Review și How To: Divinity: Original Sin
În loc de concluzie am decis să fac un mic abecedar de gameplay care să vă ajute să completați fără prea mari frustrări jocul. Pentru cei care nu au mai deschis până acum un astfel de RPG, sfaturile sper să vă facă mai plăcute acele prime 10-15 ore de joc, pe care le veți găsi cu siguranță dificile și debusolate. Secțiunea îmi mai permite să prezint și câteva mecanici care s-ar putea să vă convingă să-l porniți, dar care nu s-ar fi potrivit bine în articolul mare. Descrierile ar fi fost prea plastice. Pe de altă parte, dacă vă place să descoperiți totul singuri, o să vă rog să nu citiți mai departe. Până și aceste mici recomandări ar putea fi considerate spoilere.
Crearea eroilor. Jocul este foarte flexibil și te lasă la început să-ți creezi orice fel de erou. Vrăjitorii și școlile de magie sunt cei/cele mai importante. Creați cel puțin un erou cu inteligență ridicată. O să aveți nevoie de capabilitățile lui de 10 ori mai mult decât o să aveți nevoie de cele ale unui hoț, asasin, spadasin sau arcaș. Jocul nu vine cu limite de clase. Dacă pe parcurs vreți să vă transformați vrăjitorul într-un arcaș, hoț (sau orice altă clasă) sau un mix între ele, o puteți face.
Vrăji și talente. La începutul jocului, cele mai importante vrăji și talente sunt cele care regenerează viața și cele care aduc în luptă extra animăluțe, schelete etc. Poate și una care mută/teleportează obiectele.
Save. Salvați înainte de a deschide gura și la finalul fiecărei lupte. Quicksave (F5) funcționează impecabil și este de obicei foarte rapid. Dacă ați salvat într-un moment neprielnic, nu intrați în panică. Dați load și alegeți quicksave-ul anterior. Jocul este un geniu și ține minte ultimele 5 quicksave-uri făcute.
Resurrection scrolls. Sunt foarte importante (în modul hard), dar și foarte scumpe (la început). Aveți grijă cum le gestionați, fiecare membru al echipei ar trebui să aibă mereu câte unul. Reveniți în oraș și mai cumpărați dacă ați rămas fără.
Camera. Nu uitați că jocul este full 3D. Puteți roti camera și puteți zoom-a, pentru a vedea mai bine anumite simboluri, detalii etc., dar cel mai important, puteți apăsa B pentru a o poziționa perfect perpendicular cu solul. Multe containere sunt ascunse în spatele pereților. Deplasarea și selectarea țintelor în luptă fiind mult mai ușor de interprins în acest mod.
See all. Țineți apăsat Alt cât mai mult. Butonul obligă personajele să vă sublinieze toate obiectele interesante din zonă. Unele sunt mai greu de observat decât altele. Atributul care influențează această abilitate fiind Percepția.
Peception. Dacă vă place să terminați cât mai mult din jocurile voastre, Perception este aici abilitatea cea mai importantă. Umflați-o de fiecare dată când puteți și păstrați tot echipamentul care o îmbunătățește pentru eroul care conduce echipa.
Chei.le pe care le descoperiți sunt stocate într-un inventar separat. Nu uitați să le mutați mereu pe toate (click dreapta – send to) în inventarul eroului care conduce de obicei formația. Jocul este prost și nu deschide o ușă sau un cufăr automat dacă o încercați cu un erou, dar cheile sunt la celălalt.
Lopată. Întotdeauna luați cu voi o lopată.
Pet Pal. Poate cea mai interesantă abilitate – te lasă să vorbești cu animalele. Șoarecii știu tot. Nu uitați să îi întrebați de bună ziua.
Porți intergalactice. Odată ce descoperiți prima poartă o să vă puteți teleporta în dreptul ei de oriunde. Nu uitați să vă folosiți de această abilitate. Porți sunt peste tot, notați-le numele pe hartă pentru a vă veni ușor când le căutați în listă. Deși de multe ori o să vi se pară că ați fentat jocul și că s-a glitch-uit și că nu mai aveți cum să treceți mai departe, foarte rar se întâmplă să fie adevărat. Investigați în continuare, o să-i dați de cap.
Hartă. Harta este cea mai bună agendă posibilă. Dați zoom și notați-vă pe ea tot ce vreți să vă aduceți aminte.
Jurnal. Jocul salvează toate conversațiile, toate rețetele, tot. Apăsați L și schimbați taburile până găsiți ce vă interesează.
Abilități. Eroii nu sunt limitați la doar 10 abilități și vrăji. Apăsați pe săgețelele de lângă 1.
Cărți.le din care puteți învăța o vrajă sau o abilitate sunt un pic ciudate. Skill Level necesar, se referă la nivelul eroului și nu la nivelul la care trebuie să-l duci în școala din care acea abilitate sau vrajă face parte. Un nivel mai ridicat în școala cu pricina va face însă toate vrăjile și abilitățile anexate mai puternice.
Formații. Puteți rupe grupul și coordona separat fiecare erou și companion. O să vă ajute înzecit, în moduri surprinzătoare. Nu uitați de piramidele pe care le primiți în dar. Nu uitați că le puteți arunca sau că le puteți plasa în invetaruri diferite.
Bani. Vindeți toate armurile, inelele și armele de care nu aveți nevoie. Tot ce vindeți poate fi cumpărat oricum înapoi, trebuie doar să vă aduceți aminte ce/cui ați vândut. Dacă aveți de gând să angajați un mercenar, păstrați obiectele care se pupă bine cu meseria care considerați că o să vă completeze grupul.
Craftmanship. Dacă ideea de a crea obiecte, vrăji, poțiuni etc. vă face cu ochiul, atunci deschideți un Excel și scrieți în el toate combinațiile reușite. Ce ingrediente sau unelte ați folosit și ce a rezultat. În timp o să ajungeți să simțiți ce trebuie să faceți. Pregătiți-vă să deveniți hoarder-i. Alegeți o poartă care are lângă ea containere (cufere, butoaie, baloți de paie, nu contează) și stocați tot ce găsiți acolo. La început nu o să aveți prea multe rucsacuri și săculețe și o să vă vină destul de greu să vă sortați ingredientele și uneltele pe căprării. Luați cu voi toate cuferele de nivel 20 pe care le găsiți, sunt mult mai ușoare decât celelalte și pot fi trase (drag and drop) în inventar. Stocați-le și pe ele. Original Sin vă permite să puneți cufăr, în cufăr, în rucsac, în cufăr. După ce avansați suficient în poveste jocul vă va oferi și propria cameră unde o să puteți să trimiteți direct toate obiectele pe care doriți să le păstrați.
Craftmanship 2. Obiectele meșteșugite sunt un foarte bun venit. Creați și vindeți. Abilitățile Crafting și Blacksmithing se maxează la 5. Opriți-vă la 3 și păstrați inelele și acareturile care îmbunătățesc aceste abilități. Schimbați inelele după nevoie. Puteți face același lucru și cu Lockpicking, Sneaking și Pickpocketing.
Abilități 2. Nu încercați să creați un erou bun la toate, mai puțin luptă și unul bun doar la luptă. În timp, cel cu abilități adiacente luptei va fi prea slab. Încercați să împărțiți între cei doi eroi abilitățile pe care le găsiți importante. Nu măriți abilitatea numită Charming pentru companioni sau mercenari. Nimeni nu vrea să vorbească cu ei.
Unelte. Cel mai des o să vă trebuiască: un ciocan de reparat, o lupă, un mojar, baloane de sticlă pentru poțiuni și un târnăcop.
Spor la RPG-it!
Cel mai bun C/RPG lansat în ultimii ani. Din anumite puncte de vedere mai slab decât clasicii genului, din alte puncte de vedere, cu câteva clase peste. Complex, inteligent, lung.
+ Hărți și design de nivel exemplare - Eroi și companioni fără personalități complexe |
|
Gen: CRPG (Adventure, Indie, RPG, Strategie pe ture) Data lansării: 30 iunie 2014 Platforme: PC Producător: Larian Studios Distribuitor: Larian Studios Rating: 17+ |
19 Comentarii
TG
Faină recenzia, citind îmi dau seama că un alt plus al jocului e cât de mult diferă experiența de la o persoană la alta, în funcție de alegerile (de gameplay) făcute. Puțin cam târziu pentru partea de ”How To” totuși. 🙂
ncv
🙁 invarte cutitu… ahh!!!
KiMO
Niciodata nu e prea tarziu.
Aidan
Word! Decat recenzii Destiny scrise in 30 de minute si comentate blond in fata camerei…:))
marvas
felicitari pentru review, a fost o lectura placuta.
Bethrezen
Excelent joc si review! 🙂
Vlad Dracul
Heh, mi-aduc aminte că prin 2007, după ceva ani de la lansare, am încercat Divine Divinity.
Care a fost primul meu RPG pe care l-am jucat vreodată, believe it or not.
Şi mi-a plăcut mult, aşa că sper spre binele Larianilor ca şi jocu’ ăsta să fie cel puţin la fel de reuşit şi să aibă succesul pe care-l merită.
ncv
ei spun ca deja pot finanta urmatoarele proiecte cu banii castigati.
http://www.ign.com/articles/2014/09/12/divinity-original-sin-sells-over-500k-units
eu spun ca sunt de fapt doar modesti.
din cate am inteles jocul a costat undeva la 4 milioane.
1 milion l-au primit de la comunitate.
40$ x 500 de mii de exemplare vandute = 20 milioane
minus 30%, cat isi opresc cei de la Steam si GOG (asta daca ne incredem in ce ne spune Phil Fish – http://www.edge-online.com/news/humble-store-revenue-split-preferable-to-steam-and-gog-says-phil-fish/) => un castig de 14 milioane. minus, hai sa spunem nu doar 3 milioane, hai sa spunem 7, cu tot cu ce s-a dus pe publicitate si banii care s-au intrors la investitori si tot le raman 7 milioane.
dar asta nu e tot. vanzarile sunt in continuare suficient de ridicate pentru ca pretul nu a fost micsorat pana acum.
cand o sa-i lase pe cei de la Steam sa-l puna intr-o promotie o sa primeasca instantaneu o infuzie de cache. peste un an, sau cand vanzarile au scazut catre 0, pot incerca si un Humble Bundle, care da inapoi producatorilor 95% si care o sa le mai aduca usor un 500 de mii sau un milion.
bravo lor! si ole! asteptam cu interes RPG-uri si mai complexe. sau orice mai vor ei sa faca. vad ca au o obsesie cu experimentatul 🙂
Stefan Iliescu
Super joc! Nu am mai vazut atat de mult content de ani de zile. L-am jucat cap coada cu un prieten in coop si amandoi am fost de acord: rock paper scissor strica rau de tot. Si AI-ul…e cel putin retardat. Inamicii se plimba aiurea, in loc sa lupte. Initial am crezut ca e dumbed down din cauza dificultatii, dar am incercat si pe hard si e la fel.
ncv
din ce am vazut exista cateva motive pentru care inamicii incep sa se comporte asa.
daca pui intre tine si ei foc sau otrava, nu vor sa calce in ele si tot cauta un culoar sau un unghi pentru a te ajunge. ce e interesant este ca daca le micsorezi inteligenta suficient, cu o vraja, un scroll sau o sageata, nu o sa le mai pese si o sa vina dupa tine ca talambii.
se mai poate intampla sa bananaie si pentru ca cei din prima linie, atat ai tai cat si inamicii, se regasesc intr-o zona mai stramta si blocheaza trecerea asa ca ceilalti se gandesc, „ok, ocolesc si cad in spatele lor. treaba e ca de multe ori cineva din prima linie va muri sau se va repozitiona, moment in care trupele care aveau de gand sa ocoleasca vad oportunitatea si revin. m-am folosit de multe ori de teren pentru a creea astfel de momente.
nici unul din aceste cazuri nu mi-au parut insa suficient de deranjante incat sa consider AI-ul ca unul slab. nu e un geniu, dar daca ar fi… intr-un joc pe ture(?), impotriva PC-ului? mai bine nu.
in doi poti sa flanchezi putin mai lejer, ma gandesc ca daca de obicei v-ati facut planul sa atacati din directii diferite s-ar putea intampla ca inamicii sa se razgandeasca de cateva ori si sa zica, acum il atac pe ala, acum pe celalalt.
sau poate, si asta ar fi genial, prietenul tau avea sageti sau vraji care baga frica in inamici si nu ti-a spus. cand le folosesti, daca zaru cade cum trebuie, o sa vezi cum inamicii incep sa alerge de nebuni.
Stefan Iliescu
Se vede perfect cand da cineva cu charm/fear in coop si, oricum, amicul meu e invatat de la D&D sa urle tot ce face 😀
Cand am zis ca AI-ul e tampitel, aveam in minte 2 lupte, una cu „emasculated”, la ei in puscarie, unde inamicii parca erau din filmele cu ninja, unul se batea, restul dansau pe langa mine.(fara otrava/foc/whatever pe jos). Cealala lupta, niste gardieni incredibil de puternici, care veneau tot unul cate unul, facand lupta absolut banala. Ambele lupte in teren deschis, bacause kamikaze!!!
ncv
se pare ca jocul a dat rateu, iarta-l si tu 🙂
Geo
„Totul ține de cât de implicat vrei să fii în joc și, din păcate, am impresia că din ce în ce mai mulți tineri nu mai știu cum să-și înfigă dinții în acest fel în titlurile de gen.”
Nu o lua in nume de rau, dar ma cam enerveaza comentariile de genul. Mai mentionez ca nu am jucat jocul asta inca.
In primul rand, asta tine mai mult de personalitate decat de generatie. Unii joaca pentru problemele de logica, altii pentru actiune, altii pentru poveste samd, samd. Personal, gasesc multe RPGuri ca fiind incredibil de siropoase. Spre exemplu, in romana, dialogurile din Skyrim par… ciudate.
In al doilea rand, cate RPGuri se bucura de popularitatea lui CoD? Cate astfel de jocuri apar?Normal ca tineretului i se pare ciudat si inaccesibil acest gen cand jocuri bune apar din 2 in 2 ani. In afara de Dragon Age (primul, bineinteles), nu imi amintesc vre-un titlu bun din ultimii ani.
A propos, doar din pura curiozitate, presupun ca faci parte din generatia Y?
ncv
de 3 ori am citit acea propozitie si mi-am spus ca e… „pretentioasa”. nu-mi place sa scriu asa si totusi am lasat-o. m-am gandit ca poate cineva se incapataneaza si mai adauga putina rabdare, suficient cat sa fie prins.
ai dreptate, nu e vina tinerilor ca nu se mai fac astfel de jocuri si a fost incorect din partea mea sa formulez asa.
Geo
Presupun ca ti-ai atins scopul atunci :). In afara de asta, e chiar ok articolul. Cred ca erai redactorul meu favorit.
Hm, pari destul de pesimist in articolul asta.
ncv
ha! si gata? un pic de pesimism te-a facut sa-ti schimbi parerea? 🙂
am ajuns la o varsta care nu-mi mai permite sa fiu (mereu) copil si „frumos”. sunt macinat, contrariat, frustrat cateodata. dar poate pe viitor o sa pot sa introduc in recenzii din experienta de viata si bagajul de cunostinte acumulat.
pe de alta parte story-ul jocului impune o astfel de abordare, un stil mai sumbru mai apasat.
acum „lucrez” cu un combo de jocuri mult mai vesele, o sa se reflecte si in articol 🙂 (sper) :)))
Geo
Chill, prietene, nu am zis ca e un lucru rau. Majoritatea poetilor au scris cele mai mari opere in astfel de stari :). Te deruteaza imperfectul? Era doar asa, in memoriam LEVEL. Chiar apreciez seriozitate in loc de glume stupide. Sper doar sa creasca din ce in ce mai mare. Panem et circenses, friend! (Sper ca asa e expresia :S). Oricum, keep up the good job!
negaterium
Nice review. Iar jocul e o cireasa… pe tort. Imi amintesc cum jucam Baldur’s Gate pe un K6 ….
Bogdan
Buna comparatia cu Morrowind.Imi aduc aminte cum cautam cu orele o nenorocita de mina sa le duc alora niste sujamma.Apropo: cand apare enhanced edition ?