REVIEW: Pillars of Eternity
Dacă ar fi jucat alte jocuri, le-ar fi plăcut ce au făcut alţii cu cărţile şi manuscrisele lor şi ne-ar fi dat din când în când un bonus pentru că le citim, sau ar mai fi deschis măcar alte linii de dialog. Ar fi plasat o reţetă sau un artificiu de gameplay în interiorul lor. Vorbind de reţete… în mai toate jocurile bune în care există, e o plăcere să le descoperi şi să experimentezi. În Pillars… nimic din toate astea nu se întâmplă. Ai un meniu separat unde poți augmenta echipamentul, unul în care creezi (vorba vine, dacă ai componentele necesare doar apeşi un buton şi atât) poţiuni şi altul în care… produci scroll-uri. Şi gata, toate reţetele sunt deja cunoscute, trebuie doar să strângi ingredientele. În plus, combinaţiile nu au niciun sens. Fiţi atenţi aici: să spunem că ni se pune pata şi vrem să creăm un pergament care ne dă puterea când îl citim (cred, jocurile uită să explice cum se întâmplă cu hârtiile de gen şi de ce sunt distruse după… mă rog, tot ce trebuie să știm este că ţin loc de magii şi pot fi, de obicei, aruncate de eroii care nu au astfel de valenţe), ce spuneam(?), aşa, care ne dă puterea când îl citim să aruncăm un con de flăcări către oricine stă în faţa noastră. De ce credeţi că avem nevoie pentru a crea un astfel de scroll? Un wyrt, adică o plantă medicinală, câteva perle în formă de lacrimă şi un sac plin de venin de la un păianjen uriaş. Ce drac de legătură au aceste obiecte cu focul şi cum le infuzezi proprietăţile într-un pergament? Probabil iar vă vine să-mi spuneţi: „băi Nicule, iar exagerezi.” Dar, aici chiar recidivez, haideți să vedem prin comparaţie cum funcţionează crafting-ul în Divinity. Pentru a crea un pergament avem nevoie de o bucată de hârtie, de o pană şi de o călimară. Hârtia poate fi cumpărată, găsită sau creată, din lemn pasat, presat la cald – avem nevoie şi de un furnal. Pana de scris poate fi cumpărată, găsită (aţi înţeles idea, nivelul de la care poţi porni în a inventa ceva e opţional şi variat) sau creată, după ce băgăm un cuţit într-o pernă, alegem una care ne place şi o ascuţim. Cerneala standard nu are însă puterea necesară de a crea ceva magic, pentru a funcţiona trebuie să fie infuzată cu praf de pixie. Care, la rândul lui, poate fi obţinut prin amestecarea altor prafuri care şi ele ajung în acel stadiu prin zdrobire – avem nevoie de mojar şi pistil. Apoi, scriem noi frazele pe foaie, dar cum facem ca hârtia să prindă viaţă şi putere? Avem nevoie de ceva esenţe tari, recuperate după ce omorâm un elemental. Dacă spiritul era de foc şi pergamentul rezultat va avea aceleaşi veleități. Dacă era de apă… Cât de mişto poate fi acest proces de meşteşugărit prin comparaţie? Nu mai spun că unele părţi ale reţetelor mai puternice trebuie ghicite şi experimentate din ce mai auzi de la bătrâni şi din ce mai citeşti prin cărţi. Am mai spus-o şi în review-ul lui Divinity, sunt câţiva maeştri de mult apuşi în acest joc care erau la fel de paranoici ca şi Michelangelo când venea vorba de scrierile lor şi de cine s-ar putea folosi de învăţăminte. Ce atingere meseriaşă, ce atenţie la detaliu…
Pillars of Eternity a fost prezentat ca un succesor spiritual pentru Icewind Dale, Baldur’s Gate şi Planescape: Torment. Nimeni nu s-a îndoit de adevărul din spatele acestor afirmaţii pentru că cei care urmau să-l creeze erau maeştrii care ne-au dăruit de-a lungul timpului Fallout 1, 2 şi New Vegas, Planescape: Torment, Arcanum, seria Icewind Dale şi i-au ajutat pe cei de la BioWere cu Baldur’s Gate 1 şi 2. Cât de bine sună acest CV? Dar, din păcate, nu s-au ridicat, ca şi complexitate, nici măcar la jumătate din ce au creat în trecut. Au cerut 1.1 milioane pentru a-şi duce misiunea la bun sfârşit. Şi mi-aţi putea spune: „băi Nicule, e un Kickstarter, e normal ca jocul să nu aibă aceleaşi dimensiuni şi complexitate ca celelalte” şi tind să vă dau dreptate, ba chiar acest fapt a atârnat greu în momentul în care am acordat nota, dar (alt dar), au primit 4 milioane în loc de 1 – cât credeau ei că aveau nevoie. În niciun moment nu au spus, băi, o să fie totuşi o variantă light a jocurilor de demult, facem cât putem. Nici măcar după ce l-au lansat nu am auzit nimic de genul. I-aş fi iertat şi apreciat dacă s-ar fi întâmplat şi sunt convins că nu aş fi fost singurul, vorbim aici de nişte legende ale industriei, oameni pe care mulţi dintre noi îi iubim şi de la care dorim alte şi alte jocuri. Aşa, pare că ori au minţit şi ne mint în continuare, ori că habar nu aveau cât o să coste un astfel de joc. Oare cum ar fi arătat Pillars dacă nu ar fi primit decât 1.1 milioane? L-au mai şi lansat la 45 de euro. Prin comparaţie Divinity s-a lansat direct la 40 şi este de două, trei ori, mai complex. Larian Studios nu a spus în niciun moment cum că jocul o să fie pe acelaşi palier cu clasicii şi au cerut doar 400 de mii de dolari, dar nu pentru a crea jocul, ci pentru a-l şlefui, pentru a-l duce acolo unde credeau ei că o să fie perfect. Au primit aproape un milion şi s-au descurcat de minune, pentru că ei chiar ştiau ce aveau de făcut, pentru că ei investiseră deja mai bine de 5 milioane din banii lor.
Nu am jucat Icewind Dale, aşa că nu pot face o comparaţie directă, dar Baldur’s Gate şi Planescape: Torment… să fim serioşi. Au trecut mai bine de 10 ani de când am terminat BG2 şi extensia Throne of Bhaal, aşa că nu trebuie să puneţi mare preţ pe tot ce urmează să spun, eram uşor impresionabil atunci, încă descopeream ce înseamnă RPG-ul şi, aşa cum vă imaginaţi, BG2 a dat cu mine de pământ. Îmi aduc aminte însă cu bucurie de multe din locurile vizitate (mare lucru), era ceva mistic în spatele lor, ceva deosebit, ceva diferit de locaţiile medievale şi de universul tolkienesc de care sunt (acum) atât de sătul. Pillars, cu tot universul lui original şi unic, nu reuşeşte să iasă din aceste tipare şi parcă toate lighioanele cu care m-am luptat le-am mai văzut în altă parte. Măcar dacă ar fi avut personalitate. Îmi mai aduc aminte cum, în BG2, ca să omori un trol trebuia ca ultima lovitură să fie de foc sau cum unele din arme şi inele erau blestemate şi nu mai puteau fi dezechipate… de fapt, lipsa efectelor negative, de orice fel, venite din orice plan, fie personal, fizic, coincidental, este o problemă a întregii industrii. Foarte rar mai găseşti acum un RPG care să aibă tupeul să-ţi arunce în cârcă rezultate negative dacă alegi să fi bun. În trecut, unul din companionii mei, o elfiţă frumoasă, mi-a spus în mijlocul pădurii, „nu mai pot sta lângă tine, nu pot fi lângă oameni care omoară animale.” Şi a plecat, şi nu era nimic de făcut, pentru că stilul meu de joc, obsedat de explorare, nu-mi permitea să nu omor animalele care mă atacau. A fost, într-un fel, o lecţie de viaţă – dacă un animal te atacă nu înseamnă că merită omorât… Nu îmi aduc aminte exact care joc mi-a oferit acest şoc, oare era Arcanum?
Nu cred că mai trebuie să subliniez că nimic de gen nu se întâmplă în Pillars, toţi companionii pe care-i poţi recruta sunt penibili de lipicioşi şi stoici dacă alegi să fii bun (nu pot să raportez, din păcate, ce se întâmplă dacă eşti rău, nu am încercat) şi din ce îmi dau seama nu există niciunul care să te refuze sau să plece dacă nu le arăţi din când în când şi partea neagră a sufletului tău (aşa cum se întâmpla în trecut cu companionii de tip lawful, neutral sau chaotic, evil). Vorbind de Arcanum, nu înţeleg cum aceiaşi oameni care au creat acea demenţă au reuşit să regreseze atât de mult. E ca şi cum şi-ar fi pierdut imaginaţia pe drum. Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, este unul dintre cele mai deosebite jocuri pe care le-am încercat vreodată. O lume în care ştiinţa se înfruntă cu misticul şi cu magicul. În care steampunk-ul şi mecanismele, industria în general, începe să câştige teren în detrimentul magiei şi a credinţelor. Personajele (deşi şi ele tipic tolkieneşti) şi quest-urile sunt incredibile şi pot fi narate mai departe, aşa cum bine ne-a şi arătat Elessar în Level-ul din iunie 2009, sub formă de nuvelă. Nici nu-ţi dai seama că cineva îţi descrie întâmplările dintr-un joc când se apucă de povestit, atât de frumoase şi de stufoase sunt. Crafting-ul? În Arcanum parcă mi-l aduc aminte de două ori mai complex şi mai frumos expus chiar şi decât în Divinity. Unde au dispărut toate astea?
29 Comments
George Ene
Recunosc ca am dat scoll sa vad doar nota :)) timpul sa citesc acum.
Bethrezen
Jocul se aseamana cel mai mult si mai mult fix cu jocul pe care nu l-ai jucat: Icewind Dale. De altfel, daca lasi optiunea pentru a asculta comentariile game designer-ilor activata, se precizeaza asta in mod expres, cred ca de doua ori.
Nu e un Baldur’s Gate 3 ci un foarte imbunatatit Icewind Dale 3. De unde si optiunea de a-ti crea chiar tu party-ul, lucru obligatoriu in ID3.
Ziskele
Mie mi s-a parut mult sub nivelul de tactica necesar pentru Icewind Dale, care iti macina nervii marunt cu axe-ul unui Frost Giant si pe nivelul de dificultate normal. Cred ca daca il juca mai punea in spinarea cu neajunsuri inca un minus.
ncv
@Bethrezen: vezi ce se intampla cand nu-ti faci temele bine? 🙂
dar uite, direct de pe site-ul lor:
„Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur’s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.”
Bethrezen
Poate pe site au pus accent pe asemanarea cu Baldur’s Gate, fiind un titlu mult mai cunoscut (marketing), insa si-au facut clara intentia in-game. Iti recomand sa joci Icewind Dale 1 si 2 si sa observi asemanarile.
Bethrezen
Poveste cu inelul de +3 perception care nu e compatibil cu nu stiu ce alt item cu nu stiu ce aura, ori e un bug, ori o neatentie a ta. Stats-urile de acelasi fel nu se stackeaza, lucru precizat expres in joc. Lucru care iarasi respecta, daca nu ma-nsel, sistemul din BG si ID.
ncv
ori am complicat fraza prea mult si spunem amandoi acelasi lucru ori habar nu am ce inseamna stacking (sau cred ca inseamna tocmai inversul a ce am spus).
problema mea este ca nu pot sa folosesc doua obiecte care bonifica acelasi status. inteleg ca asta se intampla si in BG2 si poate toata gasca veche (nu imi mai aduc aminte), dar imi pare un sistem invechit care nu ar mai trebui folosit. face sute de item-uri redundante, si nici nu prea face sens sa se intamplea asa.
daca in schimb imi spui ca nu, ca merge sa folosesti doua obiecte care maresc, de exemplu, perception, si sa ai parte de buff-urile amandurora, atunci te contrazic, chiar si cu screen-uri daca vrei. am jucat jocul pe parcursul ultimelor 3 patch-uri, inclusiv ultimul si in toate 3 versiunile s-a intamplat la fel.
casca cu +3 la peception => poti arunca toate inelele, pelerinele etc. care nu au perception mai mare.
o discutie mai interesanta ar fi: e corect ca un review-er sa se planga de faptul ca jocul nu e ce vrea el?… cand devine o regula a unui joc un minus?
Cavalary
Reviewer-ul se poate plange de ce vrea, iar cititorul va vedea daca i se par acceptabile acele motive de nemultumire sau nu. Oricum review-urile care conteaza sunt cele care scot in evidenta minusurile, ca de plusuri se ocupa marketingul.
Cat despre non-stacking, da, ala e sistemul din jocurile D&D in general. In cele mai vechi e si mai rau de fapt, ca-n primul Baldur’s Gate poti purta doar un singur obiect magic, punct, si statsurile nu cresc deloc, ce ai de la inceput asa ramane natural, AD&D rules and all.
Bethrezen
Revin maine cu noi comentarii daca nu uit =)
Raul Alin Guse
Sincer chiar mi-a placut jocul, mai ales partea cu propriul tau castel. Apropo, stie careva vreun joc survival-sandbox ? (nu Minecraft, ca l-am jucat, ceva cu grafica mai less square-ish)
ncv
si mie mi-a placut jocul 🙂
incearca ARK: Survival Evolved
http://store.steampowered.com/app/346110/
chiar daca e un Early Access multa lume spune numai de bine
Raul Alin Guse
Multumesc. Am auzit de el dar nu stiam daca merita incercat
Pakistan
pe langa discutie:
avand in vedere ca inca nu am jucat nici Pillars si nici Original Sin, dupa ce am citit reviewul am tras concluzia ca ar trebui sa joc intai Pillars si apoi Divinity-ul ca sa pot sa le savurez pe amandoua cum trebuie 😀
ncv
hai ca asta e tare, de vreo 3 ori mi-a trecut prin cap sa scriu exact ce ai spus aici in review si tot am uitat. 🙂
este cea mai buna afacere daca-ti place genul.
Mr. W
M-a cam încurcat acronimul „PoE” – mă tot gândeam la Path of Exile şi mă minunam ce ‘mniezo caută aici 🙂
untip
Cu cat citesc review cu atat mi se pare ca nu s-a citit ce a promis jocul. Jocu a promis sa fie un succesor spiritual jocurilor Ininity Engine, lucru care a reușit. Pentru mine, comparând cu celelalte jocuri IE e pe locul 3 impreuna cu IWD2 si dupa Torment si BG2.
Insa sincer cel mai deranjant lucru e comparatia constanta cu D:OS. Sunt jocuri complet diferite, care nu au nicio asemănare in afara de faptul ca sunt RPG-uri. E cum ai compara CS cu CoD-ul. Ambele sunt FPS dar au principii fundamentale diferite, și asta le diferentiaza.
Comparația cu BG2 e de înțeles însa in BG2 e o aventura de nivel epic Acolo te duci în iad, apoi în tibet, apoi la dragoni, apoi în vulcan și apoi devii zeu. In BG1 te duci în pădurea 1, apoi in pădurea 2 apoi in mina 1 și mina 2 si apoi în pădurea 3. Si nici in BG 1 nu existau cine știe ce itemuri. Ai un topor care da +1d6 fire damage, o sabie cu un nume unic dar e doar un Long Sword +3, o sabie ce iti da free movement si cam atât. Si PoE e un BG 1 șlefuit incredibil de mult.
In rest review-ul are completa dreptate, mai ales cu optimizarea si anumite bug-uri. Expansion-ul va rezolva multe din aceste probleme si aduce multe schimbări dorite, dar pana atunci acele probleme inca vor exista
ncv
stiu, si eu m-am gandit de multe ori in timp ce am compus cum ca nu prea e buna comparatia. 🙁
nu vroiam ca Pillars sa fie Divinity, vroiam insa sa fie un la fel de frumos CRPG modernizat. vroiam prea multe 😐
presupun ca putem cade de acord cum ca amandoua sunt CRPG-uri nu. fantasy, izometrice, kickstart-ate, story driven – au destul de multe in comun. 🙂
ncv
chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat. 😐
FlorinM
Am terminat in sfasit de citit tot. Ce pot sa zic? Desi imi place la nebunie PoE si, personal, i-as da o nota mai mare, asta e fix genul de review care vreau sa il citesc cat mai des. Ca exemplu, cand cumpar carti pt Kindle de pe Amazon merg direct la review-urile de 1-2 stele.
Plus-urile le gasesti peste tot si in general le stii ca doar alea te-au atras la pagina de „add to cart”. Partile negative mi se par mult mai importante cand decizi daca dai banul sau nu. In final e vorba daca eu consider ca pot trece peste ele (poate chiar nu le consider negative unele) sau e ceva showstopper. Important e sa le stiu dinainte si nu multi review-eri le prezinta. Sau cel mult le prezinta doar pe cele grafice (merge doar cu 21 de fps, texturile cutare nu sunt ok, bla bla). Excelent review-ul!
In rest, intradevar Divinity Original Sin e ceva extraordinar. Pentru mine e jocul preferat din ultimii ani si abia astept sa joc Enhanced Edition in curand. Dar comparatia nu e corecta pentru PoE. PoE e fix ce s-au angajat sa faca in kickstater, un RPG old school in stilul celor Infinity Engine. Si au reusit. D:OS e total altceva. Da, tot un RPG, dar e RPG-ul care vroiau sa il faca Larian, e viziunea lor, e un RPG modern (chiar daca isometric). Nu e vorba sa fie „spiritual successor” pentru vreun BG, PS:T sau altele.
Kickstarter-ele astea care sunt succesoare e unor jocuri mai vechi sunt oarecum captive ale acelor jocuri/idei pentru ca oameni asta au platit. Nu poti sa ceri bani sa faci un succesor ale jocurilor stil Infinity Engine si apoi sa livrezi D:OS. E D:OS mai bun decat PoE? Eu zic ca da. Dar nu asta ai promis ca livrezi cand i-ai cerut omului banii. Si atunci… e dificil. Din acest punct de vedere Obsidian nu cred ca au avut aceeasi libertate care au avut-o Larian. Si e normal, Larian au facut-o in mare pe banii lor.
ncv
multumesc!
treaba e ca au promis pe langa Infinity Engine-like si BG2 si Planescape, si m-am bucurat, apoi m-am simtit trisat. sunt convins ca daca joc acum BG2 o sa-l inghit cu greu, asa cum bine spune si Mircea, dar eu raman la parerea mea ca nu au atins complexitatea acestor din urma titluri. se putea mai mult cu doar putin mai multa atentie la detaliu. nu vroiam jocul perfect, vroiam insa sa simt pasiunea din spatele detaliilor, asa cum am simtit-o cand am jucat D.OS.
ehh… ma bucur ca lumea a reactionat pozitiv si ca au vandut mult. acum au bani sa faca mai bine, mai mult, probabil au castigat si incredere (sper) sa inventeze cu tupeu.
Mircea
Pacat ca ai mentionat doar partile pozitive din Divinity: Original Sin. Sunt multe negative si acolo. E adevarat ca jocul este limitat dar este mai putin limitat decat BG 2 si BG 1. Crede-ma le-am jucat ca „pregatire” si am vazut cat de slabe sunt comparativ cu un Witcher 3.
Cu toate astea mi-a placut. Din ce motiv? Din cauza ca esenta jocului nu este libertatea de actiune sau asa zisul „emergent game-play” ci exploatarea regulilor care seamana foarte mult cu D&D sau mai degraba cu Pathfinder. PoE este o insiruire de lupte cu diverse creaturi care pot fi abordate intr-un fel infinit. Da, nu poti manipula mediul dar ai atat de multe vraji, atat de multe optiuni incat e fascinant cum poti sa teoretizezi totul, sa pozitionezi party-ul perfect, ca sa faci o combinatie meseriasa.
Frumusetea PoE vine din alt loc. Nu din libertate ci paradoxal din limitarile pe care le are si pe care daca inveti sa le exploatezi devii de neoprit. E o satisfactie similara cu placerea pe care o ai cand ai construit orasul perfect in Emperor: Rise of the Middle Kingdom.
ncv
citesc acest articol deosebit de interesant:
http://kotaku.com/how-kickstarter-saved-obsidian-1716537369
si-mi tot suna in cap: „E uşor să distrugi, ai încercat vreodată să construieşti?”
shepard76
de acord cu review-ul , insa dupa parerea mea avenit un pic cam tarziu pt ca mai este putin timp si apare urm expantion plus un patch ce va rezolva multe din punctele negative
http://www.neoseeker.com/news/27037-pillars-of-eternity-patch-20-available-for-all-lands-with-the-white-marchs-part-1/
ncv
din punctele pe care le-au trecut ei acolo patch-ul 2.0 nu o sa repare nimic din ce m-a deranjat pe mine.
also, am scris un pic mai sus:
„chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat”
sper sa ma contrazica.
ncv
review-urile mele mereu o sa vina un pic mai traziu 🙁
Gheorghe
Si eu am un comentariu intarziat… Cautam un RPG nou pe care sa il joc si de ceva vreme ma uit la Pillars. M-am uitat pe youtube la cateva inregistrari din timpul jocului si nu m-a convins. Luptele pareau a fi dintr-un joc foarte vechi. Ultimul RPG a fost exact Divinity Original Sin (enhanced) cu care se face comparatie destul de des, iar DOS mi-a placut enorm.
Review-ul e bun pentru ca ma lamureste sa nu dau banii pe Pillars, poate doar la mega sale. Inteleg ca e un joc pentru fani, dar mai bine faceau un remake cu un expansion nou la Icewind Dale sau alt joc consacrat.
Cand ai ca si competitie jocuri ca Divinity sau Witcher 3 (care arata cat de mult se poate face prin pasiune), sa faci acum un joc ca Pillars, e ca si cum Sony ar reveni cu o discheta floppy de 144 de mega, pentru nostalgici. Acelasi lucru se poate spune de jocurile cu grafica pixelata, care in loc sa inoveze ceva, incearca sa exploateze (facil) prin nostalgie niste limitari obiective de alta data.
Imi plac remake-urile, iar uneori caut pe net astfel de jocuri sau editoare pentru jocuri vechi. Dar jocurile noi trebuie sa inoveze, sa foloseasca curba evolutiei din ultimii ani, nu sa revina la concepte depasite. Pana si in primul Neverwinter, animatiile si luptele erau mai interesante decat ce am vazut in acest joc. In NWN, cu multi ani in urma, puteai face pauza, zoom si roti camera in jurul unui mag care casta un chain lightning. In Pillars poti face asta?
Doc
*O corectie rapida: Buzdugan = mace, in engleza. Flail = bici de lupta. Buzdugan nu e tot una cu biciul de lupta.*
Inapoi la citit, foarte bun articolul.
ncv
am modificat, multumesc!
initial am pus bice, dar mi-am spus ca nu arata exact ca un bici, am tradus flail si Google mi-a adus buzdugan, cu care nu am fost de acord, dar, daca nu m-am priceput.
Intelect Activ
Autorul acestui articol, cu siguranţă, nu a ajuns prea departe, în joc, fiind greu de cap, iute la mînie, fără răbdare şi mai ales cunoaştere a variantelor îmbunătăţite…