REVIEW: This War of Mine
Vreau să închei în același ton cu care am început și țin să traduc și să aduc sub lumina reflectoarelor Nivelului 2 mini-review-ul lui Grimno (tot Steam) pentru că reușește să surprindă în doar câteva cuvinte tot ce înseamnă This War Of Mine.
„”
Am intrat într-o clădire în care mai erau și alte persoane.
Pe clădire scria „Pericol!”, ceea ce însemna că cei dinăuntru sunt ostili. Bandiți.
Am scos cuțitul din teacă și m-am pregătit pentru ce urma. L-am văzut pe unul dintre ei după ce am intrat printr-o fereastră. A fugit să cheme ajutor.
Un tip a apărut cu o pușcă și m-a alungat, dar m-am ascuns și am așteptat.
M-a căutat, dar nu m-a putut găsi, iar la momentul potrivit am sărit pe el.
S-a luptat, dar nu putea trage, eram prea aproape, după trei lovituri de cuțit a căzut.
Am luat pușca și am intrat înapoi în casă.
Prietenii mei au nevoie de hrană și acești bandiți erau niște criminali. Meritau tot.
Am găsit mâncare, materiale, apoi a apărut un alt bandit.
Am tras și a căzut grohăind și țipând.
Altul a început să fugă spre mine. Mai mult ca sigur avea un cuțit.
Dar… nu… a trecut de mine și s-a îndreptat către corpul acelui om.
Plângea și-mi spunea că sunt un criminal.
Am tras din nou și a căzut și ea.
S-a făcut liniște și m-am grăbit să strâng restul de provizii înainte să mai apară alți bandiți.
Am deschis un dulap și am început să arunc în rucsac mâncarea găsită.
Dar… pe spatele dulapului scria „Privat”
Cineva deținea aceste lucruri?
Am privit afară către cealaltă clădire, între ele o seră… cineva o construise?
Îmi amintesc că unul dintre tipi spunea că nu prea mai au medicamente.
… nu… nu se poate. Nu se poate!
Această casă… nu era o clădire abandonată în care căutam cu toții resurse…
Era doar refugiul, adăpostul, unui alt grup.
Acești oameni sunt… erau… supraviețuitori…
…și Eu eram banditul.
Nota? Acesta nu este un titlu căruia să-i poți da o notă, pentru că nu este un joc, este mai mult o experiență. Plusuri, minusuri? Are din amândouă, dar, în același timp, faptul că ele există are prea puțină importanță. Dacă ajungeți să vă plângeți că nu puteți face una sau alta… ați pierdut de fapt din vedere de ce This War Of Mine a fost creat și ce vrea să spună cu adevărat. Scopul lui nu este neapărat finalul sau gameplay-ul. În acest moment pe glob sunt zeci de orașe în care oamenii trec zi de zi prin ce este descris aici: jocul își trage inspirația dintr-un articol care descria viața oamenilor în timpul asediului din Sarajevo. |
|
Gen: Survival, Simulation, Stealth Data lansării: 14 noiembrie 2014 Platforme: PC Producător: 11 bit studios Distribuitor: 11 bit studios |
27 Comments
ncv
Dacă drama clădește într-adevăr personalitatea… Mulțumesc 11 bit studios!
Aidan (dintr-un loc indepartat)
‘War always happens at somebody’s doorstep’…Nimic mai adevarat. Imi doresc sa fiu ferit de necesitatea de a intelege pe deplin experientele din TWoM. Excelent review. Excelenta concluzie in casuta tehnica, ncv.
Cumva, nu vreau sa il mai joc acum – si trebuie sa iti multumesc pentru asta. Starea mea interioara din aceasta perioada nu imi permite aceasta experienta.
ncv
multumesc.
daca ai o fire depresiva si griul de afara te apasa… mai bine nu.
FLLEN
Fain review baieti,imi amintesc cu drag cand era LEVEL in viata si imi doream sa fieu si eu ca voi :3
ncv
multumim!
valentinopolus
Mersi ncv. Jocul o sa-l incerc neaparat. E bine ca se mai fac si dinastea. Chiar ma gandeam anu asta ca as juca ceva de genu. Opus razboiului cu pac-pac american din COD pe care nu-l mai inghit demult.
Cred ca jocurile bune au puterea sa redea realitatile anumitor evenimente mai mult decat un film sau chiar carte.
Merita sa dai banii pe astfel de jocuri si sa sprijini studiourile mai mici.
Un review excelent.
ncv
jocurile serioase pot avea un impact psihologic mult mai puternic decat filmele dar din pacate, pentru moment, sunt prea putine…
e la reducere (15%) pe Steam – 17$.
Radu
recomand si spec ops the line, gameplay-ul e cam mediocru, dar povestea e… uau
Aidan
Da, sustin recomandarea 🙂
Licaon_Kter
+1 SpecOps The Line
Bethrezen
Auzisem de acest joc si eram curios, dar nu stiu daca era suficient incat sa-l incerc. Acest articol m-a convins sa-l adaug in „wishlist”-ul meu. Multumesc Nivelul 2!
Sombrero Apocalypse
Jesus Christ articolul imi aminteste asa de mult de cum ma chinuiam eu sa leg o poveste din intamplarile petrecute prin apocalypsa de zambies in day Z cand inca era mod de Arma2. E superb si sfarsitul m-a lasat cu gura pana la pamant, si chiar daca oarecum stiam de joc nu imi trecea prin gand ca poate fi asa de puternic si ma uimeste cat de mult poate transmite un joc care cateodata poate fi mai vast in feelings decat o carte, asa ca I’m up to crying again like I did with to the moon, thankies ncv.
ncv
multumesc si eu.
CIP
Dacă tot ai poveste faină de spus de ce mama mă-sii o arzi în 2D? Apoi să ai la cerinţe (conform Steam) Intel Dual Core 2.4 pentru un joc 2D? Jezzz
ncv
Un 3D ar fi distrus atmosfera si ar fi fost un mediu mult mai greu de controlat. Nici macar maestrii de la Naughty Dog nu cred ca ar fi scos-o la capat in acest context in 3D.
In loc sa te fii gandit la ce se intampla te-ai fi gandit ca nu-ti place nu stiu ce textura sau ca de ce nu poti ajunge pe nu stiu ce platforma.
2D-ul e alegerea perfecta in acest caz.
Comentariul tau este atat de deplasat in situatia data incat ma aptin cu greu sa nu te trimit si eu la randul meu de unde ai venit asa cum ai facut-o tu cu producatorii in comentariul tau. Ce mama ma-sii? Un joc nu mai e bun daca nu e in 3D?
In ce privesc cerintele…
Un Intel Core 2 Duo E6750 Prozessor Box (Sockel 775, 2,6GHz, 1,3MHz FSB, 65nm, 4MB L2-Cache) poate fi gasit si la 11 euro la mana a 2-a.
Core 2 Duo la 2.4 nu mai inseamna nimic astazi, daca te duci si cumperi cel mai ieftin calculator dintr-un supermarket toate sansele sunt ca procesorul sa fie mai puternic decat cel de mai sus. Jocul va rula oricum si pe procesoare mai vechi dar 11 bit studios este o companie mica si nu-si permite sa aiba plangeri pe acest palier. Au pus minimum requirements acolo tocmai pentru a fi siguri ca nu nemultumesc pe nimeni.
Un 9600GT este undeva la 30 euro la mana a doua dar sunt convins ca la noi gasesti placi video de doua ori mai puternice in acesti bani.
2 GB de ram ar trebui sa aiba toata lumea. Windows XP?
Astea ti se par tie cerinte nesimtite?
CIP
Man, spre diferenţă de tine care îţi înjuri cititorii, eu n-am intenţionat niciodată să jignesc pe nimeni prin comentariile mele. Dacă cumva cineva a înţeles asta îmi cer public scuze. Poate că mă exprim prozaic şi cu năduf, în stilu’ ce naiba nu puteau să facă aşa în loc de aşa, dar de aici şi până la a trimite un cititor la origini mi se pare cam deplasat, nu? Eu cred că se pierde mult din imersiune prin 2D, asta am vrut să spun şi regret că nefiind un comentariu elaborat s-a înţeles altceva. Şi nea Kojima a avut poveşti faine de spus în Snatcher şi Policenauts, dar mai mult sau mai puţin a ars-o-n 3D, nu? Cât despre grafică n-am zis că-s cerinţe exagerate, doar că nu pricep cum la un 2D, care ar putea mere blană-n AMD socket A şi Geforce 4 MX, tu vrei Intel Dual Core şi GTX 9600, o placă destul de bună la vremea ei şi chiar şi acum…oarecum.
ncv
A, imi pare rau daca am venit prea dur.
Nici eu nu te-am injurat…
Tu ai spus ceva de genul – ce mama ma-sii – nu sunt in stare sa creeze un 3D – de aici eu am inteles ca-i injuri pe ei, pe producatori si mi-a sarit tandara. Ce au creat ei aici este cu adevarat deosebit. Probabil ca nu incercai sa-i injuri ci doar sa-ti intaresti cuvintele. Injuraturi aruncate in vant.
Asa si eu am venit si am spus – ce mama ma-sii, nu mai suntem in stare sa ne jucam jocuri daca nu sunt 3D? Pentru ca (ma repet) sunt de parere ca 2D-urile isi au locul lor in continuare si pot exprima si concentra idei mai bine decat 3D-urile. Mama ma-sii-ul meu nu e indreptat catre nimeni.
Daca ai timp, incearca This War of Mine, nu stiu daca isi va lasa amprenta asupra psihicului tau asa cum s-a intamplat cu mine, dar daca o va face sunt convins ca vei ajunge la aceeasi concluzie – acest joc, si mesajul lui, nu putea fi creat in 3D, 2D-ul este mult mai potrivit. Cu atat mai mult cu cat producatorii au dimensiuni reduse si nu ar fi avut resursele (si nici know-how-ul) pentru a creea tot ce au creat aici in 3D.
LE: acum realizez ca nici macar nu stim sa injuram 🙂 am corectat masii cu ma-sii peste tot.
ncv
In legatura cu cerintele:
– presupunerea mea este ca au ales Core 2 ca minumum pentru ca Intel a introdus pentru prima data o data cu ele SSSE3 – Supplemental Streaming SIMD Extensions 3. Un set de instructiuni care le da posibilitatea acestor procesoare sa calculeze hardware mult mai rapid anumite linii de cod. Daca e adevarat ce spun eu aici procesoarele mai vechi vor rula jocul dar experienta nu va fi la fel de lina din loc in loc.
Cand producatorii de jocuri fac uz de aceste instructiuni, nu conteaza daca jocul e 1D sau 4D, cerintele vor creste corespunzator.
Ai aici mai multe detalii: http://en.wikipedia.org/wiki/SSE4 ; http://en.wikipedia.org/wiki/SSE5 si asa mai departe.
– acelasi lucru se intampla si cu placa video. Jocul are un zoom incredibil de bine realizat, foarte multe detalii si face uz de umbre constant. Au folosit instructiuni Shader Model 3.0 si au ales ca minimum o placa video care suporta hardware aceste instructiuni dar si suficient de puternica cat sa duca toate detaliile, umbrele si zoom-ul. E important pentru ei ca jocul sa nu sacadeze pentru ca animatiile spun foarte mult din povestea lui. Dar din nou, jocul ar trebui sa porneasca cu orice placa video care stie hardware SM 3.0 si DirectX 9.0c (desi cred ca toate care stiu SM 3.0 stiu si DirectX 9.0c).
CIP
Mdea…sunt şi jocuri care pot şi chiar spun frumos o poveste-n 2D, gen: Limbo, Never Alone, Trine (apărut şi-n revistă, păcat că n-aţi mai apucat să scoateţi şi Trine Collection), dar rămân la ideea mea (din păcate sau din fericire) că e foarte greu să mă „scufund” în atmosfera jocului. Plus de asta, uite în Never Alone sunt momente când un personaj trebuie să facă ceva iar celălalt crapă subit pentru că ajunge într-o „zonă moartă” unde nu mai poţi controla camera, ca să nu mai vorbesc de itemi importanţi, sau inamici din aceleaşi zone moarte, pe care trebuie să-i ghiceşti pentru că nu-i vezi. Dacă ai un side scrolling în care doar ţopăi dintr-o parte în alta în stil Mario e ok, dar când vrei să spui o poveste şi să ai momente de acţiune aceste faze (specifice 2D-ului) ruinează definitv gameplay-ul. S-ar putea să ai dreptate în privinţa lui SSE, dar aici e o şmecherie, dacă tot implementezi noile tehnologii, shadere şi nebuneli, de ce ţucalu meu nu o faci în 3D? Sunt şi alte studiouri indie ce nu au cine ştie ce resurse, dar realizează joace faine în 3D, notabile anul ăsta mi s-au părut Lifeless Planet şi Among the Sleep, cărora cu siguranţă nu le va face nimeni review pe site-urile mari, că deh nu e Coale of Duty tatâ…
P.S. no hard feelings about later… aşa sunt eu mai grobian, dar prefer o exprimare neaoşă şi plină de sevă naturală, poate urât mirositoare uneori, unei formulări academice reci, insipidă şi aseptică…
ncv
no hard feelings ineed.
ne mai contram si la urmatoarea recenzie 🙂 (sau nu, ca e in 3D…
CIP
Doar teasing? Nimic concret? Apropos, aş fi curios să văd ce zici de titlurile pe care le-am propus…
ncv
Presupun ca te referi la Lifeless Planet şi Among the Sleep.
Amandoua imi par deosebit de interesante si le-am urmarit cu interes de-a lungul timpului. Pe Among the Sleep l-am si „promovat” ici colo.
Parerile mele vor fi, presupun, pozitive. In astfel de jocuri, daca simt ca autorii au creat cu pasiune, tind sa trec peste probleme si sa vorbesc despre ce le face interesante. Nu promit insa ca le voi juca prea curand… ma regasesc intr-o perioada din viata mea in care „injur” ca nu am timp sa fac tot… daca ziua ar avea 48 de ore tot nu as termina…
Ovidiu
Salutare tuturor. Dupa ce am citit recenzia jocului am decis sa-l incerc mai ales pentru ca este un joc de tip survive. Vreau sa spun ca sunt dezamagit de gameplay . Jos palaria pentru relizarea grafica si pentru atmosfera ,dar jocul in sine nu este esenta unui surviver pe timp de razboi si vreau sa ma explic . Suntem 3 tovarasi la inceput fiecare cu skillurile lui . Dezvoltarea si supravietuirea in joc se face in functie de cate resurse reusesti sa aduni din raidurile pe timp de noapte si din tradinguri si anumite evenimente la care esti invitat sa participi . Sa fim bine intelesi razboi si supravietuire in orice conditii , Am abordat prima oara cuminte dezvoltrea , adica fara killuri , doar colectare. Vreau sa spun ca nu am ajuns prea departe , dupa 1 saptamana au murit toti . Am zis ca , la naiba este razboi afara si trebuie sa supravietuies indifferent de pret . Am pornit a 2 oara hotarat sa nu mai uit la nimeni in afara de mine si tovarasii mei si sa devin fara scrupule si suflet . Am dezlantuit „jihadul” , am killarit fara mila civili, hoti,banditi si soldati . daca exista cineva in casa pe care o raidam era sortit mortii . Rezultatul: dupa primele 4 saptamani aveam cam tot ce doream pe partea supravietuirii dar tovarasii mei (s-au alaturat mie la inceput inca 2 civili pe care I-am acceptat) unul a dezertat, unul a murit intr-un raid periculos -oricum aveam carne de tun, ceilalti s-au sinucis!!!!!! din cauza ca nu mai puteau trai cu povara mortilor pe care I-au lasat in urma , chit ca noi eram pe linia de plutire si chiar fara griji , cu upgradurile date la arborele de dezvoltare ) ….Hei , despre ce vorbim noi aici ?????? Cum sa te sinucizi ca ai facut totul ca sa supravietuiesti tu si prietenii tai ????? Ce survive e asta ???? Sa pierzi jokul dupa ce te-ai zbatut si ai suferit enorm ca sa ajungi pe linia de plutire ??? Asta nu se poate am zis si l-am si sters . Nu este ceea ce doream sa jok . Nu este un surviver optimizat pentru orice fel de abordare , inclusiv „no mercy”. End.
ncv
salut Ovidiu,
nu vreau sa crezi ca nu ti-am citit comentariu, eu le citesc pe toate, doar ca nu am stiut cum sa-ti raspund.
eu cred ca am subliniat destul de clar din micile povestiri prezente in review ca acest joc vrea sa fie intai un mesaj si abia apoi un joc.
daca vrei sa-l desfacem plastic… survivalul se desfasoara pe doua planuri, unul psihologic si unul material. trebuie sa dai din coate ca sa reusesti sa tii pe linia de plutire ambele necesitati. de cele multe ori (daca nu esti pregatit – nu stii ce ai de facut) nu o sa reusesti, aceasta fiind si intentia producatorilor. daca ar fi fost usor, mesajul nu ar avea puterea pe care o are.
ce pot sa-ti spun este ca eu mi-am scris pe foaie cam ce se intampla in fiecare locatie si la ce sa ma astept, ce sa car cu mine pentru a face cat mai putine vizite (lopeti, topoare, bomfaiere etc).
de asemenea, am fost mereu atent cu ce vindeam si ce opream pentru viitor. am invatat de ce am nevoie pentru a construi cat mai repede uneltele si utilajele necesare pentru a sustine productia si am reusit sa termin jocul fara ca cineva sa se sinucida sau sa moara de foame, impuscat, injunghiat etc. cu cat mai putine cicatrici mentale.
imi pare rau ca nu a fost pe placul tau.
Ovidiu
Salut NCV ,
Nu trebuie sa-ti para rau ca mie unul nu mi-a placut abordarea producatorilor, tine parte de subiectivismul fiecaruia. Nu am spus ca este un joc prost , ci doar unul care nu te lasa sa-ti joci supravietuirea asa cum crezi tu de cuvinta, indiferent de calea abordata; buna sau rea ea te defineste la sfarsit daca ai ales corect . Apropo ai terminat jocul fara sa faci nici un kill ??? Daca da ai respectul meu . Crezi ca in cazul de fata mai este vorba de cum sa-ti pui intrebari despre existenta sau filozofice atunci cand esti pus in fata faptului ca traiesti sau mori daca nu faci lucrul corect ? Imagineaza-ti doar un pic ca esti pus intr-o situatie reala si ai familia ta langa tine si trebuie s-o protejezi cu orice pret si orice metoda ca sa supravietuiti impreuna . Ce ai face atunci ? Iti permiti sa ai traume mentale ca ai omorat pe cineva ca sa ai ce manca sau medicamente pentru copilul bolnav ? Eu cred ca nu . Vei face ceea ce trebuie facut pentru a merge mai departe . Eu acest punct am vrut sa-l subliniez , esti limitat in metoda de a alege calea de batut pentru supravietuire . In rest jocul are de toate, miza, momente incordate, alegeri de luat, prospectii de efectuat , etc . Asa ca poate am sa-l mai incerc pe viitor , cine stie. ( in abordarea dura aveam de toate , bautura , mancare , tigari arme, arbore tehnologic dezvoltat …femei mai lipseau si puteam sa ma las de supravietuire: asa sa inchei pe un ton mai optimist-ceea ce m-a suparat a fost atitudinea personajelor dupa ce veneau din raid dupa ce efectuau killuri- Se puneau in fund si se cainau de mama focului ca au sange pe maini,ca de ce au facut acest lucru,,,etc- dar veneau cu tolba plina si colegii lor erau asigurati cu inca o zi de viata) Pe data viitoare.
ncv
Jocul te pune in situatii mult mai grele decat cele prezentate de tine, si i-am omorat pe descreieratii aia fara sa stau pe ganduri (initial), eroii jocului au fost afectati, asa cum ar fi si normal, de ce s-a intamplat, dar e mult mai usor (?)(habar nu am) sa traiesti stiind ca ai salvat o femeie de la viol si moarte, decat daca te duci si razi alti supravietuitori, la fel ca si tine, de pe fata pamantului.
Nu am terminat jocul fara sa omor pe nimeni (nici macar nu mi-am pus in cap asa ceva), dar toti cei omorati si-au meritat-o (un fel de a spune… in realitate…) iar eroii au reusit sa treaca pana la urma, in urma altor fapte bune, peste. Nimeni nu s-a sinucis, nimeni nu a murit – de foame, bolnav, sau omorat de altii. Mi-a luat insa zeci de treceri sa reusesc, si multa atentie, multe note pe foaie si rabdare. Moment in care jocul si-a cam pierdut deja din valoare pentru ca faceam eu era mecanic si nu neaparat… suflet-supravietuire.
Inteleg punctul tau de vedere si-l gasesc interesant.
ovidiu
Ok, cred ca am incheiat acest capitol si sa vedem ce ne rezerva viitorul 🙂 . Of topic , pe cand un review la Grimrock 2 sau KB: Dark Side ? Multa bafta in continuare si spor la articole !