REVIEW: Metro Exodus

Cu Metro Exodus, cei de la 4A Games au decis să schimbe macazul, în încercarea de a duce seria într-o direcție nouă, fără a-i afecta identitatea. Se simțea nevoia unei gure de aer proaspăt, dacă vreți. La bordul trenului Aurora, Artyom și compania pornesc de-a lungul țării într-o călătorie ce-i poartă prin peisaje și forme de relief dintre cele mai diverse, vreme de patru anotimpuri. Multe dintre ele sunt chiar surprinzător de primitoare, ceea ce pare să confirme ideea că marile aglomerari urbane au fost țintele principale ale focoaselor nucleare.

Grupul vesel.

În Metro Exodus, joaca de-a v-ați ascunselea cu lighioanele mutante, dar mai ales schimburile de gloanțe dintre Artyom și bandele de interlopi postapocaliptici, au loc extrem de rar în măruntaiele pământului. Tunelurile sinistre și claustrofobice, atât de emblematice pentru primele două jocuri din serie, trec în plan secundar, dând prioritate câmpiilor înghețate, pădurilor răcoroase, mlaștinilor… mlăștinoase și arșiței unui deșert ce pare desprins din first person shooter-ul postapocaliptic RAGE. Și de ce nu?

Senzați tari postnucleare rusești

Pe de altă parte, mecanicile de joc mai puțin convenționale ce au făcut din Metro 2033 un first-person shooter atât de special, dând întregii serii o identitate aparte, nu prea s-au schimbat. Masca de gaze, de care trebuie să ai grijă cu sfințenie – nu care cumva să ți-o crape vreo arătare, iar daca o pățești, să ai cu ce s-o peticești – îți dă aceleași senzații claustrofobice odată ce ți-ai tras-o pe cap.

Bateria lanternei are viață scurtă și poate fi reîncărcată doar pe loc, manual. Iar când lumina este singurul lucru de care se teme o hoardă de păianjeni gigantici, ce au luat în stăpânire o bază subterană înecată-n beznă, trebuie să alegi foarte bine momentul când o faci, altfel riști să fii halit din toate direcțiile. La fel de neajutorat te poți simți atunci când nu mai ai cu ce să tragi în ei decât cu pușca pneumatică, dar te trezești că nu e încărcată. Să vezi atunci dat la pompă.

Tuning.

Acestea, în combinație cu o interfață minimalistă, fac din jocurile Metro o experiență destul de originală. Armele pot fi modificate în moduri diverse, atașându-le componente culese din ghiozdanele inamicilor răpuși sau descoperite prin decor, iar cu fiecare ocazie – pentru a le menține în stare bună de funcționare – ele trebuiesc unse, nu care cumva să te trezești și mai expus decât ești deja. În acest sens, Artyom are norocul că dispune de un atelier portabil, cu ajutorul căruia poate confecționa gloanțe, încărcături explozive, bandaje și diverse alte minuni aducătoare de moarte sau distracție, în măsura în care dispune de toate resursele necesare. Pușcociului cu două țevi îi poate fi atașat un amortizor pentru un plus de discreție, iar un banal pistol poate fi transformat în cea mai teribilă pușcă cu lunetă.

Însă ceea ce face ca Exodus să fie special pentru serie, este tocmai faptul că acțiunea lui are loc mai mult în câmp deschis, un aspect care i-a făcut pe sceptici să se întrebe dacă nu cumva astfel pedigree-ul îi va fi știrbit. La urma urmei, degradarea există și la suprafață, bestiile mutante prosperă și sub cerul liber, indiferent că este vorba despre o pădure, o mlaștină sau un deșert arid. Totuși, nu în aceeași măsură.

Bobiță, tu ești, maică?

12 Comments

  • Sebi
    Posted martie 17, 2019 12:57 pm 0Likes

    Mulțam de review, sunt forță și cărțile

    • KiMO
      Posted martie 18, 2019 2:30 pm 0Likes

      Multam pentru multumiri si recomandare. Cu prima ocazie voi pune mana si pe ele.

    • Aidan
      Posted martie 18, 2019 3:25 pm 0Likes

      Le gasesti cu traducere OK si pe la noi prin librarii, la pret decent. Sunt faine.

  • Sol
    Posted martie 18, 2019 9:34 pm 0Likes

    Multam, Kimo. Fain review, ca pe vremuri. Jocul arata bine de tot. Din gameplay-ul pe care l-am vazut, singurul lucru care ma scoate din sarite e ca pentru voice actingul in engleza foloseste accentele alea rusesti teribil de exagerate, despre care mie mi se pare ca stica gravitatea conversatiilor. Genul asta de abordare m-a deranjat inca de cand l-am intalnit prima oara, la Assassin’s Creed 2.

    • KiMO
      Posted martie 19, 2019 2:56 am 0Likes

      Cu placere. Pe mine nu m-a deranjat voice acting-ul in cazul Metro Exodus. E drept ca m-a amuzat intr-o oarecare masura accentul, dar mi s-a parut ca ii da un farmec aparte. Te obisnuiesti destul de repede cu el.

    • Aidan
      Posted martie 19, 2019 10:38 am 0Likes

      Conscript reporting! 😀

  • Stefan
    Posted martie 24, 2019 10:29 am 0Likes

    Super review. Back in the old days. Mulțumesc pentru timp si efort.

    • KiMO
      Posted martie 24, 2019 3:48 pm 0Likes

      Multumim. Inca mai sunt oameni care au rabdare sa citeasca, aparent 🙂

  • Florin
    Posted martie 26, 2019 4:15 pm 0Likes

    Multumim. „Old school” style, mi-a placut foarte mult. Felicitari si keep up the good work.

  • Ionut
    Posted aprilie 12, 2019 11:08 pm 0Likes

    Kimo cum ti sa parut finalul cu inmormantarea?!
    Crezi ca va fi un nou joc?

    • KiMO
      Posted aprilie 14, 2019 10:00 am 0Likes

      Trist, normal. Dar Artyom si-a facut treaba 🙂
      Va mai fi un Metro si probabil ca va porni de la finalul fericit din Exodus.

  • KiMO
    Posted noiembrie 22, 2020 12:10 am 0Likes

    Well, incercam 🙂

Leave a comment