți) și aceste nivel este primul care oferă sentimentul de imposibil și interminabil.

Începi printr-o plimbare într-o zonă industrială plină de roboți aduși direct de pe planeta Naboo din Star Wars: The Phantom Menace, după care te cațeri pe structuri metalice pentru a întâlni creaturi înaripate care intenționează să te zboare la propriu. Dacă reușești să treci de ele, ajungi la un robot-bormașină care poate fi lovit într-un singur punct sensibil, aflat la bază. Distrugerea lui aduce un val neașteptat de rachete care sigur îi va prinde pe nepregătite pe novici, iar secțiunea următoare se desfășoară pe verticală, în timp ce eviți atacurile cu rachete ale unui robot-păianjen.

Dacă treci și de el, atunci vei avea de-a face cu un robot-gândac prin intermediul căruia sunt lansați soldați verzi înaripați. În situația fericită în care reușești să îl distrugi fără să-ți fi irosit toate viețile, vei ajunge într-un laborator de cercetare unde sunt ținuți la păstrare doi cyborgi gigantici. Pentru a scăpa de atacurile lor trebuie să te agăți de toți cei 4 pereți ai camerei și, în ciuda speranțelor tale disperate, distrugerea lor nu va aduce finalul nivelului. Un alt robot umanoid gigantic, scuipător de foc și lansator de lasere din ochi își va face apariția chiar prin peretele din fundalul camerei și-ți va amenința serios șansele de succes în terminarea stagiului. Dar după câteva încercări necesare înțelegerii modului cum funcționează inteligența artificială a inamicului, victoria va fi anunțată cu surle și explozii. Felicitări, tocmai ai terminat jumătate din nivelurile Contra III!