REVIEW: Pillars of Eternity
Mai ştiu? Mai ştiu. Câteva dintre clasele de eroi din care putem alege sună demenţial, dar în practică… Un chanter, de exemplu, este un luptător care cântă în timp ce luptă, iar toate trilurile lui sunt ori buff-uri pentru echipă, ori debuff-uri pentru atacatori. După ce termină 3 piese (ori 4, ori 5, în funcţie de necesar), incantaţiile pe care le cunoaşte devin active şi pot fi folosite. Trei schelete care să lupte lângă echipă, nicio problemă, fulgere nimicitoare, fantome, frică şi aşa mai departe, din nou, nicio problemă. Nu mai spun că ordinea în care cântă trilurile poate fi rearanjată după nevoie. În mare, toate luptele încep cu o rafală de săgeţi şi proiectile, aşa că, de ce nu am începe cu ceva care ar mări viteza de tragere şi reîncărcare a arcurilor, arbaletelor şi carabinelor pe care le avem în dotare. Cum luptele devin rapid intime, un cântec care să reducă puterea de tăiere şi străpungere a armelor inamicilor pare o alegere bună, nu? Şi aşa mai departe. Chanter-ii sună ai dracu de bine, originali, flexibili, complecși, dar, 80% din lupte se vor termina înainte să apuce să termine cele 3 cântece pentru a fi în stare să arunce o incantaţie, nici nu mai vorbesc de 4 sau 5. De cele mai multe ori ai impresia că nu-şi aduc aportul, ceea ce sunt convins că nu este adevărat, buff-urile şi debuff-urile pe care le aplică m-au ajutat cu siguranţă în toate luptele pe care le-am dus, dar efectele lor nu sunt suficient de vizibile, impactul în bătălii ar fi trebuit să fie mai convingător. Producătorii ar fi trebuit să creeze aure, inamicii să fie perceptibil încetiniţi, echipa să strălucească când unul din atribute este umflat, nu ştiu, ceva. Nimic. În scurt timp devin şi plictisitori pentru că trilurile şi incantaţiile nu pot fi învăţate (deblocate) decât în momentul în care urcă în nivel (adică rar) şi mai sunt şi puţine la număr. Ar fi fost atât de interesant şi satisfăcător să mai înveţi un cântec de la o bătrânică pe care ai dat click doar aşa, într-o doară, sau poate din conexiunile alea pe care le tot faci cu spiritele auriilor, poate din cărţile aruncate peste tot, sau mă rog, din cele la care ajungi mai greu… în felul acesta ar fi dat valoare şi ar fi legat elementele jocului între ele… dar, cine are timp de aşa ceva? Faptul că textele sunt nimicuri (deşi ar trebui să fie exact invers, într-un univers care pune atât de multă valoare pe informaţie, ştiinţă şi inteligenţă) îţi este subliniat de două ori pentru că Rua Kana (chanter-ul echipei) este un personaj grandios care iubeşte cărţile şi aventura într-un mod debordant.
Norocul meu că m-am uitat peste tipul de „vrăji” şi efecte pe care clasele le pot arunca şi am decis să fiu un Cipher, un fel de mentalist care se joacă cu minţile inamicilor: paralizii, seduceri, interdicţii, blocaje, toate îmi par foarte importante în luptele mai complexe şi le prefer mereu multor altora. Cipher-ii s-au dovedit a fi şi clasa cea mai puternică şi versatilă la începutul jocului, pentru că, deşi au în arsenal mai puţine „vrăji” decât, să zicem, un druid sau un preot, le pot recasta după fiecare luptă. Toate celelalte clase de eroi care folosesc „magia” nu pot arunca, până la un anumit nivel, decât un număr fix de „vrăji”, după care sunt nevoiţi să se odihnească, dacă doresc să le refolosească. O mecanică de joc pe care am găsit-o iniţial restrictivă şi fără logică (deşi există în acest tip de jocuri încă de la începuturi), Dar… (în sfârşit un dar pozitiv).
După toate aceste pagini, parcă vă şi văd cum mai derulaţi o dată articolul până la notă şi vă întrebați contrariaţi, „atât de multe bile negre şi totuşi o notă atât de mare?!”. Am înclinat mult timp către un 7 – 7 virgulă 5, dar… trebuie să fiu sincer atât cu voi, cât şi cu mine. În ciuda tuturor minusurilor prezentate până acum, în ciuda tuturor stângăciilor, în ciuda a tot ce vroiam eu să fie, Pillars tot a reuşit să mă ţină acolo şi să mă surprindă. Chiar dacă nu aduce nimic nou şi e, din anumite puncte de vedere, de-a dreptul jignitor, are totuşi suficientă personalitate şi… intelect, cât să se facă interesant. Doar am vorbit pe 8 pagini despre el. Universul expus reuşeşte să fie mai… cult decât cel al majorităţii RPG-urilor lansate în ultimii ani. L-am terminat cu bucurie şi foarte rar m-am plictisit.
Cetatea, în ciuda tuturor minusurilor pe care vi le-am înşirat, vine cu un bonus care le striveşte sub greutatea lui pe toate. Sub castel, un om nebun a săpat şi construit o întreagă altă lume. Subteranele fără fund ale Caed Nuei sunt mai deosebite şi mai dure decât ce descoperim în majoritatea dungeon crawler-erelor actuale. Acesta este locul în care revii pentru a testa noi strategii şi pentru a-ţi măsura forţele. Nu faceţi ca mine, nu vă încăpăţânaţi să atingeţi fundul imediat ce aţi descoperit Od Nua, luptele pot deveni plictisitoare, frustrante chiar, pentru că nivelurile temniţei nu ţin cont de nivelul la care eroii tăi au ajuns (ce bine). Reveniţi din când în când, mai cuceriţi un etaj două şi minunaţi-vă în faţa nebuniei grafice. Poate că planşele nu sunt atât de complexe ca cele din trecut, nu au stat să gândească istoria din spatele lor, dar artistul grafic care a creat pentru Pillars este fără doar şi poate un geniu. Frumuseţea jocului este incontestabilă şi reuşeşte să dea de pământ cu multe din titlurile moderne. În ciuda locaţiilor banale prin care te poartă, planşele, ajutate de sunet, reuşesc nu numai să fie deosebit de frumoase, ci şi să imprime emoţii, insecuritate, frică. Nu de puţine ori m-am trezit că apăs butonul de quick-save doar pentru că simţeam că după următorul colţ o să dau de dracu’.
29 Comments
George Ene
Recunosc ca am dat scoll sa vad doar nota :)) timpul sa citesc acum.
Bethrezen
Jocul se aseamana cel mai mult si mai mult fix cu jocul pe care nu l-ai jucat: Icewind Dale. De altfel, daca lasi optiunea pentru a asculta comentariile game designer-ilor activata, se precizeaza asta in mod expres, cred ca de doua ori.
Nu e un Baldur’s Gate 3 ci un foarte imbunatatit Icewind Dale 3. De unde si optiunea de a-ti crea chiar tu party-ul, lucru obligatoriu in ID3.
Ziskele
Mie mi s-a parut mult sub nivelul de tactica necesar pentru Icewind Dale, care iti macina nervii marunt cu axe-ul unui Frost Giant si pe nivelul de dificultate normal. Cred ca daca il juca mai punea in spinarea cu neajunsuri inca un minus.
ncv
@Bethrezen: vezi ce se intampla cand nu-ti faci temele bine? 🙂
dar uite, direct de pe site-ul lor:
„Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur’s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.”
Bethrezen
Poate pe site au pus accent pe asemanarea cu Baldur’s Gate, fiind un titlu mult mai cunoscut (marketing), insa si-au facut clara intentia in-game. Iti recomand sa joci Icewind Dale 1 si 2 si sa observi asemanarile.
Bethrezen
Poveste cu inelul de +3 perception care nu e compatibil cu nu stiu ce alt item cu nu stiu ce aura, ori e un bug, ori o neatentie a ta. Stats-urile de acelasi fel nu se stackeaza, lucru precizat expres in joc. Lucru care iarasi respecta, daca nu ma-nsel, sistemul din BG si ID.
ncv
ori am complicat fraza prea mult si spunem amandoi acelasi lucru ori habar nu am ce inseamna stacking (sau cred ca inseamna tocmai inversul a ce am spus).
problema mea este ca nu pot sa folosesc doua obiecte care bonifica acelasi status. inteleg ca asta se intampla si in BG2 si poate toata gasca veche (nu imi mai aduc aminte), dar imi pare un sistem invechit care nu ar mai trebui folosit. face sute de item-uri redundante, si nici nu prea face sens sa se intamplea asa.
daca in schimb imi spui ca nu, ca merge sa folosesti doua obiecte care maresc, de exemplu, perception, si sa ai parte de buff-urile amandurora, atunci te contrazic, chiar si cu screen-uri daca vrei. am jucat jocul pe parcursul ultimelor 3 patch-uri, inclusiv ultimul si in toate 3 versiunile s-a intamplat la fel.
casca cu +3 la peception => poti arunca toate inelele, pelerinele etc. care nu au perception mai mare.
o discutie mai interesanta ar fi: e corect ca un review-er sa se planga de faptul ca jocul nu e ce vrea el?… cand devine o regula a unui joc un minus?
Cavalary
Reviewer-ul se poate plange de ce vrea, iar cititorul va vedea daca i se par acceptabile acele motive de nemultumire sau nu. Oricum review-urile care conteaza sunt cele care scot in evidenta minusurile, ca de plusuri se ocupa marketingul.
Cat despre non-stacking, da, ala e sistemul din jocurile D&D in general. In cele mai vechi e si mai rau de fapt, ca-n primul Baldur’s Gate poti purta doar un singur obiect magic, punct, si statsurile nu cresc deloc, ce ai de la inceput asa ramane natural, AD&D rules and all.
Bethrezen
Revin maine cu noi comentarii daca nu uit =)
Raul Alin Guse
Sincer chiar mi-a placut jocul, mai ales partea cu propriul tau castel. Apropo, stie careva vreun joc survival-sandbox ? (nu Minecraft, ca l-am jucat, ceva cu grafica mai less square-ish)
ncv
si mie mi-a placut jocul 🙂
incearca ARK: Survival Evolved
http://store.steampowered.com/app/346110/
chiar daca e un Early Access multa lume spune numai de bine
Raul Alin Guse
Multumesc. Am auzit de el dar nu stiam daca merita incercat
Pakistan
pe langa discutie:
avand in vedere ca inca nu am jucat nici Pillars si nici Original Sin, dupa ce am citit reviewul am tras concluzia ca ar trebui sa joc intai Pillars si apoi Divinity-ul ca sa pot sa le savurez pe amandoua cum trebuie 😀
ncv
hai ca asta e tare, de vreo 3 ori mi-a trecut prin cap sa scriu exact ce ai spus aici in review si tot am uitat. 🙂
este cea mai buna afacere daca-ti place genul.
Mr. W
M-a cam încurcat acronimul „PoE” – mă tot gândeam la Path of Exile şi mă minunam ce ‘mniezo caută aici 🙂
untip
Cu cat citesc review cu atat mi se pare ca nu s-a citit ce a promis jocul. Jocu a promis sa fie un succesor spiritual jocurilor Ininity Engine, lucru care a reușit. Pentru mine, comparând cu celelalte jocuri IE e pe locul 3 impreuna cu IWD2 si dupa Torment si BG2.
Insa sincer cel mai deranjant lucru e comparatia constanta cu D:OS. Sunt jocuri complet diferite, care nu au nicio asemănare in afara de faptul ca sunt RPG-uri. E cum ai compara CS cu CoD-ul. Ambele sunt FPS dar au principii fundamentale diferite, și asta le diferentiaza.
Comparația cu BG2 e de înțeles însa in BG2 e o aventura de nivel epic Acolo te duci în iad, apoi în tibet, apoi la dragoni, apoi în vulcan și apoi devii zeu. In BG1 te duci în pădurea 1, apoi in pădurea 2 apoi in mina 1 și mina 2 si apoi în pădurea 3. Si nici in BG 1 nu existau cine știe ce itemuri. Ai un topor care da +1d6 fire damage, o sabie cu un nume unic dar e doar un Long Sword +3, o sabie ce iti da free movement si cam atât. Si PoE e un BG 1 șlefuit incredibil de mult.
In rest review-ul are completa dreptate, mai ales cu optimizarea si anumite bug-uri. Expansion-ul va rezolva multe din aceste probleme si aduce multe schimbări dorite, dar pana atunci acele probleme inca vor exista
ncv
stiu, si eu m-am gandit de multe ori in timp ce am compus cum ca nu prea e buna comparatia. 🙁
nu vroiam ca Pillars sa fie Divinity, vroiam insa sa fie un la fel de frumos CRPG modernizat. vroiam prea multe 😐
presupun ca putem cade de acord cum ca amandoua sunt CRPG-uri nu. fantasy, izometrice, kickstart-ate, story driven – au destul de multe in comun. 🙂
ncv
chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat. 😐
FlorinM
Am terminat in sfasit de citit tot. Ce pot sa zic? Desi imi place la nebunie PoE si, personal, i-as da o nota mai mare, asta e fix genul de review care vreau sa il citesc cat mai des. Ca exemplu, cand cumpar carti pt Kindle de pe Amazon merg direct la review-urile de 1-2 stele.
Plus-urile le gasesti peste tot si in general le stii ca doar alea te-au atras la pagina de „add to cart”. Partile negative mi se par mult mai importante cand decizi daca dai banul sau nu. In final e vorba daca eu consider ca pot trece peste ele (poate chiar nu le consider negative unele) sau e ceva showstopper. Important e sa le stiu dinainte si nu multi review-eri le prezinta. Sau cel mult le prezinta doar pe cele grafice (merge doar cu 21 de fps, texturile cutare nu sunt ok, bla bla). Excelent review-ul!
In rest, intradevar Divinity Original Sin e ceva extraordinar. Pentru mine e jocul preferat din ultimii ani si abia astept sa joc Enhanced Edition in curand. Dar comparatia nu e corecta pentru PoE. PoE e fix ce s-au angajat sa faca in kickstater, un RPG old school in stilul celor Infinity Engine. Si au reusit. D:OS e total altceva. Da, tot un RPG, dar e RPG-ul care vroiau sa il faca Larian, e viziunea lor, e un RPG modern (chiar daca isometric). Nu e vorba sa fie „spiritual successor” pentru vreun BG, PS:T sau altele.
Kickstarter-ele astea care sunt succesoare e unor jocuri mai vechi sunt oarecum captive ale acelor jocuri/idei pentru ca oameni asta au platit. Nu poti sa ceri bani sa faci un succesor ale jocurilor stil Infinity Engine si apoi sa livrezi D:OS. E D:OS mai bun decat PoE? Eu zic ca da. Dar nu asta ai promis ca livrezi cand i-ai cerut omului banii. Si atunci… e dificil. Din acest punct de vedere Obsidian nu cred ca au avut aceeasi libertate care au avut-o Larian. Si e normal, Larian au facut-o in mare pe banii lor.
ncv
multumesc!
treaba e ca au promis pe langa Infinity Engine-like si BG2 si Planescape, si m-am bucurat, apoi m-am simtit trisat. sunt convins ca daca joc acum BG2 o sa-l inghit cu greu, asa cum bine spune si Mircea, dar eu raman la parerea mea ca nu au atins complexitatea acestor din urma titluri. se putea mai mult cu doar putin mai multa atentie la detaliu. nu vroiam jocul perfect, vroiam insa sa simt pasiunea din spatele detaliilor, asa cum am simtit-o cand am jucat D.OS.
ehh… ma bucur ca lumea a reactionat pozitiv si ca au vandut mult. acum au bani sa faca mai bine, mai mult, probabil au castigat si incredere (sper) sa inventeze cu tupeu.
Mircea
Pacat ca ai mentionat doar partile pozitive din Divinity: Original Sin. Sunt multe negative si acolo. E adevarat ca jocul este limitat dar este mai putin limitat decat BG 2 si BG 1. Crede-ma le-am jucat ca „pregatire” si am vazut cat de slabe sunt comparativ cu un Witcher 3.
Cu toate astea mi-a placut. Din ce motiv? Din cauza ca esenta jocului nu este libertatea de actiune sau asa zisul „emergent game-play” ci exploatarea regulilor care seamana foarte mult cu D&D sau mai degraba cu Pathfinder. PoE este o insiruire de lupte cu diverse creaturi care pot fi abordate intr-un fel infinit. Da, nu poti manipula mediul dar ai atat de multe vraji, atat de multe optiuni incat e fascinant cum poti sa teoretizezi totul, sa pozitionezi party-ul perfect, ca sa faci o combinatie meseriasa.
Frumusetea PoE vine din alt loc. Nu din libertate ci paradoxal din limitarile pe care le are si pe care daca inveti sa le exploatezi devii de neoprit. E o satisfactie similara cu placerea pe care o ai cand ai construit orasul perfect in Emperor: Rise of the Middle Kingdom.
ncv
citesc acest articol deosebit de interesant:
http://kotaku.com/how-kickstarter-saved-obsidian-1716537369
si-mi tot suna in cap: „E uşor să distrugi, ai încercat vreodată să construieşti?”
shepard76
de acord cu review-ul , insa dupa parerea mea avenit un pic cam tarziu pt ca mai este putin timp si apare urm expantion plus un patch ce va rezolva multe din punctele negative
http://www.neoseeker.com/news/27037-pillars-of-eternity-patch-20-available-for-all-lands-with-the-white-marchs-part-1/
ncv
din punctele pe care le-au trecut ei acolo patch-ul 2.0 nu o sa repare nimic din ce m-a deranjat pe mine.
also, am scris un pic mai sus:
„chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat”
sper sa ma contrazica.
ncv
review-urile mele mereu o sa vina un pic mai traziu 🙁
Gheorghe
Si eu am un comentariu intarziat… Cautam un RPG nou pe care sa il joc si de ceva vreme ma uit la Pillars. M-am uitat pe youtube la cateva inregistrari din timpul jocului si nu m-a convins. Luptele pareau a fi dintr-un joc foarte vechi. Ultimul RPG a fost exact Divinity Original Sin (enhanced) cu care se face comparatie destul de des, iar DOS mi-a placut enorm.
Review-ul e bun pentru ca ma lamureste sa nu dau banii pe Pillars, poate doar la mega sale. Inteleg ca e un joc pentru fani, dar mai bine faceau un remake cu un expansion nou la Icewind Dale sau alt joc consacrat.
Cand ai ca si competitie jocuri ca Divinity sau Witcher 3 (care arata cat de mult se poate face prin pasiune), sa faci acum un joc ca Pillars, e ca si cum Sony ar reveni cu o discheta floppy de 144 de mega, pentru nostalgici. Acelasi lucru se poate spune de jocurile cu grafica pixelata, care in loc sa inoveze ceva, incearca sa exploateze (facil) prin nostalgie niste limitari obiective de alta data.
Imi plac remake-urile, iar uneori caut pe net astfel de jocuri sau editoare pentru jocuri vechi. Dar jocurile noi trebuie sa inoveze, sa foloseasca curba evolutiei din ultimii ani, nu sa revina la concepte depasite. Pana si in primul Neverwinter, animatiile si luptele erau mai interesante decat ce am vazut in acest joc. In NWN, cu multi ani in urma, puteai face pauza, zoom si roti camera in jurul unui mag care casta un chain lightning. In Pillars poti face asta?
Doc
*O corectie rapida: Buzdugan = mace, in engleza. Flail = bici de lupta. Buzdugan nu e tot una cu biciul de lupta.*
Inapoi la citit, foarte bun articolul.
ncv
am modificat, multumesc!
initial am pus bice, dar mi-am spus ca nu arata exact ca un bici, am tradus flail si Google mi-a adus buzdugan, cu care nu am fost de acord, dar, daca nu m-am priceput.
Intelect Activ
Autorul acestui articol, cu siguranţă, nu a ajuns prea departe, în joc, fiind greu de cap, iute la mînie, fără răbdare şi mai ales cunoaştere a variantelor îmbunătăţite…