REVIEW: Pillars of Eternity

Aceste limitări absurde nu strică doar plăcerea de a juca şi experimenta, sunt nocive pentru tot ce au creat. O problemă pe care o tot subliniez prietenilor când vine vorba de filme. Băi nene(!), poate nu realizăm pe moment că unele secvenţe şi acţiuni sunt imposibile, sau poate preferăm să le trecem cu vederea (toleranţa este mult mai mare în cadrul jocurilor), dar toate aceste concesii şi forţări în imposibil, doar de dragul de a dramatiza sau eleva acţiunea (tipice mai mult filmelor), macină puterea şi credibilitatea universului construit, de cele multe ori, cu atâta migală. Am văzut de curând Sense8. Serialul este creat de cei care au produs şi scris Matrixul, Cloud Atlas, V for Vendetta, filme nene! După 3 episoade mi-am spus, „vă iert pentru tâmpenia numită Jupiter Ascending, vă iert pentru tot.” Felul în care şi-au luat tot timpul din lume pentru a prezenta şi construi personajele, secvenţele de neuitat apărute după, sincronizarea empatică a celor 8 planuri, atât de bine pusă la punct şi atât de greu de realizat (încerc să nu vă povestesc prea mult despre, e o surpriză plăcută). Eram îndrăgostit! Dar mi-a trecut rapid pe la episodul 10 (din 12), când au început să cadă bombele. Am tot rezistat tentaţiei de a huli felul în care este portretizat hacking-ul, măcar nu îţi arată prea multe, sunt doar vorbe, dar când au început să împuşte şmechereşte oameni de la 20 de metri cu shutgun-ul, iar cei nimeriţi să fie proiectaţi metri buni, am crezut că mă înverzesc. Pur şi simplu nu înţeleg acest uz al aberațiilor şi imposibilităţilor fizice în filmele actuale, mai ales din partea unor regizori şi scenarişti care e clar că sunt pasionaţi de fizică, hard science fiction, mecanică, ştiinţă în general… Băi fraţii Wachowski, uitaţi aici ce se întâmplă când trageţi cu calibrul 50 într-un corp care nici măcar nu se susţine singur. Nu zboară nicăieri!!! Asta a mai fost cum a mai fost, sunt atât de multe astfel de secvenţe în filmele americane, încât creierul îmi e sedat. Dar acţiunea trebuia să atingă anumite cote ale absurdului, nu ne putem limita la doar atât. Ne urcăm într-un Smart, lovim două maşini, facem un flik-flak şi cădeam tot pe roţi, scăpăm astfel de urmăritori, care cel mai probabil erau la fel de uluiţi de ce s-a întâmplat ca şi mine şi au uitat să mai vină după noi. Negrule ce!!! Nu înţeleg această manie a producătorilor americani de a proiecta şi rostogoli maşini prin aer, băi fraţilor, voi aţi văzut vreodată (sau măcar auzit) un accident în realitate, nu numai că e incredibil de înfricoşător, este de 100 de ori mai spectaculos şi puternic decât ce-mi vindeţi voi, nici măcar nu are sens să le înfloriţi. Uitaţi aici un film care ştie ce face. Incredibil(!), nicio maşină nu zboară nicăieri, niciuna nu se rostogoleşte, niciuna nu explodează şi cu toate astea secvenţa este mai bună de 100 de ori decât a voastră. Dar staţi, că n-am terminat, câteva minute mai încolo aflu că poţi să faci o bombă din produsele pe care le găsim în bucătărie. Sunt convins că poţi crea compuşi care să ardă efervescent, sau unii care să facă mult fum (unora dintre noi ne reuşeşte şi fără să amestecăm nimic), poate chiar şi ceva acizi toxici şi rapid reactivi, dar o bombă care să scuture o clădire?! WTF Wachowskis?! I-am spus soţiei: „fii te rog atentă cu făinile alea din bucătărie, nu vreau să vin o dată acasă şi să nu mai găsesc apartamentul.” Aţi stricat tot ce aţi construit, portretizările alea atente s-au dus dracu’, pentru că acum nu mă mai uit la ceva ce s-ar putea întâmpla în realitate, mă uit la poveşti, ce rost are să-mi mai fac probleme pentru eroi, când e clar că nu există pic de respect pentru adevărurile naturale şi fizice care ne înconjoară, care apropo, ar trebui să existe şi să fie respectate până şi în filmele cu supereroi şi/sau fantasy. De ce credeţi că tremură carnea pe noi/voi când ne uităm (de exemplu) la Captain Phillips? Pentru că ştim că tot ce vedem e zdrobitor de adevărat, simţim cum pericolul transcende ecranul şi ne înconjoară, suntem una cu eroii, care în niciun moment nu scot o aberaţie imposibilă din mânecă. Am ajuns la concluzia că 99% din scenariştii şi producătorii filmelor americane sunt, dintr-un anumit punct de vedere, proşti de bubuie, reuşesc să creeze cele mai incredibile şi tensionate situaţii, dar nu sunt în stare să-şi scoată eroii din ele fără a ne jigni inteligenţa.

Să revenim (mă simt mai bine acum, mulţumesc!). Aceste limite, create după cum le-a fost mai uşor producătorilor şi în totală contradicţie cu realităţile, chiar şi acestea ale unui joc fantasy, sunt din ce în ce mai greu de mestecat. Poate ar fi fost acceptate înainte de 2000, dar „astăzi” avem parte de titluri ca Witcher 3, Bloodborne, Dragon Age: Inquisition, Shadow of Mordor, BioShock Infinite… chiar şi fanii RPG-urilor clasice, cei care poate nu mai au timp sau sculele necesare să joace titlurile moderne, chiar şi ei ar trebui să ceară mai mult. Iar Pillars nu suferă doar din aceste puncte de vedere. Sincer, cred că toate planşele jocului la un loc, cu toate interioarele, canalizările şi micile secrete, tot, nu fac mai mult de 10% din universul prezent în Witcher 3, un joc în care nu există ecrane de load. Aici… intri într-o căsuţă de 4 metri pătraţi (vorba vine), care nu este nici măcar 3D, este cel mult 2.5D (nu-ţi sunt permise rotaţii, doar un zoom mărunt) şi aştepţi, câteodată mai bine de 10 secunde. Un joc care ar putea intra cu totul în memoria ram, chiar de două ori, acum că am făcut un upgrade, rulat de pe SSD, stă mai bine de 5-10 secunde pentru a încărca… nimic. Ajungi să-ţi urăşti cetatea pentru că de fiecare dată când te întorci pentru a vedea cum mai stau lucrurile sau pentru a mai elibera un nivel al subteranelor fără fund, o să te trezeşti înjurând. Să zicem că tocmai ce ai restaurat biblioteca. Bineînţeles că vrei să vezi cum arată şi dacă o poţi folosi în vreun fel sau altul. Click pe cetate pe hartă, loading screen, click pe poarta de la castel, aştepţi ca toţi eroii să alerge până în faţa lui, loading screen, click pe scara care duce la etaj, loading screen, în sfârşit am ajuns în bibliotecă. E frumoasă, dar plină de rafturi goale (deşi vizual arată ca şi cum ar fi burduşită), poate mă invită să mut toate cărţile şi pergamentele pe care le-am găsit în călătoriile mele aici. Odată mutate problemele partiam descoperit însă că nu mai am acces la ele, iar unele au informaţii interesante peste care-mi place să mai arunc un ochi înainte de a lua o decizie… Utilitate? Zero! Apoi, ce credeți, dau să plec, loading screen, @*#*(@!! Poate vă gândiţi să-i scuzaţi cum că în acest fel jocul poate fi rulat şi pe sisteme mai bătrâioare… ştiţi ceva, eu cred că jocul va rula mai prost pe un sistem vechi, decât o face… ce să aleg aici… Just Cause 2 cu toate setările la minim în 720p. L-am văzut jucat chiar şi pe laptopuri cu plăci video integrate Intel. Iar scopul şi dimensiunile lui JC2 sunt infinit mai mari şi, ce chestie, le-a reuşit fără ecrane de load.

29 Comments

  • George Ene
    Posted iulie 7, 2015 1:15 pm 0Likes

    Recunosc ca am dat scoll sa vad doar nota :)) timpul sa citesc acum.

  • Bethrezen
    Posted iulie 7, 2015 1:55 pm 0Likes

    Jocul se aseamana cel mai mult si mai mult fix cu jocul pe care nu l-ai jucat: Icewind Dale. De altfel, daca lasi optiunea pentru a asculta comentariile game designer-ilor activata, se precizeaza asta in mod expres, cred ca de doua ori.

    Nu e un Baldur’s Gate 3 ci un foarte imbunatatit Icewind Dale 3. De unde si optiunea de a-ti crea chiar tu party-ul, lucru obligatoriu in ID3.

    • Ziskele
      Posted iulie 7, 2015 2:22 pm 0Likes

      Mie mi s-a parut mult sub nivelul de tactica necesar pentru Icewind Dale, care iti macina nervii marunt cu axe-ul unui Frost Giant si pe nivelul de dificultate normal. Cred ca daca il juca mai punea in spinarea cu neajunsuri inca un minus.

    • ncv
      Posted iulie 7, 2015 2:23 pm 0Likes

      @Bethrezen: vezi ce se intampla cand nu-ti faci temele bine? 🙂
      dar uite, direct de pe site-ul lor:
      „Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur’s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.”

    • Bethrezen
      Posted iulie 8, 2015 7:32 am 0Likes

      Poate pe site au pus accent pe asemanarea cu Baldur’s Gate, fiind un titlu mult mai cunoscut (marketing), insa si-au facut clara intentia in-game. Iti recomand sa joci Icewind Dale 1 si 2 si sa observi asemanarile.

  • Bethrezen
    Posted iulie 7, 2015 1:59 pm 0Likes

    Poveste cu inelul de +3 perception care nu e compatibil cu nu stiu ce alt item cu nu stiu ce aura, ori e un bug, ori o neatentie a ta. Stats-urile de acelasi fel nu se stackeaza, lucru precizat expres in joc. Lucru care iarasi respecta, daca nu ma-nsel, sistemul din BG si ID.

    • ncv
      Posted iulie 7, 2015 2:41 pm 0Likes

      ori am complicat fraza prea mult si spunem amandoi acelasi lucru ori habar nu am ce inseamna stacking (sau cred ca inseamna tocmai inversul a ce am spus).
      problema mea este ca nu pot sa folosesc doua obiecte care bonifica acelasi status. inteleg ca asta se intampla si in BG2 si poate toata gasca veche (nu imi mai aduc aminte), dar imi pare un sistem invechit care nu ar mai trebui folosit. face sute de item-uri redundante, si nici nu prea face sens sa se intamplea asa.

      daca in schimb imi spui ca nu, ca merge sa folosesti doua obiecte care maresc, de exemplu, perception, si sa ai parte de buff-urile amandurora, atunci te contrazic, chiar si cu screen-uri daca vrei. am jucat jocul pe parcursul ultimelor 3 patch-uri, inclusiv ultimul si in toate 3 versiunile s-a intamplat la fel.
      casca cu +3 la peception => poti arunca toate inelele, pelerinele etc. care nu au perception mai mare.

      o discutie mai interesanta ar fi: e corect ca un review-er sa se planga de faptul ca jocul nu e ce vrea el?… cand devine o regula a unui joc un minus?

    • Cavalary
      Posted iulie 7, 2015 3:39 pm 0Likes

      Reviewer-ul se poate plange de ce vrea, iar cititorul va vedea daca i se par acceptabile acele motive de nemultumire sau nu. Oricum review-urile care conteaza sunt cele care scot in evidenta minusurile, ca de plusuri se ocupa marketingul.

      Cat despre non-stacking, da, ala e sistemul din jocurile D&D in general. In cele mai vechi e si mai rau de fapt, ca-n primul Baldur’s Gate poti purta doar un singur obiect magic, punct, si statsurile nu cresc deloc, ce ai de la inceput asa ramane natural, AD&D rules and all.

  • Bethrezen
    Posted iulie 7, 2015 2:00 pm 0Likes

    Revin maine cu noi comentarii daca nu uit =)

  • Raul Alin Guse
    Posted iulie 7, 2015 3:56 pm 0Likes

    Sincer chiar mi-a placut jocul, mai ales partea cu propriul tau castel. Apropo, stie careva vreun joc survival-sandbox ? (nu Minecraft, ca l-am jucat, ceva cu grafica mai less square-ish)

    • ncv
      Posted iulie 7, 2015 4:08 pm 0Likes

      si mie mi-a placut jocul 🙂

      incearca ARK: Survival Evolved
      http://store.steampowered.com/app/346110/
      chiar daca e un Early Access multa lume spune numai de bine

    • Raul Alin Guse
      Posted iulie 8, 2015 6:12 am 0Likes

      Multumesc. Am auzit de el dar nu stiam daca merita incercat

  • Pakistan
    Posted iulie 7, 2015 4:22 pm 0Likes

    pe langa discutie:
    avand in vedere ca inca nu am jucat nici Pillars si nici Original Sin, dupa ce am citit reviewul am tras concluzia ca ar trebui sa joc intai Pillars si apoi Divinity-ul ca sa pot sa le savurez pe amandoua cum trebuie 😀

    • ncv
      Posted iulie 7, 2015 7:09 pm 0Likes

      hai ca asta e tare, de vreo 3 ori mi-a trecut prin cap sa scriu exact ce ai spus aici in review si tot am uitat. 🙂
      este cea mai buna afacere daca-ti place genul.

  • Mr. W
    Posted iulie 7, 2015 4:33 pm 0Likes

    M-a cam încurcat acronimul „PoE” – mă tot gândeam la Path of Exile şi mă minunam ce ‘mniezo caută aici 🙂

  • untip
    Posted iulie 7, 2015 4:42 pm 0Likes

    Cu cat citesc review cu atat mi se pare ca nu s-a citit ce a promis jocul. Jocu a promis sa fie un succesor spiritual jocurilor Ininity Engine, lucru care a reușit. Pentru mine, comparând cu celelalte jocuri IE e pe locul 3 impreuna cu IWD2 si dupa Torment si BG2.

    Insa sincer cel mai deranjant lucru e comparatia constanta cu D:OS. Sunt jocuri complet diferite, care nu au nicio asemănare in afara de faptul ca sunt RPG-uri. E cum ai compara CS cu CoD-ul. Ambele sunt FPS dar au principii fundamentale diferite, și asta le diferentiaza.

    Comparația cu BG2 e de înțeles însa in BG2 e o aventura de nivel epic Acolo te duci în iad, apoi în tibet, apoi la dragoni, apoi în vulcan și apoi devii zeu. In BG1 te duci în pădurea 1, apoi in pădurea 2 apoi in mina 1 și mina 2 si apoi în pădurea 3. Si nici in BG 1 nu existau cine știe ce itemuri. Ai un topor care da +1d6 fire damage, o sabie cu un nume unic dar e doar un Long Sword +3, o sabie ce iti da free movement si cam atât. Si PoE e un BG 1 șlefuit incredibil de mult.

    In rest review-ul are completa dreptate, mai ales cu optimizarea si anumite bug-uri. Expansion-ul va rezolva multe din aceste probleme si aduce multe schimbări dorite, dar pana atunci acele probleme inca vor exista

    • ncv
      Posted iulie 7, 2015 7:18 pm 0Likes

      stiu, si eu m-am gandit de multe ori in timp ce am compus cum ca nu prea e buna comparatia. 🙁
      nu vroiam ca Pillars sa fie Divinity, vroiam insa sa fie un la fel de frumos CRPG modernizat. vroiam prea multe 😐
      presupun ca putem cade de acord cum ca amandoua sunt CRPG-uri nu. fantasy, izometrice, kickstart-ate, story driven – au destul de multe in comun. 🙂

    • ncv
      Posted iulie 7, 2015 7:25 pm 0Likes

      chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat. 😐

  • FlorinM
    Posted iulie 8, 2015 2:14 pm 0Likes

    Am terminat in sfasit de citit tot. Ce pot sa zic? Desi imi place la nebunie PoE si, personal, i-as da o nota mai mare, asta e fix genul de review care vreau sa il citesc cat mai des. Ca exemplu, cand cumpar carti pt Kindle de pe Amazon merg direct la review-urile de 1-2 stele.

    Plus-urile le gasesti peste tot si in general le stii ca doar alea te-au atras la pagina de „add to cart”. Partile negative mi se par mult mai importante cand decizi daca dai banul sau nu. In final e vorba daca eu consider ca pot trece peste ele (poate chiar nu le consider negative unele) sau e ceva showstopper. Important e sa le stiu dinainte si nu multi review-eri le prezinta. Sau cel mult le prezinta doar pe cele grafice (merge doar cu 21 de fps, texturile cutare nu sunt ok, bla bla). Excelent review-ul!

    In rest, intradevar Divinity Original Sin e ceva extraordinar. Pentru mine e jocul preferat din ultimii ani si abia astept sa joc Enhanced Edition in curand. Dar comparatia nu e corecta pentru PoE. PoE e fix ce s-au angajat sa faca in kickstater, un RPG old school in stilul celor Infinity Engine. Si au reusit. D:OS e total altceva. Da, tot un RPG, dar e RPG-ul care vroiau sa il faca Larian, e viziunea lor, e un RPG modern (chiar daca isometric). Nu e vorba sa fie „spiritual successor” pentru vreun BG, PS:T sau altele.

    Kickstarter-ele astea care sunt succesoare e unor jocuri mai vechi sunt oarecum captive ale acelor jocuri/idei pentru ca oameni asta au platit. Nu poti sa ceri bani sa faci un succesor ale jocurilor stil Infinity Engine si apoi sa livrezi D:OS. E D:OS mai bun decat PoE? Eu zic ca da. Dar nu asta ai promis ca livrezi cand i-ai cerut omului banii. Si atunci… e dificil. Din acest punct de vedere Obsidian nu cred ca au avut aceeasi libertate care au avut-o Larian. Si e normal, Larian au facut-o in mare pe banii lor.

    • ncv
      Posted iulie 8, 2015 9:18 pm 0Likes

      multumesc!
      treaba e ca au promis pe langa Infinity Engine-like si BG2 si Planescape, si m-am bucurat, apoi m-am simtit trisat. sunt convins ca daca joc acum BG2 o sa-l inghit cu greu, asa cum bine spune si Mircea, dar eu raman la parerea mea ca nu au atins complexitatea acestor din urma titluri. se putea mai mult cu doar putin mai multa atentie la detaliu. nu vroiam jocul perfect, vroiam insa sa simt pasiunea din spatele detaliilor, asa cum am simtit-o cand am jucat D.OS.
      ehh… ma bucur ca lumea a reactionat pozitiv si ca au vandut mult. acum au bani sa faca mai bine, mai mult, probabil au castigat si incredere (sper) sa inventeze cu tupeu.

  • Mircea
    Posted iulie 8, 2015 4:20 pm 0Likes

    Pacat ca ai mentionat doar partile pozitive din Divinity: Original Sin. Sunt multe negative si acolo. E adevarat ca jocul este limitat dar este mai putin limitat decat BG 2 si BG 1. Crede-ma le-am jucat ca „pregatire” si am vazut cat de slabe sunt comparativ cu un Witcher 3.

    Cu toate astea mi-a placut. Din ce motiv? Din cauza ca esenta jocului nu este libertatea de actiune sau asa zisul „emergent game-play” ci exploatarea regulilor care seamana foarte mult cu D&D sau mai degraba cu Pathfinder. PoE este o insiruire de lupte cu diverse creaturi care pot fi abordate intr-un fel infinit. Da, nu poti manipula mediul dar ai atat de multe vraji, atat de multe optiuni incat e fascinant cum poti sa teoretizezi totul, sa pozitionezi party-ul perfect, ca sa faci o combinatie meseriasa.

    Frumusetea PoE vine din alt loc. Nu din libertate ci paradoxal din limitarile pe care le are si pe care daca inveti sa le exploatezi devii de neoprit. E o satisfactie similara cu placerea pe care o ai cand ai construit orasul perfect in Emperor: Rise of the Middle Kingdom.

  • ncv
    Posted iulie 8, 2015 9:24 pm 0Likes

    citesc acest articol deosebit de interesant:
    http://kotaku.com/how-kickstarter-saved-obsidian-1716537369
    si-mi tot suna in cap: „E uşor să distrugi, ai încercat vreodată să construieşti?”

  • shepard76
    Posted iulie 9, 2015 8:29 am 0Likes

    de acord cu review-ul , insa dupa parerea mea avenit un pic cam tarziu pt ca mai este putin timp si apare urm expantion plus un patch ce va rezolva multe din punctele negative

    http://www.neoseeker.com/news/27037-pillars-of-eternity-patch-20-available-for-all-lands-with-the-white-marchs-part-1/

    • ncv
      Posted iulie 9, 2015 10:54 am 0Likes

      din punctele pe care le-au trecut ei acolo patch-ul 2.0 nu o sa repare nimic din ce m-a deranjat pe mine.

      also, am scris un pic mai sus:
      „chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat”

      sper sa ma contrazica.

  • ncv
    Posted iulie 9, 2015 10:50 am 0Likes

    review-urile mele mereu o sa vina un pic mai traziu 🙁

    • Gheorghe
      Posted ianuarie 11, 2017 8:57 pm 0Likes

      Si eu am un comentariu intarziat… Cautam un RPG nou pe care sa il joc si de ceva vreme ma uit la Pillars. M-am uitat pe youtube la cateva inregistrari din timpul jocului si nu m-a convins. Luptele pareau a fi dintr-un joc foarte vechi. Ultimul RPG a fost exact Divinity Original Sin (enhanced) cu care se face comparatie destul de des, iar DOS mi-a placut enorm.

      Review-ul e bun pentru ca ma lamureste sa nu dau banii pe Pillars, poate doar la mega sale. Inteleg ca e un joc pentru fani, dar mai bine faceau un remake cu un expansion nou la Icewind Dale sau alt joc consacrat.

      Cand ai ca si competitie jocuri ca Divinity sau Witcher 3 (care arata cat de mult se poate face prin pasiune), sa faci acum un joc ca Pillars, e ca si cum Sony ar reveni cu o discheta floppy de 144 de mega, pentru nostalgici. Acelasi lucru se poate spune de jocurile cu grafica pixelata, care in loc sa inoveze ceva, incearca sa exploateze (facil) prin nostalgie niste limitari obiective de alta data.

      Imi plac remake-urile, iar uneori caut pe net astfel de jocuri sau editoare pentru jocuri vechi. Dar jocurile noi trebuie sa inoveze, sa foloseasca curba evolutiei din ultimii ani, nu sa revina la concepte depasite. Pana si in primul Neverwinter, animatiile si luptele erau mai interesante decat ce am vazut in acest joc. In NWN, cu multi ani in urma, puteai face pauza, zoom si roti camera in jurul unui mag care casta un chain lightning. In Pillars poti face asta?

  • Doc
    Posted iulie 9, 2015 10:58 pm 0Likes

    *O corectie rapida: Buzdugan = mace, in engleza. Flail = bici de lupta. Buzdugan nu e tot una cu biciul de lupta.*
    Inapoi la citit, foarte bun articolul.

    • ncv
      Posted iulie 10, 2015 5:34 am 0Likes

      am modificat, multumesc!
      initial am pus bice, dar mi-am spus ca nu arata exact ca un bici, am tradus flail si Google mi-a adus buzdugan, cu care nu am fost de acord, dar, daca nu m-am priceput.

  • Intelect Activ
    Posted februarie 27, 2017 4:50 pm 0Likes

    Autorul acestui articol, cu siguranţă, nu a ajuns prea departe, în joc, fiind greu de cap, iute la mînie, fără răbdare şi mai ales cunoaştere a variantelor îmbunătăţite…

Leave a comment