Despre Mantle şi Viitorul AMD cu Richard Huddy, Gaming Scientist

N2: Rezultatul final ar trebui să fie o linie de plăci grafice proiectate pentru a satisface toate cerinţele mediului de gaming. Este aceste un obiectiv real, complet realizabil, pe piaţa atât de dinamică din prezent?

Richard:  Este o sarcină dificilă, fără îndoială — dar eşecul nu reprezintă o opţiune! Am văzut că poate fi foarte greu să produci o singură arhitectură care să acopere toate segmentele GPU, de la soluţii handheld la sisteme high end. Aşadar, este mai realist să împărţim pieţele în care AMD se implică,  în două-trei segmente ce împart proprietăţi comune (…). PC-ul este doar unul dintre aceste segmente. Deci, da, cred că este posibil să construim o gamă de plăci grafice ce reuşesc să satisfacă variatele cerinţe ale PC gamerilor, de la entuziaştii dispuşi să cheltuie peste 1000 de euro pentru a obţine cea mai bună componentă şi până la consumatorii atenţi la fiecare euro cheltuit.

AMD a petrecut ultimii ani construind şi implementând arhitectura „GCN”, prezentă în ultima generaţie de plăci grafice AMD Radeon. Este impresionant de eficientă, extraordinar de flexibilă şi credem că este o fundaţie excelentă pentru a construi viitorul.

Rolul unui Gaming Scientist este acela de a facilita felul în care facem faţă atât schimbărilor propuse de noi, dar, în acelaşi timp, şi pentru a lua în considerare schimbările necesare mai departe dezvoltatorilor independenţi.

richard_huddy_image_02_AMD

The name of the game?

N2: AMD este cel mai important nume în segmentul hardware dedicat consolelor, deoarece „propulsează” PlayStation 4 şi Xbox One. Ce poate învăţa PC gaming-ul din dezvoltarea hardware-ului specific consolelor şi la ce îmbunătăţiri inspirate de PC gaming ne-am putea aştepta pentru viitoarele generaţii de console?

Richard: În interiorul AMD avem un motto: „Radeon înseamnă gaming”. Dacă te uiţi la succesul uimitor înregistrat în segmentele consolelor şi PC-ului poţi vedea de ce spunem asta. Nicio altă companie nu a reuşit un „clean sweep” al consolelor — şi cred că acest lucru certifică tehnologiile oferite de AMD, alături de ce înseamnă să lucrezi cu AMD drept partener. Noi credem în crearea situaţiilor win-win şi o facem într-un mod uşor şi plăcut pentru cei ce lucrează cu noi.

Tehnologia din PS4 şi Xbox One este bazată pe fundaţia GCN şi APU-urile noastre moderne. Am luat ce era mai bun din ambele blocuri de construcţie şi apoi am creat maşini care, la prima vedere, pot părea mai slabe decât un PC high end, însă aceste console noi livrează o experienţă ce depăşeşte cu mult generaţia precedentă şi, pentru mulţi utilizatori, bate PC gaming-ul obişnuit. Sursa puterii este complexă… Are de-a face cu nuanţele arhitecturii, cu subtilitatea driverelor, abordarea agresivă a programatorilor de jocuri destinate consolei — o multitudine de factori ce fac o consolă AMD-based mai mult decât suma părţilor sale. Pe deasupra, AMD face tot posibilul să aducă comoditatea gaming-ului de consolă pe PC. Avem aceeaşi arhitectură unificată la baza APU-urilor noastre şi avem Mantle — ceea ce oferă o experienţă de programare „consolistă” pe PC, foarte populară în rândul dezvoltatorilor.

N2: Mantle pare să fie o idee revoluţionară. Foarte mulţi dezvoltatori de jocuri afirmă că Mantle reprezintă una dintre cele mai importante schimbări din grafica PC după foarte mulţi ani. Cum veţi continua îmbunătăţirea noii tehnologii şi ce alte schimbări crezi că va aduce industriei? Va beneficia segmentul low-end de pe urma ei?

Richard: Sunt de acord cu dezvoltatorii de jocuri. Mantle este efortul AMD — în conjuncţie cu câţiva dezvoltatori PC incredibil de grozavi şi foarte motivaţi — de a oferi producătorilor de jocuri PC avantajele software ale unei console. Rezultatele acestei colaborări sunt uimitoare. AMD are acum undeva la 70 de producători înregistraţi care lucrează activ folosind programarea Mantle. Ne aşteptăm să avem mai multe jocuri Mantle într-un an decât a avut DirectX 11 în primul său an! Când te gândeşti la acest ultim detaliu, înţelegi exact cât de important este Mantle.

richard_huddy_image_03_Mantle

Şi uite aşa, DirectX începe să devină opţional…

Dezvoltatorii de jocuri adoră să lucreze cu Mantle şi, pentru că AMD crede în a oferi dezvoltatorilor ceea ce îşi doresc, anul acesta vom expune tehnologia Mantle, iar toate celelalte companii hardware vor fi libere să implementeze drivere Mantle. AMD creează un standard deschis, care permite producătorilor să ofere jocuri mai bune. Cât despre high-end vs. low-end, în momentul de faţă observăm că jocurile Mantle primesc cele mai mari beneficii pe sistemele unde procesorul reprezintă un bottleneck — de obicei pe calculatoarele mid-range şi laptopuri. Se pare că API-urile precum DirectX 11 şi OpenGL dispun de „gâtuiri” artificiale ce limitează puterea totală a sistemului — iar Mantle le arată cum să elimine piedicile, astfel încât sistemele să ajungă aproape de maxima lor putere teoretică.

Leave a Reply