Gaming cu AMD Mantle: O Scurtă Incursiune Sub Mantaua Externă
Deși suntem îndrăgostiți de gaming indiferent de platforma pe care alegem să ne jucăm, preferința noastră, a celor din redacția NIVELUL 2, pentru PC iese din când în când la lumină. Nu aș vrea să fac afirmații axiomatice în numele colegilor mei, dar pentru mine unitatea centrală emană o aură unică – o combinație între sentimentul de nostalgie, gradul mare de libertate în utilizare și performanță –, iar acest halo marchează valorile unei experiențe inedite. Când spun PC gaming mă refer la un micro-univers ludic și tehnic în proporții egale, căci „joaca pe calculator“ depinde semnificativ de anumite cunoștințe specifice. Întreținerea, îmbunătățirea și utilizarea unui sistem performant sunt infinit mai puțin confortabile decât rutina simplificată și eficiența oferite de console, însă tocmai apropierea directă de PC creează legătura puternică dintre utilizator și obiectul utilizat. Prin urmare…
…privind cât se poate de obiectiv către viitorul apropiat din punctul ciudat de flexibil al prezentului, Mantle reprezintă un pas înainte nu doar pentru industrie, ci şi pentru numărul ridicat de jucători care se află în posesia unor sisteme construite pe baza soluţiilor grafice şi CPU oferite de AMD. Vorbesc din nou despre „compania roşie“, după interviul cu Richard Huddy, fiindcă accesibilitatea şi dinamica filosofiei din spatele tehnologiilor Advanced Micro Devices ajută la simplificarea înţelegerii fenomenelor recente – cum ar fi lansarea driverilor Omega. Sau supremaţia AMD din segmentul consolelor current-gen. Ori aplicaţia Gaming Evolved şi avantajele oferite prin conectivitatea ridicată. Departe de mine gândul că totul este roz în Sunnyvale. Trebuie doar să amintesc teribilul fiasco Bulldozer şi lucrurile se liniştesc cât ai zice peşte.
Oricum, colegii noștri cu afinități hardware au testat deja A10-7800 Kaveri extrem de riguros, motiv pentru care vă recomand o vizită urgentă pe lab501. Totuși, am simțit nevoia unei expediții empirice sub crusta Mantle – așa că prietenii de la AMD ne-au trimis un sistem mid-range, construit în jurul APU-ului mai devreme amintit. Teoretic, Mantle aduce un spor de performanță prin facilitarea dialogului dintre engine și CPU/GPU – proces posibil inclusiv pe WiiU, Xbox One și PS4.
Eu am ales două titluri PC compatibile pentru a ilustra efectele noului API: Plants vs. Zombies Garden Warfare și Sid Meier’s Civilization Beyond Earth, cu toate că puteam să mă orientez la fel de bine spre Battlefield 4 (Mantle a fost realizat în colaborare cu DICE), Thief, Dragon Age Inquisition, Sniper Elite 3 sau Star Citizen. Platforma de test a fost compusă din procesorul cu grafică integrată A10-7800, două stick-uri de memorie AMD, totalizând 16GB DDR3 și un SSD A-DATA SP610 ce conținea sistemul de operare Windows 7 Ultimate (x64) – totul pe o placă de bază mini-ITX Asrock FM2A88X (chipset AMD A88X). Specificaţiile sunt relevante pentru fixarea unui tablou clar al puterii de calcul disponibile.
Surprinzător, Garden Warfare a rulat decent, în ciuda unor discrepanţe ridicate între numărul minim de cadre pe secunde şi cel maxim. Natura multiplayer creează un spectru dinamic, mereu în schimbare, unde viteza de reacţie şi precizia contează. Or, benchmark-ul FRAPS, rulat în condiţii de joc normale (cu toate setările fixate pe Medium) a indicat o medie aproximativă de 25 fps la 1080p. Să fie Mantle maestrul de ceremonii din spatele spectacolului desfăşurat pe ecran? Da, alternativa AMD la Direct3D şi OpenGL poate fluidiza grafica jocului şi sare eficient peste un posibil bottleneck, în special pe sistemele mid-range ce rulează decent jocuri la setări Medium spre High. Acelaşi efect a fost observabil în cazul strategiei lui Sid Meier, titlu pretenţios din punct de vedere al procesorului, unde media fps a înregistrat o valoare de 32 cadre pe secundă (@1920×1080, Medium settings).
În concluzie, dezbaterea tot mai obositoare PC gaming vs. console gaming se îndreaptă spre un deznodământ cel puţin interesant – şi AMD are un cuvânt greu de spus. Voi risca o profeţie: în viitorul nu foarte îndepărtat, diferenţele dintre cele două medii vor deveni aproape insesizabile. Probabil vom avea parte de cross-compatibility, platforme tehnice similare sau sisteme de operare universale. Tendinţa evolutivă din spatele hardware-ului dictează acest parcurs logic, iar Mantle sprijină în cosmosul dezvoltării jocurilor un limbaj universal eficient, bine optimizat.
3 Comentarii
Stefan
Dragon Age Inquisition arata mai bine pe setari grafice Ultra cu Mantle activat decat pe Ultra cu Direct X11. Fluenta este la fel de buna pe ambele moduri.
Pakistan
ma bucur cand vad ca unii oameni incearca sa gaseasca solutii cat mai eficiente si nu aplica principiul romanesc „las-o ba ca merge si-asa”
Bo$$
Si eu am avut impresia ca in Dragon Age Inquisition cu Mantle activ arata mai bine dar inca nu ma pot pronunta, trebuie sa fac niste teste mai detaliate cu capturi si comparatii, fluiditatea pe detalii ultra mi se pare identica, fps-ul nu stiu, n-am monitorizat… am fost muuult prea atras de joc incat pur si simplu n-am avut chef sa fac teste… in orice joc inainte fac teste, il optimizez si apoi ma apuc… DA-ul e jocul anului de departe si te prinde extrem de rapid, pacat ca nu mai am destul timp sa ma joc incat sa-l termin rapid fiindca e lung.