Dual Graphics Kaveri A10-7800 şi R7 250: Lama lui Occam În Materie de Performanţă?

Pe măsură ce hardware-ul evoluează, soluţiile care echilibrează raportul preţ/performanţă – sau mai bine zis jonglează cu tehnologiile practice – devin tot mai accesibile utilizatorului de rând. Desigur, un „hardcore gamer” ar manifesta reţineri serioase în a se orienta spre un tandem APU-GPU atunci când resursele financiare permit construcţia unui sistem puternic prin definiţie, dotat cu cele mai noi componente de vârf, mâncătoare de curent şi scuipătoare de flăcări. Cunosc personal suficienţi jucători interesaţi de un singur titlu, fie el World of Tanks, Heroes of the Storm sau League of Legends – or, aici vorbim despre motoare grafice prea puţin pretenţioase. Aşa se face că oferta AMD Dual Graphics compusă dintr-un Kaveri A-10 7800 şi un R7 250 mi-a atras atenţia când a ajuns stingheră în redacţia noastră.

Sub capota platformei de test s-au aflat o placă de bază ASRock FM2A78M-HD+, 8GB DDR3 @1600MHz şi un SSD Kingston de 120GB. Dar „cuplul” de calcul ajungea la roţi datorită simbiozei Kaveri-R7. În fond, despre asta e vorba aici – într-un material de convingere personală, nu un test hardware obişnuit, cum puteţi găsi pe pagina colegilor de la LAB501.

pic_test_1
Full spec via 3DMark

Înainte de a trece la probele practice din World of Tanks şi League of Legends, am rulat două teste potrivite configuraţiei hardware, menite să reflecte cerinţele de performanţă necesare: Sky Diver 1.0 în 3DMark Professional Edition şi un benchmark Catzilla 1.4. Rezultatele au fost…interesante: dacă în Sky Diver PC-ul echipat cu Dual Graphics s-a descurcat mai mult decât apreciabil, Catzilla a fost un dezastru total, însă aici pot acuza o problemă de comunicare hard-soft, cauzată – judecând după crash-uri – cel mai probabil de proasta gestiune a resurselor. Da, Catzilla are acest gen de probleme, motiv pentru care a devenit un test superfluu, aproape infam, aşa că voi introduce aici rezultatul cu menţiunea clară că este IRELEVANT.

test_cat_1
Soft kitty, bad kitty, buggy kitty.

Numerele sunt decente, în special aşezate în paralel cu preţul unui binom AMD, ce se învârte în jurul sumei de ~1000 lei. Au urmat apoi câteva sesiuni de joacă curată, unde micul PC a făcut o figură bună, chiar şi la rezoluţii înalte de 2560×1440, pe monitorul ASUS MG279. WoT s-a mişcat excelent cu toate detaliile fixate pe High (minus V-sync) la 1080p şi a rămas jucabil la rezoluţia maximă permisă de display, deşi calitatea a fost redusă către medium fără pierderi simţitoare de frames. Merită amintită aici, din nefericire, absenţa tehnologiei AMD FreeSync, despre care puteţi citi mai multe informaţii urmărind acest link.

wot-test-N2Pe de altă parte, lucrurile au stat total diferit în cazul League of Legends. Trebuia să-mi dau seama înainte de înregistrarea FRAPS cu durată de 120000ms, căci sistemul AMD a venit montat într-o carcasă decorată splendid cu imagini sugestive din joc. Se pare că m-am trezit pe cap cu o uzină a genului MOBA. Rezultatele din grafic vorbesc de la sine, în cazul unui test rulat la 1080p, cu toate setările împinse spre extreme. Fluid, cursiv, fără spike-uri deranjante, inclusiv la 2560×1440.

lol_maxed_Amd_test_N2

Iată deci că se poate juca decent şi cu esenţele tari din sticluţele mici. Evident, nu vorbim despre un sistem de gaming hardcore, ci despre o mini-cutiuţă destinată unei categorii anume de playeri, uşor de asamblat, întreţinut şi utilizat. Tehnologia Dual Graphics îşi face okay treaba, iar preţul componentelor nu arde în buzunar. Merită luată în considerare o astfel de soluţie tehnică? Sigur că da, cât timp ştiţi exact ce vreţi de la computerul personal.

 

16 Comentarii

  • Eu
    Publicat iulie 13, 2015 2:05 pm 0Likes

    Chiar mai crede cineva in testele sintetice?

    Noi nu jucam teste sintetice.

    • Aidan
      Publicat iulie 13, 2015 4:27 pm 0Likes

      Ma bucur nespus, doar ca ultimele doua sunt inregistrate in FRAPS, asa ca nu sunt sintetice – vorbim despre bench-uri cat se poate de in-game, cu procese naturale in fundal 😉

  • Caleb
    Publicat iulie 13, 2015 5:58 pm 0Likes

    Umm, lama aia e briciul şi nu prea văd cum s-ar aplica performanţelor plăcilor video, dar interesant cuplu de buget, dacă mai ai încredere în AMD.

    • Aidan
      Publicat iulie 13, 2015 6:24 pm 0Likes

      Iti zic eu ca e la fel de corecta si lama 😉 Se aplica pentru ca la nivelul metaforic din titlu este una dintre cele doua (sau mai multe) configuratii cu performanta (am inlocuit aici puterea explicatorie) egala sau suficienta la pretul ei.

  • Caleb
    Publicat iulie 13, 2015 8:27 pm 0Likes

    Că se foloseşte e una, adecvarea e cu totul altceva. A trebuit să mă prefac odată că bărbieresc pe cineva cu lama unui topor şi au fost ceva emoţii 🙂 Brici, nu lamă, pentru că e vorba de bărbierit până la rădăcină 🙂 Ce vreau să spun este că n-aş vrea să citesc traduceri care să denatureze termenii, cum e exemplul de mai sus. Mă doare-n cot că vreunul de la academie ar spune că e bine.

    Şi tot nu văd cum soluţia dual de la AMD este taman dânsa strictul necesar în materie de performanţă. Poate dacă era măcar DX 12 ready, cu Win10 bătând la uşă. Adică, dacă vrei o simplificare maximă a bătăii de cap, faţă de care orice efort e superfluu, iei GTX 980 sau cel mai supărat echivalent Radeon. Tocmai, la buget redus alegerea e cea mai grea.

  • Caleb
    Publicat iulie 13, 2015 8:29 pm 0Likes

    N-o lua aiurea, e o critică onestă. Sintagma aia nu are nevoie de HD edition, aia vreau să zic.

    • Aidan
      Publicat iulie 14, 2015 5:46 am 0Likes

      Nu, chiar nu iau aiurea critica ta onesta. Prefer sa o ignor cu totul. E doar un alt episod rautacios de-al tau si complet nejustificat atunci cand ignori explicatii simple – si cum nu este primul la adresa mea, probabil nici ultimul, il tratez ca atare. Prin urmare, prefer sa te ignor total de acum inainte.

      De asemenea, daca te informai putintel mai bine ai fi stiut ca sistemul are compatibilitate de baza cu DirectX 12 si e pregatit pentru Windows 10 cu Catalyst 15.7.

  • Caleb
    Publicat iulie 14, 2015 10:04 pm 0Likes

    N-ai prea sesizat ghilimelele cu DX12 ready. Tocmai, că APU-ul ăsta performează exponenţial mai bine în DX12, nu pe Win 8.1 cu DX11, cum l-ai încercat. Adică vei vedea că se mişcă mult mai ok sub Win10 pe ceva făcut pentru DX12, că ăsta e şi avantajul lui major, că stoarce din puţinul ăla incredibil de mult. Dar asta nu vezi pe Win8, un dx mai vechi şi aplicaţii neoptimizate DX12.

    Şi nu man, nu sunt răutăcios, nu am de ce să fiu. M-a tăiat la timpan titlul şi am găsit potrivit să-ţi atrag atenţia. Razor nu e lamă de coasă, nici animal, nici Chestia lui Occam, e taman brici, folosit la bărbierit, iar sintagma e chiar o metaforă pentru a bărbieri până la rădăcină o teorie, pentru a o reduce la forma cea mai simplă care e totodată validă şi completă. Fuck nu vreau să mai văd traduceri care generalizează şi pierd exact spiritul în care au fost formulate nişte idei.
    Ce drac are asta cu performanţa plăcilor video, nu prea văd. Dacă eram în 1998 şi vorbeai de Vodoo Banshee, care într-adevăr simplifica extrem problema, oferind 2d+3d performant într-o singură placă, mă înclinam. Aşa, te-am tras de mânecă, fiindcă este un nonsens.

    Well, am lungit-o. Poţi liniştit să mă ignori de acum înainte, deşi mi se pare că sari cam repede de cur în sus la orice critică. La cât timp, am dacă am găst 5 minute să fiu răutăcios cu tine, înseamnă că te apreciez. Foarte mult, chiar. Mi s-ar părea ciudat (şi inutil, fiindcă doar te-ai atacat, nu m-ai ascultat) să-ţi argumentez nişte chestii evidente pe câteva zeci de pagini. Era o vreme în care un şut prietenesc în boaşe valora cât 1.000 de linguşiri ignorante. Eu ştiu ce prefer, dar fiecare e liber să aleagă 🙂 Însă nu uita, Level a început cu adevărat când cineva anume s-a apucat să dea o dimensiune didactică şi culturală subcultrurii jocurilor video. Ar fi păcat să se piardă doar pentru a nu şifona vreun orgoliu. Cred.

    • Aidan
      Publicat iulie 15, 2015 6:54 am 0Likes

      Iti las tie ultimul cuvant. Pe mine ma depaseste subiectul.

  • Monstru
    Publicat iulie 15, 2015 8:36 am 0Likes

    Nu pot opina asupra disputei voastre si nici asupra faptului ca o faceti aici in loc sa o faceti in privat. As vrea totusi sa impiedic raspandirea unor mituri foarte populare pe care le vad abordate din ce in ce mai des.

    APU-ul ala (sau solutiile grafice AMD sau orice solutie grafica in general) nu performaeaza exponential mai bine in DX12. Nu sunt facute pentru asta, sunt arhitecturi care au deja 2-3 ani si nu o sa mearga mai ok.

    Trecerea la un nou API este un proces de lunga durata, care nu a afectat niciodata major performanta solutiilor deja existente. Nu s-a intamplat nici cu DX8, 9, 10 sau 11 si nu se va intampla nici cu DX12.

    Faptul ca exista un benchmark sintetic care simuleaza performanta low-level teoretica (ma refer la DX12 overhead din 3DMark) nu are nici o legatura cu jocurle care vor fi lansate, cu driverii sau cu performanta real a placilor grafice. Faptul ca unii prefera sa creada gogosi de marketing este nespus de trist.

  • CIP
    Publicat iulie 15, 2015 9:37 am 0Likes

    De obicei rufele se spală…Acu sincer, nu prea pricep pentru un joc de genul LOL la ce naiba îţi trebuie crossfire cu discrete gpu? Crossfire în general face probleme în ce priveşte compatibilitatea în gaming, cel puţin mie mi-a făcut multe belele. Eu zic că întotdeauna e de preferat o soluţie decentă single gpu, iar dacă eşti axat pe buget şi pe jocuri de genul LOL cred că placa video integrată atât în Amd cât şi în Intel ar trebui să fie suficientă… Dacă nu e atunci mergi pe un r7 260 sau un gtx950, cînd o apărea, şi împreună cu Pentium G te scoţi mai ieftin decât ce zici tu acolo, şi mai eficient.

    • Aidan
      Publicat iulie 15, 2015 10:28 am 0Likes

      Well, darn :)) Ma doare capul de la hardware 😛

  • Caleb
    Publicat iulie 15, 2015 1:43 pm 0Likes

    Şi pe mine 🙂

    Just pentru prima parte şi just din nou pentru partea a doua, monstrule.

    Da, e vorba de proiecţiile făcute sintetic şi asta nu garantează că automat va avea vreo variantă de driver care să eploateze mai bine şi tehnologia aia de 2-3 ani sau că treaba se va pupa mult mai bine sau mai rău cu aplicaţii lansate ulterior sau actualizate. Asta s-a spus, foarte probabil în interes de marketing, despre relaţia cu Win10 şi DX12. Dar nici nu mi se pare implauzibil să exploateze semnificativ mai bine hardware-ul cu ocazia asta, chiar dacă el, în sine, are o performanţă cam fixă, cât nu ţine de drivere, OS şi aplicaţii.

    Extrapolând puţin, pot spune cu certitudine că amărâtul de EEEPC performează semnificativ mai ok pe Win8 decât o făcea pe WinXP-ul preinstalat şi doar nu am schimbat la el nimic. Că odată ce deschizi un browser e pe genunchi din cauza tuturor tehnologiilor colaterale site-urilor care-au devenid standard între timp, e partea B. De-asta tind să n-o iau în mod obligatoriu ca pe o gogoaşă, până la proba contrarie. Teoretic, se poate. Practic, probabil că n-au interesul să-şi fure căciula şi oricum preferă să se concentreze pe chestii middle-high cu optimizările. Măcar la consumul de curent să se simtă şi tot e bine!

  • Caleb
    Publicat iulie 15, 2015 1:48 pm 0Likes

    Also, tocmai din cauza decalajului între hardware nou şi soft făcut să-l exploateze mai bine înclin să mai pun botul la teorii de genul ăsta. Dar n-am făcut eu ani de-a rândul teste sintetice şi practice în afara sferei propriei curiozităţi, aşa că tind mai degrabă să te cred, că nu sunt prea mari speranţele 🙂

  • Monstru
    Publicat iulie 15, 2015 6:37 pm 0Likes

    Teoretic se poate orice, desigur. Eu spun doar ca practic nu va fi asa cum se asteapta lumea. Pentru ca jocuri care sa foloseasca DX12 asa cum trebuie o sa apara mult mai tarziu iar driverii vor fi optimizati pentru o alta generatie de placi grafice, nu pentru cele vechi. Asa a fost de fiecare data. Nimeni nu pune programatorii la treaba pentru 5% performanta de la un produs vechi, in conditiile in care ei de-abia optimieaza cum trebuie driverul pentru un produs nou.

  • Caleb
    Publicat iulie 16, 2015 9:36 am 0Likes

    Yap, true that. Din păcate. Motiv pentru care cel mai rentabil rămâne să fii medium-late adopter şi să te duci pe middle, middle high decât să iei repede soluţia ieftină sau ceva mai târziu soluţia scumpă, din câte am văzut. Cu alte cuvinte, un 660ti la vreun an jumate de la lansare ajungea sensibil mai ieftin şi ţine şi acum piept binişor cam oricărei chestii, fără să te rupă urât de tot la buzunar. În schimb, combo-urile integrate se duc naibii mai devreme ca performanţă şi te distrag de la componente ceva mai solide pe care ai putea să le iei pe rând.

    Eu unul aş prefera un i5 sau i7 folosit cu integrata pentru câteva luni, până când devine mai rentabil un single gpu de actualitate ca 960, maxim 970.

Adaugă un comentariu