Gone Hawken Gone: Misterul Mechapocalipsei [UPDATE]
Cu greu, am migrat spre MechWarrior Online. Am abandonat orice speranţă, în ciuda prezenţei favoritului meu în librăria Steam. Totuşi, mă întreb în permanenţă ce a mers atât de prost în gospodăria Adhesive? Să fie vorba despre o cauză pur financiară, declanşată de un model F2P prost implementat? Decizii idioate aplicate de publisher-ul ratat Meteor Entertainment? Prea multă ambiţie şi prea puţină substanţă? La dracu, se vorbea despre un film regizat de Scott Waugh încă de prin 2011! Oricum, am bombardat deja cu întrebări câţiva oameni din echipa originală şi probabil voi avea răspunsuri suplimentare în curând.
Ştiu, ştiu, tot eu o spuneam pe aia cu uneori absenţa unei concluzii creează legende, dar Hawken creştea în progresie geometrică. Un mech-FPS online nu cunoaşte o concluzie în sensul universal acceptat al cuvântului, căci se bazează pe activitatea comunităţii, pe caracterul participativ. Or, din acest punct de vedere, jocul avea succes şi construia un micro-univers cu tematică mecha originală în jurul său, alături de playeri loiali conceptului. Cu atât mai mult îmi vine greu să înţeleg sufocarea lentă şi abandonul, fiindcă aceiaşi jucători care au rămas cu buza umflată şi bani investiţi în microtranzacţii îşi păstrează dispoziţia de a juca.
Pe de altă parte, ignoranţa doare groaznic. Lipsa unui mesaj clar oferit comunităţii active este, la urma urmei, o insultă. Era suficient să iasă un nene şi să spună public „Da boss, nu mai avem bani şi am irosit tot potenţialul. Treaba e fubar, ne pare rău! Habar nu avem ce să facem cu IP-ul mai departe.” Interesant, pentru că în 27.02.2012, Luke Plunkett spunea aşa pe Kotaku:
„Note I say small and not poor, because the guys who are working on it just got $10 million in cash to help bring it to the market. The money comes courtesy of a band of investors, among them Benchmark Capital and FirstMark Capital, who are no newcomers to up-and-coming gaming outfits, having helped League of Legends’ Riot Games get a leg-up.”
Acum, pe repede înainte până în 11 martie 2014, când Tricia Duryee ne dădea pe GeekWire vestea închiderii birourilor Meteor din Seattle pentru a le consolida pe cele din Los Angeles. Băieţii şi-au vândut inclusiv mobila. Mark Long, fostul CEO, spunea într-un email că „două studiouri ne-au ajutat să facem marketing rapid, dar ineficient pe termen lung.” Să ridice mâna sus cine a auzit vreodată o scuză mai proastă. Nimeni? Mă gândeam eu.
Suficient, aş zice. Iată filmul evenimentelor din mechapocalipsa Hawken, răspunsul meritat de comunitate: 1) Hawken face impresie grozavă la început; 2) Adhesive se bucură de sprijinul Meteor şi lucrurile par puse la punct; 3) Apar investitori noi, proiectul strânge 28.5 milioane dolari; 4) Decizii proaste duc la colapsul Meteor; 5) Adhesive se prăbuşeşte odată cu publisher-ul şi Hawken rămâne abandonat pe Steam; 6) Dreptul asupra IP-ului zace într-un dosar pătat cu cafea, cine ştie unde.
Sfârşitul poveştii. Nu există vreo morală, fiindcă jocul ăsta merita altă soartă, aşa cum noi meritam un mech-FPS online special. Din nefericire, n-a fost să fie.
Surse: Crunchbase.com; Kotaku; GeekWire; Playhawken.com;
10 Comentarii
Cosmo
Actually acum vreo doua luni si eu m-am interesat de soarta Hawken. Initial intrase cu atata verva, avea Oculus Riftul in dreapta si sigla Nvidia in stanga la conferinte si era ‘acolo’ in hot spotul de chestii care erau ‘happening’. Dar usor usor, s-a pierdut in obscuritate.
Fast forward oleaca si ajung sa citesc chestii foarte sad pe forumul lor de Steam. Trist. Am jucat cateva luni foarte serios Hawken si era pur si simplu cool. Cool in acelasi sens in care Destiny e cool, era fresh, mecanicile erau interesante, arata senzational. But it just didn’t. Crashed under it’s own weight.
Am ramas cu Mechwarrior Online care e… o gluma proasta si care prin legal bullshit a dus la inchiderea developmentului la MechWarrior Living Legends, un mod de Crysis care mergea de vreo 4-5 ani si avea mare viitor in fata.
*shrug* Nu cred ca e alta industrie care isi da atata de multe suturi in propriile coaie ca gaming industry-ul.
Aidan
Incerc sa intru in MWO, dar Hawken ma trage inapoi. Vezi, asta imi placea si mie la jocul celor de la Adhesive, faptul ca promitea atat de mult cu atat de putin, parea un vis frumos, dedicat unei intregi generatii. Grafica, stilul, tehnologia…Oh Boy 🙁
Pakistan
Am jucat si Hawken, am jucat si Titanfall (perioada gratuita oferita de Origin, ca de cumparat nu ma lasa inima ), insa MechWarrior Online il joc on and off de cand s-a lansat closed beta-ul(cam prin 2012),si cu ale lui bune si rele, tot la MWO ma intorc atunci cand am timp de omorat.
Aidan
Eu ma straduiesc sa asimilez universul MWO. Jocul pare mai complex decat Hawken si inteleg ca se adreseaza unei categorii de jucatori experimentati. Arata bine si imi place. Eu am o teorie: MWO tinteste, evident, spre cei care au crescut cu jocurile MW, in timp ce Hawken bate mai mult spre cei familiarizati cu universul Metaltech/Earthsiege.
Necazul la Hawken este ca a murit dintr-o eroare umana, nu din cauza calitatii jocului. And that sucks balls 🙁
Pakistan
nu vreau totusi sa se inteleaga din comment-ul de mai sus ca mi s-a parut Hawken slab, in fond gusturile nu se discuta, si probabil daca ar fi aparut inaintea lui MWO, si eu n-as fi avut contact cu universul Battletech in trecut, as fi fost si eu atras de Hawken, insa in situatia actuala MWO mi se pare superior.
yui000
Joc Hawken cu mare placere, am un Sharpshooter si un Reaper la maxim, pe care i-am botezat (ca un vechi jucator al universului Battletech ce sunt) Blood Asp si Shadow Cat, CT-Recruit-ul este la penultimul nivel (pe el il cheama Mad Cat) iar acum ma chinui cu un Technician care e la nivelul 4 (pe el o sa-l cheme Cougar sau Uller – inca nu m-am hotarat). Sunt un mare fan Mechwarrior si am jucat toate jocurile din serie, inclusiv cele doua mechcommander-e. MWO nu prea l-am jucat la inceput (cu toate ca sunt legendary founder) mai ales datorita absentei mech-ilor mei favoriti care sunt din clanuri, dar acu recuperez ca am de unde alege. Personal sunt usor dezamagit de MWO datorita evolutiei gameplayului (care – poate mi se pare mie dar – imi miroase prea tare a WOT) si absentei podurior universale care limiteaza customizarea atat de bogata in MW4 (amatorii de lanparty poate isi aduc aminte ce poate face un Daishi cu 2 AC20 si un LBX 20 – pentru amatorii de customizari demente – the ultimate ambush mech). Din fericire jocul introdus variantele (nu era chestia asta cu mech variants in MechWarrior Living Legends?) Dar sa ne intoarcem la Hawken. Jocul asta e plin de adrenalina. Nu pot juca mai mult de 10 meciuri in rand fara sa imi dau inima peste cap (old gamer). Nu prea m-au entuziasmat jocurie universului Metaltech pe care le-am jucat sporadic, singurul care mi-a mancat ceva timp a fost starsiege tribes. Hawken, in schimb, m-a uns la suflet. Are zvc, are ceva…. si e total diferit de MWO, e altceva… si totusi, cu tactici imprumutate din MWO, in Hawken, o echipa cat de cat antrenata, rade harta, cu diferenta ca fata de MWO totul se intimpla la o viteza absolut dementiala… Ar fi mare pacat sa nu ia cineva jocul sub aripa si sa-l duca mai departe. Sper ca pina la urma o sa atraga finantare deoarece are un potential imens. Astea fiind zise, la buna vedere pe Hawken sau MWO (id-ul cu care am semnat post-ul) sau pe WOT (acelasi id fara zerouri)
Aidan
Cred ca ai lasat unul dintre cele mai frumoase si interesante comentarii de pe Nivel. Multumim!
Aidan
Postare recenta pe pagina oficiala facebook:
„Cockpit cracked. Low on oxygen. Repair drone offline. Wow that was a big freakin’ boom. Gonna take some time to fix these dents and bring her back online.
I guess we’d better get started… Heading back to base on reserve power… Will update report as soon as repairs are underway…”
Yui
Ura! Ura!!!!!!!
Aidan
I don’t know who you are, I don’t know what you do for a living, but I love your attitude and poems! :))